خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,858
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 22 دقیقه
نویسنده این موضوع
این مطلب مقدمه ای بر تکنیک هایی اس که هنگام کار با رس برای پیکربندی سرامیک استفاده میشود.
بیشتر تکنیک ها برای هر نوع رس معمول است اما بعضی از آنها با رس سرامیک نتیجه ای بهتر دارد.
سوالی که اغلب مردم دارند اینست که با برش های داخلی کنده کاری کنند یا با افزدون گل مجسمه را مدل دهند !
پاسخ : از هر دو تکنیک کاملا به یک اندازه استفاده کنید؛ اما از تکنیک های دیگر هم استفاده کنید.
این فهرستی از تمام تکنیک هایی است که معمولا به کار می رود. بعد هر کدام را با جزئیاتی بیشتر توضیح می دهیم.

  • صاف و صیقلی کردن
  • افزودن گل
  • برداشتن گل
  • پیاده سازی ترفند های مجسمه سازی روی گل
  • تغییر جا
  • کارهای جزئی
    بعضی از موارد بالا کاملا مشخص و طبیعی هستند اما بعضی از آنها به توضیح بیشتری نیاز دارند چون با چند بار آزمون و خطا یاد گرفته می شوند.
    ما یکی یکی با آنها پیش می رویم…
• تکنیک مجسمه سازی طبق فهرست
1. صاف و صیقلی کردن

خودتان هستید و ابزار و یک کیسه گل تازه. کمی بی باکانه است؟ مثل ورقه ای سفید و خالی برای یک نویسنده.
شما برای اندازه گیری های اصلی و مقیاس بندی به منابع فنی احتیاج دارید؛ اما البته که به منابع هنرمندانه خودتان هم احتیاج دارید.
منابع هنرمندانه الهام بخش هستند، منابع فنی شما را خاطرجمع می کند.
این تمام جنبه ذهنی تکنیک مجسمه سازی است ( شاید مهم ترین جنبه).
با استفاده از گل تازه، نرم و منعطف به عنوان دوستتان در این کار، حالا می توانید با دستکاری گل، آن را به شکلی ناهموار درآورید.
همه چیز از این جا به بعد می تواند بهتر باشد پس بیش از حد نگران نباشید کمی شبیه به
سرهم بندی کردن یک هنرمند در اولین لایه رنگ روی زمینه کار است.
اولین لایه گل به شما زمینه ای برای کار کردن روی آن ارائه می دهد کمی شبیه به پی افکنی یک خانه.
اگر می خواهید پیکر یک انسان را کار کنید، مشخص کنید شانه ها چقدر بالا قرار می گیرند
و تناسب مفاصل ران کجا و به چه صورت هستند و … ( آنها نباید هنوز واقعا شبیه به آنچه فرض می شوند باشند).
قراضه و بی ریخت به نظر می رسد؟ مشکلی نیست…
سعی نکنید در این مرحله زیاد روی جزئیات کار کنید فقط ابعاد را واقع گرایانه مشخص کنید .
طبیعی است که چیزی قراضه و بی ریخت داشته باشید اما چه کسی اهمیت می دهد؟
بسیاری از افراد مبتدی در تکنیک مجسمه سازی درست در همین مرحله تسلیم می شوند چون هنوز چیزی زیبا نساخته اند!
صبر داشته باشید ، صبر.

2. افزودن گل
بگذارید زمینه کارتان کمی سفت و سخت شود تا حدی که گل آلود نباشد و مقاومت کافی
برای افزودن گل بدون خم کردن یا از هم پاشیدن را داشته باشد.
با این وجود نگذارید بیش از حد خشک شود چون وقتی این خشک شدن از حد بگذرد
کمی انعطاف پذیری خود را از دست می-دهد و برای مدل دادن خوب نیست.
رس سرامیک سازی فقط در صورتی درست به جنس خودش می چسبد که هر دو قسمت خیس باشند.
در مراحل اولیه مجسمه سازی شاید مجبور باشید گل نرم را به گل نرم اضافه کنید.
البته در این مورد، نیازی نیست گل را برای چسباندن به همدیگر خیس کنید.
در هر صورت بدساخت می شود چون گل پایه ای که به آن گل اضافه می کنید هنوز کمی
بیش از حد منعطف است و وقتی نخواهید حرکت می کند.
در این نمونه می توانید با دقت گلوله هایی از گل را به آن اضافه کنید و خیلی محکم فشار ندهید.
وقتی در این مسیر قرار بگیرید به طور طبیعی گل نسبتا نرم را از کیسه برای سفت کردن نسبی گل روی مجسمه اضافه می کنید.
در این موقعیت شما باید گل سفت تر را با یک قلمو خیس کنید یا از کمی دوغاب گل یا روکش به عنوان ملاط استفاده کنید.
شما می توانید با استفاده از انگشت ها،
ابزار یا یک قلمو بسته به قسمتی که روی آن کار می کنید گل تازه نرم تر را به گل سفت تر اضافه کنید.
همان طور که گفتیم وقتی کاری را پیش می برید باید گل را به اندازه ای مساوی اضافه و کم
کنید و این نکته مورد اصلی است که باید از این مطلب و تکنیک های مجسمه سازی به ذهن بسپارید.

3. برداشتن گل
اگر اندازه گیری های دقیق مقیاس بندی یا چشم هایتان به شما می گویند یک تکه گل
نباید روی مجسمه تان باشد با ابزار برشی یا تراشی آن را بردارید.
بعضی از ابزارها برای برداشتن تکه های بزرگ و بعضی آنها برای تکه های کوچک و ریز طراحی شده است.
بهترین تمرین در تکنیک های مجسمه سازی مربوط به ایجاد تعادل درباره این دو است.
خیلی ساده است؛ به کاری که لازم است انجام دهید فکر کنید و بهترین ابزار برای انجام این کار را تهیه کنید.
شاید به تجربه نیاز داشته باشید.
کاترهای سیمی در انواع مختلفی موجود است از سیم ورقه کن پنیر برای بریدن قطعه های
بزرگ گل تا کاترهای کوچکی که برای میزان سازی های ظریف و دقیق خطوط خارجی در ظاهر کار استفاده می شوند.
باریک سیمی
کاترهای سیمی تیغه هایی تـ*ـخت دارند و اساسا قوی تر و تیزتر از هم نوع های سیمی شان هستند.


مقدمه ای برتکنیک مجسمه سازی سفالی

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,858
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 22 دقیقه
نویسنده این موضوع
4. پیاده سازی ترفند های مجسمه سازی روی گل
تکنیکی است ( نه چندان شناخته شده) که مستلزم کار با گل بسیار نرم تر و منعطف تر روی
کارتان برای ویژگی هایی بدون تردید مشکل ( مثل بانویی با مقدار زیادی موی پریشان یا دارای زینت آلات یا چین و شکن های لباس) است.
این تکنیک زمانی برای شما کاربرد خوبی دارد که رس سرامیک به خودی خود مفید باشد
اگرچه با حرارت دادن گل هایی که ماده اصلیشان روغن است مثل plastiline قابل قبول می شوند.
کمی آب اضافه به مقداری رس بیفزایید و بگذارید شب تا صبح خیس بخورد تا نرم شود.
سپس در مجسمه تان، جایی که احتمال دارد گل محکم تر شود اضافه کنید.
میتوانید از یک قلموی کانتور برای پخش کردن گل خیس استفاده کنید
به سادگی با فشار آوردن به گل منعطف و کشیدن، آن را به حالت دلخواه درآورید؛
آنطور که قلبتان می گوید گل نرم و مرطوب را تنظیم و ترکیب کنید و بسازید.
این مدل مو در ابتدا با یک قلمو و ابزارهای دیگر با استفاده از گل خیس شکل گرفته است
همچنان که گل کم کم خشک می شود مو هم کوتاه می شود و به شکلی با جزئیات جالب توجه در می آید.
وقتی گل ها به یکپارچگی قبل شد و گل های نرم اضافه شده آماده کار با ابزار شدند
با هر چه پیش آمد جلو بروید و کار را با جزئیاتی ظریف و دوست داشتنی پیش ببرید.
ممکن است ترک های قابل توجهی باشند اما به سادگی با یک ابزار آنها را داخل ترک یا
شکاف فشار دهید تا با سطح کار یکی شود و بعد آن قسمت را پر کنید.









5. برش و تغییر جا
وقتی کارتان کمی پیش می رود ممکن است متوجه شوید یک جای کار می لنگد
( اگر با خودتان صادق و رک و روراست باشید- که لازم است باشید).
از چاقوی سفالگریتان استفاده کنید و هیچ وقت از جدا کردن یک قسمت کامل و دوباره وصل کردن آن نترسید.
(از دوغاب خیس و خط انداختن روی سفال استفاده کنید).
معمولا، بر خلاف گل های plasteline و پلیمر، اگر از رس سرامیک استفاده می کنید
به چارچوب داخلی احتیاجی نیست فقط پایه هایی جدا برای قسمت هایی از کار لازم است.
به این ترتیب مدلساز توانایی تقریبا بی نهایتی برای تنظیم، تغییرات جزئی و دوباره
مدل دادن مجسمه تا زمانی که کاملا درست شود به دست می آورد.
یک چارچوب این قابلیت را نسبتا محدود می کند.
یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که در افراد بی تجربه، به ویژه آنهایی که خودشان را
هنرمند خدادادی می دانند می بینیم این است که هنگام کار با رس مدل سازی سرامیک می گویند: “ازش خوشم نمیاد، احساس خوبی ندارد”.
بعد آن تکه گل را دور می اندازند و دوباره شروع می کنند.
تا زمانی که آب را به طور متناسب و ملایم به کار اسپری کنید و آن را منسجم نگه دارید
(نه خیلی مرطوب نه خیلی خشک) با گل سرامیک قدیمی همه چیز را می توان بازسازی و اصلاح کرد…
توانایی اصلاح ساده و تنظیم پیوسته، خلاصه تکنیک مجسمه سازی با استفاده از رس سرامیک است.


مقدمه ای برتکنیک مجسمه سازی سفالی

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,858
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 22 دقیقه
نویسنده این موضوع
cly_sculpture_6.jpg

6. کارهای جزئی

این مقدمه درباره تکنیک مجسمه سازی کارهای جزئی را پوشش نمی دهد و در قسمت پایانی است.
با این حال، قاعده کلی قابل توجه این است که در واقع جزئی ترین و پیچیده ترین کارها روی کار پیاده نمی شود.
در مجسمه (تصویر رو به رو) قسمت هایی که جداگانه ساخته و بعد به مجسمه وصل شدند عبارتند از :

  • صورت
  • دست ها
  • بعضی از بندهای ظریف
  • گُل موهای دست ساز
تمام این موارد جداگانه کار شده اند.
صورت، دست ها، بندهای لباس و گل ها ساخته و بعد در مراحل مختلف به مجسمه اضافه شده اند.
عمل آوردن قسمت هایی از کار به عنوان قطعه هایی جداگانه نتیجه کارهای تکراری مستلزم دقت زیاد و به طور صحیح است.
موها روی مجسمه کار شد.
تور روی کل پیراهن با فشار دادن گل در پارچه ای از جنس پلاستیک انجام شد.

خلاصه

با رس مدل سازی سرامیک می توانید تا زمانی که گل را در شرایط خوب و قابل کار کردن نگه دارید به کارتان گل اضافه کنید یا از آن بردارید.
بعضی از مجسمه سازها می خواهند گزینه هایی برای اضافه کردن گل خیلی نرم و
منعطف به گلی که در حال حاضر سفت شده است داشته باشند؛
اگر بافت مجسمه، مو یا هر چیز پیچیده تصادفی دیگری به خوبی کار شده باشد این گزینه نتیجه خوبی در پی دارد.
رس های روغنی باید گرم شوند .
با رس سرامیک سازی ساختاری می سازید کمی آن را سفت می کنید بعد گل نرم تر را
به آن اضافه می کنید آن را فشار می دهید و دستکاری می کنید تا به نتیجه دلخواه برسید و
مقدار گلی را که نمی خواهید آنجا باشد بر می دارید.
#پویا_اندیش


مقدمه ای برتکنیک مجسمه سازی سفالی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا