M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
این برنامه ضمن نمایش مستند «ظهور و ثبوت» که در آن به تکههایی از تاریخ عکاسی اصفهان پرداخته شده است، استادیار دانشگاه و رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران اظهار کرد: من خیلی خوشحال میشدم و آرزو میکنم که بجای حضور در سالن آمفی تئاتر شهرداری اصفهان در سالن آمفی تئاتر موزه عکس اصفهان بودیم و واقعاً برای اصفهان این فقدان یک فقدان تاریخی است و فقدان این موزه با توجه به گنجینههایی که در سطوح مختلف در استان اصفهان یعنی در مرکز ایران با محوریت اصفهان برقرار است واقعاً به چشم میخورد و من به ضرورتهای این امر می پردازم
محمد مهدی رحیمیان بابیان اینکه کلمه آرشیو ریشه در زبان یونانی دارد که بعدها به زبانهای لاتین و اروپایی تغییر کرده و بایگانی واژه معادل آن است که در فارسی برای آرشیو قرار داده شده است، گفت: در ۱۸۰ سال گذشته در عرصههای مختلف با نگاتیو و در دو سه دهه اخیر با اجسام دیجیتال سروکار داشتهایم. موارد اشاره شده از این آرشیوها در شهر اصفهان به صورت پراکنده و نیمه متمرکز و پنهان در خانهها، بایگانیها و سازمانها وجود دارد. بعضاً همینها نابود شده و یا از این کشور مهاجرت و به جاهای دیگری رفتند و مراکز نگهداری این اسناد چه در کلکسیونهای خصوصی و چه در امور پژوهشی و دانشگاههای خارج از کشور نگهداری و قابل ردیابی هستند اما عکسهایی که ما با آنها مواجه هستیم از نظر نگاه و قابلیت عکاسانهی پدیدآورندگانشان ارائه شدهاند و در این آثار درصدِ روایت زندگی نقش بسیار اساسی دارد که اهمیت یک آرشیو در همین موضوع است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: آن چیزی که ما در ایران غالباً به آن نمیپردازیم بحث نهاد است؛ نهاد نقش محوری در سازماندهی، تصمیم سازی و تصمیم گیری دارد اما امروزه نهادی به نام نهاد آرشیو نداریم. آرشیوها به صورت پراکنده وجود دارد اما آرشیو اسناد وزارت امور خارجه در دوره قاجار شکل گرفت و امروز هم وزارت امور خارجه ایران قویترین مرکز نگهداری اسناد دیپلماسی است و عکسهای بسیار زیادی دارد که میتوان گفت دارای حدود ۶۰۰ هزار عکس است و این آمار حدوداً در سال ۹۶ تهیه شده و اکنون اطلاع دقیقی ندارم.
رحیمیان اضافه کرد: در ایران آرشیو عکسهای نظامی داریم و شاید بعد از وزرات امور خارجه، کاخ موزه گلستان به عنوان دومین مرکز اسناد تصویری دوره قاجار شامل عکس و نقاشی است که اعتبار امروز ما را تصویرسازی میکند. اساس اسناد امروز براساس شرح و کپشن نویسی است و این موضوع فوق العاده در عکاسی از اهمیت خارق العادهای برخوردار است و نشان دهنده آن است که این عکاس، ذوق هنر و ذهن منظمی داشته و به عکاسی به شدت علاقه مند است.
اهمیت شرح نویسی در عکاسی
رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران خاطرنشان کرد: عکاسی همیشه در شرایط تاریک وجود داشته است چه در دوره ناصری و چه محمدشاه و چه امروز که ما هرکدام یک گوشی هوشمند همراه داریم و دوربین عکاسی و پردازش، دریافت و ارسال همه در آن وجود دارد و همیشه با بالاترین سطح تکنولوژی و فناوری مواجه بودیم.
وی بابیان اینکه هنوز عکاسان ایران برای عکسهای روزمرگیشان کپشن نمینویسند، تصریح کرد: بنده در آن سالهایی که در دونوبت در دانشکده خبر بودم یعنی اوایل دهه ۸۰ و بعد از آن هم نتوانستیم به دانشجوهای خودمان این موضوع را نهادینه کنیم که شرح نویسی در عکس فوق العاده اهمیت دارد. امروز با عکسهایی در سایتهای خبری مواجه هستیم که یک گزارش تصویری با ۲۵ عکس است برای مثال بازدید شهردار اصفهان از کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان، اما ما در عکس نمیدانیم اسم شهردار چیست و همراهان آنها چه کسانی هستند ولی میدانیم کهعکس مربوط به چه زمانی است زیرا سردبیر و عکاس، شهردار و همه آنها را میشناسد و برای این ۲۵ عکس یک کپشن کپی گذاشته شده است و وقتی نسلهای بعدی بررسی میکنند اصلاً نمیدانند چه کسی داخل عکس است.
رحیمیان افزود: بنده در زمان آقای هاشمی رفسنجانی شروع کردم به نگارش کتابی برای اداره تشخیص مصلحت نظام که ایشان فوت کردند و کتاب ناقص ماند اما قبل از فوت ایشان حدود ۶۵۰ صفحه کتاب انجام شد. یکی از دلایلی که من کتاب را متوقف کردم علیرغم آنکه اسناد تصویری قابل توجهی در آن وجودداشت این بود که عکسها قابل ردیابی نیستند یعنی ایشان در کنار خلبانان هوانیروز غرب کشور و کنار هلیکوپتر ایستاده است اما مشخص نیست خلبان و کمک خلبان چه کسی است درحالیکه قرار است این کتاب به عنوان یک کتاب تصویری مستند منتشر شود. در تاریخ معاصر خودمان نیز اطلاعات جامعی وجود ندارد و این واقعاً یک فقدان اساسی است که به دلیل پایین بودن آموزش و نشناختن رسانه عکاسی است.
این استاد دانشگاه بابیان اینکه آرشیو روزنامههای کیهان، اطلاعات و جمهوری اسلامی درحال نابودی است و از ارشیو روزنامه انقلاب اسلامی هیچ خبری ندارم، اظهار کرد: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس که در اوایل ۸۰ شکل گرفت برای گردآوری آثار و تصاویری اقدام کرد که مربوط به دوران انقلاب و جنگ پنهان و آشکار و البته در حال نابودی بود.
وی گفت: ما بسیاری از عکسهایمان را در دوران انقلاب از دست دادیم و شناسنامهای برای آنها نداریم و عجیب است که سه کتاب از آن دوران و ازسوی انجمن عکاسان دفاع مقدس توسط یک عکاس فرانسوی منتشرشد که سال ۵۶ در ایران حضورداشت و این کتاب را خانم مریم زندی منتشر کرد اما در توقیف بود و بعدها آزاد و منتشر شد و ما دیگر چنین آثاری نداریم. از مرحوم بهمن جلالی و کاوه گلستان نیز یک مورد درباره روزهای آتش و همین دوران منتشر شد و سپس هیچ دسترسی به هیچکدام از اسنادشان نداریم و ما در این زمینه دچار فقر هستیم.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: آنچه باقی میماند مطالعات است زیرا عکاسانِ ما و خود من برخلاف ناصرالدین شاه هیچ چیزی را نمینویسیم و حتی خاطرات روزانهمان را یادداشت نمیکنیم پس ناچار هستیم در عرصه شفاهی به گفتگو بنشینیم و خاطراتمان را با مصاحبه شوندگان و بازگو کنیم.
محمد مهدی رحیمیان بابیان اینکه کلمه آرشیو ریشه در زبان یونانی دارد که بعدها به زبانهای لاتین و اروپایی تغییر کرده و بایگانی واژه معادل آن است که در فارسی برای آرشیو قرار داده شده است، گفت: در ۱۸۰ سال گذشته در عرصههای مختلف با نگاتیو و در دو سه دهه اخیر با اجسام دیجیتال سروکار داشتهایم. موارد اشاره شده از این آرشیوها در شهر اصفهان به صورت پراکنده و نیمه متمرکز و پنهان در خانهها، بایگانیها و سازمانها وجود دارد. بعضاً همینها نابود شده و یا از این کشور مهاجرت و به جاهای دیگری رفتند و مراکز نگهداری این اسناد چه در کلکسیونهای خصوصی و چه در امور پژوهشی و دانشگاههای خارج از کشور نگهداری و قابل ردیابی هستند اما عکسهایی که ما با آنها مواجه هستیم از نظر نگاه و قابلیت عکاسانهی پدیدآورندگانشان ارائه شدهاند و در این آثار درصدِ روایت زندگی نقش بسیار اساسی دارد که اهمیت یک آرشیو در همین موضوع است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: آن چیزی که ما در ایران غالباً به آن نمیپردازیم بحث نهاد است؛ نهاد نقش محوری در سازماندهی، تصمیم سازی و تصمیم گیری دارد اما امروزه نهادی به نام نهاد آرشیو نداریم. آرشیوها به صورت پراکنده وجود دارد اما آرشیو اسناد وزارت امور خارجه در دوره قاجار شکل گرفت و امروز هم وزارت امور خارجه ایران قویترین مرکز نگهداری اسناد دیپلماسی است و عکسهای بسیار زیادی دارد که میتوان گفت دارای حدود ۶۰۰ هزار عکس است و این آمار حدوداً در سال ۹۶ تهیه شده و اکنون اطلاع دقیقی ندارم.
رحیمیان اضافه کرد: در ایران آرشیو عکسهای نظامی داریم و شاید بعد از وزرات امور خارجه، کاخ موزه گلستان به عنوان دومین مرکز اسناد تصویری دوره قاجار شامل عکس و نقاشی است که اعتبار امروز ما را تصویرسازی میکند. اساس اسناد امروز براساس شرح و کپشن نویسی است و این موضوع فوق العاده در عکاسی از اهمیت خارق العادهای برخوردار است و نشان دهنده آن است که این عکاس، ذوق هنر و ذهن منظمی داشته و به عکاسی به شدت علاقه مند است.
اهمیت شرح نویسی در عکاسی
رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران خاطرنشان کرد: عکاسی همیشه در شرایط تاریک وجود داشته است چه در دوره ناصری و چه محمدشاه و چه امروز که ما هرکدام یک گوشی هوشمند همراه داریم و دوربین عکاسی و پردازش، دریافت و ارسال همه در آن وجود دارد و همیشه با بالاترین سطح تکنولوژی و فناوری مواجه بودیم.
وی بابیان اینکه هنوز عکاسان ایران برای عکسهای روزمرگیشان کپشن نمینویسند، تصریح کرد: بنده در آن سالهایی که در دونوبت در دانشکده خبر بودم یعنی اوایل دهه ۸۰ و بعد از آن هم نتوانستیم به دانشجوهای خودمان این موضوع را نهادینه کنیم که شرح نویسی در عکس فوق العاده اهمیت دارد. امروز با عکسهایی در سایتهای خبری مواجه هستیم که یک گزارش تصویری با ۲۵ عکس است برای مثال بازدید شهردار اصفهان از کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان، اما ما در عکس نمیدانیم اسم شهردار چیست و همراهان آنها چه کسانی هستند ولی میدانیم کهعکس مربوط به چه زمانی است زیرا سردبیر و عکاس، شهردار و همه آنها را میشناسد و برای این ۲۵ عکس یک کپشن کپی گذاشته شده است و وقتی نسلهای بعدی بررسی میکنند اصلاً نمیدانند چه کسی داخل عکس است.
رحیمیان افزود: بنده در زمان آقای هاشمی رفسنجانی شروع کردم به نگارش کتابی برای اداره تشخیص مصلحت نظام که ایشان فوت کردند و کتاب ناقص ماند اما قبل از فوت ایشان حدود ۶۵۰ صفحه کتاب انجام شد. یکی از دلایلی که من کتاب را متوقف کردم علیرغم آنکه اسناد تصویری قابل توجهی در آن وجودداشت این بود که عکسها قابل ردیابی نیستند یعنی ایشان در کنار خلبانان هوانیروز غرب کشور و کنار هلیکوپتر ایستاده است اما مشخص نیست خلبان و کمک خلبان چه کسی است درحالیکه قرار است این کتاب به عنوان یک کتاب تصویری مستند منتشر شود. در تاریخ معاصر خودمان نیز اطلاعات جامعی وجود ندارد و این واقعاً یک فقدان اساسی است که به دلیل پایین بودن آموزش و نشناختن رسانه عکاسی است.
این استاد دانشگاه بابیان اینکه آرشیو روزنامههای کیهان، اطلاعات و جمهوری اسلامی درحال نابودی است و از ارشیو روزنامه انقلاب اسلامی هیچ خبری ندارم، اظهار کرد: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس که در اوایل ۸۰ شکل گرفت برای گردآوری آثار و تصاویری اقدام کرد که مربوط به دوران انقلاب و جنگ پنهان و آشکار و البته در حال نابودی بود.
وی گفت: ما بسیاری از عکسهایمان را در دوران انقلاب از دست دادیم و شناسنامهای برای آنها نداریم و عجیب است که سه کتاب از آن دوران و ازسوی انجمن عکاسان دفاع مقدس توسط یک عکاس فرانسوی منتشرشد که سال ۵۶ در ایران حضورداشت و این کتاب را خانم مریم زندی منتشر کرد اما در توقیف بود و بعدها آزاد و منتشر شد و ما دیگر چنین آثاری نداریم. از مرحوم بهمن جلالی و کاوه گلستان نیز یک مورد درباره روزهای آتش و همین دوران منتشر شد و سپس هیچ دسترسی به هیچکدام از اسنادشان نداریم و ما در این زمینه دچار فقر هستیم.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: آنچه باقی میماند مطالعات است زیرا عکاسانِ ما و خود من برخلاف ناصرالدین شاه هیچ چیزی را نمینویسیم و حتی خاطرات روزانهمان را یادداشت نمیکنیم پس ناچار هستیم در عرصه شفاهی به گفتگو بنشینیم و خاطراتمان را با مصاحبه شوندگان و بازگو کنیم.
تاریخ عکاسی اصفهان در ظهور و ثبوت
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com