خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
خانه تقدیری یا تقدیریان که به‌عنوان گنجینه قنات اردکان نیز شناخته می‌شود، از آثار دوره قاجار و متعلق به یکی از تجار اردکان با نام تقدیری بوده است. این خانه به سبک خانه‌های چهار وجهی یزدی بنا شده و دارای یک حیاط مرکزی است که اتاق‌های خانه دور آن قرار گرفته‌اند. خانه تقدیری اردکان در تاریخ ۲۷ دی‌ماه سال ۱۳۷۷ هجری شمسی با شماره ۲۱۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.هرآنچه باید درباره خانه تقدیری اردکان بدانید: خانه تقدیری اردکان کجاست؟معرفی خانه تقدیری اردکان موزه گنجینه قنات اردکان معماری خانه تقدیری اردکان نکات بازدید از خانه تقدیری اردکان خانه تقدیری اردکان کجاست؟خانه تقدیری یا گنجینه قنات اردکان یکی از جاهای دیدنی اردکان و از آثار مهم تاریخی و معماری این شهر است که در خیابان حائری قرار دارد. اگر با وسیله نقلیه شخصی تردد می‌کنید، ابتدا از خیابان امام خمینی (ره) به بلوار آیت‌الله خامنه‌ای بروید و سپس وارد خیابان آیت‌الله فکور شوید. این خیابان با خیابان حائری تقاطع دارد. خانه تقدیری اردکان در سمت چپ خیابان حائری است.آدرس: استان یزد، اردکان، بلوار آیت‌الله خامنه‌ای، خیابان حائری (نمایش روی نقشه)معرفی خانه تقدیری اردکان:خانه تقدیری اردکان از زیباترین خانه‌های تاریخی ایران است که با معماری منحصربه‌فرد خود یکی از بهترین دیدنی‌های شهر اردکان به حساب می‌آید. این خانه متعلق به تاجری اردکانی به نام تقدیری بود که آن را برای استفاده شخصی بنا کرد و حدود ۱۰۰ سال در اختیار این خانواده و نوادگان مرحوم تقدیری قرار داشت.پنجره‌های پنج‌دری و سه‌دری با شیشه‌های رنگی، حیاط کوچک با حوض فیروزه‌ای، ایوان‌ها، سرسراها و راهروهای طویل، همه و همه می‌تواند لحظاتی شما را از دنیای پرهیاهوی امروزی به روزهای آرام و شیرین کودکی ببرند.خانه تقدیری در تاریخ ۲۷ دی ماه سال ۱۳۷۷ هجری شمسی با شماره ثبت ۲۱۸۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. هم‌اکنون اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهر اردکان در این خانه مستقر است.تجهیزات حفر چاه در گنجینه قنات اردکاندالانی بلند و تاریکاتاقی.موزه گنجینه قنات اردکان خانه تقدیری را گنجینه قنات اردکان نیز می‌شناسند. دلیل این نامگذاری وجود ابزار‌ها و تجهیزات حفاری و مسیریابی در عملیات حفر قنات در این مکان است. در بخش‌های مختلف حیاط این خانه لوازمی همچون چرخ چاه، طناب، دلو، کلنگ، بیلچه و چراغ چاه به چشم می‌خورد.
#تالار_گردشکری_ایران
منبع: گجارو


خانه تقدیری

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
علاوه بر این، اطلاعاتی در طول بازدید به شما داده می‌شود تا با مراحل حفر قنات و جایگاه قنات در توسعه شهرها و روستاهای کویری آشنا شوید.معماری خانه تقدیری اردکان/خانه ای دو طبقه با پنجره های متعدد و حوض آباز آنجا که اردکان شهری کویری به حساب می‌آید، خانه تاریخی و زیبای تقدیری نیز مانند سایر خانه‌های کویری از معماری خاص این مناطق برخوردار است. ساختمان‌های کویری اغلب از الگوی حیاط مرکزی پیروی می‌کنند؛ چراکه این الگو کمک می‌کند تا تعادلی میان گرمای زیاد تابستان و سرما و طوفان در زمستان ایجاد شود. خانه تاریخی تقدیری اردکان نیز از الگوی حیاط مرکزی و ساخت چهار وجهی ساختمان بی‌بهره نیست. دلیل تمایز این خانه با سایر خانه‌های یزد این است که ویژگی‌های مربوط به خانه‌های ثروتمندان دوره قاجار را دارد. خانه دو طبقه تقدیری که از خانه‌های اربابی محسوب می‌شود، دو بخش اعیان‌نشین و نوکرنشین دارد. طبقه بالای خانه مخصوص سکونت ارباب و طبقه پایین برای نوکران و رعیت بوده است. تنها فضای مشترک بین ارباب و نوکران مطبخ محسوب می‌شد که در طبقه پایین خانه به چشم می‌خورد.در این خانه تاریخی نیز مانند سایر خانه‌های دوره قاجار از الگوی تقارن استفاده شده است. در تمام فضاهای آن می‌توان شاهد تقارن بین پنجره‌ها، ستون‌ها و سایر اجزای خانه بود. همچنین استفاده از گچ‌بری‌ها و تزیینات در داخل ساختمان، پنجره‌های با قوس کمانی و شیشه‌های رنگی، از ویژگی‌های معماری دوره قاجار هستند.الگوی حیاط مرکزی و ساخت چهار وجهی حوضی بزرگ وسط حیاط خانه ای قدیمی در خانه تقدیری یک حیاط مرکزی به چشم می‌خورد که بخش‌های مختلف ساختمان دور آن شکل گرفته است. این بنا شکلی چهار وجهی دارد و حوض زیبا و درختچه‌های کوچک به تلطیف هوای آن کمک می‌کنند. معماری اتاق‌های خانه مبتنی بر طراحی پنج‌دری و سه‌دری است. پنج‌دری‌ها که از شاخصه‌های معماری خانه‌های سنتی هستند، شامل اتاقی بزرگ به‌عنوان تالار اصلی خانه می‌شوند که با پنج پنجره به هم پیوسته رو به ایوان قرار دارند. پنجره‌های اتاق این خانه دارای شیشه‌های کوچک رنگی است که در دوره قاجار در خانه‌های سنتی به‌طور معمول استفاده می‌شد.تاق‌های سه‌دری نیز در معماری‌های سنتی معمولا در نقش اتاق خواب بوده‌اند و در پشت اتاق‌های اصلی در انتهای خانه قرار دارند.
منبع: کجارو
#تالار-گردشگری-ایران


خانه تقدیری

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
معماری این اتاق‌ها و محافظه‌کاری در طراحی آن‌ها به‌دلیل حفظ حریم شخصی و ایجاد فضایی دنج برای اهل خانه بوده است. هیچ‌گونه راه ورودی از حیاط به داخل اتاق‌های خواب وجود ندارد و تنها راه دسترسی به آن‌ها از طریق راهروها کنارشان است.فضاهای تابستان‌نشین و زمستان‌نشین خانه ای دو طبقه و تاریخی با حیاطی بزرگ مناطق کویری به‌طور کلی دارای هوایی گرم در تابستان و بسیار سرد و سوزان در زمستان هستند. بنابراین، سعی می‌شود که در معماری این خانه‌ها با تعبیه فضاهای مختلف بتوان این اقلیم خشن را قابل‌تحمل‌ کرد. در خانه تاریخی تقدیری نیز فضای تابستان‌نشین در قسمت جنوبی بنا با پنجره‌های بزرگ و شیشه‌های رنگارنگ به چشم می‌خورد.اتاق‌هایی که در بخش شمالی ساختمان هستند، با کمترین روزنه برای استفاده در فصل زمستان به کار می‌رفتند. در خانه‌های کویری در فصل زمستان از اتاق‌های دارای پنجره‌های رو به جنوب و در فصل تابستان از اتاق‌هایی با پنجره‌های رو به شمال استفاده می‌شود.قسمت‌های شرقی این خانه نیز که پاییزنشین و بهارنشین است، از طریق پنجره‌های کوچک، نور ضعیفی را به داخل خانه می‌آورد تا مکانی ایده‌آل برای خواب نیمروزی و استراحت باشد-دسترسی به آب قنات پلکان ورودی به پایاب خانه ای تاریخی پایاب یکی دیگر از بخش‌های خانه تقدیری است که آب قنات بهاالدین از آن می‌گذرد. این پایاب فضا و آب‌وهوای خشک خانه تقدیری را مرطوب می‌کند و در تابستان حال مساعدتر و طبیعی‌تری به خانه می‌دهد و بر لطافت هوای خانه تاثیر می‌گذارد.بادگیر:در بخش جنوبی خانه تقدیری و کنار اتاق‌های تابستان‌نشین، بادگیر زیبا و بلند خانه قرار دارد که برای تعدیل هوای اتاق‌ها به کار می‌رود. از جذاب‌ترین و خلاق‌ترین اقدامات مردم سختکوش کویر برای مبارزه با گرمای سوزان، استفاده از بادگیر در معماری خانه‌ها بوده است. این بادگیر در اتاقی تعبیه شده است که در انتهای آن منفذی وجود دارد تا باد از طریق این منفذ به‌سمت پایاب برود و با خنکای آب درآمیزد و هوای خانه را مطبوع و دلچسب کند.با توجه به اینکه در فصل زمستان هوا به‌شدت خشک و سرد می‌شود، بادگیر با عبور هوای مرطوب، رطوبت خانه را حفظ می‌کرد. ازاین‌رو علاوه بر تابستان، بادگیر در زمستان نیز کاربرد داشت.از دیگر ویژگی‌های معماری این خانه تالاری بزرگ در زیرزمین است که با قدم گذاشتن در آن متوجه خنکی و رطوبت دلنشین فضای آن می‌شوید. از این بخش از خانه در ماه‌های گرم سال استفاده می‌شد.نکات بازدید از خانه تقدیری اردکان وسایل کشیدن آب از چاه در خانه ای تاریخی بلیط بازدید از خانه تقدیری برای گردشگران ایرانی در سال ۱۴۰۰ برابر با ۵۰۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۲۵,۰۰۰ تومان است.امکان بازدید از پایاب و سرداب این خانه میسر است.اردکان تابستان‌هایی بسیار گرم و طاقت‌‌فرسا دارد و در نتیجه بهترین زمان سفر به این شهر و بازدید از خانه تقدیری در فصول پاییز و بهار است.
پرسش‌های متداول: خانه تقدیری اردکان کجاست؟خانه تقدیری در استان یزد، شهر اردکان، بلوار آیت‌الله خامنه‌ای، خیابان حائری قرار دارد.آیا خانه تقدیری جزو آثار ملی ایران است؟بله. خانه تقدیری در تاریخ ۲۷ دی ماه سال ۱۳۷۷ هجری شمسی با شماره ثبت ۲۱۸۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.مهم‌ترین ویژگی معماری خانه تقدیری چیست؟خانه تاریخی تقدیری اردکان از الگوی حیاط مرکزی و ساخت چهار وجهی بهره برده است.چرا خانه تقدیری را گنجینه قنات اردکان نامیده‌اند؟دلیل این نامگذاری وجود ابزار‌ها و تجهیزات حفاری و مسیریابی در عملیات حفر قنات در این مکان است.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


خانه تقدیری

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا