M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
خطاطی در ایران تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. در حقیقت ، خوشنویسی یکی از چشمگیرترین و جذاب ترین مظاهر فرهنگ ایرانی در دوره پس از اسلام است. کتاب مقدس مسلمانان ، قرآن ، دائما اهمیت نگارش را تأیید کرده است.
نگارش یا نگاشتن به معنای نقش کردن است و حتی برخی گفته اند لغت نقاشی زبان تازی نیز از همین نگاشتن پارسی اخذ شده و از این واژه پیداست که مردمان برای نمودن افکار و رسانیدن مقاصد خود به نقش خیال که همان نگارش می باشد می پرداخته اند، چه انگاشتن به معنی پنداشتن هم از ماده نگاشتن به نظر می رسد زیرا معنی انگاشتن رسم چیزی در مرکز فکر و خیال است
آثار خوشنویسان بزرگی چون خواجه اختیار منشی، علیرضا عبّاسی، میرزا احمد نیریزی، میرزا غلامرضا اصفهانی، میر حسین خوشنویس باشی، شکرالله نامه نگار، محمّدرضا کلهر، محمّدحسین عمادالکتّاب وقطعات خوشنویسی، نسخ خطّی، مرقّع، طومار، قلمدان، قلمتراش و دیگر ادوات خوشنویسی و نیز مهر و انگشتری و ظروف منقّش است که به خطوط کوفی، نسخ، ثلث، ریحان، رقاع، تعلیق، نستعلیق و شکسته نستعلیق نوشته شده اند
طبق این کتاب ، کلمه ابدی محافظت شده باید رعایت شود زیرا سرنوشت همه موجودات را از ابتدای زمان تا پایان بیان می کند.
هر یک از کارهای بشری در صفحات کتاب نوشته شده است که پس از این زندگی باز خواهد شد. برخی از کلمات کد به زبان قرآن نیز نوشته شده است. بنابراین ، خوشنویسان همیشه با تأیید هنر الهی خود مورد تشویق قرار گرفته اند.
ایران مهمترین نقش را در تکامل خوشنویسی داشته است. از ویژگیهای ملی مسلمانان ایرانی به عنوان پشتکار در یادگیری زیبایی نوشتن شناخته شده است. برای ایرانیان ، این به معنای نقطه آشکار معنویت انسانی است که در آن نوشتن خالص از قلب خالص سرچشمه می گرفت.
طبق روایات ، علی بن ابن ابیطالب ، اولین امام شیعیان که در کوفه زندگی می کردند ، شیوه نوشتن خاص خود را داشت. در دوره پس از اسلام این هنر با تقلید از دست نوشته های وی آغاز شد. این سبک عجیب و غریب که به تصویر کشیده شده بود به کوفی معروف بود ، نامی که آن را به منطقه اصلی خود نسبت می داد. این فیلم نامه به سبکی غالب مورد استفاده در تمام جهان اسلام تبدیل شد.
در کمتر از 400 سال ، یک سلسله ایرانی به نام سامانیان سبکی تازه متمایز از کوفی را به نام خط قرمزی معرفی کردند. طرح های گل ، کتیبه های تزئینی و سایر تزئینات این سبک را نشان می دهد. فیلمنامه مورد نظر الهام بخش برخی از کتیبه های معماری است. البته باید به این نکته اشاره کرد که تکامل خوشنویسی در ایران و مناطق اطراف آن مدیون کتیبه های باشکوه در ساختمانها است.
بناهای بی شماری ایرانی با کتیبه هایی به سبک های مختلف تزئین شده اند. آنها متن های متنوعی کوفی ، ثلاث و نسخ هستند که با طرز مختلف بسیار زیبایی تزئین شده اند.
از طرف دیگر برخی از بهترین نمونه های خوشنویسی را می توان در پارچه های سفالی ، فلزکاری و حتی پارچه های ابریشمی یا مخملی یافت. اولین سبک های خطاطی روی سکه های نقره و طلا و همچنین مهرهای عقیق کار می شدند.
در زمان آخرین پادشاهان غزنوی ، یک جنبش دوست داشتنی ایران در برخی از کتیبه های فارسی با ریتم شاهنامه فردوسی در غزنه منعکس می شد.
نقش خوشنویسی ایرانی
در طی مراحل مختلف تاریخ ، استادان خوشنویسی وجود داشته اند که در تکامل این هنر بسیار کمک کرده اند. در قرن دهم میلادی ، یک استاد شیرازی شش سبک متفاوت برجسته را با خط کوفی ایجاد کرد.
نگارش یا نگاشتن به معنای نقش کردن است و حتی برخی گفته اند لغت نقاشی زبان تازی نیز از همین نگاشتن پارسی اخذ شده و از این واژه پیداست که مردمان برای نمودن افکار و رسانیدن مقاصد خود به نقش خیال که همان نگارش می باشد می پرداخته اند، چه انگاشتن به معنی پنداشتن هم از ماده نگاشتن به نظر می رسد زیرا معنی انگاشتن رسم چیزی در مرکز فکر و خیال است
آثار خوشنویسان بزرگی چون خواجه اختیار منشی، علیرضا عبّاسی، میرزا احمد نیریزی، میرزا غلامرضا اصفهانی، میر حسین خوشنویس باشی، شکرالله نامه نگار، محمّدرضا کلهر، محمّدحسین عمادالکتّاب وقطعات خوشنویسی، نسخ خطّی، مرقّع، طومار، قلمدان، قلمتراش و دیگر ادوات خوشنویسی و نیز مهر و انگشتری و ظروف منقّش است که به خطوط کوفی، نسخ، ثلث، ریحان، رقاع، تعلیق، نستعلیق و شکسته نستعلیق نوشته شده اند
طبق این کتاب ، کلمه ابدی محافظت شده باید رعایت شود زیرا سرنوشت همه موجودات را از ابتدای زمان تا پایان بیان می کند.
هر یک از کارهای بشری در صفحات کتاب نوشته شده است که پس از این زندگی باز خواهد شد. برخی از کلمات کد به زبان قرآن نیز نوشته شده است. بنابراین ، خوشنویسان همیشه با تأیید هنر الهی خود مورد تشویق قرار گرفته اند.
ایران مهمترین نقش را در تکامل خوشنویسی داشته است. از ویژگیهای ملی مسلمانان ایرانی به عنوان پشتکار در یادگیری زیبایی نوشتن شناخته شده است. برای ایرانیان ، این به معنای نقطه آشکار معنویت انسانی است که در آن نوشتن خالص از قلب خالص سرچشمه می گرفت.
طبق روایات ، علی بن ابن ابیطالب ، اولین امام شیعیان که در کوفه زندگی می کردند ، شیوه نوشتن خاص خود را داشت. در دوره پس از اسلام این هنر با تقلید از دست نوشته های وی آغاز شد. این سبک عجیب و غریب که به تصویر کشیده شده بود به کوفی معروف بود ، نامی که آن را به منطقه اصلی خود نسبت می داد. این فیلم نامه به سبکی غالب مورد استفاده در تمام جهان اسلام تبدیل شد.
در کمتر از 400 سال ، یک سلسله ایرانی به نام سامانیان سبکی تازه متمایز از کوفی را به نام خط قرمزی معرفی کردند. طرح های گل ، کتیبه های تزئینی و سایر تزئینات این سبک را نشان می دهد. فیلمنامه مورد نظر الهام بخش برخی از کتیبه های معماری است. البته باید به این نکته اشاره کرد که تکامل خوشنویسی در ایران و مناطق اطراف آن مدیون کتیبه های باشکوه در ساختمانها است.
بناهای بی شماری ایرانی با کتیبه هایی به سبک های مختلف تزئین شده اند. آنها متن های متنوعی کوفی ، ثلاث و نسخ هستند که با طرز مختلف بسیار زیبایی تزئین شده اند.
از طرف دیگر برخی از بهترین نمونه های خوشنویسی را می توان در پارچه های سفالی ، فلزکاری و حتی پارچه های ابریشمی یا مخملی یافت. اولین سبک های خطاطی روی سکه های نقره و طلا و همچنین مهرهای عقیق کار می شدند.
در زمان آخرین پادشاهان غزنوی ، یک جنبش دوست داشتنی ایران در برخی از کتیبه های فارسی با ریتم شاهنامه فردوسی در غزنه منعکس می شد.
نقش خوشنویسی ایرانی
در طی مراحل مختلف تاریخ ، استادان خوشنویسی وجود داشته اند که در تکامل این هنر بسیار کمک کرده اند. در قرن دهم میلادی ، یک استاد شیرازی شش سبک متفاوت برجسته را با خط کوفی ایجاد کرد.
تکامل خوشنویسی در ایران
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com