خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
خطاطی در ایران تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. در حقیقت ، خوشنویسی یکی از چشمگیرترین و جذاب ترین مظاهر فرهنگ ایرانی در دوره پس از اسلام است. کتاب مقدس مسلمانان ، قرآن ، دائما اهمیت نگارش را تأیید کرده است.
نگارش یا نگاشتن به معنای نقش کردن است و حتی برخی گفته اند لغت نقاشی زبان تازی نیز از همین نگاشتن پارسی اخذ شده و از این واژه پیداست که مردمان برای نمودن افکار و رسانیدن مقاصد خود به نقش خیال که همان نگارش می باشد می پرداخته اند، چه انگاشتن به معنی پنداشتن هم از ماده نگاشتن به نظر می رسد زیرا معنی انگاشتن رسم چیزی در مرکز فکر و خیال است
آثار خوشنویسان بزرگی چون خواجه اختیار منشی، علیرضا عبّاسی، میرزا احمد نیریزی، میرزا غلامرضا اصفهانی، میر حسین خوشنویس باشی، شکرالله نامه نگار، محمّدرضا کلهر، محمّدحسین عمادالکتّاب وقطعات خوشنویسی، نسخ خطّی، مرقّع، طومار، قلمدان، قلمتراش و دیگر ادوات خوشنویسی و نیز مهر و انگشتری و ظروف منقّش است که به خطوط کوفی، نسخ، ثلث، ریحان، رقاع، تعلیق، نستعلیق و شکسته نستعلیق نوشته شده اند
طبق این کتاب ، کلمه ابدی محافظت شده باید رعایت شود زیرا سرنوشت همه موجودات را از ابتدای زمان تا پایان بیان می کند.
هر یک از کارهای بشری در صفحات کتاب نوشته شده است که پس از این زندگی باز خواهد شد. برخی از کلمات کد به زبان قرآن نیز نوشته شده است. بنابراین ، خوشنویسان همیشه با تأیید هنر الهی خود مورد تشویق قرار گرفته اند.
ایران مهمترین نقش را در تکامل خوشنویسی داشته است. از ویژگیهای ملی مسلمانان ایرانی به عنوان پشتکار در یادگیری زیبایی نوشتن شناخته شده است. برای ایرانیان ، این به معنای نقطه آشکار معنویت انسانی است که در آن نوشتن خالص از قلب خالص سرچشمه می گرفت.
طبق روایات ، علی بن ابن ابیطالب ، اولین امام شیعیان که در کوفه زندگی می کردند ، شیوه نوشتن خاص خود را داشت. در دوره پس از اسلام این هنر با تقلید از دست نوشته های وی آغاز شد. این سبک عجیب و غریب که به تصویر کشیده شده بود به کوفی معروف بود ، نامی که آن را به منطقه اصلی خود نسبت می داد. این فیلم نامه به سبکی غالب مورد استفاده در تمام جهان اسلام تبدیل شد.
در کمتر از 400 سال ، یک سلسله ایرانی به نام سامانیان سبکی تازه متمایز از کوفی را به نام خط قرمزی معرفی کردند. طرح های گل ، کتیبه های تزئینی و سایر تزئینات این سبک را نشان می دهد. فیلمنامه مورد نظر الهام بخش برخی از کتیبه های معماری است. البته باید به این نکته اشاره کرد که تکامل خوشنویسی در ایران و مناطق اطراف آن مدیون کتیبه های باشکوه در ساختمانها است.
بناهای بی شماری ایرانی با کتیبه هایی به سبک های مختلف تزئین شده اند. آنها متن های متنوعی کوفی ، ثلاث و نسخ هستند که با طرز مختلف بسیار زیبایی تزئین شده اند.
از طرف دیگر برخی از بهترین نمونه های خوشنویسی را می توان در پارچه های سفالی ، فلزکاری و حتی پارچه های ابریشمی یا مخملی یافت. اولین سبک های خطاطی روی سکه های نقره و طلا و همچنین مهرهای عقیق کار می شدند.
در زمان آخرین پادشاهان غزنوی ، یک جنبش دوست داشتنی ایران در برخی از کتیبه های فارسی با ریتم شاهنامه فردوسی در غزنه منعکس می شد.

نقش خوشنویسی ایرانی

در طی مراحل مختلف تاریخ ، استادان خوشنویسی وجود داشته اند که در تکامل این هنر بسیار کمک کرده اند. در قرن دهم میلادی ، یک استاد شیرازی شش سبک متفاوت برجسته را با خط کوفی ایجاد کرد.


تکامل خوشنویسی در ایران

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
نوه های Tamurlane نیز در حال تبلیغ این هنر بودند. یكی از جالب ترین كارهایی كه یكی از آنها انجام داد نوشتن یك قرآن منحصر به فرد 65cm x 54cm با حروف زینتی بود. دادگاه تیموری در سایر کتب غیر مذهبی مانند شاهنامه حامی خوشنویسی بود. شاهنامه معروف بایسونقوری در همان دوران در هرات دست نوشته شد. دادگاه هرات همچنین خوشنویسان دیگری نیز داشت که آثارشان هنوز هم به صورت کتاب یا به صورت کتیبه قابل بازدید است.
در همین دوره ، یک سبک خاص دیگر در ایران ظهور کرد به نام طالق (به معنای تعلیق). سپس سبک نستعلیق در نتیجه اختلاط نسخ با سبک طالق تحول یافت. مبتکر این سبک توسط برخی دیگر از هنرمندان رقیب و حتی رد شد ، اما این سبک زنده ماند و تکامل یافت.
این مهم است که بدانید بسیاری از هنرمندان چاره ای جز خدمت به دربار زمان خود نداشتند. برخی از آنها ابراز داشتند كه خوشنویسی در ایران حالت مجبور به چنین سرنوشتی به عنوان یك هنرمند بوده است.
بعدها در دوره تیموریان ، خوشنویسان بسیاری هرات را به مقصد تبریز ، قزوین و اسفان ترک کردند. این مهاجرت بیشتر علاقه شاهان صفوی به این هنر را به دنبال داشت. میر عماد قزوینی ، مشهورترین استاد نستعلیق ، برخی از آثار هنری همچون شاهنامه فردوسی و اشعار جیمی را در دستنوشته های خوشنویسی در دوره صفویه خلق کرد.
سبک ایرانی نستعلیق علاقه مندان زیادی را در ایران و کشورهای تحت تأثیر فرهنگ ایرانی مانند ترکیه و هند پیدا کرد. بعداً ، سبک جدیدی از نستعلیق به نام شکسته (به معنی شکسته) بدست آمد. این محبوبیت زیادی در هند به دست آورد. ویژگی های زیبایی شناختی ناب و ابهام آمیز این سبک گرافیکی مانند ، چشم ها را تا حد عمیقی جلب می کند که باعث قدردانی زیادی می شود
همچنین ، برخی از سبک های دیگر نیز وجود دارد که دکوراتیو تر به نظر می رسند. به عنوان مثال ، برخی از هنرمندان کلمات مذهبی و موضوعات مشابه را به شکل شیرها ، اسب ها ، پرندگان ، انسان ها و غیره به نگارش Thulth نوشتند.
سایر گام های نوآورانه در کالیگرافی ایران
در قرن شانزدهم ، شاخه جدیدی از خوشنویسی به نام "کار جداشدگی" پدید آمد که شکل نهایی آن ترکیبی از خوشنویسی ، کاغذهای طلاکاری ، تزئینات حاشیه ای و الحاقات بود. اضافه کردن تزئیناتی مانند مینیاتورها ، طرح های گل و سبک arabesque به سبک های خوشنویسی مانند نسخ و نستعلیق سبک جدیدی به نام گلزار (به معنی باغ گل) ایجاد کرده است.
"موساواده" (به معنی پیش نویس نوشتن) به همراه چند شاخه مشابه دیگر از ترکیب خلاقانه کلمات ، نقوش و سبک ها ایجاد شده است. حتی هنرمندان برای اجرای خوشنویسی به سطوح سکه ، مهر ، ابریشم و تابلوهای کتیبه های روی فرش رفتند.
لازم به ذکر است که خوشنویسی از عوامل مؤثر در زندگی در فرهنگ اسلامی به ویژه در شعر و ادبیات فارسی بوده است. این هنر سنتی در ایران و سایر کشورهای متأثر از فرهنگ ایرانی زنده مانده است.
هنوز برخی از خوشنویسان برتر ایرانی هستند که سبک ها یا شاخه هایی از این هنر را خلق می کنند. آثار آنها فراتر از سنت ها بوده و توجه همه بازدید کنندگان را به خود جلب کرده است ، هم کسانی که می توانند آنها را بخوانند و هم کسانی که نمی توانند.
#دانستنیها


تکامل خوشنویسی در ایران

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا