M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
آشنايي با برخي هنرهاي سنتي ايران
هنرهاي سنتي ايران ، تجلي نمادين جهاني ابدي و ازلي است كه اين جهان را محلي گذرا و واسطهاي براي رسيدن به مرتبهاي والاتر به منظور وصول به آرامش دروني ميداند.
و حاصل دسترنج هنرمنداني است كه براي اعتلاي اين هنر با تكيه بر ايمان خويش ،از جانِ خود مايه گذاشته و در اين راه از هيچ كوششي دريغ نورزيدهاند. همراه با اساتيد معماري، استادان صنايع دستي نيز با همان تفكر فوق اما تجلي يافته در هنرِ خاص خويش، تكامل بخش و اثرگذار بر معماري سنتي ايراني بودهاند .
تزيين و آرايش ساختمان كه جزء لاينفك معماري محسوب ميشود در آجركاري، كاشي كاري، گچبري و آينه كاري در كنار قالي بافي، گليم بافي، قلمكاري ، سفالگري، منّبت كاري، كنده كاري چوب، گره چيني و همچنين ساير دست آوردهاي صنايع دستي نمود يافته و پيوندي يگانه ايجاد نموده كه فضاي معماري ايران را آكنده از زيبايي معنوي ميسازد و اين خود زيبايي ظاهري را نيز به همراه دارد.
هنرهاي سنتي ايران ، تجلي نمادين جهاني ابدي و ازلي است كه اين جهان را محلي گذرا و واسطهاي براي رسيدن به مرتبهاي والاتر به منظور وصول به آرامش دروني ميداند
معماري با ساير هنرهاي ايراني ،تارهاي به هم تنيدة يكپارچهاي است كه از يكديگر تأثير پذيرفتهاند ؛ به ويژه صنايع دستي كه علاوه بر تزييني بودن و جنبههاي زيبايي شناسانه، نقش كاربردي در زندگي روزمره افراد جامعه دارد. صنايع دستي به دليل عدم نياز به سرمايهگذاري بسيار و وجود مواد اولية محلي براي توليد و وجود زمينههاي توسعه در مناطق مختلف و ايجاد ارزش افزودة بالا، بخش عظيمي از نيروي انساني و اقتصادي ايران را به خود مشغول كرده است و اين امر در معماري سنتي نقش ِ بارزي دارد.
صنايع دستي و معماري همواره مكمل يكديگر بودهاند و داراي ويژگيهاي مشترك ميباشند . بناهاي ايراني مانند مسجد، مناره، خانه، باغ، پل، قلعه، آب انبارها و... هر كدام به نوعِ خاصي از صنايع دستي نياز دارد كه برخي از انواع آن كاشي كاري، مشبّك كاري، نقاشي ديواري، منّبت كاري و غيره است. تنوع اقليم آب و هوايي در ايران موجب گوناگوني بسيار در معماري و تزيين آن گرديده است و در نتيجه انواع و اقسام صنايع دستي در تزيين معماري، نقشِ عمدهاي دارند.
صنايع دستي در رشتههاي گوناگون همچون: قاليبافي ،گليمبافي، سفالگري ،آبگينه سازيِ محصولاتِ فلزي ، سنگتراشي، چوب تراشي ، حصيربافي ، كاشي كاري تا رودوزيها ارتباط مستقيم با معماري دارد به طوري كه ساخت شكل آنها بستگي به فضاي معماري سنتي ايراني دارد و همين طور بعضي از اجزاء و فضاهاي معماري، متناسب با كالاهاي صنايع دستي ساخته ميشود . معماري سنتي ايران در ايجاد صورتهاي مختلف صنايع دستي نيز نقشِ عمدهاي را به عهده داشته است ؛ به طور مثال بافنده، اندازه قالي را براساس وسعت اتاقها ميبافد و سفالگر براساس جايگاه سفال در فضاي ساختمان شكل و حجم مورد نظر را ميسازد . هماهنگي صنايع دستي با معماري نه تنها از نظر فرم و رنگ بلكه از نظر محتوايي نيز هم خواني دارد و هنرمند سعي نموده، ارتباط خويش با طبيعت و ديدگاه معنوي خويش نسبت به هستي را متجلي سازد . صنايع دستي به علت تنوع و وسعت در رشتههاي گوناگون، كاربردهاي زيادي در تزيين معماري دارد كه شامل چهار بخش ميشود :
1- تزيين نماي بيروني ؛
2- تزيين فضاهاي ورودي ؛
3- تزيين درونِ بنا ؛
4- تزيين فضاي اتصالِ درون و بيرون بنا
ايرانيان از ديرباز با عنصري به نام "گچ " آشنائي داشته اند. اين نكته را كشف آثار گچي در هفت تپه خوزستان كه مربوط به تمدن ايلامي است تائيد مي كند.
تزيينات بيروني ساختمان بايد به نحوي باشد كه در برابر تغييرات آب و هوا و نور خورشيد مقاوم باشد و كيفيت خود را از دست ندهد. اين تزيينات بيشتر شامل كاشي كاري به صورت معرّق يا هفت رنگ ميباشد كه علاوه بر تزيين بنا با نقوش و رنگهاي گوناگون، عايقي در برابر برف و باران و گرما و سرما است. كاشي كاري در معماري ايران در واقع شناسنامه بنا ميباشد و تاريخ مشخص و سيرِ تحولي منظمي را دارا است. با آغاز دوره اسلامي، كاشي كاري در اماكنِ مذهبي تجلي خاصي مييابد، محراب و گنبدِ مسجد شيخ لطف ـ الله و گنبدِ مزار شاه نعمت اللّه ولي در ماهانِ كرمان، مسجد كبود تبريز و گنبد مسجد چهار باغ اصفهان، نمونه بارز اين هنر ميباشد .
هنرهاي سنتي ايران ، تجلي نمادين جهاني ابدي و ازلي است كه اين جهان را محلي گذرا و واسطهاي براي رسيدن به مرتبهاي والاتر به منظور وصول به آرامش دروني ميداند.
و حاصل دسترنج هنرمنداني است كه براي اعتلاي اين هنر با تكيه بر ايمان خويش ،از جانِ خود مايه گذاشته و در اين راه از هيچ كوششي دريغ نورزيدهاند. همراه با اساتيد معماري، استادان صنايع دستي نيز با همان تفكر فوق اما تجلي يافته در هنرِ خاص خويش، تكامل بخش و اثرگذار بر معماري سنتي ايراني بودهاند .
تزيين و آرايش ساختمان كه جزء لاينفك معماري محسوب ميشود در آجركاري، كاشي كاري، گچبري و آينه كاري در كنار قالي بافي، گليم بافي، قلمكاري ، سفالگري، منّبت كاري، كنده كاري چوب، گره چيني و همچنين ساير دست آوردهاي صنايع دستي نمود يافته و پيوندي يگانه ايجاد نموده كه فضاي معماري ايران را آكنده از زيبايي معنوي ميسازد و اين خود زيبايي ظاهري را نيز به همراه دارد.
هنرهاي سنتي ايران ، تجلي نمادين جهاني ابدي و ازلي است كه اين جهان را محلي گذرا و واسطهاي براي رسيدن به مرتبهاي والاتر به منظور وصول به آرامش دروني ميداند
معماري با ساير هنرهاي ايراني ،تارهاي به هم تنيدة يكپارچهاي است كه از يكديگر تأثير پذيرفتهاند ؛ به ويژه صنايع دستي كه علاوه بر تزييني بودن و جنبههاي زيبايي شناسانه، نقش كاربردي در زندگي روزمره افراد جامعه دارد. صنايع دستي به دليل عدم نياز به سرمايهگذاري بسيار و وجود مواد اولية محلي براي توليد و وجود زمينههاي توسعه در مناطق مختلف و ايجاد ارزش افزودة بالا، بخش عظيمي از نيروي انساني و اقتصادي ايران را به خود مشغول كرده است و اين امر در معماري سنتي نقش ِ بارزي دارد.
صنايع دستي و معماري همواره مكمل يكديگر بودهاند و داراي ويژگيهاي مشترك ميباشند . بناهاي ايراني مانند مسجد، مناره، خانه، باغ، پل، قلعه، آب انبارها و... هر كدام به نوعِ خاصي از صنايع دستي نياز دارد كه برخي از انواع آن كاشي كاري، مشبّك كاري، نقاشي ديواري، منّبت كاري و غيره است. تنوع اقليم آب و هوايي در ايران موجب گوناگوني بسيار در معماري و تزيين آن گرديده است و در نتيجه انواع و اقسام صنايع دستي در تزيين معماري، نقشِ عمدهاي دارند.
صنايع دستي در رشتههاي گوناگون همچون: قاليبافي ،گليمبافي، سفالگري ،آبگينه سازيِ محصولاتِ فلزي ، سنگتراشي، چوب تراشي ، حصيربافي ، كاشي كاري تا رودوزيها ارتباط مستقيم با معماري دارد به طوري كه ساخت شكل آنها بستگي به فضاي معماري سنتي ايراني دارد و همين طور بعضي از اجزاء و فضاهاي معماري، متناسب با كالاهاي صنايع دستي ساخته ميشود . معماري سنتي ايران در ايجاد صورتهاي مختلف صنايع دستي نيز نقشِ عمدهاي را به عهده داشته است ؛ به طور مثال بافنده، اندازه قالي را براساس وسعت اتاقها ميبافد و سفالگر براساس جايگاه سفال در فضاي ساختمان شكل و حجم مورد نظر را ميسازد . هماهنگي صنايع دستي با معماري نه تنها از نظر فرم و رنگ بلكه از نظر محتوايي نيز هم خواني دارد و هنرمند سعي نموده، ارتباط خويش با طبيعت و ديدگاه معنوي خويش نسبت به هستي را متجلي سازد . صنايع دستي به علت تنوع و وسعت در رشتههاي گوناگون، كاربردهاي زيادي در تزيين معماري دارد كه شامل چهار بخش ميشود :
1- تزيين نماي بيروني ؛
2- تزيين فضاهاي ورودي ؛
3- تزيين درونِ بنا ؛
4- تزيين فضاي اتصالِ درون و بيرون بنا
ايرانيان از ديرباز با عنصري به نام "گچ " آشنائي داشته اند. اين نكته را كشف آثار گچي در هفت تپه خوزستان كه مربوط به تمدن ايلامي است تائيد مي كند.
تزيينات بيروني ساختمان بايد به نحوي باشد كه در برابر تغييرات آب و هوا و نور خورشيد مقاوم باشد و كيفيت خود را از دست ندهد. اين تزيينات بيشتر شامل كاشي كاري به صورت معرّق يا هفت رنگ ميباشد كه علاوه بر تزيين بنا با نقوش و رنگهاي گوناگون، عايقي در برابر برف و باران و گرما و سرما است. كاشي كاري در معماري ايران در واقع شناسنامه بنا ميباشد و تاريخ مشخص و سيرِ تحولي منظمي را دارا است. با آغاز دوره اسلامي، كاشي كاري در اماكنِ مذهبي تجلي خاصي مييابد، محراب و گنبدِ مسجد شيخ لطف ـ الله و گنبدِ مزار شاه نعمت اللّه ولي در ماهانِ كرمان، مسجد كبود تبريز و گنبد مسجد چهار باغ اصفهان، نمونه بارز اين هنر ميباشد .
آشنايي با برخي هنرهاي سنتي ايران
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com