خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
اینفوگرافیک و تاریخچه پیدایش آن
اینفوگرافیک‌ نمایشگر تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند که
هدف آن‌ها ارائه سریع و ساده اطلاعات پیچیده است.
به بیان ساده‌تر، اینفوگرافیک‌ها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی می‌کنند تا مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به‌گونه‌ای به تصویر درآوردند که پیام به شیوه‌ای سریع و قابل‌فهم به مخاطب منتقل شود.
واژه‌شناسی
واژه اینفوگرافیک (infographic) کوتاه شده عبارت information graphic است که فرهنگستان زبان و ادب فارسی «اطلاع‌نگاشت» را برای معادل فارسی آن برگزیده است. البته ممکن است عباراتی چون گرافیک اطلاع‌رسان، داده نما، اینفوگرافی، اینفوگراف و … در سایر رسانه‌ها دیده شود.
دیداری‌سازی داده‌ها یا Data visualization از دیگر عباراتی است که اغلب در کنار اینفوگرافیک‌ها به‌کاربرده می‌شود. دیداری‌سازی داده‌ها در حقیقت به تصویر درآوردن داده‌ها و مقادیر اندازه‌گیری شده عددی با استفاده از نقشه‌ها، سلسله‌مراتب، شبکه‌ها سری‌های زمانی و انواع نمودارها است.
تاریخچه اینفوگرافیک‎ها
٣٠,٠٠٠ سال قبل از میلاد
اولین نمونه‌های اینفوگرافیک‌ها به اواخر عصر سنگ در غار شُوِه (Chauvet) در جنوب فرانسه باز می‌گردد که پیشینیان ما، پرتره‎هایی از حیوانات را بر روی دیواره غارها نقاشی کردند.
٣,٠٠٠ سال قبل از میلاد
خط هیروگلیف مصری از نمونه‌های خوب اینفوگرافیک های اولیه است که از نمادهای گرافیکی و آیکون‌های برای بیان مقاصد گوناگون پدید آمد.
١٣۵٠ میلادی
نیکول اورسم (Nicole Oresme)، از فیلسوفان مهم قرون وسطی بود که یکی از اولین گراف‌ها را برای تشریح چگونگی اندازه گیری حرکت اشیا ترسیم نمود.
١۵١٠ میلادی
لئوناردو داوینچی، نابغۀ دوران رنسانس، با ترکیب نوشته‌های آموزشی با تصاویر، مخصوصاً در عرصۀ آناتومی بدن انسان و شرح اختراعات و سازه‌های مهندسی خود از مبتکران تصویرگری علمی بوده است.
١٧٨۶ میلادی
ویلیام پلی‌فیر (William Playfair) مهندس اسکاتلندی، از پیشگامان دیداری‌سازی داده‌ها (Data Visualization) بود. او در کتاب خود با عنوان اطلس سـ*ـیاسی تجاری، برای اولین بار با استفاده از نمودارهای خطی، دایره‌ای و میله‎ای، به تشریح داده‌های عددی پرداخت.
١٨۵٠-١٨٧٠ میلادی
چارلز جوزف مینارد (Charles Joseph Minard)، مهندس عمران فرانسوی، برای توضیح آمارهای جغرافیایی از ترکیب نقشه‌ها با نمودارهای جریان (Flow Chart) استفاده نمود. یکی از مشهورترین دیداری‌سازی داده‌ها او، علل ناکامی ناپلئون در حمله به روسیه است. او مجموعه ای از داده‌های پیچیده (موقعیت، مسیر حرکت، شکست سربازان و وضعیت آب و هوا) یک دوره را در یک اینفوگرافیک به نمایش در آورد.
١٨۵٧ میلادی
فلورانس نایتینگل (Florence Nightingale)، پرستار انگلیسی، با ترکیب نمودار انباشته ای (Stacked Bar) و نمودار دایره ای به تشریح تلفات و علل مرگ‎و‎میر سربازان در جنگ کریمه پرداخت. او به کمک این اینفوگرافیک توانست ملکه ویکوریا را برای بهبود وضعیت بیمارستان‌های ارتش متقاعد نماید.
١٩٣٠ – ١٩۴٠ میلادی
زبان تصویری ایزوتایپ (Isotype) طلایه دار دوران مدرن بود. یک شیوه ارتباط بصری که توسط اتو نویرات (Otto Neurath)، فیلسوف اتریشی توسعه یافت و برای آموزش ایده‌ها و مفاهیم از آیکون و تصاویر از آن استفاده می‌شد.
١٩٧٠-١٩٩٠ میلادی
اینفوگرافیک ها به یک جریان اصلی و محبوب در میان نشریات تبدیل شدند. نشریاتی چون The Sunday Times, Time Magazine, USA Today از اینفوگرافیک ها برای ساده تر کردن اطلاعات و بالا بردن درک مسائل پیچیده استفاده کردند.
١٩٧۵ میلادی
ادوارد تافتی (Edward Tufte)، آماردان و مجسمه‌ساز اهل ایالات متحده آمریکا، پدر دیداری‌سازی داده‌ها به شیوه امروزی است. او با برگزاری چند سمینار و نگارش چند کتاب در زمینه طراحی اطلاعات (information design) از پیشگامان اینفوگرافیک‎ها و دیداری‌سازی داده‌ها است.
٢٠٠٠ تا امروز
با گسترش روز افزون اینترنت و رسانه‌های مجازی، اینفوگرافیک‌ها بصورت گسترده ای در فضای وب استفاده می‌شوند. استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای باعث شد تا اینفوگرافیک‌ها با سرعت بیشتر و تکنیک‌های گوناگونی طراحی شوند.
انواع اینفوگرافیک
اینفوگرافیک ها بر اساس شیوه پیاده سازی به چهار دسته اصلی طبقه بندی می‌شوند: ایستا (Static)، پویا (Dynamic)، تعاملی (Interactive) و فیزیکی
منبع: متین


تاریخچه اینفوگرافیک

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • عالی
Reactions: *NiLOOFaR* و Tabassoum
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا