خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
در زمينه ي خط نسخ محمد ابراهيم قمي از معاريف نسخ نويسان مي باشد که در واقع استاد احمد ني ريزي بوده است. او از خوش نويسان به نام دوره ي سلطنت شاه سليمان و شاه سلطان حسين صفوي است. ( فضايلي، 152 ) مولانا ميراحمد ني ريزي توانست در خط ابداعات زيبايي ايجاد کرده « و او آخرين کسي است که در ايران در خط نسخ يد و بيضا مي نموده و پس از او در حسن خط نسخ تاکنون کسي مانند او به ميدان اشتهار پا ننهاده » از اين رو شاهان و شاهزاده هاي صفوي و هم چنين امرا به او لطف و توجه خاصي داشتند و او را از انعامات و احسان هاي خويش بي نصيب نمي گذاشتند. ( ايراني، 135 ).
از خوش نويسان عهد شاه سليمان صفوي و شاه سلطان حسين مي توان از محمد محسن امامي و فرزند او در عهد شاه سلطان حسين به خوش نويسي پرداخته و بسياري از کتيبه هاي مدرسه چهارباغ و
امامزاده اسماعيل در اصفهان به خط علي نقي امامي مي باشد. ( فضايلي، 351 )
اين اسامي گواه روشني بر اين مدعاست که شاهان هنر دوست و فضيلت سالار صفوي نه تنها خود به خوش نويسي علاقه وافري داشتند و خود در لحظه هاي فراغت به اين هنر مي پرداختند بلکه از خوش نويسان و هنرمندان نيز حمايت معنوي و مالي خود را دريغ نمي داشتند. از اين رو دربار آنان مجمع تمامي هنرمندان و انديشمندان و از جمله خوش نويسان بود. به اين ترتيب مي توان گفت حمايت همه جانبه شاهان صفوي از خوش نويسان باعث رشد و تعالي اين هنر گرديد.
نتيجه گيري

در دوره ي فرمانروايي صفويان اکثريت علوم و فنون و هنرها دوره ي شکوفايي و بالندگي را طي نمود که هنر خوش نويسي نيز از آن جمله مي باشد. در اين دوره سنت ها و اقلامي که در گذشته براي خوش نويسي استفاده مي شد کماکان مورد استفاده خوش نويسان و علاقمندان قرار داشت. اما اين مسأله به اين معني نيست که خوش نويسان براي تکميل و بهبود ميراث گذشتگان در تکاپور نباشند.
خوش نويسي علاوه بر کتابت، در پيشه هايي چون مهرسازي و حکاکي بر سکه و عاج و فلز به کار مي رفت. در دوره ي صفويه آموختن خوش نويسي و فنون آن عموميت داشت و بيش تر اعضاي خاندان صفوي نيز به خوش نويسي و فراگيري آن رغبت داشتند و حامي خطاطان بوده و آثار ايشان را در مرقعات گردآوري مي کردند. تمايل به هنر خوش نويسي و حمايت شاهان صفوي از آن تا دوره ي شاه عباس کبير کاملاً آشکار است که پنهان نمودن خوش نويس و نقاش مورد علاقه خود در پناهگاه امن توسط شاه اسماعيل اول در زمان وقوع جنگ چالدران، منصوب نمودن خوش نويسان به مقامات والاي درباري توسط شاه طهماسب و توجه خاص شاه عباس نسبت به خوش نويس مورد علاقه اش عليرضا عباسي همگي گواه روشني بر اين مدعاست. در دوره ي صفويه خطوط شش گانه هم چنان رواج داشت اما دو خط تعليق و نستعليق بر ديگر خطوط پيشي گرفته و کاربرد بيش تري يافت. به گونه اي که گفته شده است که پس از ظهور خط نستعليق يک سه چهارم کتاب ايرانيان به اين قلم منحصر شد.
شاهان دوره ي صفوي از يک سوي خود به هنر خوش نويسي راغب بودند و خود در لحظه هاي فراغت به اين هنر مي پرداختند بلکه با اقداماتي چند زمينه را براي رشد و تعالي اين هنر فراهم کردند که از مهم ترين آن مي توان به:
فراهم نمودن امنيت کامل سياسي در کشور که موجب گرديد تا هنرمندان با طيب خاطر به خلق
شاهکارهاي خود مشغول گردند.
حمايت مالي و معنوي از هنرمندان که موجبات تجمع آنان در پايتخت را فراهم آورد؛ تا جايي که علاقه و حمايت شاه طهماسب به خوش نويسي باعث گرديد خوش نويسان به بالاترين مقامات درباري دست يازند. خوش نويسان اين دوره علاوه بر کتابت مراسلات درباري و استنساخ نسخه هاي نفيس به نوشتن اشعار ديگران و سروده هاي خويش اقدام مي کردند.
از سوي ديگر حمايت شاهان صفوي از ديگر هنرها از جمله کاشي کاري، کتابت و فلز کاري مي باشد که در دوره ي صفويه رو به رشد و تعالي نهاده بود. يکي از عوامل بالندگي هنرهاي مذکر مي توان از تحول در اين هنرها و ابتکار و نوآوري با استفاده از هنر خوش نويسي جهت تزيين آن ها ياد کرد.
قابل ذکر است که در دوره ي صفويه از تعداد زيادي خوش نويس ياد شده است که ميرعماد و عليرضا عباسي در رأس آنان قرار داشتند که اين مسأله نشانگر روح هنردوست و فضيلت سالار شاهان صفوي و حمايت آنان از اين هنر بوده است که زمينه را براي رشد و تعالي آن فراهم آوردند.
پي‌نوشت‌ها:

1. سند علم خط بحسن عمل/ پس بود مرتضي علي ز اول (قاضي قمي، 65).
2. در مورد خوش نويسان مشهور در سه قرن اول اسلام رجوع کنيد به تاريخ هنرهاي ملي و هنرمندان ايراني، عبدالرفيع حقيقت، ص 77-170.
#راسخون


نقش سلسله صفويه در اعتلاي هنر خوش نويسي

 
  • تشکر
Reactions: ~ASAL~
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا