M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
تایپوگرافی زیبا جلوه دادن متن برای بیننده است در حالیکه قابل خوانایی و تشخیص راحت نیز برای بیننده داشته باشد.
تایپوگرافی یک مبحث بسیار گسترده ای میباشد که عواملی همچون نوع فونت، اندازه فونت، فاصله بین حروف، پاراگراف بندی و … همگی بخش های کوچکی از این اصل بزرگ هستند که با رعایت تمامی این موارد جزئی، میتوان یک تایپوگرافی مناسبی را ایجاد کرد. نکته ای که باید در تایپوگرافی درنظر داشت این است که تایپوگرافی یک اصل است نه تکنیک. اینکه طرح نهایی نتوانسته مفهوم خود را از طریق متن به بیننده القا کند و او را دچار سردرگمی در فهم مطلب کرده است، به معنای عدم استفاده از تکنیک تایپوگرافی نیست بلکه به معنای عدم رعایت یک اصل مهم به نام تایپوگرافی است.
تایپوگرافی ها در زبان های گوناگون به دلیل تفاوت هایی که در حروف و ساختار چینش کلمات وجود دارد نیز متفاوت میباشد. اکثراً ما در طراحی ها از زبان فارسی و یا انگلیسی استفاده میکنیم و این دو زبان خود دارای حروف و الفباهایی هستند که با یکدیگر تفاوت دارند. برای نمونه در زبان انگلیسی اصلا حروفی به عنون حروف چسبان وجود ندارد اما در زبان فارسی از حروف آغازین، پایانی و میانه استفاده میکنیم.
قوانین پایه تایپوگرافی
انتخاب مناسب نوع فونت
شناخت فونت های مختلف از اولین نکاتی است که در طراحی ها باید رعایت شود. هر فونتی از ساختار منحصر به خودش ایجاد شده است و بر اساس یک سبکی طراحی شده است. برای نمونه در زبان فارسی فونت های نستعلیق، فونت ثلث، زرقان و … از فونت هایی هستند که از رسم الخط های قدیمی و سنتی ایرانی طراحی شده اند و بنابر سبکی که دارند کاربرد و موارد استفاده آنها نیز متفاوت است برای نمونه هیچ وقت متن یک نامه اداری با فونت ثلث یا زرقان نوشته نمیشود اما در تایپوگرافی و نوشته های مذهبی و اسامی ائمه خیلی از این نوع و سبک فونت ها به کارگرفته میشود. فونت های دست نویس یکی دیگر از سبک ها میباشد که اگر بخواهیم انواع آن را مثال بزنیم بهتر است که اینطور بگیم، به ازای هر فرد ما یک فونت دست نویس داریم که دارای چیدمان و نحوه نوشتار خاص خود است. کاربرد نوع فونت ها در طراحی رابط کاربری وبسایت ها و اپلیکیشن ها نیز متفاوت میباشد که معروف ترین این فونت ها، ایران سانس، ایران یکان و دانا میباشد. این فونت ها قابلیت خوانایی بالایی دارند و خیلی ساده و روان بوده و به راحتی میتوان در انواع پلتفرم ها به نمایش گذاشت.فونت های مخصوص وب دارای وزن های متفاوتی میباشد که در سلسله مراتب بصری در رابط کاربری میتواند درک درستی از نمایش یک تیتر، یک نوشته عادی یا یک لینک را به بیننده و کاربر سایت و اپلیکیشن بدهد.
در کنار این موارد ذکر شده فونت های فانتزی متنوعی نیز وجود دارد که این سبک فونت ها را نیز در طراحی های فانتزی یا حتی برخی پوسترها بر اساس مضمون و محتوا مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر این موارد، خیلی دسته بندی های دیگری نیز برای فونت ها وجود دارد که دارای سبک های متفاوتی از لحاظ نوشتار هستند که دارای موارد کاربرد خاص خود نیز است.
حالا اگر هنوز هم با اهمیت سبک های مختلف فونت ها و موارد کاربرد آنها پی نبردید کافیه درنظر بگیرید متنی که الان در حال مطالعه آن هستید و این صفحه سایت به طور کامل با فونت نستعلیق نوشته میشد. قطعاً تا دو خط از این مطلب رو که میخونید صفحه رو می بستید.
در سبک های فونت های انگلیسی دو سبک اصلی وجود دارد که به فونت های سریف Serif font و فونت های سنس سریف Sans Serif گروه بندی میشوند. کلمه sans لفظی فرانسوی است که به معنی “بدون ” میباشد و سریف serif به خطوط زائد و خطوط تزئینی گفته میشود که در ابتدا و انتهای حروف وجود دارد. به فونت هایی که فاقد خطوط زائد هستند فونت sans serif و به فونت هایی که از در ابتدا و انتهای حروفشان این خطوط زائد و تزئینی وجود دارد serif گفته میشود. البته هر یک از این دو نوع به گروه بندی های جزئی تری تقسیم بندی میشوند. در فونت های فارسی این نوع دسته بندی خیلی متداول نیست و نمی توان با قطعیت گفت که چنین قانون دسته بندی در فونت های فارسی هم وجود دارد یا خیر. هنوز بین علما بحثه !!!
موضوع دیگری که در مبحث انتخاب فونت اهمیت ویژه ای دارد تعداد فونت هایی است که در طرح استفاده میشود. یک طرح گرافیکی برای اینکه جذابیت و سادگی را برای بیننده به وجود آورد باید قابلیت تشخیص راحتی را در کمترین زمان ممکن داشته باشد. استفاده از تعداد فونت های زیاد میتواند این قابلیت تشخیص را برای بیننده سخت کند. قانون خاصی برای اینکه در هر طرح از چند فونت باید استفاده شود وجود ندارد اما تا جای ممکن برای جداسازی بخش بندی های متنی از اندازه های مختلف فونت، وزن فونت، رنگ فونت و استایل های مختلف فونت استفاده میشود. از طرفی دیگر در صورت استفاده از فونت های مختلف در یک طرح، باید به ارتباط میان فونت ها هم توجه ویژه ای داشت برای نمونه استفاده از یک فونت سنتی و یک فونت دستنویس و یک فونت سانس سریف مثل ایران سنس در یک طرح، ارتباطی را بین نوشته ها ایجاد نمی کند و جلوه بدی را برای بیننده به وجود می آورد.
تایپوگرافی یک مبحث بسیار گسترده ای میباشد که عواملی همچون نوع فونت، اندازه فونت، فاصله بین حروف، پاراگراف بندی و … همگی بخش های کوچکی از این اصل بزرگ هستند که با رعایت تمامی این موارد جزئی، میتوان یک تایپوگرافی مناسبی را ایجاد کرد. نکته ای که باید در تایپوگرافی درنظر داشت این است که تایپوگرافی یک اصل است نه تکنیک. اینکه طرح نهایی نتوانسته مفهوم خود را از طریق متن به بیننده القا کند و او را دچار سردرگمی در فهم مطلب کرده است، به معنای عدم استفاده از تکنیک تایپوگرافی نیست بلکه به معنای عدم رعایت یک اصل مهم به نام تایپوگرافی است.
تایپوگرافی ها در زبان های گوناگون به دلیل تفاوت هایی که در حروف و ساختار چینش کلمات وجود دارد نیز متفاوت میباشد. اکثراً ما در طراحی ها از زبان فارسی و یا انگلیسی استفاده میکنیم و این دو زبان خود دارای حروف و الفباهایی هستند که با یکدیگر تفاوت دارند. برای نمونه در زبان انگلیسی اصلا حروفی به عنون حروف چسبان وجود ندارد اما در زبان فارسی از حروف آغازین، پایانی و میانه استفاده میکنیم.
قوانین پایه تایپوگرافی
انتخاب مناسب نوع فونت
شناخت فونت های مختلف از اولین نکاتی است که در طراحی ها باید رعایت شود. هر فونتی از ساختار منحصر به خودش ایجاد شده است و بر اساس یک سبکی طراحی شده است. برای نمونه در زبان فارسی فونت های نستعلیق، فونت ثلث، زرقان و … از فونت هایی هستند که از رسم الخط های قدیمی و سنتی ایرانی طراحی شده اند و بنابر سبکی که دارند کاربرد و موارد استفاده آنها نیز متفاوت است برای نمونه هیچ وقت متن یک نامه اداری با فونت ثلث یا زرقان نوشته نمیشود اما در تایپوگرافی و نوشته های مذهبی و اسامی ائمه خیلی از این نوع و سبک فونت ها به کارگرفته میشود. فونت های دست نویس یکی دیگر از سبک ها میباشد که اگر بخواهیم انواع آن را مثال بزنیم بهتر است که اینطور بگیم، به ازای هر فرد ما یک فونت دست نویس داریم که دارای چیدمان و نحوه نوشتار خاص خود است. کاربرد نوع فونت ها در طراحی رابط کاربری وبسایت ها و اپلیکیشن ها نیز متفاوت میباشد که معروف ترین این فونت ها، ایران سانس، ایران یکان و دانا میباشد. این فونت ها قابلیت خوانایی بالایی دارند و خیلی ساده و روان بوده و به راحتی میتوان در انواع پلتفرم ها به نمایش گذاشت.فونت های مخصوص وب دارای وزن های متفاوتی میباشد که در سلسله مراتب بصری در رابط کاربری میتواند درک درستی از نمایش یک تیتر، یک نوشته عادی یا یک لینک را به بیننده و کاربر سایت و اپلیکیشن بدهد.
در کنار این موارد ذکر شده فونت های فانتزی متنوعی نیز وجود دارد که این سبک فونت ها را نیز در طراحی های فانتزی یا حتی برخی پوسترها بر اساس مضمون و محتوا مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر این موارد، خیلی دسته بندی های دیگری نیز برای فونت ها وجود دارد که دارای سبک های متفاوتی از لحاظ نوشتار هستند که دارای موارد کاربرد خاص خود نیز است.
حالا اگر هنوز هم با اهمیت سبک های مختلف فونت ها و موارد کاربرد آنها پی نبردید کافیه درنظر بگیرید متنی که الان در حال مطالعه آن هستید و این صفحه سایت به طور کامل با فونت نستعلیق نوشته میشد. قطعاً تا دو خط از این مطلب رو که میخونید صفحه رو می بستید.
در سبک های فونت های انگلیسی دو سبک اصلی وجود دارد که به فونت های سریف Serif font و فونت های سنس سریف Sans Serif گروه بندی میشوند. کلمه sans لفظی فرانسوی است که به معنی “بدون ” میباشد و سریف serif به خطوط زائد و خطوط تزئینی گفته میشود که در ابتدا و انتهای حروف وجود دارد. به فونت هایی که فاقد خطوط زائد هستند فونت sans serif و به فونت هایی که از در ابتدا و انتهای حروفشان این خطوط زائد و تزئینی وجود دارد serif گفته میشود. البته هر یک از این دو نوع به گروه بندی های جزئی تری تقسیم بندی میشوند. در فونت های فارسی این نوع دسته بندی خیلی متداول نیست و نمی توان با قطعیت گفت که چنین قانون دسته بندی در فونت های فارسی هم وجود دارد یا خیر. هنوز بین علما بحثه !!!
موضوع دیگری که در مبحث انتخاب فونت اهمیت ویژه ای دارد تعداد فونت هایی است که در طرح استفاده میشود. یک طرح گرافیکی برای اینکه جذابیت و سادگی را برای بیننده به وجود آورد باید قابلیت تشخیص راحتی را در کمترین زمان ممکن داشته باشد. استفاده از تعداد فونت های زیاد میتواند این قابلیت تشخیص را برای بیننده سخت کند. قانون خاصی برای اینکه در هر طرح از چند فونت باید استفاده شود وجود ندارد اما تا جای ممکن برای جداسازی بخش بندی های متنی از اندازه های مختلف فونت، وزن فونت، رنگ فونت و استایل های مختلف فونت استفاده میشود. از طرفی دیگر در صورت استفاده از فونت های مختلف در یک طرح، باید به ارتباط میان فونت ها هم توجه ویژه ای داشت برای نمونه استفاده از یک فونت سنتی و یک فونت دستنویس و یک فونت سانس سریف مثل ایران سنس در یک طرح، ارتباطی را بین نوشته ها ایجاد نمی کند و جلوه بدی را برای بیننده به وجود می آورد.
فوت و فن تایپوگرافی در طراحی گرافیک
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: