خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,092
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
لی فریدلندر و عکاسی

لی فریدلندر عکاس آمریکایی است که به خاطر تصاویر ابتکاری خود از خیابان های شهر مشهور است.
عکاسهای خیابانی او غالباً با پرتره های صریح مردم، تابلوها و بازتاب هایی از خودش در ویترین فروشگاه ها خلاصه می شود، لی فریدلندر همپوشانی های غیرمنتظره نور و محتوا را در مناظر شهری ثبت می کند.
وی متولد 14 ژوئیه 1934 در آبردین بود و قبل از اینکه در سال 1956 به نیویورک برود، در کالج طراحی مرکز هنر در پاسادنا تحصیل کرد و تحت تأثیر کار اوژن آتژه و واکر ایوانز، سعی کرد عکاسی را به خوبی بیاموزد.
علاقه فریدلندر به عکاسی در سن 14 سالگی به وجود آمد. او مدت کوتاهی در مدرسه هنری در لس آنجلس تحصیل کرد.
فریدلندر به همراه دایان آربوس و گری وینوگرند در نمایشگاه تاریخی “اسناد جدید” در موزه هنر مدرن در سال 1967 ، با سرپرستی جان سارکوفسکی ، حضور داشت.
یکی از هداف پویا اندیش یادگیری و آموزش عکاسی در بسـ*ـتر تاریخ عکاسی برای هنرآموزان است.
عکاسی فریدلندر و فرهنگ جامعه آمریکایی
هنگامی که فریدلندر مشغول کار عکاسی شد. در جامعه آمریکایی تغییراتی اساسی در راه رخ دادن بود تغییراتی نظیر جنگ ویتنام، جنبش های حقوق بشر، مبارزه با تبعیض نژادی و.. اما او علاقه ای به عکس های سـ*ـیاسی نشان نداد و سعی کرد موضوعاتی مانند عکاسی خیابانی را انتخاب کند.
فریدلندر کتاب های زیادی منتشر کرد. کتاب پرتره شخصی او توسط انتشارات وایر در سال 1970 منتشر شد.
کتاب های دیگر او سیب ها و زیتون ها، چوب ها و سنگ ها، نگاه به بیابان،معماری آمریکایی و… نام دارند. کتاب موسم شکوفه های گیلاس کتابی است که در ژاپن عکاسی کرده است.
کتاب چوب ها و سنگ های فریدلندر
کتاب چوب ها و سنگ های فریدلندر نگاه خلاقانه ی او را نشان می دهند هنرمند به صورت تعمدی در عکس هایش، ابزار های کوچکی را در ترکیب بندی قرار می دهد و شروع به عکاسی می کند.
استفاده از انعکاسها، شفافیت ها، حصارها و نورها یکی از ویژگی های اصلی عکس های او در این کتاب است. ایجاد تقابل در عناصر پیش زمینه و پس زمینه نگاه متفکر و خلاق عکاس را به ما نشان می دهد.
فرید لندر می گوید در کودکی علاقه داشت آهسته حرکت کند و اشیا را در ترکیب بندی قرار دهد. این کتاب می تواند بازتاب ناخودآگاه عکاس از دوران کودکی اش باشد.
تلویزیون در اتاق های خالی
فریدلندر مسافرتهای مکرر جاده ای را به سرتاسر ایالات متحده انجام می داد و مردم و مکان هایی که در این سفرها می دید ، منبع اصلی وی بودند.
در سال 1962–63 او از تلویزیون های کوچکی که در همه جا در خانه ها و هتل ها در سراسر کشور در حال فراگیر شدن بود عکس گرفت.
نام این عکسها شهری است که در آن گرفته شده است، فقط تلویزیونهایی هستند که در اتاقهای خالی روشن هستند.
در سال 1963 Harper’s Bazaar این مجموعه را در کنار مقاله ای از ایوانز منتشر کرد که در آن او از کارهای فریدلندر تعریف و تمجید کرد.
در همان سال فریدلندر اولین نمایشگاه انفرادی خود را در موزه بین المللی عکاسی در خانه جورج ایستمن در روچستر ، نیویورک داشت.


لی فریدلندر و عکاسی

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,092
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
دیدگاه لی فریدلندر به عکاسی
لی فریدلندر می گوید:” از اینکه در مورد آنچه که من انجام می دهم احساسهای مختلفی وجود دارد، بهت زده می شوم.
من یک عکاس برنامه ریزی شده نیستم. همان لحظه که تصویری را ببینم از آن عکس می گیرم.
اگر این فرصت را داشتم همیشه برای عکاسی به بیرون می رفتم. شما نباید به دنبال تصویر بگردید؛ تا دلتان بخواهد موضوعات مختلف وجود دارد؛ فقط باید بروید بیرون و آنگاه متوجه می شوید که تصاویر به شما خیره شده اند.
نمایشگاه اسناد جدید
اتفاق مهم زندگی فریدلندر در سال 1967 هنگامی رخ داد که جان سارکوفسکی ، محقق و متصدی موزه هنر مدرن (MoMA) )در شهر نیویورک ، وی را در نمایشگاه پیشگام “اسناد جدید” گنجاند. در آن نمایشگاه نمای جدیدی از عکاسی مستند مورد تأیید قرار گرفت که دیدگاه خاص عکاسان را نشان می داد.
سی عکس از فریدلندر ، که بسیاری از آنها صحنه های خیابانی بودند ، در کنار عکس های وینوگراند و آربوس به نمایش گذاشته شد.
سلف پرتره ( خودنگاره) های لی فریدلندر

فریدلندر به خاطر خودنگاره های خود که در طول زندگی حرفه ای خلق می کرد شهرت داشت.
سلف پرتره اولین انتشار او بود. این کتاب عکس که در سال 1970 توسط شرکت عکاس ، Haywire Press چاپ شد ، شامل تقریباً 50 تصویر از این هنرمند است که به صورت سایه یا انعکاس نشان داده می شود، یا بعضاً به صورت شخصی قابل مشاهده است.
فریدلندر با وارد کردن تصویر خود به عکس به روشهای غیرمستقیم ، از قانون اساسی که” سایه و انعکاس در ترکیب بندی اختلال ایجاد می کند” سرپیچی کرد.
یکی از مشهورترین سلف پرتره های لی فریدلندر
یکی از مشهورترین سلف پرتره های لی فریدلندر است عکس است در این عکس، ما سایه هنرمند را می‌بینیم که بر روی زنی که پالتو خز به تن دارد افتاده است.
این عکسی جذاب است و به نظر می‌رسد که کسی زن را تعقیب می‌کند.
کتاب های عکس
از میان بسیاری از کتاب های عکس که فریدلندر در قرن 20 عکاسی کرده است، می توان به “بنای یادبود آمریکایی” (1976)، مجموعه ای از حدود 100 بنای یادبود قهرمانان و شخصیت های تاریخی آمریکا و “دره های کارخانه: اوهایو و پنسیلوانیا” (1982) ، کمیسیون موزه هنر آکرون اشاره کرد.
آثار فریدلندر
موزه هنرهای مدرن در سال2005 آثار قدیمی لي فريدلندر را در معرض نمایش گذاشت و او در همان سال جایزه ی بین المللی Hasselbladرا کسب کرد.
در سال 2008 نیز آثار او در موزه هنر مدرن سان فرانسیسکو به نمایش گذاشته شد. با برگزاری این نمایشگاه، مجموعه ای از جدید ترین آثار او تحت عنوان “آمریکا با اتومبیل” در گالری فرانکل که فاصله ی چندانی با موزه نداشت در معرض دید عموم قرار گرفت.
امروزه، عکس های او در مجموعه های موسسه هنر شیکاگو ، موزه هنر متروپولیتن در نیویورک، موزه هنر لس آنجلس و موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن و غیره نگهداری می شود.

#پویا_اندیش


لی فریدلندر و عکاسی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا