خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

[ RAMIN ]

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/10/21
ارسال ها
224
امتیاز واکنش
678
امتیاز
178
سن
20
زمان حضور
2 روز 1 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
ساز تار چیست؟

ساز تار به انگلیسی Tar گفته می‌شود و یکی از سازهای ایرانی است که در کشورهای همسایه نیز از آن استفاده می شود. نام این ساز یعنی تار در فارسی به معنی رشته است. غلامحسین درویش خان یکی از افرادی بود که ساز تار را گسترش داد و حتی این ساز را تغییر داد تا دامنه صداهای آن نیز افزایش یابد. تار سازی است که نقش تکنوازی یا همنوازی، هر دو را می تواند بر عهده بگیرد.


- شکل ظاهری ساز تار


قسمت کاسه (شکم) خود به دو قسمت بزرگ و کوچک تقسیم شده که قسمت کوچکتر را «نقاره» می گویند. روی کاسه و نقاره تار پوست کشیده شده و خرک تار بر پوست کاسه تکیه کرده است. قسمت نقاره در انتهای بالائی به دسته (گردن) متصل شده است.
دسته تار بلند (۴۵ تا ۵۰ سانتیمتر) است و بر کناره های سطح جلوئی آن دو روکش استخوانی چسبانده اند. دور دسته دستان ها (پرده هایی عمود بر طول آن با فواصل معین بسته شده، قطر هر دستان در اصوات اصلی دستگاه های موسیقی ایرانی، کمی بیشتر از اصوات گذرا و کم اهمیت تر این موسیقی است. تعداد دستان ها امروز ۲۸ عدد است. جعبه گوشی (سر) در انتهای بالائی دسته قرار گرفته و از هر طرف سه گوشی بر سطوح جانبی کار گذاشته شده است.


- ساز تار چند سیم دارد

تعداد سیم های تار شش است که از انتهای تحتانی کاسه شروع شده، از روی خرک عبور می کند و در تمام طول دسته کشیده شده، تا بالاخره به جعبه گوشی ها داخل و در آنجا به دور گوشی ها پیچیده می شوند. سیم های ششگانه عبارتند از دو سیم سفید (پائین) که همصدا کوک می شوند، دو سيم زرد (همصدا)، یک سیم سفید نازک (به نام «زیر») و بالاخره یک سیم زرد (بم)، که دوتای آخری غالباً به فاصله اکتاو کوک می شوند. فاصله سیم های همصوت سفید، نسبت به سیم های زرد غالبا «چهارم» و سیم های سفید نسبت به سیم بم معمولاً فاصله اکتاو یا هفتم را تشکیل می دهند (به این ترتیب اگر سیم های همصدای سفید را (دو) کوک کنیم، سیم های زرد باید غالبا «سل» و سیم بم «دو» «یا» «ر» کوک شوند). بدیهی است کوک تار، یعنی تنظیم فواصل سیم ها به یکدیگر، که ممکن است در دستگاه ها و آوازهای مختلف این فواصل تغییر کنند.


- ساز تار چند اکتاو دارد


تار ساز خوش صدایی است که 28 پرده دارد. و این به معنی آن است که تعداد اکتاوهای آن کمتر از 3 عدد است.

تار با مضرابی کوچک از جنس برنج به طول تقریبی سه سانتی متر نواخته می شود؛ در قسمتی از نصف طول مضراب، برای آنکه در دست های نوازنده راحت قرار گیرد، با موم پوشيده شده است. برعکس سه تار، تار از ابتدا سازی شهری بوده است.


1124328791.jpg


منبع: آرنیک


تار | معرفی ساز

 
  • عالی
Reactions: SelmA
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا