M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,858
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 22 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنرهای مرتبط با شیشه ی دست ساز
محصولات شیشه ای دست ساز انواع گوناگونی دارد که با انجام کارهای تکمیلی روی آنها می توان هم بر زیبایی شیشه ها افزود و هم محصولات بسیار متنوعی را عرضه کرد.
این محصولات عبارت است از :
شیشهی بار فتن، شیشههای دو پوست، سه پوست، شیشهی آبگر، شیشهی مات، شیشهی نقش دار، شیشهی تراش دار و شیشه با تلفیق با فلز و ...که به شرح چگونگی ساخت آنها می پردازیم.
نخست باید دانست که این تنوع ناشی از عواملی است که پس از مراحل اولیه ساخت که در همه آنها یکسان است روی شیشه ها انجام می شود که به آنها مراحل تکمیلی کار می گویند.
این عوامل شیشه ها را از نظر نوع متنوع کرده و همچنین بر زیبایی آنها می افزاید. هر چند که برخی از شیشههای دست ساز، به شکل ساده عرضه می شود که به افزایش کیفیت ظاهری فرآورده ها و زیباسازی آنها می انجامد.
از جمله این عملیات تکمیلی تراش و نقاشی روی شیشه است همچنین گاهی شیشه گران با استفاده از مواد شیمیایی یا به کمک عوامل فیزیکی به مات کردن یا آبگز کردن شیشه می پردازند که به شرح هر یک از این موارد می پردازیم.
شیشههای تراش دار
آن دسته از فرآوردههای شیشه ای ایرانی که از سدههای دور و پیش از میلاد مسیح باقی مانده، همگی بیانگر این است که هنرمندان و صنعتگران ایرانی مهارت و هنر بسیاری در تزیین و تراش شیشههای ساخته شده داشته اند. بی شک این هنر همزمان با پیدایش شیشه گری و یا کمی بعد، به منصهی ظهور رسیده است و همزمان و به موازات این هنر-صنعت کهن، رشد کرده است. طبق شواهد به دست آمده، استنباط میشود که صنعتگران به کمک ابزار و وسایلی بسیار ساده و ابتدایی به تراش بخشیهایی از سطوح محصولات شیشه ای دست سازشان می پرداخته اند که در جهت زیباتر ساختن این فرآورده بوده است. شیشههای تراش دار که کار تراش آن با روش «تراش شستی» انجام می شده و به دورهی ساسانی تعلق دارد، هم اکنون در موزهی آبگینه و سفالینهی تهران نگهداری می شود که نمونههایی جالب و ارزنده از تراش روی شیشه را به دست می دهد. در حال حاضر نیز بسیاری از محصولات شیشه ای دست ساز با نقوشی به صورت تراشهای عمیق یا سطحی بر روی ظروف تولید شده، عرضه می شود. البته کار تراشی در کارگاههای شیشه گری با استفاده از الکتروموتورهای کوچکی که دیسکی را به چرخش درمی آورند انجام می شود. بدین ترتیب که صنعتگران به کمک سنگهای مخصوصی که درجهی سختی آنها بیشتر از سختی شیشه است، به وسیلهی نگه داشتن ظرف در جلوی دستگاه، به خط انداختن بر روی شیشه می پردازند. سرعت چرخهای مخصوص تراش و دیسک تراشکاری ارتباط مستقیمی با نوع تراش مورد نظر بر روی ظرف دارد. به این صورت که هر چه بخواهند میزان عمق تراش مورد نظر را بیشتر کنند، به همان نسبت چرخ تراش هم باید با سرعت بیشتری به چرخش درآید و برعکس، برای اینکه نقوشی با عمق کمتر ایجاد کنند، چرخ تراشکاری را با سرعت کمتری مورد استفاده قرار می دهند.
محصولات شیشه ای دست ساز انواع گوناگونی دارد که با انجام کارهای تکمیلی روی آنها می توان هم بر زیبایی شیشه ها افزود و هم محصولات بسیار متنوعی را عرضه کرد.
این محصولات عبارت است از :
شیشهی بار فتن، شیشههای دو پوست، سه پوست، شیشهی آبگر، شیشهی مات، شیشهی نقش دار، شیشهی تراش دار و شیشه با تلفیق با فلز و ...که به شرح چگونگی ساخت آنها می پردازیم.
نخست باید دانست که این تنوع ناشی از عواملی است که پس از مراحل اولیه ساخت که در همه آنها یکسان است روی شیشه ها انجام می شود که به آنها مراحل تکمیلی کار می گویند.
این عوامل شیشه ها را از نظر نوع متنوع کرده و همچنین بر زیبایی آنها می افزاید. هر چند که برخی از شیشههای دست ساز، به شکل ساده عرضه می شود که به افزایش کیفیت ظاهری فرآورده ها و زیباسازی آنها می انجامد.
از جمله این عملیات تکمیلی تراش و نقاشی روی شیشه است همچنین گاهی شیشه گران با استفاده از مواد شیمیایی یا به کمک عوامل فیزیکی به مات کردن یا آبگز کردن شیشه می پردازند که به شرح هر یک از این موارد می پردازیم.
شیشههای تراش دار
آن دسته از فرآوردههای شیشه ای ایرانی که از سدههای دور و پیش از میلاد مسیح باقی مانده، همگی بیانگر این است که هنرمندان و صنعتگران ایرانی مهارت و هنر بسیاری در تزیین و تراش شیشههای ساخته شده داشته اند. بی شک این هنر همزمان با پیدایش شیشه گری و یا کمی بعد، به منصهی ظهور رسیده است و همزمان و به موازات این هنر-صنعت کهن، رشد کرده است. طبق شواهد به دست آمده، استنباط میشود که صنعتگران به کمک ابزار و وسایلی بسیار ساده و ابتدایی به تراش بخشیهایی از سطوح محصولات شیشه ای دست سازشان می پرداخته اند که در جهت زیباتر ساختن این فرآورده بوده است. شیشههای تراش دار که کار تراش آن با روش «تراش شستی» انجام می شده و به دورهی ساسانی تعلق دارد، هم اکنون در موزهی آبگینه و سفالینهی تهران نگهداری می شود که نمونههایی جالب و ارزنده از تراش روی شیشه را به دست می دهد. در حال حاضر نیز بسیاری از محصولات شیشه ای دست ساز با نقوشی به صورت تراشهای عمیق یا سطحی بر روی ظروف تولید شده، عرضه می شود. البته کار تراشی در کارگاههای شیشه گری با استفاده از الکتروموتورهای کوچکی که دیسکی را به چرخش درمی آورند انجام می شود. بدین ترتیب که صنعتگران به کمک سنگهای مخصوصی که درجهی سختی آنها بیشتر از سختی شیشه است، به وسیلهی نگه داشتن ظرف در جلوی دستگاه، به خط انداختن بر روی شیشه می پردازند. سرعت چرخهای مخصوص تراش و دیسک تراشکاری ارتباط مستقیمی با نوع تراش مورد نظر بر روی ظرف دارد. به این صورت که هر چه بخواهند میزان عمق تراش مورد نظر را بیشتر کنند، به همان نسبت چرخ تراش هم باید با سرعت بیشتری به چرخش درآید و برعکس، برای اینکه نقوشی با عمق کمتر ایجاد کنند، چرخ تراشکاری را با سرعت کمتری مورد استفاده قرار می دهند.
هنرهای مرتبط با شیشه ی دست ساز
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com