M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
شیوه دیگر تزئین آثار فلزی دوره سلجوقیان روش ایجاد نقش به صورت کنده کاری است. در این روش به کمک ابزار و قلمهای فولادی با وارد کردن ضربههای چکش پوستهای از سطح ظرف یا شیء را جدا کرده و بین زمینه و نقش اختلاف سطح ایجاد میکنند. معمولا این نوع اشیاء دارای ضخامت کافی بوده و به دو طریق ریختهگری در قالب برای اشیاء برنزی و یا ساخت از ورقههای ضخیم مسی تهیه میشوند. اشکال مختلفی که برای تزئین این شیوه از اشیاء و آثار فلزی مورد استفاده قرار میگیرند، عبارتند از نقوش انسانی، نقوش ترکیبی انسان با طرح نمادین فرشتگان، نقوش حیوانات، شاخ و برگ درختان با پیچهای اسلیمی و نوشتههای کوفی تزئینی که در نقطه عطف تزئینات شیء قرار میگیرد.
تزئینات: دور تا دور دهانه دارای کتیبه به خط نسخ، بین کلمات نقش انسان در حال نواختن آلت موسیقی دیده میشود. داخل دایره زیر باند نوشته نقش درخت سرو، گل لاله، دور تا دور تکرار میشود. بر لبه پایین نیز نقوش تزئینی هندسی شامل مثلث و زیگزاگ دیده میشود. نقش انسان به صورت ترکیبی در تزئینات این دوره که در داخل دایرههای مجزا و با هالهای دور سر و معمولا سوار بر اسب بالدار که به صورت انسانی و تاجی بر سر دارد ظاهر میگردد. این نقش یکی از سمبولیکترین نقوش اسلامی این عصر است و تجسمی از «براق» اسب بالدار حضرت محمد (ص) و یادآور معراج است. مجالس بزم و شادی نیز نشانهای از مجالس میلاد حضرت محمد (ص) میباشد که یکی از باشکوهترین مجالس شادی مسلمین است.
متن کتیبه کوفی بر بدنه آن: العز و الاقبال السالم و الجد الصاعد و النصر الغائب و الدوله الساعده و السلامه و العز و البقاء و الشفاء الرافعه و على الصاحبه. متن کتیبه پایین: العز الدايم و الاقبال السالم و الجد الصاعد و النصر الغائب و الدوله و السلامه و العدل و العنايه.
ترصیع
روش متداول و بسیار هنری و تزئینی برای آرایش اشیاء و ظروف فلزی دوره سلجوقیان شیوه ترصیع میباشد. در این روش ابتدا شیء را با ابزار مخصوص به هر شکلی که مورد نظر باشد نقش اندازی میکنند . خط نقوش یا حجم نقوش را با ابزار، کنده کاری و گود نموده و نقاط کنده شده را با مفتولهای غیر همجنس یا ورقههایی از نقره یا طلا که دارای رنگ متفاوت با زمینه است پر میکنند و آن را کوبیده و صیقل و پرداخت میکنند. این شیوهی مناسبی را برای ارائه کتیبهها و نوشتههای کوفی که در آن نهایت هنر نمایی خلاقیت و خوشنویسی به کار رفته است فراهم نموده و اثر ارائه شده به لحاظ جلوهگاه ذوق و ابتکار هنرمندان ارزش والایی پیدا میکند. در ساخت و تزئین آثار با این شیوه سعی شده است از سینی، لگن، طشت، آفتابه، عود سوز و شعمدان و اشیائی استفاده شود که جنبههای تزئین آن در معرض استفاده عموم قرار گیرد. موضوع نقوش گاهی صحنههایی از مجالس شادی، نواختن آلات موسیقی و تصاویر سمبل یکی از بروج فلکی مشاهده میگردد. شعمدان مفرغی نقره کوب مکشوفه از خراسان که دارای کتیبه و سطوح تزئینی شامل صحنههای زندگی است نمونه قابل توجهی از این شیوه میباشد.
تزئینات: نقوش داخل شامل انسانهائی در حالت نواختن موسیقی در دو ردیف با هاله دور سر، تصویر شخصی بر تـ*ـخت نشسته و بر پشت او حیوانی شبیه گربه دیده میشود. متن کتیبه آن: العز و النصر و الاقبال و النعم و الجود و الفضل و الاحسان و الكرم و العلم و العز و البقاء و الكرم و الشفا لصاحبه.
تزئینات: دور تا دور دهانه دارای کتیبه به خط نسخ، بین کلمات نقش انسان در حال نواختن آلت موسیقی دیده میشود. داخل دایره زیر باند نوشته نقش درخت سرو، گل لاله، دور تا دور تکرار میشود. بر لبه پایین نیز نقوش تزئینی هندسی شامل مثلث و زیگزاگ دیده میشود. نقش انسان به صورت ترکیبی در تزئینات این دوره که در داخل دایرههای مجزا و با هالهای دور سر و معمولا سوار بر اسب بالدار که به صورت انسانی و تاجی بر سر دارد ظاهر میگردد. این نقش یکی از سمبولیکترین نقوش اسلامی این عصر است و تجسمی از «براق» اسب بالدار حضرت محمد (ص) و یادآور معراج است. مجالس بزم و شادی نیز نشانهای از مجالس میلاد حضرت محمد (ص) میباشد که یکی از باشکوهترین مجالس شادی مسلمین است.
متن کتیبه کوفی بر بدنه آن: العز و الاقبال السالم و الجد الصاعد و النصر الغائب و الدوله الساعده و السلامه و العز و البقاء و الشفاء الرافعه و على الصاحبه. متن کتیبه پایین: العز الدايم و الاقبال السالم و الجد الصاعد و النصر الغائب و الدوله و السلامه و العدل و العنايه.
ترصیع
روش متداول و بسیار هنری و تزئینی برای آرایش اشیاء و ظروف فلزی دوره سلجوقیان شیوه ترصیع میباشد. در این روش ابتدا شیء را با ابزار مخصوص به هر شکلی که مورد نظر باشد نقش اندازی میکنند . خط نقوش یا حجم نقوش را با ابزار، کنده کاری و گود نموده و نقاط کنده شده را با مفتولهای غیر همجنس یا ورقههایی از نقره یا طلا که دارای رنگ متفاوت با زمینه است پر میکنند و آن را کوبیده و صیقل و پرداخت میکنند. این شیوهی مناسبی را برای ارائه کتیبهها و نوشتههای کوفی که در آن نهایت هنر نمایی خلاقیت و خوشنویسی به کار رفته است فراهم نموده و اثر ارائه شده به لحاظ جلوهگاه ذوق و ابتکار هنرمندان ارزش والایی پیدا میکند. در ساخت و تزئین آثار با این شیوه سعی شده است از سینی، لگن، طشت، آفتابه، عود سوز و شعمدان و اشیائی استفاده شود که جنبههای تزئین آن در معرض استفاده عموم قرار گیرد. موضوع نقوش گاهی صحنههایی از مجالس شادی، نواختن آلات موسیقی و تصاویر سمبل یکی از بروج فلکی مشاهده میگردد. شعمدان مفرغی نقره کوب مکشوفه از خراسان که دارای کتیبه و سطوح تزئینی شامل صحنههای زندگی است نمونه قابل توجهی از این شیوه میباشد.
تزئینات: نقوش داخل شامل انسانهائی در حالت نواختن موسیقی در دو ردیف با هاله دور سر، تصویر شخصی بر تـ*ـخت نشسته و بر پشت او حیوانی شبیه گربه دیده میشود. متن کتیبه آن: العز و النصر و الاقبال و النعم و الجود و الفضل و الاحسان و الكرم و العلم و العز و البقاء و الكرم و الشفا لصاحبه.
کندهکاری، برجستهکاری و ترصیع فلزات
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com