خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,113
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
خط ثلث
در وجه تسمیه این خط نظرات متفاوتی وجود دارد . از ابن مقله نقل شده است که چون مدار هندسی این خط یک سوم دور و دو سوم سطح می باشد ، از این رو آن را ثلث نامیده اند . در واقع این خط دارای چهار دانگ سطح و دو دانگ دور می باشد که خوشنویسان جهت جبران کمبود دور آن ، با اضافه کردن حرکات و تزئینات آن را زیباتر می کنند
از دیگر خصوصیات و مشخصه های خط ثلث ، برتری و تفوق دوایر و حرکت آرام و نرم قلم است که به خوبی در کار ، قابل تشخیص است . در نوشتن خط ثلث حرکات قلم به قدری مواج است که به آن واژه ی " رقص " اطلاق شده است . حروف و کلمات در این خط بزرگ اما در عین حال جمع و جورند .
خطوط ، در نوشته ی ثلث گاهی جدا از هم نوشته می شود و گاه این فاصله کمتر می شود و گاهی چنان به هم نزدیک می شوند که گویی در هم پیچیده اند .
در ایران از این خط برای نوشتن قطعات و پشت جلد کتاب ها و مخصوصاً کتیبه در کاشیکاری استفاده می شود .
یکی از مشخصات و در عین حال زیبایی خط ثلث این است که حروف دارای اشکال متعدد می باشند و چون از این لحاظ و از نگاه سطح و دور و باریکی هیئت ، دیگر خطوط اسلامی مایه و پایه گرفته اند به ام الخطوط ( مادر خط ها ) معروف شده است .
امروزه خط ثلث در اکثر کشور های مسلمان از جمله ترکیه ، سوریه ، عراق ، مصر و ایران بیشترین رواج را داشته است .
در ذیل به اختصاراسامی چند تن از استادان این خط در ممالک اسلامی آورده شده است
ترکیه : استاد : مصطفی راقم – اسماعیل زهدی – مصطفی عزت – محمد شوقی – سامی افندی – محمد نظیف – حاج احمد کامل – عبدالعزیز رفاعی – اسماعیل حقی – محمد کامل – حامد الامدی – و از معاصرین : استاد : داوود بکتاش – حسین قطلو – حسن چلبی .
سوریه : استاد : علی بدوی – رسا – محمد حسنی
مصر : استاد : سید ابراهیم – محمد علی مکاوی
عراق : استاد : هاشم محمد بغدادی – محمد صبری هلالی – عبدالغنی عبدالعزیز – مهدی الجبوری و عباس بغدادی ( معاصر ).
ایران : استاد : احمد معصومی – سید مرتضی نجومی – حبیب اله فضائلی – محمد رضا قنبری – سید جعفر حجت کشفی - سید محمد حسینی موحد - احمد عبدالرضایی و سید رضا بنی رضی.
به گفته ی استاد کشفی و همچنین به ازعان بسیاری از بزرگان این خط ، استاد سید محمد حسینی ( موحد ) یکی از بهترین خوشنویسان عصر حاضر بوده و الحق دست توانایش در خط ثلث و نسخ گوهر ریز است و بحمد الله هم از نظر کثرت اثر و هم از نظر جودت خط و استواری و قوت دست و حسن ترکیب ، خط دلپذیرش با بهترین آثار اساتید بزرگ کشور های اسلامی برابری می کند .
به اعتقاد نگارنده ، استاد موحد در حقیقت قالب خط ثلث را تغییر داد و در برخی موارد فرم هندسی را از ترکیبات حذف کرد . استفاده از تناسب و ترکیب برای از بین بردن خلوت و جلوت و عدم استفاده بی رویه از اعراب گذاری و تزئینات خط ثلث ، مهمترین مشخصه خوشنویسی وی می باشد .
#فرهنگ_و_هنر


تاریخچه خط ثلث

 
  • تشکر
Reactions: paria.m
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا