خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,113
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
سلطانعلی مشهدی هم گويد :
از قلم نقطه چون درست آيد خوشنويسی اگر كنی شايد
اندازه گيری در خوشنويسی
صائب تبريزی می گويد :
زان خال عنبرين نتوان سرسری گذشت هر نقطه زين صحيفه محل تأمل است
دانگ
يك قسمت از شش قسمت چيزی را دانگ گويند و در خوشنويسی به واحد اندازه گيری قلم دانگ گفته می
شود.. غلامحسين اميرخانی در آداب الخط اميرخانی اين اندازه گيری را به ترتيب زير تقسيم بندی و معادل
تقريبی آن را به ميلی متر و سانتی متر بدين صورت بيان كرده است :
1 - غبار :
از كوچك ترين اندازه تا نيم ميلی متر .
2 - خفی :
از نيم ميلی متر تا سه چهارم ميلی متر .
3 - كتابت :
از سه چهارم ميلی متر تا يك و نيم ميلی متر .
4 - سر فصلی :
از يك و نيم ميلی متر تا دو ميلی متر .
5 - قطعه يا مشقی :
از دو ميلی متر تا شش ميلی متر .
6 - جلی صحفه :
از شش ميلی متر تا دو سانتی متر .
7 - كتيبه :
از دو سانتی متر به بالا .
همچنين قلم مشقی كه بيش ترين كاربرد را در خوشنويسی دارد، به ترتيب زير نامگذاری نموده است :
1 - قلم يك دانگ مشقی، دو تا دو و نيم ميلی متر، برای سياه مشق، قطعه نويسی و مشق به كار می رود .
2 - قلم دو دانگ مشقی، دو و نيم تا سه ميلی متر، برای تمرين و مشق هنرجويان دوره مبتدی است و آن را قلم
متوسط گويند .
3 - قلم دو و نيم دانگ مشقی، سه تا سه و نيم ميلی متر، برای مشق مناسب است .
4 - قلم سه دانگ مشقی، سه و نيم تا چهار ميلی متر، برای قطعه نويسی به كار می رود .
5 - قلم چهار دانگ مشقی، چهار تا چهار و نيم ميلی متر، برای قطعه نويسی به كار می رود .
-6 قلم پنج دانگ مشقی، چهار و نيم تا پنج ميلی متر، برای قطعه نويسی به كار می رود.
تركيب بندی
تركيب بر دو قسم است: جزئی و كلی. جزئی نيز بر دو قسم است؛ اول آنكه اجزای حروف مفرد را چنان تركيب
كنند كه به اعتدال اصول درآيد، چون حرف قاف و غيره كه مركب اند از ضعف، قوت، سطح، دور و تناسب، دوم


اصطلاحات خوشنویسی

 
  • تشکر
Reactions: paria.m

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,113
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
نكه چند حرف مفرد را مركب و كلمه ای سازند به طوری كه واضع وضع كرده، مانند كلمة قلم كه مركب است
از ق، ل، م؛ و كلی آن است كه چند حرف مفرد يا مركب و يا مفرد و مركب را تركيب كرده و سطری بنويسند،
مانند حديث الخط نصف العلم كه شامل حرف مفرد و مركب است. و اگر سطر به قدر مصراعی باشد در آن يك
مد )كشيده( تمام و يا دو نيم مد و يا سه دو دانگه مد و يا دو دو دانگه مد و يك نيم مد و يا يك دو دانگه مد و
يك چهار دانگه مد قرار داده شود ، و بهتر آن است كه مد در اول و آخر مصراع نباشد ، و اگر در آخر مصراع بر
بالای حرفی واقع شود بد نيست ، و اگر مصراعی را در زير مصراع ديگر نويسند بايد كه مدات برابر هم نباشند
مگر در چليپا نويسی. در سطرنويسی بعضی از حروف كوچك مانند د، و، ر، ا، ه را در بالای كلمات قرار دهند .
كرسي
خط طوری بايد نوشته شود كه تَهِ حروف و كلمات در يك خط مستقيم قرار گيرند و آنهايی را ك ه مشابهتی با
در اين مصراع » ن «، » ی « و » ش « هم دارند برابر هم نويسند، مانند: دواير :
« « در » دوستدار «، و » ر « و » و « در » روی «، و » و « در » موی «، و مد » دوستدار «، و » ش « در » خوش
و گاهی كه مديد باشند، در صعود و نزول حقيقی نيز همين موارد بايد رعايت شود. همچنين فاصلة » د « و » ر
كلمات و حروف در يك سطر از يك نقطه بيشتر نباشد، و بين حروف و كلمات خلوت و جلوت )كم و زياد(
نشود .
سطح
و » ل « و الفِ آخر » لا « آن است كه چون بيننده نظر كند حالت خشكی دريابد مانند اوايل مدات و انتهای
غيره. اصولاً در خط نستعليق سطحی مشاهده نمی شود زيرا در همان حروف مسطح دور خفيفی مشاهده می
شود .
دور
آن است كه چون به نظر آيد حالت رطوبت دريابد، مانند انتهای مدات و مثل آن. دور، مميز بين خط نستعليق
و نسخ عربی است، و مشكل بودن خط نستعليق عمده اش به واسطة اين دور است. اعتدال سطح و دور را از خط
استاد بايد نقل كرد .
#سماع_قلم


اصطلاحات خوشنویسی

 
  • تشکر
Reactions: paria.m
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا