M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
تصویری که طبری (ح226-ف310هـ.ق) از فروپاشی ساسانیان و تصرف مداین و کاخ تیسفون به دست اعراب به جا گذاشته ، از جهات بسیاری ، از جمله مجسمه سازی ایران درخور اهمیت است.حال آنکه در کمتر جایی منعکس شده است.
بنا به گفته طبری در وقفه کوتاهی که کاخ تیسفون از سکنه خالی شد و یزدگرد و خاندانش آن را ترک کردند و قبل از آن که لشکریان اسلام بر آن تسلط یابند، کاخ را افراد محلی غارت کردند.1
سعدبن ابی وقاص گروهی را مامور تعقیب غارتگران کرد و ار آنها خواست که اموال سرقت شده را بازپس گردانند. از این اموال سه فقره مربوط به هنر مجسمه سازی است. در کتاب تاریخ طبری ، فردی به نام "عصمت بن حارث ضبی"، توضیحی را در مورد این دو مجسمه می دهد:
"در میان اموال دو جعبه بود که هر یک بر الاغی بار شده بودند. در یکی اسبی طلایی بود با زین نقره، که سـ*ـینه بند و دُم بند و زین، یاقوت و زمردنشان بود. لگام اسب نیز چنین بود با سواری از نقره جواهرنشان. در جعبه دیگر شتری از نقره بود با دُم بند و تنگ و افسار، با پوزبند طلای یاقوت نشان که یک مرد از طلای جواهرنشان بر آن بود و خسرو آن را بر دو ستون حامل تـ*ـخت من نهاده بود"2
در جای دیگر آورده: " آن روز خارجت ابن صلت، شتری به دست آورد از طلا و نقره که مروارید نشان بود، همانند بزغاله و چون بر زمین جای می گرفت، مردی از طلای مرصع بر آن نمودار می شد."3
در نوشتار و شرح طبری ، نکات بسیار مهمی در مورد صنعت مجسمه سازی در واخر دوره ساسانی یا لااقل بخش کوچکی از آن دیده می شود :
اول از همه ابعاد این مجسمه هاست ، هرچند طبری به ابعاد همه آن ها به روش امروزی اشاره نکرده اما یکی از آن ها را هماند (به اندازه) یک بزغاله خوانده است. دو مجسمه دیگر نیز می بایست نسبتا بزرگ و شاید در حدود همین اندازه بوده باشند، زیرا اگر این دو ، مجسمه های کوچکی بودند آنها را با الاغ حمل نمی کردند
" آن روز خارجت ابن صلت، شتری به دست آورد از طلا و نقره که مروارید نشان بود، همانند بزغاله و چون بر زمین جای می گرفت، مردی از طلای مرصع بر آن نمودار می شد.
همچنین طبری نوشته که خسرو یکی از مجسمه ها را بر دوستون حامل تاج می نهاده و چنان که می دانیم و شرح آن آمده، تاج خسرو به مراتب بزرگتر از یک تاج معمولی بوده و به علت سنگینی و بزرگی با زنجیری در بالای تـ*ـخت معروفش " طاقدیس" آویزان می شده است.
نکته دوم، پیشرفت صنعت فلزکاری در این مجسمه هاست. با توجه به اشیاء مکشوفه از دوران ساسانی، ایشان تجملات در هنر را بسیار دوست می داشتند و نقره را به برنز ترجیح می دادند؛ به طوری که بیشتر بشقابها و تنگ های دوره ساسانی از جنس نقره است.
تلفیق فلزات نقره و طلا نیز از دیگر ویژگی های هنر فلزکاری ومجسمه سازی این دوره تاریخی است. جواهرنشان کردن با سنگ های قیمتی نیز از ویژگی های دیگر بارز در هنر ساسانی است
بنا به گفته طبری در وقفه کوتاهی که کاخ تیسفون از سکنه خالی شد و یزدگرد و خاندانش آن را ترک کردند و قبل از آن که لشکریان اسلام بر آن تسلط یابند، کاخ را افراد محلی غارت کردند.1
سعدبن ابی وقاص گروهی را مامور تعقیب غارتگران کرد و ار آنها خواست که اموال سرقت شده را بازپس گردانند. از این اموال سه فقره مربوط به هنر مجسمه سازی است. در کتاب تاریخ طبری ، فردی به نام "عصمت بن حارث ضبی"، توضیحی را در مورد این دو مجسمه می دهد:
"در میان اموال دو جعبه بود که هر یک بر الاغی بار شده بودند. در یکی اسبی طلایی بود با زین نقره، که سـ*ـینه بند و دُم بند و زین، یاقوت و زمردنشان بود. لگام اسب نیز چنین بود با سواری از نقره جواهرنشان. در جعبه دیگر شتری از نقره بود با دُم بند و تنگ و افسار، با پوزبند طلای یاقوت نشان که یک مرد از طلای جواهرنشان بر آن بود و خسرو آن را بر دو ستون حامل تـ*ـخت من نهاده بود"2
در جای دیگر آورده: " آن روز خارجت ابن صلت، شتری به دست آورد از طلا و نقره که مروارید نشان بود، همانند بزغاله و چون بر زمین جای می گرفت، مردی از طلای مرصع بر آن نمودار می شد."3
در نوشتار و شرح طبری ، نکات بسیار مهمی در مورد صنعت مجسمه سازی در واخر دوره ساسانی یا لااقل بخش کوچکی از آن دیده می شود :
اول از همه ابعاد این مجسمه هاست ، هرچند طبری به ابعاد همه آن ها به روش امروزی اشاره نکرده اما یکی از آن ها را هماند (به اندازه) یک بزغاله خوانده است. دو مجسمه دیگر نیز می بایست نسبتا بزرگ و شاید در حدود همین اندازه بوده باشند، زیرا اگر این دو ، مجسمه های کوچکی بودند آنها را با الاغ حمل نمی کردند
" آن روز خارجت ابن صلت، شتری به دست آورد از طلا و نقره که مروارید نشان بود، همانند بزغاله و چون بر زمین جای می گرفت، مردی از طلای مرصع بر آن نمودار می شد.
همچنین طبری نوشته که خسرو یکی از مجسمه ها را بر دوستون حامل تاج می نهاده و چنان که می دانیم و شرح آن آمده، تاج خسرو به مراتب بزرگتر از یک تاج معمولی بوده و به علت سنگینی و بزرگی با زنجیری در بالای تـ*ـخت معروفش " طاقدیس" آویزان می شده است.
نکته دوم، پیشرفت صنعت فلزکاری در این مجسمه هاست. با توجه به اشیاء مکشوفه از دوران ساسانی، ایشان تجملات در هنر را بسیار دوست می داشتند و نقره را به برنز ترجیح می دادند؛ به طوری که بیشتر بشقابها و تنگ های دوره ساسانی از جنس نقره است.
تلفیق فلزات نقره و طلا نیز از دیگر ویژگی های هنر فلزکاری ومجسمه سازی این دوره تاریخی است. جواهرنشان کردن با سنگ های قیمتی نیز از ویژگی های دیگر بارز در هنر ساسانی است
مجسمه سازی در واپسین روزهای ساسانی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com