خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,098
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
تعریف :
اگر قصد دارید که چوب های رنگ روشن را به رنگ قهوه ای تغییر دهید، باید از آستری های قهوه ای استفاده کنید. آستری ها انواع مختلفی دارند که از جمله می توان به رنگ های آستری پایه آب، رنگ های آستری فوری و رنگ های آستری روغنی اشاره کرد. از جمله آسترهای پرکاربرد برای قهوه ای کردن رنگ چوب، شاپان (یا شاپون) است. معادل واژه شاپان به انگلیسی، همان رنگ روغنی آلکیدی است. شاپان ماده‌ای است که در یکی از مراحل نقاشی چوب و وسایل چوبی به عنوان آستری کار استفاده می‌شود. شاپان نوعی قیر است که به رنگ قهوه ای یا سیاه در بازار موجود می باشد و کاربرد بسیاری در پتینه بخصوص کار با ورق طلا دارد و با تینر روغنی رقیق می شود. شاپان کاری چوب از فعالیت‌های رایج با قیمت نسبتا مناسب در صنایع چوبی می باشد. از شاپان بیشترین برای رنگ کردن چوب های روسی استفاده می شود به این دلیل که چوب های روسی کرم رنگ می باشند و برای تغییر دادن رنگ آنها از رنگ شاپان استفاده می کنند.
شاپان کاری چوب چیست و چه کاربردی دارد؟
  • شاپان کاری چوب یک روش روکش و آسترکشی و پرکاربردترین و قدیمی ترین روش رایج برای رنگ کاری چوب است،که رنگ آمیزی و جلابخشی به چوب را توسط مواد قابل دسترس سهولت بخشیده است. این فعالیت بیشتر برای تغییر رنگ چوب به قهوه‌ای و رنگ‌های نزدیک به آن مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، از این رو مورد توجه طراحان چوب و استاد کارهای صنایع چوبی قرار گرفته است.اصلی ترین کاربرد شاپان، شاپان کاری چوب است. در آن از شاپان به‌ عنوان رنگ آستر و پایه چوب استفاده می‌شود. یکی از پرکاربردترین چوب‌هایی که این فعالیت در آن تاثیر محسوسی دارد، چوب جنس روسی است، که در آن رنگ نخودی چوب روسی به قهوه ای تیره یا فندقی تغییر می‌یابد. نمونه ای از استفاده از شاپان کاری در مرمت لوازم چوبی و سفالی، همچنین رنگ بندی شاپان کاری در تصاویر زیر قابل مشاهده است.


رنگ های شاپان چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

 
آخرین ویرایش:

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,098
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
روش ساخت شاپان
برای استفاده از شاپان باید ابتدا آن را رقیق نمود. شاپان در مشتقات نفتی مانند نفت، تینر روغنی، گازوئیل و بنزین حل می شود. اما برای استفاده در رنگ کاری بهترین حلال آن بنزین است. رنگ شاپان جذب چوب می شود و لایه ایجاد نمی کند. بنابراین باید حلال آن فرار بوده و تبخیر شود. بنزین این قابلیت را دارد و به سرعت تبخیر می شود. اما موادی مانند نفت و گازوئیل مدت زیادی روی سطح چوب باقی می مانند و سطح چوب چرب می شود. در این حالت وقتی رنگ های فوری روی سطح چوب اجرا شوند، چسبندگی بین رنگ و چوب اتفاق نمی افتد و بعد از مدتی رنگ پوسته می شود. همچنین قابلیت حل کردن شاپان توسط نفت و گازوئیل کم است و نمی توان توسط این حلال ها شاپان تیره تهیه نمود. برای ساخت شاپان ابتدا به مقدار لازم بنزین را در ظرفی بریزید و کم کم به آن شاپان اضافه کنید. با هر بار اضافه کردن شاپان، ترکیب را به خوبی هم بزنید تا شاپان به طور کامل در بنزین حل شود. هر چه نسبت بنزین به شاپان بیشتر باشد رنگ شاپان روشن تر خواهد شد و هر چه شاپان بیشتری در بنزین حل شود رنگ آن تیره تر خواهد شد. شاپان مشکی پس از رقیق شدن شبیه به رنگ گردویی و شاپان قهوه ای نیز پس از رقیق شدن شبیه به رنگ فندقی می شود
چگونگی اجرای شاپان روی سطوح چوبی
سه روش اصلی دارد که به آن پرداخته می‌شود:
استفاده از پارچه
استفاده از قلم مو
استفاده از پیستوله
استفاده از پارچه
رایج‌ترین روش اجرای شاپان بر روی چوب استفاده از پارچه است. شما می‌توانید مقداری پارچه تنظیف را به شاپان آغشته کنید و سطح مورد نظر را به صورت صاف و یکدست آستر کنید. اما جالب‌ترین پیشنهاد ما به شما استفاده از پارچه لباس‌های مردانه (زیر پیراهنی) است. همین پارچه‌هایی که گاهی برای تمیز کردن شیشه یا سطوح دیگر استفاده می‌کنید، می تواند ابزار کار شما باشد. در صورتی که رنگ آستر، پررنگ‌تر از رنگ مورد نظر شما شد، می‌توانید با پارچه تنظیف آغشته به بنزین، آن را کمرنگ‌تر کنید. پس از این کار، حدودا ۱ تا ۲ ساعت برای خشک شدن آستری نیاز دارید. علاوه بر پارچه تنظیف می‌توانید از انواع بدون پرز پارچه نیز استفاده کنید. هر قدر پرز پارچه کمتر باشد، آستری نهایی صاف‌تر و یکدست‌تر خواهد بود
استفاده از قلم مو
روش دوم برای اجرای شاپان بر روی چوب، استفاده از قلم‌مو است.در این روش چون امکان برخورد دست شما با مواد و مصالح کار مثل قیر و بنزین کاهش می‌یابد، از نظر بهداشتی توصیه می‌شود. بنابراین متناسب با شرایط خود می‌توانید این روش را انتخاب نمایید. ایرادی که در اینجا مشاهده شود، به جای ماندن رد قلم مو بر روی چوب است، که به مرور باعث تیرگی یا تفاوت رنگ قسمت‌های مختلف سطوح چوبی می‌شود. استفاده از قلم مو در مقایسه با استفاده از پارچه از این نظر بهتر است که ماده آستری، با دست شما برخوردی نخواهد داشت و بهداشتی‌تر است. اما در این روش، معمولا رد قلم مو روی کار باقی می‌ماند و کار نهایی دورنگ و یا روشن و تیره می‌شود. برای از بین بردن این دو رنگی آستری، می‌توانید از یک پارچه تمیز استفاده کنید.


رنگ های شاپان چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

 
آخرین ویرایش:

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,098
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
نکات ایمنی هنگام شاپان کاری
حلال شاپان بنزین است و همین باعث پر خطر بودن کار با شاپان می شود. پس در هنگام استفاده از شاپان تمام جوانب احتیاط را بسنجید.
از پوشیدن لباس هایی که باعث ایجاد الکتریسیته ساکن می شود جدا خودداری کنید. کوچک ترین جرقه می تواند باعث اتفاقات جبران ناپذیری شود.
همواره از دستمال و به صورت مالشی اقدام به اجرای شاپان روی چوب کنید. استفاده از پیستوله می تواند بسیار خطرناک باشد!در هنگام استفاده از شاپان از ماسک برای تنفس سالم و از دستکش مناسب استفاده کنید تا از برخورد بنزین و شاپان با پوست دست جلوگیری شود. ضمنا کپسول آتش نشانی همواره باید در دسترس بوده و تاریخ شارژ آن به صورت دوره ای کنترل شود.
در صورتی که در یک ظرف فلزی شاپان را رقیق می کنید از یک همزن چوبی یا پلاستیکی برای هم زدن استفاده کنید.
همچنین، در هنگام استفاده از شاپان از استعمال دخانیات جدا پرهیز کنید. ضمنا در هوای سرد و در فضای بسته با وجود بخاری برای گرمایش هرگز اقدام به شاپان کاری نکنید. در این حالت بخاری را خاموش کرده و از تهویه مناسب استفاده کنید.
نکات مهم در مورد شاپان کاری
شاپان یک آستری برای تغییر رنگ چوب به رنگ قهوه ای است و هیچ خاصیت محافظتی بر روی سطح چوب ندارد. بنابراین نمی توان از شاپان به عنوان یک رنگ نهایی استفاده نمود و رنگ شاپون به تنهایی روی سطح کار کافی نیست. در صورتی که روی شاپان از رنگ هایی مانند سیلر و کیلر استفاده نشود، بعد از گذشت مدت کوتاهی رنگ شاپان کم رنگ شده و حتی با قرار گرفتن مقابل نور خورشید به طور کامل تبخیر شده و از بین می رود. بنزین حلال شاپان است و در صورت استفاده از حلال های دیگر مانند گازوئیل یا تینر روغنی، سطح کار چرب شده و از کیفیت رنگ نهایی کاسته می شود و حتی باعث پوسته شدن و تخریب رنگ خواهد شد. شاپان باید به صورت مالشی روی کار زده شود و در صورت استفاده از قلم مو و پیستوله نیز باید با یک دستمال خشک سطح شاپان کاری شده یکدست شود. قلم مو باعث قرار گرفتن یکباره حجم زیادی از شاپان در یک نقطه می شود و در نتیجه لکه ایجاد می شود. به همین منظور به سرعت باید با یک دستمال خشک اضافه شاپان جمع شده و سطح کار یکدست شود. استفاده از پیستوله می تواند بسیار خطرناک باشد، چرا که بنزین موجود در شاپان توسط پیستوله به صورت پودر در می آید و با کوچک ترین جرقه مثل وجود الکتریسیته ساکن در لباس یا حتی افتادن یک قطعه فلزی روی زمین می تواند اتفاق جبران ناپذیری را به وجود بیاورد! قبل از شاپان کاری دقت کنید که سنباده کاری روی سطح چوب باید کاملا در جهت الیاف باشد. در صورت وجود کوچک ترین خط و خش در جهت خلاف الیاف چوب، پس از شاپان کاری به طور واضح مشخص خواهد شد. همانطور که اشاره شد پرزها شاپان بیشتری جذب می کنند و تیره تر دیده می شوند؛ بنابراین کشیده شدن سنباده در جهت خلاف الیاف چوب باعث شکست الیاف و به وجود آمدن پرز می شود. به همین خاطر این قسمت ها پس از شاپان کاری تیره تر شده و نمایان می شوند.علت پر طرفدار بودن شاپان، قیمت ارزان و در دسترس بودن آن است. همچنین حلال آن بنزین بوده و به راحتی و با قیمت کم تهیه می شود. اما این دو ماده نفتی مانند تمامی مواد شیمیایی دارای آلودگی بوده و برای سلامتی انسان مضر است. امروزه در کشور های دیگر از رنگ های گیاهی و سالم استفاده می شود که دارای طیف رنگ های گوناگون هستند و همچنین روش اجرای آن ها بسیار راحت است و نیاز به تخصص بالای رنگ کاری ندارد. تنها دلیل استفاده نکردن از این رنگ ها نداشتن براقیت و قیمت بالا است. البته در نگاه اول قیمت رنگ های گیاهی به نظر بالاست اما با یک حساب سر انگشتی متوجه خواهید شد که در متراژ با توجه به اجرت بالای رنگ های سلولزی، رنگ های گیاهی قیمت بالایی ندارند.
منبع: رفاه آذران


رنگ های شاپان چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

 
آخرین ویرایش:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا