خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,113
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخچه چرم دوزی
چرم دوزی یکی از پرکاربردترین هنرهایی است که حتی امروزه نیز رواج دارد. این روزها بسیاری از وسایل شیک و مجلل با استفاده از چرم تولید می شوند و چرم دوزی یک هنر ارزشمندی است که از جایگاه ویژه ای در بین هنرها برخوردار است. چرم دوزی همواره در طول تاریخ، کاربردهای زیادی داشته است و منجر به تولید آثاری ماندگار شده است که هم اکنون بسیاری از آنها در موزه ها نگهداری می شوند. در ادامه به تاریخچه چرم دوزی می پردازیم تا ببینیم این هنر از چه زمانی آغاز شده است و در طول تاریخ، چه کاربردهایی داشته است.
تاریخچه چرم
چرم از پوست حیوانات مختلفی به دست می آید که از جمله آنها می توان به پوست گاو، گوسفند، اسب، گاومیش، گرگ، بز، خرگوش، روباه، موش، زرافه، گور خر و حتی ماهی ها اشاره کرد. ولی رایج ترین چرم ها از پوست گاو، بز و گوسفند تهیه می شوند. استفاده از چرم از همان بدو وجود انسان ها وجود داشته است و کاربردهای مختلفی در زندگی انسان ها داشته است که از جمله آنها می توان محافظت از سرما و حتی گاهی گرما، سایه انداختن و دوری از گرما را نام برد. ولی رایج ترین کاربرد چرم در ابتدا، استفاده از آن به منظور محافظت در برابر گرما و سرما بوده است. بنابراین می توان شروع تاریخچه حضور چرم و استفاده از آن را همزمان با دوره تکامل یافتن انسان ها دانست. پس از این که انسان ها تا حدودی پیشرفت کردند و حکومت و جوامعی را تشکیل دادند، کاربردهای چرم افزایش یافتند و از آنها به منظور ساخت چکمه، ابزار آلات جنگی، چادر، صندلی و حتی جواهرات استفاده کردند.
آغاز تاریخچه چرم دوزی
عصر سنگ را می توان به دوره آغاز تاریخچه چرم دوزی نسبت داد. اولین ابزارهایی که از جنس چرم بودند تقریبا به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تعلق دارند. البته لازم به ذکر است که یکی از قدیمی ترین آثار حاصل از چرم دوزی، یک کفش چرمی است که کنعلق به شهر تبریز است و به ۵۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. ولی باز هم نمی توان این اثر را قدیمی ترین اثر چرم دوزی دانست. زیرا بسیاری از باستان شناسان معتقدند که آغاز تاریخچه چرم دوزی به چهرصد هزار سال پیش باز می گردد. این یعنی این که چرم دوزی در عصر سنگ پایه گذاری شده است. عصر سنگ در واقع یکی از طویل ترین دوره ها در تاریخ بشر بوده است و میلیون ها سال ادامه پیدا کرده است. در این دوران، انسان تازه به تکامل رسیده بود و شروع به ساخت ابزار مختلف کرده بود. ولی در اوایل این دوران هنوز چرم دوزی آغاز نشده بود.


تاریخچه چرم دوزی

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,113
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
اوج گرفتن چرم دوزی
عصر سنگ به اتمام رسید و عصر برنز آغاز شد. در عصر برنز، اولین اوج در تاریخچه چرم دوزی ثبت شد. چرا که چرم دوزی در این دوره رواج پیدا کرده بود و کالاهای چرمی در میان مردم آن زمان، اهمیت زیادی داشتند. کالاهای چرمی در آن زمان کاربردهای متفاوتی داشتند. علاوه بر این که از چرم دوزی برای تولید پوشاک استفاده می شد، برای ساخت ابزار محافظتی و دفاعی جنگی هم چرم کاربرد داشت. برخی از افراد که به چرم د.زی پرداخته بودند، شروع به تولید کالاهای چرمی جهت تجارت کردند و مبادله کالا با کالا با حضور محصولات چرمی ادامه یافت. چرم دوزان، محصولات چرمی خود را می دادند تا ابزار و کالاهای مورد نیاز خود را بگیرند. از جمله کالاهای چرمی که مبادله می شدند، پوشاکی همچون کلاه، کفش، کمربند و ابزار آلات جنگی مانند سپر و بازو بند بودند.
تاریخچه چرم دوزی در مصر، یونان و روم باستان
مدارک و آثار باقی مانده از گذشته، بیانگر رواج چرم در مصر باستان هستند. این مدارک نشان می دهند که به دلیل بوی بدی که چرم داشته، دباغی ها محل کار خود را به بیرون از شهر انتقال داده بودند. در یونان باستان، دباغی گیاهی توسعه پیدا کرد. ولی به طور کلی در یونان، از چرم در تولید پوشاک استفاده زیادی می شد. یونانی ها ترجیح می دادند که کفش های صندل مانند خود را از چرم توری درست کنند. اما محصولات چرمی در یونان باستان تنها به صندل ختم نمی شد. بلکه برای ساخت کیف، سپر، تسمه ها و تکیه گاه ها نیز از چرم استفاده می شد. رومی ها از چرم دوزیاستفاده های فراوانی می کردند و علاوه بر تولید پوشاک، حتی در تولید زین اسب هم کاربرد داشت. دباغی زاج هم نوع خاصی از استفاده از چرم است که در روم باستان رواج داشته است.
نتیجه می گیریم که …
آغاز تاریخچه چرم دوزی به دوران تکامل انسان ها باز می گردد و این هنر یکی از قدیمی ترین هنرها محسوب می شود. کاربردهای چرم در تمامی عصرها و کشورها در طول تاریخ فراوان بوده اند و انسان ها همواره از چرم دوزی به منظور تولید وسایل مورد نیاز خود استفاده می کردند.
#باب


تاریخچه چرم دوزی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا