خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
منطقه ای که امروز ازنا نامیده می شود برگرفته از نام روستایی به همین عنوان بوده که در بافت شهری ازنا ترکیب شده است. ازنا همانند دیگر مجتمع های زیستی با استقرار در مکان خاصی به خود موجودیت بخشیده است. برخورداری این مکان از زمین های حاصل خیز و دسترسی آسان به آب از عوامل موثر و استقرار انسان ها در این نقطه از استان لرستان بوده است. محققین بر این نکته اتفاق نظر دارند که قدمت منطقه از جهت تکوین به دوره های پیش ازاسلام باز می گردد که درابتدای امر؛ساکنان آن ها ارامنه و بعدها تحت هجوم و جایگزینی مسلمانان واقع شد. پیشینه ی تاریخی ازنا به علت هم جواری نزدیک با شهرستان های دورود و الیگودرز با گذشته تاریخی این دو شهرستان عجین شده است. عده ای بر این باورند که اولین بار درحدود 600 سال پیش، ارامنه بهاین سامان کوچیدند و روستای ازنا را برافراشتند. سپس اقوام دیگری از جملهقوم «انگیزه» به این روستا آمدند و روستای ازنا با افزایش جمعیت، قدم درراه توسعه و پیشرفت نهاد. ازنا پیش از این جزو محدوده سـ*ـیاسی شهرستان اراک از استان مرکزی بود، اما در حال حاضر یکی از شهرستان های استان لرستان بهشمار می رود. این منطقه با جاده ای به اصفهان مرتبط است و خط لوله سرتاسری نفت از آن می گذرد. شهرستان ازنا از شمال به خمین و سربند (استان مرکزی)،از باختر به شهرستان دورود و از خاور و جنوب به شهرستان الیگودرز منتهیشده و در مسیر راه آسفالت خرم آباد ـ الیگودرز قرار دارد. شهرستان ازنا ازنظر جغرافیایی در 49 درجه و 27 دقیقه درازای خاوری و 33 درجه و 27 دقیقه پهنای شمالی و ارتفاع 1870 متری از سطح دریا قرار دارد. آب و هوای اینشهرستان معتدل و نیمه خشک است. ازنا در مسیر جاده اصلی شهرهای مرکزی بهباختر و جنوب کشور قرار دارد و فاصله آن تا استان اصفهان حدود 240 کیلومتراست. شهرستان ازنا با راهی به طول 20 کیلومتر به الیگودرز وصل شده است وبا شهرستان دورود 40 کیلومتر فاصله دارد. اقتصاد ازنا یک اقتصاد مبتنی برکشاورزی است. حاصل خیزی خاک، وجودآب فراوان و آب و هوای مناسب این منطقه را به ناحیه ای کشاورزی تبدیل کرده است که انواع محصولات درآن به عمل میآید. محصولات مهم این شهرستان را گندم، جو، بنشن، سیب کوهی، گیلاس، انگور،زرشک و انجیر تشکیل می دهند. در اطراف ازنا قلعه و یا روستاهای بسیارقدیمی وجود داشته که متعلق به قبل از ظهور اسلام بوده و در طی قرن هایمتمادی مخروب و به صورت تپه در آمده اند در اصطلاح محلی به این تپه ها چغا گفته می شود.آثار باستانی که در ازنا دیده می شود عبارتند از: تپه ای معروف به قلعه خرابه در خیابان آزادی ازنا، چغا آقونی در 1 کیلومتریجنوب، تپه قائد محمد تقی (کامدتقی) یا تپه ازنا در 1 کیلومتری غرب و تپهفتح الله در 5 کیلومتری جنوب شرقی ازنا.


معرفی شهرستان ازنا

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
طبیعت در شهرستان ازنا
ازنا یکی از شهرستان های استان لرستان است که در منطقه کوهستانی زاگرس قرار گرفته و مهم ترین ارتفاعات آن را اشترانکوه و رودخانه هایی که درشهرستان ازنا جریان دارند عبارتند از :
1 ـ رودخانه ازنا (قاقان) که از کوه های اطراف روستای قاقان سرچشمه می گیرد و در مسیری از شمال به جنوب جریان یافته و جذب زمین هایزراعی می شود . 2 ـ رودخانه کمندان که از اشتران کوه سرچشمه گرفته و از 8کیلومتری جنوب ازنا می گذرد . 3 ـ رودخانه ماربوره که از اشترانکوه سرچشمهگرفته و بعد از گذشتن از 8 کیلومتری جنوب ازنا به سمت دورود جریان یافته ودر آن جا با الحاق رودخانه (آب جاجرود) به آن بنام (رود دز) تا رود کارونامتداد می یابد. دره دراز مهم ترین چشمه این مرکز است که در 3 کیلومتریشمال باختر شهرستان ازنا قرار دارد. پوشش گیاهی متنوعی در شهرستان ازنادیده می شود.از درختان بادام کوهی، گل خنک، سیب کوهی، گلابی، گیلاس،انگور، زرشک، انجیر، بنه و از گیاهانی که کاربرد دارویی و صنعتی دارند؛ گلگاوزبان ، آویشن، گل ختمی، بن سرخ، موسیر ، گل زرد، ریواس، رازیانه، گون وکتیرا درنقاط مختلف این شهرستان میروید. جانوران و پرندگان این شهرستان راروباه ، خرگوش ، گرگ ، بز ، قوچ ، میش ، خرس ، پلنگ ، گراز ، تیهو ، فاخته، کبک و ری تشکیل می دهند. آب و هوای شهرستان ازنا معتدل و نیمه خشک بوده،بیشترین درجه حرارت آن در تابستان ها 40 درجه بالای صفر و کم ترین آن در زمستان ها 7 درجه زیر صفر است. میزان باران سالیانه به طور متوسط به 455میلیمتر می رسد.

امامزاده قاسم
این بقعه متبرکه در روستایی با همین نام، در 30 کیلومتری شمال شهر و بر سرراه ازنا به شازند قرار گرفته است. قدیمی ترین بخش بنا، گنبدخانه و درچوبی آن است که با روش منبت کاری آیات قرآنی را به آن نقش کرده اند. این بنا از آثار قرن هشتم هجری قمری می باشد و یکی از زیباترین معماری ها رادر بین امامزاده ها دارا است. مقبره امامزاده قاسم به شماره 11757 درفهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
تپه های باستانی ازنا
در اطراف ازنا قلعه و یا روستاهای بسیار قدیمی وجود داشته که متعلق به قبلااز ظهور اسلام بوده و در طی قرن های متمادی مخروب و به صورت تپه درآمده اند در اصطلاح محلی به این تپه ها چغا گفته می شود. آثار باستانی که در ازنا دیده می شود عبارتند از: تپه ای معروف به قلعه خرابه در خیابان پیروزی ازنا، چغا آقونی در 1 کیلومتری جنوب، تپه قائد محمد تقی (کامدتقی) یا تپه ازنا در 1 کیلومتری غرب و تپه فتح الله در 5 کیلومتری جنوب خاوری ازنا.تاریخ
از تاریخ ازنا اطلاع دقیق و کاملی در دست نیست. می گویند ازنا در قدیم روستا و یا شهر کوچکی بوده است که در زمین لرزه وحشتناک سال [Only Registered and Activated Users Can See Links. Click Here To Register...] در [Only Registered and Activated Users Can See Links. Click Here To Register...] که طبق آمار مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران بزرگ ترین زلزله ثبت شده و به قدرت تقریبی ۸ ریشتر بوده به ویرانه ای تبدیل گردید. پاره ای از مردم این منطقه را در گذشته ارمنی نشین و ازنا را، کلمه ای [Only Registered and Activated Users Can See Links. Click Here To Register...] می دانند.در برخی از کتب تاریخی زمان صفویه از کلمه ازناور برای نامیدن بزرگان گرجستانی استفاده شده است .از آنجا که در دوره [Only Registered and Activated Users Can See Links. Click Here To Register...] گروهی از اهالی گرجستان به این ناحیه کوچانده شده اند محتمل است که کلمه ازنا از کلمه ازناور منشق شده باشد.


معرفی شهرستان ازنا

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
سابقاً روستای [Only Registered and Activated Users Can See Links. Click Here To Register...] در نزدیک رودخانه ازنا قرار داشت که در گذشته در اثر سیل ویران گردید و مردم سخت کوش آن در بالا تر از محل روستای سابق دوباره روستای گرجی را بنا نهادند. گرجی دارای قلعه ای در شمال و نزدیک سفید کوه می باشد که به قلعه گرجی (قلا گرجی) مشهور است. روستای گرجی دارای امکانات پیشرفته ای چون تلفن، گاز، راه آهن و [Only Registered and Activated Users Can See Links. Click Here To Register...] می باشد. در اطراف ازنا تعدادی تپه تاریخی وجود دارد که تحقیق و کاوش در این تپه ها هنوز انجام نگرفته ا ست. ساکنان نواحی شمال شرقی و شرق لرستان یعنی مناطق واقع در شهرستان بروجرد و ازنا به گونه ای تکلم می کنند که از گویش های لری بختیاری و لری خرم آبادی متمایز است . گویش مردمان این نواحی که در سرتاسر دشت سیلاخور و منطقه چاپلق ازنا سکنی گزیده اند به فارسی نزدیکتر است تا به گویش های لری از این رو گویش مردم این مناطق را می توان ,, فارسی محلی ،، نام نهاد .

گویش مردم منطقه چاپلق ازنا که در دشت سیلاخور شرقی زندگی می کنند ، تحت تاثیر گویش های استان مرکزی به ویژه شهرستان خمین و گلپایگان قرار دارد . آنها به گویش محلی خود « گاپله ای » می گویند .

در منطقه سیلاخور غربی و شمالی تعداد قابل توجهی از گویشوران لک و لر بختیاری زندگی می کنند . به همین دلیل تعدادی از آبادیهای حاشیه غربی و شمال دشت سیلاخور دو گویشی هستند .

شهرستان ازنا

منطقه*ای که امروز ازنا نامیده می*شود برگرفته از نام روستایی به همین عنوان بوده که در بافت شهری ازنا ترکیب شده است. ازنا همانند دیگر مجتمع های زیستی با استقرار در مکان خاصی*به خود موجودیت بخشیده است. برخورداری این مکان از زمین*های حاصل*خیز و دسترسی آسان به آب از عوامل موثر و استقرار انسان*ها در این نقطه از استان لرستان بوده است. محققین بر این نکته اتفاق نظر دارند که قدمت منطقه از جهت تکوین به دوره های پیش از اسلام باز می*گرددکه درابتدای امر؛ساکنان آن*ها ارامنه و بعدها تحت هجوم و جایگزینی مسلمانان واقع شد. پیشینه*ی تاریخی ازنا به علت هم جواری نزدیک با شهرستان های دورود و الیگودرز با گذشته تاریخی این دو شهرستان عجین شده است. عده ای بر این باورند که اولین بار درحدود 600 سال پیش، ارامنه به این سامان کوچیدند و روستای ازنا را برافراشتند. سپس اقوام دیگری از جمله قوم «انگیزه» به این روستا آمدند و روستای ازنا با افزایش جمعیت، قدم در راه توسعه و پیشرفت نهاد. ازنا پیش از این جزو محدوده سـ*ـیاسی شهرستان اراک از استان مرکزی بود، اما در حال حاضر یکی از شهرستان های استان لرستان به شمار می رود. این منطقه با جاده ای به اصفهان مرتبط است و خط لوله سرتاسری نفت از آن می گذرد.

شهرستان ازنا از شمال به خمین و سربند (استان مرکزی)، از باختر به شهرستان دورود و از خاور و جنوب به شهرستان الیگودرز منتهی شده و در مسیر راه آسفالت خرم آباد ـ الیگودرز قرار دارد. شهرستان ازنا از نظر جغرافیایی در 49 درجه و 27 دقیقه درازای خاوری و 33 درجه و 27 دقیقه پهنای شمالی و ارتفاع 1870 متری از سطح دریا قرار دارد. آب و هوای این شهرستان معتدل و نیمه خشک است. ازنا در مسیر جاده اصلی شهرهای مرکزی به باختر و جنوب کشور قرار دارد و فاصله آن تا استان اصفهان حدود 240 کیلومتر است. شهرستان ازنا با راهی به طول 20 کیلومتر به الیگودرز وصل شده است و با شهرستان دورود 40 کیلومتر فاصله دارد. اقتصاد ازنا یک اقتصاد مبتنی بر کشاورزی است. حاصل*خیزی خاک، وجودآب فراوان و آب و هوای مناسب این منطقه را به ناحیه ای کشاورزی تبدیل کردهاست که*انواع محصولات درآن به عمل می*آید. محصولات مهم این شهرستان را گندم، جو، بنشن، سیب کوهی، گیلاس، انگور، زرشک و انجیر تشکیل می*دهند. در اطراف ازنا قلعه و یا روستاهای بسیار قدیمی وجود داشته که متعلق به قبل از ظهور اسلام بوده و در طی قرن های متمادی مخروب و به صورت تپه در آمدهاند در اصطلاح محلی به این تپه ها چغا گفته می شود.
#ارشاد_اسلامی


معرفی شهرستان ازنا

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا