خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Sh@bnam

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
3/7/20
ارسال ها
687
امتیاز واکنش
38,135
امتیاز
348
سن
19
محل سکونت
کنار مـ*ـاچ‌خانومِ اژدرخان
زمان حضور
263 روز 18 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
فواید و مضرات تخم شترمرغ

شترمرغ یکی از پرندگانی است که از لحاظ اقتصادی ارزش بسیار بالایی دارد. این پرنده، که به عنوان بزرگ ترین پرنده شناخته می شود، کاربردهای بسیار متعددی دارد. محصولات مختلفی که از شترمرغ به دست می آیند مانند گوشت، پر، چرم، تخم شترمرغ و… همگی ارزش بسیار زیادی دارند. همین موجب شده تا پرورش شترمرغ، تا این حد از لحاظ اقتصادی اهمیت داشته باشند. با ما همراه باشید تا در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ با خواص و مضرات تخم شترمرغ آشنا شوید.

یکی از مهم ترین محصولاتی که از شترمرغ ها به دست می آید، تخم شترمرغ است. تخم شترمرغ بزرگترین تخم پرنده در دنیاست و پوسته نسبتا ضخیمی دارد. این تخم ها حدودا 15 سانتی متر عرض و 17 تا 19 سانتی متر طول دارند.

وزن تخم شترمرغ نیز بین 1200 تا 1900 گرم متغیر است. عمدتا این تخم ها با وزن 1500 گرم در بازار موجود هستند؛ به عبارت دیگر، وزن یک تخم شترمرغ برابر با وزن حدودا 20 تا 30 تخم مرغ عادی است.

تخم شترمرغ از نظر شکل، کمی دایره ای تر از تخم مرغ است. سطح آن براق و درخشان بوده و بر روی آن لکه های بسیار ریزی دیده می شوند. در تخم شترمرغ نسبت حجم زرده به حجم کل تخم بیشتر از همین نسبت در تخم مرغ است؛ یعنی بخش بزرگی از تخم را زرده به خود اختصاص داده است.

پوسته این تخم ها از نظر مواد تشکیل دهنده کاملا شبیه به پوسته تخم مرغ معمولی است. اما از نظر ضخامت، پوسته تخم شترمرغ بیشترین اندازه را در میان تخم های پرندگان دارد. تفاوت تخم شترمرغ با سایر پرندگان باعث شده که حتی ماشین جوجه کشی شترمرغ نیز تفاوت زیادی با سایر دستگاه های جوجه کشی داشته باشد.

معمولا ضخامت پوسته این تخم ها بین 2 تا 3 میلی متر است. به همین دلیل پوسته تخم شترمرغ استحکام بالایی داشته و شکستن آن دشوارتر از شکستن پوسته تخم مرغ است. استحکام پوسته تا حدی بالاست که حتی وزن انسان را هم می تواند تحمل کند!

تخم شترمرغ هم برای مزارع پرورش شترمرغ اهمیت زیادی دارد و هم از آن برای مصارف تغذیه ای استفاده می شود. در مزرعه های پرورش شترمرغ، بین 40 تا 43 روز طول می کشد تا یک تخم نطفه دار شترمرغ به جوجه تبدیل بشود.

کاربرد دیگر تخم شترمرغ، مصارف تغذیه ای است. به طور کلی شترمرغ پرنده بسیار مفیدی است که کاربردهای مختلفی دارد. گوشت شترمرغ که جز گوشت های قرمز قرار می گیرد، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. همین موضوع در رابـ*ـطه با تخم شترمرغ هم صدق می کند.

تخم شترمرغ از نظر ارزش غذایی بسیار غنی است. این تخم تقریبا تمامی مواد مورد نیاز برای بدن را در خود جای داده است. لازم به ذکر است که با توجه به این که تخم شترمرغ حجم بسیار بیشتری نسبت به تخم مرغ دارد، یک نفر نمی تواند آن را به تنهایی و در یک وعده غذایی مصرف کند.


خواص تخم شترمرغ

 

Sh@bnam

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
3/7/20
ارسال ها
687
امتیاز واکنش
38,135
امتیاز
348
سن
19
محل سکونت
کنار مـ*ـاچ‌خانومِ اژدرخان
زمان حضور
263 روز 18 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
تخم شترمرغ خواص بسیار متعددی دارد که موجب شده متخصصان تغذیه استفاده از آن را توصیه کنند. در عین حال، ممکن است استفاده از تخم شترمرغ در رژیم غذایی برای برخی افراد با شرایط خاص، موجب مشکلاتی بشود.

خواص تخم شترمرغ

تخم شترمرغ حاوی مواد معدنی و ویتامین های متعدد بوده و یک منبع غنی برای پروتئین به حساب می آید. تخم این پرندگان سرشار از کالری بوده و استفاده از آن مزیت های متعددی را به همراه دارد. مهم ترین خواص تخم شترمرغ عبارتند از:

سرشار از پروتئین و اسید آمینه های ضروری بدن

بخش زیادی از تخم پرندگان از پروتئین تشکیل شده است. تخم شترمرغ هم سرشار از پروتئین ها و اسید آمینه های مختلفی است که برای بدن ضروری هستند. این تخم ها که یک منبع غنی برای تامین پروتئین به حساب می آیند، کمک شایانی به رشد، ترمیم انـ*ـدام های آسیب دیده و سوخت و ساز بهتر سلولی می کنند.

استفاده از این تخم ها مخصوصا به افرادی توصیه می شود که فعالیت بدنی بالایی دارند و نیاز بیشتری به پروتئین در آن ها احساس می شود؛ مانند ورزشکارها یا افرادی که به مشاغل پر فعالیت مشغول هستند.

حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی

یکی دیگر از خواص تخم شترمرغ که برای حفظ سلامتی اهمیت زیادی دارد، وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی در تخم این پرندگان است. هم گوشت شترمرغ و هم تخم این پرنده منبعی غنی برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است.

از جمله ویتامین هایی که در تخم شترمرغ وجود دارند، می توان به ویتامین A اشاره کرد. این ویتامین در عملکرد بهتر سلول های بینایی و فعالیت دستگاه عصبی نقشی مهم ایفا می کند.

در تخم شترمرغ مقادیر زیادی ویتامین E هم وجود دارد. این ویتامین هم از اهمیت بالایی برخوردار است و از جمله مهم ترین تاثیرات آن می توان به فعالیت بهتر دستگاه گوارش و سوخت و ساز سلولی اشاره کرد. علاوه بر این ها، انواع ویتامین های B نیز در داخل تخم شترمرغ وجود دارند.


خواص تخم شترمرغ

 

Sh@bnam

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
3/7/20
ارسال ها
687
امتیاز واکنش
38,135
امتیاز
348
سن
19
محل سکونت
کنار مـ*ـاچ‌خانومِ اژدرخان
زمان حضور
263 روز 18 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
بدن برای آن که بتواند به کل طبیعی و مناسب فعالیت کند، به مواد معدنی مختلف نیز نیاز دارد. در تخم شترمرغ ها مقادیر زیادی آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم و فسفر دیده می شود.

هر یک از این مواد برای فعالیت یکی از ارگان ها و دستگاه های بدن اهمیت دارند. به عنوان مثال فسفر در مغز، کلسیم در استخوان و دستگاه گردش خون، آهن در خون سازی و منیزیم در تولید پروتئین نقش دارند.

مقدار کم چربی

یکی از دغدغه های افرادی که قصد کاهش وزن دارند، وجود مقادیر کم چربی در رژیم غذایی آن هاست. تخم شترمرغ مقادیر چربی کمی دارد و به همین دلیل می تواند انتخابی مناسب برای این دسته از افراد باشد.

بیشتر حجم تخم شترمرغ از پروتئین ها تامین شده است و در آن چربی نسبتا کمی وجود دارد. با مصرف متوسط این تخم در رژیم غذایی می توان بدون نگرانی از بابت چربی زیاد، از طعم آن لـ*ـذت برد.

افزایش بازده فعالیت مغزی


یکی از مهم ترین مزیت های تخم شترمرغ، تاثیر مثبت آن بر روی مغز و عملکرد آن است. تخم شترمرغ حاوی مقادیر قابل توجهی از کلسترول خوب، فسفر، کلسیم و ویتامین B12 است.

تمامی این مواد به ساخت و ترمیم سلول های میلین دار در مغز و دستگاه عصبی کمک می کنند. از سوی دیگر، وجود ماده ای به نام کولین در این تخم ها، روی فعالیت سلولی نورون های مغزی اثر مثبتی می گذارد. نتیجه آن که استفاده از تخم شترمرغ برای بهبود عملکرد مغز نیز مفید است.

منبع:چیکن هچ


خواص تخم شترمرغ

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا