خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
اهمیت آگاهی ازنخستین نشانه ها و علائم اختلال طیف اوتیسم

علی رغم افزایش آگاهی در مورد اختلال طیف اوتیسم(اتیسم) بسیاری از کودکان اوتیستیک در کشورمان تا سن 6 یا 7 سالگی تشخیص درستی دریافت نمی کنند و یا اصلا تشخیص داده نمی شوند و از انجایی که مداخله بهنگام نتایج مثبت فراوانی در روند بهبودی کودک اوتیستیک دارد تشخیص اوتیسم در اسرع وقت الزامی و حیاتی است. امید بر این است که دریافت خدمات بهنگام کودکان اوتیستیک در سنین پایین و در زمانی که مغز کودک بیشتر مستعد یادگیری و تغییر و به اصطلاح پلاستیسیته است بتواند تا حدودی مسیر اوتیسم را تغییر دهد.خانواده و متخصصان گرامی برای دانستن همه چیز درباره اختلال اوتیسم مطالعه مقاله اوتیسم چیست؟انواع،علت ها و درمانها.. را پیشنهاد می کنیم.در این مقاله شما می توانید کامل ترین اطلاعات و اخرین یافته های اوتیسم را مطالعه کنید.
برای مثال در حال حاظر کودکان خرد سالی حتی یک سال و نیمه در حال دریافت خدمات به هنگام با استفاده از رویکرد ABA و رویکرد دنور در مرکز اردیبهشت هستند و با دریافت این خدمات در سنین پایین شاید بتوانند عملکرد خود را در منطقه تقریبی رشد عادی نگه دارند و در غیر این صورت پسرفت و آسیبهای جبران ناپذیر به ازای هر روز و هر ماه برای کودک اجتناب ناپذیر است.متاسفانه در کشور ما برخی افراد و مراکز که خود را متخصصین این امر معرفی می کنند به علت عدم توانایی و یا داشتن تخصص لازم در کار با کودک نوپای اوتیستیک، با ارائه مشاوره های اشتباه خانواده ها را از دریافت خدمات بهنگام منصرف می کنند و این مهم وقفه ای بزرگ در فرایند رشد کودک ایجاد می کند و کودک 2 ساله مشکوک به اوتیسم را پس از وقفه ای چند ساله تبدیل به یک کودک 5 یا 6 ساله اوتیستیک می کنند. با این تفاوت که این کودک تقریبا سنین طلایی تغییر و یادگیری و بهبود خود را از دست داده است و این تاخیر به هیچ عنوان در مراحل رشد کودک جبران نمی گردد و به همین علت است که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های امریکا(cdc) به خانواده ها پیشنهاد می کند در زمانی که حتی در زیر 2 سالگی مشکوک به اوتیسم گردیدند سریعاً برای دریافت خدمات اقدام نمایند.

در حال حاضر تنها راه تشخیص اختلال طیف اوتیسم در اطفال از طریق مشاهده رفتار کودک و بررسی علائم است. مدت زمان فراوانی است که پژوهشگران و دانشمدان غربی در حال مطالعه اولین نشانه های اختلال طیفاوتیسمدر کودکان نوپا هستند تا با ارائه نتایج بررسی های خود به پزشکان و متخصصان آنها را در جهت تشخیص هرچه سریعتر این اختلال یاری رسان باشند. از انجایی که در حدود 6 تا 9 درصد از خواهران و برادران کودکان اوتیستک ممکن است به اوتیسم مبتلا گردند این محققان به بررسی رفتارهای این کودکان در سنین نوپایی می پردازند و از این طریق به جمع آوری داده های مطمئنی در جهت تشخیص به موقع اوتیسم هستند. وآنچه که توسط این محققان به دست آمده علائمی است که در دوره تقریبی 12 تا 18 ماه قابل مشاهده است
تشخیص علائم اولیه اوتیسم در نوزادی بسیار دشوار است ولی نوزادان مبتلا به اوتیسم در مواردی از دیگر نوزادان متفاوت اند.در سال نخست زندگی ارتباطات اجتماعی از مهم ترین محدوده ها برای مشاهده اولین نشانه های اختلال طیف اوتیسماست. انجام یا عدم انجام رفتار هایی مانند لبخند زدن،ارتباط چشمی و ایما و اشارات به ما نشان می دهد که آیا یک کودک در حال گذراندن دوران رشدی عادی است یا غیر عادی.
برخی از نشانه های اولیه اختلال طیف اوتیسم معمولاً در دو سال اول زندگی در کودکان مشاهده می گردد و برخی از کودکان ممکن است این علائم اولیه هشدار دهنده را از خود نشان بدهند ودر مواردی هم ممکن است در کودکان این علائم دیده نشود.برخی از این علائم در اثر افزایش سن تغییر می کنند یا اینکه واضح تر می گردند و در این مقطع سنی است که نقصان های مهارتهای اجتماعی و زبانی برای والدین نگران کننده می گردد.ولی تعداد علائم مشاهده گردیده در هر کودک بسته به سن و شدت اختلال، متفاوت است.


کودکان اتیسم

 
  • عالی
Reactions: سیده کوثر موسوی

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
کودک:

به اشیاء اشاره نمی کند تا آنها را به دیگران نشان دهد یا بخواهد.برای مثال کودک به عروسک نگاه نمی کند یا به آن اشاره نمی کند تا شما متوجه شوید که آن را می خواهد بلکه او به شما نگاه می کند تا مطمئن گردد که شما آن عروسک را دیده اید و آن را دراختیارش می گذارید.و یا به جای اینکه یک اسباب بازی را بالا نگه دارد و به شما نگاه کند آن را بر روی زانوهای شما می اندازد و به طرفی می دود.
به نام خود پاسخی نمی دهد.
وقتی با او صحبت می کنید به نظر نمی رسد که به شیوه غان و غون به شما پاسخ می دهد.
کپی کردن شنیده های دیگران یا تلویزیون.برای مثال وقتی از او می پرسید که نوشیدنی بیشتری می خواهید به جای پاسخ بله تکرار می کند “نوشیدنی بیشترمی خواهی”
ارتباط غیر کلامی

کودک :
نمی تواند از ایما و اشارات استفاده کند برای مثال بدون اینکه به او بگویند خداحافظ یا برایش دست تکان دهند برای خداحافظی دست تکان نمی دهد.
از تماس چشمی برای نگه داشتن توجه کسی استفاده نمی کند.برای مثال در زمان غذا خوردن از دست والدین خود، ارتباط چشمی برقرار نمی کند تا نشان دهد چیزی را می خواهد.
به مراقبین و والدین خود تا زمانی که به او لبخند نزنند و یا به این کار علاقه‌مند نشود، لبخندی نمی زند.
روابط و بازی

کودک: علاقه ای به دیگر کودکان نشان نمی دهد. بازی های ابتدایی مانند اتل متل و یا دالی موشه را انجام نمی دهد یا در انجام ان با دیگران از خود رغبتی نشان نمی دهد و آن را پیگیری نمی کند. بازی های وانمودی را انجام نمی دهد.برای مثال به عروسک خود غذا نمی دهد. محدودیت در علایق
کودک:
علاقه به اشیاء خاص و اصرار بر اسباب بازی هایی خاص برای مثال خاموش و روشن کردن کلید برق به طور مکرر یا اصرار بر بازی کردن با یک ماشین خود.
ارتباط با اسباب بازی تنها با یک شیوه خاص نه به واسطه استفاده معمول از آن نوع اسباب بازی برای مثال بازی کردن با چرخ های یک ماشین نه تظاهر به راندن آن در یک جاده.
علاقه مندی به فعالیت های خاص برای مثال تمایل به تماشای آگهی های تلویزیونی و آن هم برخی از انها.
تمرکز دقیق بر روی اشیاء و فعالیت ها مانند به خط نمودن اشیاء.

فعالیت های روزمره:

کودک در اثر تغییر به راحتی پریشان می شود و نیازمند این است که از یک روال خاص هر روز و شب پیروی کند برای مثال خواب بعد از ظهر، غذا خوردن و پس از آن به بیرون رفتن از خانه در یک زمان مشخص.

حرکتهای تکراری و کلیشه ای:

کودک حرکتها و رفتار های کلیشه ای و تکراری و یا حرکات غیر طبیعی با بدن خود دارد مانند راه رفتن روی(پنجه پا) انگشتان پا،کمانی کردن کمر، تکان دادن دستها و….

حساسیت های حسی

حساسیت فراوان به تجربیات حسی برای مثال ناراحت شدن در اثر صداهایی خاص و یا اینکه تنها غذاهایی با بافتهای خاص را می خورد.

جستجوی علاقه‌مند حسی

کودک به دنبال علاقه‌مند حسی می گردد برای مثال اشیاء را به دهان یا صورت می مالد و از اشیاء و وسایل ارتعاشی خوشش می آیید مانند ماشین لباسشویی و دوست دارد آن را در زمان کار کردن لمس کند و یا اینکه دست خود را به صورتی جلوی چشمانش می گیرد تا رد شدن پرتوهای نور و رنگ را از بین انگشتانش ببیند(اختلال پردازش حسی).
دوم :ماه مشاهده رفتار
در12 ماهگی
عدم توجه یا ترس از چهره های جدید.
عدم لبخند.
دنبال نکردن حرکت اشیاء با چشم.
عدم غان و غون و خنده و دشواری در بردن اشیاء به دهان(غان و غون- به صداهایی که نوزادان قبل از شروع صحبت کردن از خود ایجاد می کنند اشاره دارد مانند حروف صدادار و ترکیبهایی مانند “گاگاگاگا””دا دا دا دا”کودک 12 ماهه می بایستی با نگاه کردن به مراقبین یا والدین خود با همین غان و غون صحبت کند)عدم بیان تک کلمات برنگرداندن سر به سمت منبع صدا و واکنش نشان ندادن به صداهای بلند. (عدم واکنش به نام خود-برخی از والدین کودکان اوتیستیک در ابتدا گمان می کنند که کودک آنها شنوایی درستی ندارد. البته کودکان درگیر با تاخیر کلامی حتما می بایستی یک تست شنوایی انجام دهند که اگر این تاخیر کلامی در اثر کم شنوایی و یا ناشنوایی باشد بتوان آن را برطرف نمود.ولی کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند به نام خود واکنشی نشان نمی دهند که این امر نه در اثر مشکلات شنوایی که در اثر مشکلاتی در درک و توجه است.)


کودکان اتیسم

 
  • عالی
Reactions: سیده کوثر موسوی

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
در زمانی که پاهای او بر روی یک سطح ثابت قرار می گیرد بر روی پاهای خود فشاری وارد نمی کند. عدم واکنش به مراقبین اولیه خود و عدم تمایل به درآغوش گرفته شدن. سـ*ـینه خیز نرفتن و نایستادن در زمانی که ترغیب به این کار می شود. از فعالیتها یا صداها تقلید نمی کنند-کودک اوتیستیک در این سنین از فعالیتهایی مانند دست زدن یا ضربه زدن به یک ظرف و یا اواهای دیگران تقلید نمی کنند. نشان ندادن اشیاء به دیگران-در 12 ماهگی کودکان با نگه داشتن اشیاء در دستان خود انها را به دیگران و مراقبین خود نشان می دهند (به این معنی که مامان بابا به این نگاه کن)و اگر کودکی چیزی را به دیگران نشان نمی دهند می تواند یکی از نشانه های اولیه اوتیسم باشد. فقدان حرکات ایما و اشاره– علاوه بر نشان دادن اشیاء در 12 ماهگی، کودک بایستی حرکاتی مبنی بر ایما و اشارات از خود نشان دهد برای مثال برای نشان دادن نه یا بله سر خود را تکان دهد.(اشاره نکردن-مانند اشاره کردن برای درخواست چیزی( اشاره کردن به بسته کلوچه که در دسترس او نیست) یا اشاره کردن به چیزی که توجه او را جلب کرده مانند اشاره به یک هواپیما در اسمان یا یک گربه در خیابان) دنبال نکردن انگشت اشاره بزرگسالان-نگاه نکردن به جهتی که فرد بزرگسال با انگشت آن را نشان می دهد . برای مثال کودک دارای رشد عادی در 12ماهگی زمانی که با انگشت به او اسباب بازی را نشان می دهند به آن و به سمت آن نگاه می کند . عدم وجود لـ*ـذت و شادی ارتباط-این میل به لـ*ـذت بردن کودک در ارتباط با دیگران اشاره دارد و اگر کودکی این نوع از تعامل را دنبال نمی کند و یا در هنگام بازی به مراقب خود لبخند نمی زند این می تواند یکی از نشانه های اولیه اوتیسم باشد. حرکات و فعالیتهای تکراری-چرخاندن مکرر چرخ ماشین به جای استفاده معمول از ماشین اسباب بازی و یا تکان دادن دست ها به صورت مکرر درحالتی خاص.برخی از کودکان به طور معمول در فرایند رشد خود این نوع از فعالیت را یک بار و در یک زمان انجام می دهند ولی کودک اوتیستیک این نوع فعالیت را اغلب از خود نشان می دهند. توجه بیشتر به اشیاء به نسبت انسانها-به طور معمول کودکان در این سنین متمایل به کار کردن با اشیاء هستند ولی کودکان اوتیستیک تمایل دارند زمان بیشتری را با اشیائ سپری کنند تا با انسانها بازی محدود با اسباب بازی ها – کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با تعداد کمی از اسباب بازی ها ارتباط برقرار می کنند یا تنها با یک بخش از یک از یک اسباب بازی بازی می کنند تا با کل آن شی مانند بازی کردن با چرخ های ماشین اسباب بازی.


کودکان اتیسم

 
  • عالی
Reactions: سیده کوثر موسوی

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
در 24 ماهگی

عدم توانایی راه رفتن تا 18 ماهگی و یا تنها نوک پنجه را رفتن و یا عدم توانایی در استفاده از روروک.
عدم توانایی درصحبت کردن و تقلید فعالیتها و پیگیری دستورالعملهای ساده.
تا 15 ماهگی نشان نمی دهد که کاربرد برخی وسایل مشترک و عادی خانواده مانند تلفن را می داند.
از دست دادن مهارتهای اجتماعی ،ارتباطی و کلمات-این نوع پسروی در همه کودکان اوتیستیک اتفاق نمی افتد ولی 20 تا 50 درصد از والدین کودکان اوتیستیک گزارش می کنند که کودکشان در 18 تا 24 ماهگی یا در کل در سال دوم زندگی مهارتهای خود را از دست داده اند.
در 36 ماهگی

گفتار بسیارمحدود،عدم استفاده از عبارات حتی کوتاه،داشتن مشکلاتی در فهم دستورالعمل های ساده و به طور کلی عدم رشد زبان و گفتار متناسب با سن. تمایل کمتری به دیگر کودکان دارد و مشکل میتوان از مادر یا مراقب اولیه او را جدا نمود. دشواری در دستکاری اشیاء کوچک. تمایل کم به بازی های وانمودی. زمین خوردن های مکرر ومشکلاتی در بالا و پایین رفتن از پله ها. شروع به لبخند اجتماعی می کند
-آغاز به ارتباط با صورت و بدن

-وقتی بر روی شکم خوابیده اندسر و سـ*ـینه خود را بالا می گیرند

-دست به دهان می برند

-چنگ زدن و تکان دادن اسباب بازی ها

-نگاه معنی دار به چهره ها

-دنبال کردن حرکت اشیاء

-شناسایی اشیاء و افراد اشنا

-آغاز غان و غون

-شروع به تقلید برخی صداها

-حرکت سر به سمت صدا-از بازی اجتماعی لـ*ـذت می برد

-علاقه مند به دیدن تصاویر در اینه است

-برای بدست اوردن اشیاء خارج از دست رس خود تقلا می کند

-پاسخ به نام خود

-شروع به پاسخ نه دادن

-زنجیره سازی غان و غون ها

-غلتیدن به هر دو حالت(پشت به رو و رو به پشت)

-نشستن بدون حمایت دستها

-دستکاری و گرفتن با یک دست

-جابجایی اجسام از یک دست به دست دیگر-در حضور غریبه ها خجالت می کشد یا گریه می کند

-وقتی والدین او می روند او گریه می کند

-زمانی که دیگران را در بازی تقلید می کند از آن لـ*ـذت می برد

-تکرار صدا و یا ایما و اشارات دیگران برای جلب توجه

-مکیدن انگشت

-اشیاءپنهان را براحتی می یابد

-اغاز استفاده درست از اشیاء(نوشیدن از لیوان،برس زدن مو،شماره گیری باتلفن)

-غان وغون با تغییر تن صدا

-گفتن “دادا” “ماما” “بابا”

-نشان دادن تعجب با گفتن آواهایی مانند “اِه اِه” یا “آه آه”

-تلاش برای تقلید کلمات

-حرکت سـ*ـینه خیز

-بالا کشیدن خود برای ایستادن

-به هم زدن دو شی به یکدیگر

-قرار دادن اشیاء داخل و خارج از ظرف

-با انگشت اشاره نشان دادن

-واکنش نشان دادن زمانی که به نام صدایشان می کنند-تقلید رفتاری از دیگران بویژه بزرگسالان و دیگر کودکان

-در مشارکت با دیگر کودکان بسیار هیجان زده می گردد

-نشان دادن افزایش استقلال

-آغاز نشان دادن رفتار های اشتباه

-پیدا کردن اشیاء زمانی که در زیر دو یا سه پوشش مختلف قرار می گیرند

-آغاز مرتب کردن بر اساس شکل یا رنگ

-آغاز بازی های وانمودی

-اشاره به اشیاء یا تصاویر و قتی نام انها برده می شود

-گفتن چندین کلمه(15 تا 18 ماهگی)

-استفاده از جملات ساده (18 تا 24 ماهگی)

-دستورالعمل های ساده را دنبال می کند

-تکرار کردن کلمات مکالماتی که شنیده است

-به تنهایی راه رفتن

-کشیدن اسباب بازی ها به دنبال خود در زمان راه


کودکان اتیسم

 
  • عالی
Reactions: سیده کوثر موسوی

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
پیشنهادات مهم به خانواده ها

  • منتظر ماندن و صبر کردن را قبول نکنید.
به والدین گفته می شود که “نگران نباشید صبر کنید حالا خیلی زوده بگذارید زمان بگذرد تا ببینیم چه چیزی پیش می اید”!!!!!!! اما انتظار و صبر کردن بد ترین کاری است که شما می توانید برای فرزندتان انجام دهید. فرزند شما در هر سنی باشد فرصت بهبودی و کسب اینده ای بهتر را دارد.زمان با ارزش فرزند خود را از دست ندهید.اگر علائم را مشاهده نمودید و نگران شدید این نشان می دهد که یک جای روند رشد کودک دچار مشکل است و نیازمند مداخله.امروزه در هیچ کجای دنیا در پاسخ به نگرانی های یک مادر یا پدر از جملات صبر کنید،اجازه بدهید 3 ساله یا 4 ساله و یا بزرگتر بشود، نمی دهند و فورا مداخله می کنند.

  • به غرایز خود اعتماد کنید.
در حالتی ایده ال ممکن است پزشک و یا متخصصی به صحبت ها و نگرانی های شما گوش دهد و کودک را مورد بررسی قرار دهد اما ممکن است از روی خوش قلبی نخواهد شما را ناراحت کند و به علائم و پرچم های قرمز اوتیسم بی توجهی کند و انها را نادیده بگیرد. در اینجا اگر احساس می کنید که لازم است با فرد دیگری هم صحبت کنید حتما از یک متخصص دیگر نوبت ارزیابی بگیرید.

  • تست های اوتیسم را امتحان کنید.
امروزه در تمام دنیا تمام متخصصان پزشکان روانشناسان از تست ها برای تشخیص اوتیسم استفاده می کنند و یا کودک را به موسسات و یا سازمانهایی که تست های تشخیصی اوتیسم را انجام می دهند ارجاع می دهند اما متاسفانه در برخی مواقع در ایران این اتفاق نمی افتد و پزشک با یک معاینه و چند سوال که شاید چند دقیقه یا حد اکثر 10 دقیقه بطول بیانجامد کودک را مورد ارزیابی قرار می دهند .این امر بر طرف کنند نیاز شما و کودکتان نیست و الزاما باید کودکتان مورد ارزیابی و تست های استاندارد قرار بگیرد سامانه غربال سازمان بهزیستی و همچنین مراکز اتیسم که پایگاه غربال اوتیسم هستند، بهترین گزینه اند.

  • اوتیسم پسرونده را جدی بگیرید.
اگر کودک شما در 12 تا 24 ماهگی با کلماتی مانند مامان ،بابا ،اب ،دَ دَ با شما و جهان اطراف ارتباط داشته است و این مهارتها متوقف شده اند حتما برای ارزیابی اوتیسم اقدام نمایید و به این گفته که اگر قبلا کلام داشته پس مشکلی وجود ندارد و نگران باشید دوباره حرف می زند نداشته باشید و توجه نکنید.این یک نشانه جدی در وجود اختلال رشد است.

5-برای تشخیص اوتیسم به هرکس و هر موسسه ای مراجعه نکنید.

الزاما اولین مراجعه های شما مسیر درست فعالیت برای فرزندتان را مشخص می کند. اگر اولین افراد متخصص را اشتباه انتخاب کنید مطمئنا مسیر اشتباهی را هم برای درمان و بهبودی فرزند خود طی می کنید.امروزه بیشتر روانشناسان و متخصصان …..خود را متخصص اوتیسم معرفی می کنند. پیشوند ((استاد برجسته اوتیسم،متخصص اوتیسم،جادوگر اوتیسم،عجوبه اوتیسم ووو……))را درمورد افرادی می شنوم که نه من و نه هیچ کدام از همکارانم که سالهاست در زمینه اوتیسم فعال هستند نشنیده اند.در این صورت است که کودکی دارای علائم واضح اوتیسم را بیش فعال و کودکی دارای اختلال نافرمانی مقابله ای را دارای اوتیسم تشخیص می دهند.شما با یک جستجو در اینترنت و یا مراجعه به مراکز سازمان بهزیستی می توانید بهترین و درست ترین انتخاب را داشته باشید.همچنین می توانید با تماس با متخصصین مرکز اردیبهشت با مشاورین و کارشناسان ما تمامی نگرانی و پرسشهای خود را مطرح کنید.


کودکان اتیسم

 
  • جذاب
Reactions: سیده کوثر موسوی
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا