- عضویت
- 3/10/21
- ارسال ها
- 1,738
- امتیاز واکنش
- 6,635
- امتیاز
- 233
- محل سکونت
- Sicily, italy
- زمان حضور
- 29 روز 15 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
به نام خدا
شاید هیچ علمی بهاندازه مهندسی، چهره زندگی بشر و زمین را در تاریخ و جغرافیا تغییر نداده باشد. ایجاد ساختمانهای عظیم، بناهای متعدد با اندازههای گوناگون، ایجاد راهها، حفر تونل و سفرهای مختلف به نقاط ناشناخته و ایجاد تغییرات در ساختار طبیعی، چهره زمین و کیفیت زندگی انسان را تغییر داده است.
این موارد بهتنهایی تمام واقعیت دنیای مهندسی نیستند. نگاهی واقعگرایانه به این موضوع میتواند ابعادی نه چندان خوشآیند از دنیای مهندسی را پیش روی همه ما بگشاید.
مهندسان هم مانند همه انسانها هستند و میتوانند دچار اشتباه شوند. علاوه بر اشتباهات انسانی، علم مهندسی نیز روالی تکاملی را از ابتدای ظهور تاکنون طی کرده است که هزینه ایجاد این تکامل تجربیات گوناگون در زمینه های مختلف است.
مهندسی ساختمان، هوا و فضا، شیمی و دیگر گرایشهای مهندسی همگی از این دسته هستند. در این مقاله ۵ اشتباه فاجعهبار مهندسی در جهان را بررسی میکنیم.
بالن هیندنبورگ
بالن هیندنبورگ، بالن بزرگی بود که با پیشرفتهترین تکنولوژیهای زمان خود در سال ۱۹۳۷ در آلمان ساخته شد ولی منجر به کشته شدن ۳۶ نفر ازجمله خدمه بالن شد.
این کشتی هوایی مسافربری از فرانکفورت در آلمان عازم فرودگاه جیبی امدیال لیکهرست در ایالات متحده آمریکا بود که بهعلت برخورد با دکل زمینی در منچستر، نیوجرسی آتش گرفت و سقوط کرد.
دلیل این اتفاق تخلیه الکترواستاتیک (الکتریکی) بود که همزمان با نشت گاز هیدروژن درون بالن باعث ایجاد آتشسوزی در بالن و سقوط آن شد.
این حادثه باعث شد برای همیشه استفاده تجاری و تفریحی از کشتیهای هوایی که درواقع بالنهایی بزرگ بودند به پایان رسید.
پل کوبک کانادا
پل کوبک در کانادا یکی از بزرگترین فجایع مهندسی در زمینه ساخت پل است. در روند ساخت این پل دو حادثه مرگبار اتفاق افتاد. اولین بار به دلیل اشتباه در محاسبه و طراحی مهندس طراح پل به نام کوپر، زمانی که کارگران در حال بستن سازه فولادی در قسمت جنوبی در ارتفاع صد متری رودخانه سـ*ـینت لارنس بودند رخ داد.
کشتی تایتانیک
تایتانیک برای بسیاری از افراد یادآور تراژدی عاشقانهای است که در میان دریا به پایان رسید؛ اما در واقع تایتانیک حامل اشتباهات پشت سرهم در طراحی و ساخت کشتی مسافربری بود که جان ۱۵۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند.
کشتی تایتانیک پس از برخورد با کوه یخ غرق شد و دلیل این غرق شدن طراحی اشتباه ساختار کشتی بود که باعث شد پس از ورود آب به کشتی به علت عدم تعادل وزنی کشتی بشکند و قسمتی از آن از قسمتهای دیگر جدا شود.
یکی دیگر از دلایل غرق شدن کشتی هم جنس نامرغوب فولاد بکار رفته در ساخت کشتی است که نتوانست مقاومت لازم مورد انتظار را داشته باشد و ستونهای کشتی در برابر وزن آب واردشده طاقت نیاورده و شکستند.
نیروگاه چرنوبیل
انفجار هستهای نیروگاه چرنوبیل اوکراین که باعث شد قسمت زیادی از اروپا و روسیه میزبان میهمان ناخواندهای به نام امواج رادیواکتیو باشند.
این حادثه بر اثر دو اشتباه مهندسی پیدرپی صورت گرفت. اولین اشتباه زمانی اتفاق افتاد که پرسنل نیروگاه کنترلکنندههای نیروگاه را از مدار خارج کردند و این به معنای پذیرش احتمال وقوع حادثه است. سپس برای تست واکنشهایی خاص، نیروی راکتور را اشتباها افزایش دادند و این باعث شد راکتور از کنترل خارج شود و پس از اولین انفجار پوشش هزار تنی روی راکتور کنده و پرتاب شود و در انفجار دوم پوشش بالایی راکتور بهصورت کامل کنده شد و ۲۵ درصد کل تأسیسات هستهای از بین رفت و تأثیرات آن در سال ۱۹۸۶ در تمام کشورهای نیمکره جنوبی، در اقیانوسهای آرام، آتلانتیک و منجمد شمالی ملاحظه شدپانصد هزار نفر بهصورت مستقیم با این حادثه درگیر بودند که بیست هزار نفر جانشان را از دست دادند و دویست هزار نفر هم پسازآن حادثه ازکارافتاده شدند و دیگر به زندگی عادی بازنگشتند. بقیه افراد هم از بیماریهایی مانند سرطان و بیماریهای پوستی و ناشناخته رنج میبرند و همچنان روند تولد کودکان ناقص در مناطق اطراف ادامه دارد
سقوط پل تاکوما
پل تاکوما پلی معلق در واشینگتن-امریکا به طول ۲۲۵۳ متر بود که با صرف هزینه ۶.۴ میلیون دلار ساخته شد. بزرگترین پایه این پل ۸۵۳ متر ارتفاع داشت. تنها پس از ۴ ماه از تکمیل این پل در سال ۱۹۴۰ بادی با سرعت ۴۰ مایل در واشنگتن وزید که باعث سقوط پل شد. البته این باد دلیل سقوط نبود، بلکه اشتباه ساخت دلیل سقوط پل بود.
این اشتباه درنتیجه نادیده گرفتن قانون آیرودینامیک بود. البته این پل تنها بهصورت موقت برای ارتباط واشنگتن با سواحل شبهجزیره المپیک بود. ریزش پل از پیادهروی آن شروع شد، سپس کابلها شروع به ریزش کردند و درنهایت کل پل فروریخت و تنها قسمتهای میانی متصل به پایههای فولادی باقی ماندند.
البته این اتفاق حادثه جانی نداشت ولی خسارت ۶.۴ میلیون دلاری هزینهای برای کشف پدیدهای به نام خود تحریکی بود که وقتی قسمتی از پل به نوسان درمیآید باعث میشود بقیه قسمت ها شروع به نوسان کنند و این پدیده باعث چندین برابر شدن فشار وارده به سازه به همراه فشار باد ۴۰ مایلی شد و درنهایت پل فروریخت.
منبع: تاپ فایو
شاید هیچ علمی بهاندازه مهندسی، چهره زندگی بشر و زمین را در تاریخ و جغرافیا تغییر نداده باشد. ایجاد ساختمانهای عظیم، بناهای متعدد با اندازههای گوناگون، ایجاد راهها، حفر تونل و سفرهای مختلف به نقاط ناشناخته و ایجاد تغییرات در ساختار طبیعی، چهره زمین و کیفیت زندگی انسان را تغییر داده است.
این موارد بهتنهایی تمام واقعیت دنیای مهندسی نیستند. نگاهی واقعگرایانه به این موضوع میتواند ابعادی نه چندان خوشآیند از دنیای مهندسی را پیش روی همه ما بگشاید.
مهندسان هم مانند همه انسانها هستند و میتوانند دچار اشتباه شوند. علاوه بر اشتباهات انسانی، علم مهندسی نیز روالی تکاملی را از ابتدای ظهور تاکنون طی کرده است که هزینه ایجاد این تکامل تجربیات گوناگون در زمینه های مختلف است.
مهندسی ساختمان، هوا و فضا، شیمی و دیگر گرایشهای مهندسی همگی از این دسته هستند. در این مقاله ۵ اشتباه فاجعهبار مهندسی در جهان را بررسی میکنیم.
بالن هیندنبورگ
بالن هیندنبورگ، بالن بزرگی بود که با پیشرفتهترین تکنولوژیهای زمان خود در سال ۱۹۳۷ در آلمان ساخته شد ولی منجر به کشته شدن ۳۶ نفر ازجمله خدمه بالن شد.
این کشتی هوایی مسافربری از فرانکفورت در آلمان عازم فرودگاه جیبی امدیال لیکهرست در ایالات متحده آمریکا بود که بهعلت برخورد با دکل زمینی در منچستر، نیوجرسی آتش گرفت و سقوط کرد.
دلیل این اتفاق تخلیه الکترواستاتیک (الکتریکی) بود که همزمان با نشت گاز هیدروژن درون بالن باعث ایجاد آتشسوزی در بالن و سقوط آن شد.
این حادثه باعث شد برای همیشه استفاده تجاری و تفریحی از کشتیهای هوایی که درواقع بالنهایی بزرگ بودند به پایان رسید.
پل کوبک کانادا
پل کوبک در کانادا یکی از بزرگترین فجایع مهندسی در زمینه ساخت پل است. در روند ساخت این پل دو حادثه مرگبار اتفاق افتاد. اولین بار به دلیل اشتباه در محاسبه و طراحی مهندس طراح پل به نام کوپر، زمانی که کارگران در حال بستن سازه فولادی در قسمت جنوبی در ارتفاع صد متری رودخانه سـ*ـینت لارنس بودند رخ داد.
کشتی تایتانیک
تایتانیک برای بسیاری از افراد یادآور تراژدی عاشقانهای است که در میان دریا به پایان رسید؛ اما در واقع تایتانیک حامل اشتباهات پشت سرهم در طراحی و ساخت کشتی مسافربری بود که جان ۱۵۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند.
کشتی تایتانیک پس از برخورد با کوه یخ غرق شد و دلیل این غرق شدن طراحی اشتباه ساختار کشتی بود که باعث شد پس از ورود آب به کشتی به علت عدم تعادل وزنی کشتی بشکند و قسمتی از آن از قسمتهای دیگر جدا شود.
یکی دیگر از دلایل غرق شدن کشتی هم جنس نامرغوب فولاد بکار رفته در ساخت کشتی است که نتوانست مقاومت لازم مورد انتظار را داشته باشد و ستونهای کشتی در برابر وزن آب واردشده طاقت نیاورده و شکستند.
نیروگاه چرنوبیل
انفجار هستهای نیروگاه چرنوبیل اوکراین که باعث شد قسمت زیادی از اروپا و روسیه میزبان میهمان ناخواندهای به نام امواج رادیواکتیو باشند.
این حادثه بر اثر دو اشتباه مهندسی پیدرپی صورت گرفت. اولین اشتباه زمانی اتفاق افتاد که پرسنل نیروگاه کنترلکنندههای نیروگاه را از مدار خارج کردند و این به معنای پذیرش احتمال وقوع حادثه است. سپس برای تست واکنشهایی خاص، نیروی راکتور را اشتباها افزایش دادند و این باعث شد راکتور از کنترل خارج شود و پس از اولین انفجار پوشش هزار تنی روی راکتور کنده و پرتاب شود و در انفجار دوم پوشش بالایی راکتور بهصورت کامل کنده شد و ۲۵ درصد کل تأسیسات هستهای از بین رفت و تأثیرات آن در سال ۱۹۸۶ در تمام کشورهای نیمکره جنوبی، در اقیانوسهای آرام، آتلانتیک و منجمد شمالی ملاحظه شدپانصد هزار نفر بهصورت مستقیم با این حادثه درگیر بودند که بیست هزار نفر جانشان را از دست دادند و دویست هزار نفر هم پسازآن حادثه ازکارافتاده شدند و دیگر به زندگی عادی بازنگشتند. بقیه افراد هم از بیماریهایی مانند سرطان و بیماریهای پوستی و ناشناخته رنج میبرند و همچنان روند تولد کودکان ناقص در مناطق اطراف ادامه دارد
سقوط پل تاکوما
پل تاکوما پلی معلق در واشینگتن-امریکا به طول ۲۲۵۳ متر بود که با صرف هزینه ۶.۴ میلیون دلار ساخته شد. بزرگترین پایه این پل ۸۵۳ متر ارتفاع داشت. تنها پس از ۴ ماه از تکمیل این پل در سال ۱۹۴۰ بادی با سرعت ۴۰ مایل در واشنگتن وزید که باعث سقوط پل شد. البته این باد دلیل سقوط نبود، بلکه اشتباه ساخت دلیل سقوط پل بود.
این اشتباه درنتیجه نادیده گرفتن قانون آیرودینامیک بود. البته این پل تنها بهصورت موقت برای ارتباط واشنگتن با سواحل شبهجزیره المپیک بود. ریزش پل از پیادهروی آن شروع شد، سپس کابلها شروع به ریزش کردند و درنهایت کل پل فروریخت و تنها قسمتهای میانی متصل به پایههای فولادی باقی ماندند.
البته این اتفاق حادثه جانی نداشت ولی خسارت ۶.۴ میلیون دلاری هزینهای برای کشف پدیدهای به نام خود تحریکی بود که وقتی قسمتی از پل به نوسان درمیآید باعث میشود بقیه قسمت ها شروع به نوسان کنند و این پدیده باعث چندین برابر شدن فشار وارده به سازه به همراه فشار باد ۴۰ مایلی شد و درنهایت پل فروریخت.
منبع: تاپ فایو
پنج مورد از فاجعه بارترین اشتباهات مهندسی جهان!
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: