M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,858
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم روز صفر حول محور یک سوژه جنجالی میچرخد: عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی. این سوژه ناخودآگاه با فیلم «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار مقایسه میشود و در این معادله، فیلم سعید ملکان به راحتی میبازد.
سعید ملکان که سالیان سال در زمینه تهیهکنندگی و چهرهپردازی در سینمای ایران فعالیت کرده، برای اولین بار دست به نوشتن فیلمنامه با همکاری بهرام توکلی زده و خودش فیلمی را جلوی دوربین برده که برای یک اثر فیلم اولی لقمه بسیار بزرگی است. او سعی کرده با بودجه مناسبی که به فیلم تزریق کرده، یک تریلر سـ*ـیاسی بسازد و صحنههای اکشن فیلم خود را به مرز هالیوود برساند. ملکان در این تلاش اما چندان موفق نمیشود و دلایل شکستش به موارد عمدهای مربوط است که در ادامه یک به یک بررسی میشوند.
فیلم با صحنهای از جاسازی بمب و اسلحه در وسایل گوناگون از کتابهای توخالی تا عروسکهای بچهها آغاز میشود؛ این گروه پاکستانی مانند قاچاقیان مرید پابلو اسکوبار رفتار میکنند و صحنهسازی در سکانس افتتاحیه نویدبخش یک اثر جذاب را میدهد. این صحنه پیش میرود و کش میآید و کش میآید و فیلمساز در همین شروع کار وارد اولین وادی اشتباه خود میشود و تماشاگر هوشمند متوجه میشود با اثری روبروست که کشدار است. دقایقی بعد «ساعد سهیلی» در قامت عبدالمالک ریگی جلوی دوربین میآید و تمام تصوراتمان از یک شخصیت منفی با ابهت را برهم میزند.
سهیلی با اینکه لهجه بسیار خوبی دارد (هرچند همین لهجه نیز گاهی از دستش در میرود و نمیتواند یکدست باشد) ولی گریم نافرمی که روی صورتش نشسته و چهره به اصطلاح Babyface که دارد، باعث شده که ریگی نه تنها ترسناک به نظر نرسد، بلکه یک بچه لجباز به چشم بیاید. مشخص نیست چرا ملکان که سالیان سال در زمینه چهرهپردازی حرف اول را در سینمای ایران میزده، در اینجا به اجرای چنین گریمی روی بازیگر مهمش تن داده و آن را پذیرفته است. ریگی فیلم «روز صفر» چند فرسخ عقبتر از ریگی «شبی که ماه کامل شد» قرار میگیرد و به هیچوجه نمیتواند تداعی کننده یک تروریست باشد.
اساسا در فیلم ملکان شخصیت ریگی (که کم کم شبیه به شخصیت خبیث جوکر در سینمای ایران میشود و جزو معدود کاراکترهای منفی و مجنونی است که دوبار توسط دو بازیگر مختلف به تصویر کشیده شده) صرفا برای مخاطب ایرانی آشناست و اگر این اثر برای یک تماشاگر خارجی پخش شود، او درکی از اینکه دقیقا چرا ریگی شخصیت منفی ماجراست پیدا نخواهد کرد. ملکان با این پیشفرض که همگی ریگی را میشناسند و میدانند که او آدم بدی است، کاراکتر را وارد فیلم کرده و به خود زحمت نداده تا به جزییات و پیشینه او بال و پر دهد. این مقوایی بودن در شخصیت منفی فیلم متاسفانه در قهرمان فیلم نیز به چشم میآید و اساسا در کل فیلم خبری از پرورش شخصیتها نیست و با یک مشت مقوا سر و کار داریم که بسان موش و گربه دنبال هم هستند و دلیل و سرآغاز این تعقیب و گریز نیز در فیلم جایگاهی ندارد.
سعید ملکان که سالیان سال در زمینه تهیهکنندگی و چهرهپردازی در سینمای ایران فعالیت کرده، برای اولین بار دست به نوشتن فیلمنامه با همکاری بهرام توکلی زده و خودش فیلمی را جلوی دوربین برده که برای یک اثر فیلم اولی لقمه بسیار بزرگی است. او سعی کرده با بودجه مناسبی که به فیلم تزریق کرده، یک تریلر سـ*ـیاسی بسازد و صحنههای اکشن فیلم خود را به مرز هالیوود برساند. ملکان در این تلاش اما چندان موفق نمیشود و دلایل شکستش به موارد عمدهای مربوط است که در ادامه یک به یک بررسی میشوند.
فیلم با صحنهای از جاسازی بمب و اسلحه در وسایل گوناگون از کتابهای توخالی تا عروسکهای بچهها آغاز میشود؛ این گروه پاکستانی مانند قاچاقیان مرید پابلو اسکوبار رفتار میکنند و صحنهسازی در سکانس افتتاحیه نویدبخش یک اثر جذاب را میدهد. این صحنه پیش میرود و کش میآید و کش میآید و فیلمساز در همین شروع کار وارد اولین وادی اشتباه خود میشود و تماشاگر هوشمند متوجه میشود با اثری روبروست که کشدار است. دقایقی بعد «ساعد سهیلی» در قامت عبدالمالک ریگی جلوی دوربین میآید و تمام تصوراتمان از یک شخصیت منفی با ابهت را برهم میزند.
سهیلی با اینکه لهجه بسیار خوبی دارد (هرچند همین لهجه نیز گاهی از دستش در میرود و نمیتواند یکدست باشد) ولی گریم نافرمی که روی صورتش نشسته و چهره به اصطلاح Babyface که دارد، باعث شده که ریگی نه تنها ترسناک به نظر نرسد، بلکه یک بچه لجباز به چشم بیاید. مشخص نیست چرا ملکان که سالیان سال در زمینه چهرهپردازی حرف اول را در سینمای ایران میزده، در اینجا به اجرای چنین گریمی روی بازیگر مهمش تن داده و آن را پذیرفته است. ریگی فیلم «روز صفر» چند فرسخ عقبتر از ریگی «شبی که ماه کامل شد» قرار میگیرد و به هیچوجه نمیتواند تداعی کننده یک تروریست باشد.
اساسا در فیلم ملکان شخصیت ریگی (که کم کم شبیه به شخصیت خبیث جوکر در سینمای ایران میشود و جزو معدود کاراکترهای منفی و مجنونی است که دوبار توسط دو بازیگر مختلف به تصویر کشیده شده) صرفا برای مخاطب ایرانی آشناست و اگر این اثر برای یک تماشاگر خارجی پخش شود، او درکی از اینکه دقیقا چرا ریگی شخصیت منفی ماجراست پیدا نخواهد کرد. ملکان با این پیشفرض که همگی ریگی را میشناسند و میدانند که او آدم بدی است، کاراکتر را وارد فیلم کرده و به خود زحمت نداده تا به جزییات و پیشینه او بال و پر دهد. این مقوایی بودن در شخصیت منفی فیلم متاسفانه در قهرمان فیلم نیز به چشم میآید و اساسا در کل فیلم خبری از پرورش شخصیتها نیست و با یک مشت مقوا سر و کار داریم که بسان موش و گربه دنبال هم هستند و دلیل و سرآغاز این تعقیب و گریز نیز در فیلم جایگاهی ندارد.
نقد و بررسی فیلم روز صفر
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com