خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,094
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
۳. صدای گوش‌خراش هنگام فرمان‌گیری

خراب شدت جعبه فرمان معمولا به‌دلیل فقدان روان‌کاری و سرویس مناسب ایجاد می‌شود. گرمای اضافی باعث تماس فلز با فلز می‌شود؛ بنابراین، هنگام چرخاندن غربیلک به چپ یا راست، صدای گوش‌خراش و تیزی ایجاد می‌کند. اگر هم‌زمان بپیچید و به دست‌انداز هم برخورد کنید (مانند زمانی که به جاده داخل می‌شود)، واقعا می‌توانید متوجه این صدا شوید. اگر هنگام چرخاندن به چپ یا راست متوجه این صدای تیز شدید، با مکانیک تماس بگیرید تا درصورت لزوم به‌سرعت عیب جعبه فرمان را تشخیص دهد یا برخی قطعات معیوب را تعویض کند.

۴. بوی روغن‌‌ سوخته

یکی از علائم هشداردهنده در هنگام خرابی جعبه فرمان، احساس‌کردن بوی روغن سوخته از خودرو است. ازآنجاکه روغن هیدرولیک فرمان بوی روغن سوخته می‌دهد، بوی قوی روغن سوخته هنگام گرم‌شدن جعبه فرمان به‌وجود خواهد آمد. در این صورت، بلافاصله وسیله نقلیه خود را متوقف و مکانی امن برای پارک خودرو پیدا کنید و در اسرع وقت با مکانیک تماس بگیرید. تداوم رانندگی هنگام گرم‌شدن بیش‌ازحد جعبه فرمان، ممکن است به آتش‌سوزی و آسیب‌های فاجعه‌بار منجر شود.

جعبه فرمان یکی از اجزای ضروری برای عملکرد نرم فرمان در هر خودرو مجهز به سیستم فرمان دنده‌شانه‌ای است. درصورت مشاهده هریک از علائم هشداردهنده یادشده، در اسرع وقت با مکانیک ماهر محلی تماس بگیرید تا او بتواند آسیب‌های واردشده را تشخیص دهد و تعمیرشان کند.

عیب‌یابی سیستم فرمان خودرو

در این بخش به‌سراغ عیب‌یابی سیستم فرمان خودرو می‌رویم. دلیل هر عیب در مقابل آن گفته شده و نحوه برطرف‌کردن عیب هم در پرانتز آمده است.

۱. خلاصی زیاد در دستگاه فرمان

  • اولین دلیل: لقی در دنده فرمان (تنظیم مجدد و تعویض قطعات خُردشده)
  • دومین دلیل: لقی در اهرم بندی (تنظیم مجدد و تعویض قطعات خُردشده)
  • سومین دلیل: خوردگی قطعات سگ‌دست (تنظیم مجدد و تعویض قطعات خُردشده)
  • چهارمین دلیل: لقی یاتاقان چرخ (تعویض قطعه معیوب)
۲. سفتی فرمان

  • اولین دلیل: کم‌بودن یا نامساوی‌بودن باد تایرها (تنظیم باد تایرها)
  • دومین دلیل: اصطکاک در جعبه فرمان (روغن‌کاری و تنظیم مجدد و تعویض قطعات خُردشده)
  • سومین دلیل: اصطکاک در اهرم بندی (روغن‌کاری و تنظیم مجدد و تعویض قطعات خُردشده)
  • چهارمین دلیل: اصطکاک در کینگ پین (روغن‌کاری و تعویض قطعات خُردشده)
  • پنجمین دلیل: میزان نبودن فرمان شامل زوایای کستر، کمبر و تواین (درصورت لزوم دوباره تنظیم گردد)
  • ششمین دلیل: دفرمه‌شدن شاسی (شاسی را میزان کنید)
  • هفتمین دلیل: ضعیف‌شدن فنرهای جلو (تعویض فنرها)
۳. گیج‌بودن فرمان خودرو

  • اولین دلیل: کم یا نامیزان‌بودن باد تایرها (تایرها را تا میزان صحیح باد کنید)
  • دومین دلیل: لقی اهرم‌ها (تنظیم مجدد و تعویض قطعات خُردشده و روغن‌کاری)
  • سومین دلیل: لقی دنده فرمان (تنظیم مجدد و تعویض قطعات خُردشده و روغن‌کاری)
  • چهارمین دلیل: میزان‌نبودن چرخ‌های جلو شامل زوایای کستر و کمبر (میزان‌کردن زوایای چرخ)
  • پنجمین دلیل: شُل‌بودن اهرم‌ها (تنظیم مجدد و تعویض قطعات)
  • ششمین دلیل: لقی در دنده فرمان (تنظیم مجدد و تعویض قطعات)
  • هفتمین دلیل: لقی زیاد در کینگ پین (تعویض قطعات خُردشده)
  • هشتمین دلیل: لق‌بودن فنرهای عقب (محکم‌کردن)
  • نهمین دلیل: معیوب‌بودن میله‌های تعادل دهنده (محکم‌کردن قطعات و اتصالات و تعویض درصورت خرابی)


جعبه فرمان در خودرو چیست؛ آشنایی با وظایف و انواع آن

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,094
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
۴ .خودرو در حالت عادی رانندگی به یک سمت کشیده می‌شود

  • اولین دلیل: نامیزان‌بودن فشار باد تایرها (تنظیم باد تایرها)
  • دومین دلیل: نامساوی‌بودن کمبر یا کستر (تنظیم زوایا)
  • سومین دلیل: افت نامساوی و شکستگی و لق‌بودن اتصالات فنرها (محکم بستن و تعویض قطعات معیوب)
  • چهارمین دلیل: سفت‌بودن یاتاقان چرخ (تنظیم مجدد و تعویض قطعات)
  • پنجمین دلیل: یکی‌نبودن مسیر چرخ‌ها (آزمایش‌کردن مسیر چرخ‌ها، میزان‌کردن شاسی، محکم‌کردن قطعات و تعویض قطعات معیوب)
۵. خودرو در موقع ترمز‌کردن به یک سمت کشیده می‌شود

  • اولین دلیل: گیر‌کردن ترمز (بازدید ترمزها و تنظیم مجدد)
  • دومین دلیل: میزان‌نبودن باد تایرها (تنظیم فشار باد تایرها)
  • سومین دلیل: غلط یا نامساوی‌بودن کستر (تنظیم مجدد)
۶. چرخ جلو در سرعت کم لرزش دارد

  • اولین دلیل: کم یا نامساوی‌بودن فشار باد تایرها (تنظیم فشار باد تایرها)
  • دومین دلیل: لقی اهرم‌بندی (تنظیم مجدد و تعویض قطعات خُردشده)
  • سومین دلیل: لقی کینگ پین (تعویض قطعات خُردشده)
  • چهارمین دلیل: لقی دو دنده فرمان (تنظیم مجدد و تعویض قطعات خُردشده)
  • پنجمین دلیل: قابلیت ارتجاع زیاد فنرهای جلو (تعویض و محکم‌کردن اتصالات)
  • ششمین دلیل: درست نبودن کمبر یا نامساوی‌بودن آن (تنظیم مجدد)
  • هفتمین دلیل: نامنظم‌بودن شیار تایر (تعویض تایر فرسوده)
۷. چرخ‌های جلو در سرعت‌های زیاد ناپایدار است (لرزش در سرعت زیاد)

  • اولین دلیل: چرخ‌ها نامتعادل است (چرخها را بالانس کنید)
  • دومین دلیل: چرخ‌ها به مقدار زیاد از حالت دایره‌ای خارج شده (درصورت اشکال تعویض شود)
  • سومین دلیل: معیوب‌بودن کمک فنر (تعمیر یا تعویض کنید)
۸. پس زدن فرمان

  • اولین دلیل: کم‌ یا نامساوی‌بودن فشار باد تایر (تایرها را تا فشار باد صحیح تنظیم کنید)
  • دومین دلیل: افت‌کردن فنرها (محکم‌کردن اتصالات و تعویض و تعمیر)
  • سومین دلیل: معیوب‌بودن کمک فنرها (تعمیر یا تعویض)
  • چهارمین دلیل: لقی اهرم‌بندی (تنظیم مجدد و تعویض قطعات خُردشده)
  • پنجمین دلیل: لقی در دنده فرمان (تنظیم مجدد و تعویض قطعات خُردشده)
۹. تایرها در سر پیچ‌ها صدا تولید می‌کنند

  • اولین دلیل: زیاد‌بودن سرعت (پیچ‌ها را با سرعت کمتری دور بزنید)
  • دومین دلیل: کم یا نامساوی‌بودن فشار باد تایرها (تایرها را تا فشار صحیح باد کنید)
  • سومین دلیل: زوایای چرخ میزان نیست (آزمایش و تنظیم کنید)
۱۰. رانندگی خشن و سخت

  • اولین دلیل: زیاد‌بودن فشار باد تایرها (فشار باد چرخ‌ها را تا میزان صحیح کاهش دهید)
  • دومین دلیل: معیوب‌بودن کمک فنرها (تعمیر یا تعویض کنید)
۱۱. ساییدگی نادرست تایرها

  • اولین دلیل: ساییدگی دو کناره سطح تماس تایر دراثر کمی فشار باد (تنظیم فشار باد تایرها)
  • دومین دلیل: ساییدگی وسط سطح تماس دراثر زیادی فشار باد (تایرها را تا فشار صحیح باد کنید)
  • سومین دلیل: ساییدگی یکی از کناره‌های سطح تماس دراثر زیادبودن بیش‌از‌حد کمبر (زاویه کمبر را تنظیم کنید)
  • چهارمین دلیل: ساییدگی لبه‌دار ناشی از تواین یا تواوت بیش از حد در سر پیچ‌ها (تواین یا تواوت را در سر پیچ‌ها تنظیم کنید و پیچ‌ها را با سرعت کمتری دور بزنید)
  • پنجمین دلیل: ساییدگی گوشه ناشی از سرعت زیاد در سر پیچ‌ها (ترمزها و زوایای چرخ را میزان کنید)
  • ششمین دلیل: ساییدگی غیر یکنواخت یا موضعی ناشی از علل مکانیکی (چرخ‌ها را میزان و اهرم‌ها را تنظیم کنید)
  • هفتمین دلیل: ساییدگی سریع ناشی از سرعت زیاد (برای ازدیاد عمر تایر با سرعت کمتر برانید)
۱۲. کج‌شدن خودرو در سر پیچ‌ها

  • اولین دلیل: لق‌بودن میله تعادل دهنده (محکم کنید)
  • دومین دلیل: افت فنر یا ضعیف‌بودن فنر (تعمیر یا تعویض کنید)
  • سومین دلیل: صحیح‌نبودن کستر (تنظیم کنید)


جعبه فرمان در خودرو چیست؛ آشنایی با وظایف و انواع آن

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,094
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
قیمت جعبه فرمان

قطعات یدکی خودرو در سال‌های اخیر افزایش قیمت زیادی یافته‌اند و قطعات اصلی در کمتر فروشگاهی یافت می‌شود که قیمت گران‌تری درمقایسه‌با نمونه‌های غیر‌اصلی دارند. جعبه فرمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و قیمت آن با‌‌‌توجه‌‌به مدل خودرو و اصل‌بودن قطعه، دامنه تغییرات زیادی در بازار دارد.

به‌عنوان مثال، جعبه فرمان معمولی اس فورتی برای خودرو پراید با قیمت ۸۱۵ هزار تومان فروخته می‌‌شود؛ درحالی‌که جعبه فرمان مکانیکی پراید صبا MBC در فروشگاه‌های اینترنتی حدود ۵۵۰ هزار تومان قیمت دارد. جعبه فرمان مکانیکی اسپاکو برای پراید نیز با قیمت حدود ۳۰۰ هزار تومان و در برخی فروشگاه‌ها با قیمت بیش از ۴۰۰ هزار تومان نیز فروخته می‌شود.

قیمت جعبه فرمان هیدرولیک پراید به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد و برای نمونه اصلی تا سه‌میلیون تومان هم برآورد می‌شود؛ اما نمونه‌های غیراصل نیز وجود دارند که با قیمت حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار یا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در فروشگاه‌های اینترنتی دردسترس قرار دارد. البته دقت کنید که این قیمت در فروشگاه‌های فیزیکی در شهرهای بزرگ کمتر است و هرچه در شهر کوچک‌تری خرید انجام دهید، به‌دلیل هزینه‌های حمل بار و...، قیمت گران‌تری برای قطعات یدکی خودرو به شما پیشنهاد خواهد شد.

جعبه فرمان هیدرولیک خودرو تیبا در میان محصولات گروه خودروسازی سایپا با قیمت حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و نمونه اصلی به‌طور حتم قیمت گران‌تری دارد. قیمت جعبه فرمان هیدرولیک محصولات گروه ایران‌خودرو نیز در بازار با قیمتی بیش از ۳ میلیون تومان فروخته می‌شود. به‌عنوان مثال، قیمت جعبه فرمان هیدرولیک پژو ۴۰۵ حدود ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است و برخی برندهای قطعه‌ساز نیز وجود دارند که جعبه فرمان خودروهای پژو را با قیمتی کمتر از ۳ میلیون تومان می‌فروشند.

قیمت جعبه فرمان خودروهای خارجی نیز بسیار گران است و برای برخی مدل‌ها به بیش از ۳ یا ۵ میلیون تومان نیز می‌رسد. به‌عنوان مثال، جعبه فرمان لیفان ۵۲۰ با قیمت حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، لیفان ۶۲۰ با قیمت حدود ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، جیلی امگرند ۷ با قیمت حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ام‌وی‌ام ۵۵۰ با قیمت حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

منبع: زومیت


جعبه فرمان در خودرو چیست؛ آشنایی با وظایف و انواع آن

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا