خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,552
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
ایروان بهتر است یا باکو

همواره برای تمام افرادی که می خواهند به سفر بروند قرار گرفتن بین دو راهی، که به کدام یک از مقاصدی که به آن ها معرفی شده است بروند نیز یکی از سخت ترین شرایط ممکن است؛ به خصوص که آن دو مقصد شهرهای توریستی نظیر باکو و ایروان باشند که سالانه پذیرای تعداد زیادی از مسافر هستند. البته که به نظر ما سفر به هر دو این شهرهای می تواند گزینه های مناسبی شما عزیزان باشد اما در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت می خواهیم بگوییم که در چه شرایطی باکو بهتر از ایروان است و برعکس. از همین رو در ادامه ی این مطلب همراه ما باشید تا درباره ایروان بهتر است یا باکو خدمتتان اطلاعاتی را ارائه دهیم.

موقعیت جغرافیایی باکو و ایروان

خب اول از همه باید به فاصله ای که این دو شهر با یکدیگر دارند بپردازیم. شهر باکو تقریبا در نزدیکی ایران است و اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم این شهر در ساحل غربی دریای خزر در شبه جزیره ی آب شوران نیز قرار گرفته است، اگر بخواهید از راه زمینی به این شهر بروید حدود ۱۲ ساعت راه است و مهم ترین و پر رفت و آمد ترین مرز برای ورود به کشور آذربایجان، مرز آستاراست که در نزدیکی شهر آستارا قرار دارد. از این مرز تا باکو ۳۵۰ کیلومتر راه پیش روی شماست.

اما شهر ایروان کمی فاصله ی بیشتری از ایران دارد و تقریبا اگر بخواهیم فاصله این شهر از تهران را با اتوبوس بگوییم حدود ۲۲ ساعت راه است تا از تهران به ایروان با اتوبوس برسید. فاصله تهران تا جلفا (مرز ایران و ارمنستان) ۷۹۶ کیلومتر و فاصله تهران تا شهر ایروان ۱۱۴۸ کیلومتر می باشد.

اگر برایتان فاصله مهم است که باید بگوییم باکو می تواند گزینه مناسب تری برایتان باشد چه با هواپیما و یا با اتومبیل شخصی می توانید راحتر به این شهر دسترسی داشته باشید، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که باکو شهر نسبتا کوچکتر از ایروان است و قدرت مانور شما در ایروان جهت گشت و گذار و تفریح قطعا بیشتر از باکو است.

شرایط آب و هوایی باکو و ایروان
  • ایروان
از لحاظ شرایط آب و هوایی کشور ارمنستان جز کشورهای سرد جهان قرار دارد. ایروان هم از این قاعده خارج نیست، به همین منظور در تابستان به دلیل این که شرایط آب و هوایی در این شهر مناسب تر است مسافران زیادی را به سمت خود جهت شنا و کوهنوردی و دیگر فعالیت ها به خود جذب می کند. در فصل زمستان این شهر سفید پوش می شود و دمای هوا به نسبت در پایین ترین حد خود قرار دارد.
  • باکو
از لحاظ آب و هوایی شهر باکو، زمستان های بسیار سردی دارد، به همین نسبت تابستان های بسیار گرمی هم نیز دارا می باشد. با توجه به برگزاری جشن نوروز در آذربایجان و طراوت نسبی هوا و شاد بودن مردم، بهار برای سفر به کشور آذربایجان و شهر باکو مناسب ترین زمان است. زمستان های این شهر هم نیز بسیار سرد و نمناک است.

بهترین زمان سفر به باکو و ایروان

با توجه به مقایسه ای که در بالا انجام شد بهترین زمان برای سفر به باکو می تواند ماه های جون، جولای و می (اردیبهشت، خرداد و تیر) باشد. هرساله بسیاری از گردشگران در این ماه ها به باکو سفر می کنند. مسلم است که هتل های باکو و پروازهای باکو در این ایام افزایش نرخ خواهند داشت؛ و بهترین زمان برای سفر به ایروان فصل بهار و تابستان است که شرایط جوی بسیار مناسب و معتدلی در این شهر برقرار است.
در ضمن رزرو هتل در ارمنستان ایروان می تواند مقدمه سفر شما به این شهر باشد.

هزینه های در سفر به باکو و ایروان

دو شهر ایروان و باکو هر دو شهرهای آن چنان گرانی نیستند که شما نیاز به یک گونی پول برای سفر به آن ها داشته باشید. اما میزان هزینه ها به نسبت برنامه ریزی که شما در سفرتان در نظر دارید متفاوت است و ممکن است به جای این که یک سفر اقتصادی داشته باشید شاهد سفری به شدت گران شوید. پس پیشنهاد ما این است که با توجه به این که ایروان و باکو هر دو جزء شهرهای ارزان قیمت هستند سعی کنید با یک برنامه سفری مشخص هزینه های خود را کنترل کنید.

دیگر تفریحات ممکن در ایروان

  • پاراگلایدر در ارمنستان
یکی از تفریحات ارمنستان که در سفر به ایروان می توانید انجام دهید، پاراگلایدر است. از آن جایی که ارمنستان یک کشور کوهستانی است با سوار شدن بر پاراگلایدر می توانید زیبایی های این شهر را در ارتفاعات همانند پرندگان تماشا کنید و برخوردار شوید.

  • باشگاه و پارک آبی دنیای آب
همانطور که گفتیم بهترین زمان برای سفر به ارمنستان بهار و تابستان است چرا که دمای هوا در شرایط مساعدی قرار دارد پس اگر در تابستان قصد سفر به ارمنستان کردید پارک آبی دنیای آب را از دست ندهید. پارک آبی دنیای آب ارمنستان در ناحیه نور نورک ایروان در خیابان میاسنیکیان قرار دارد.

  • صخره نوردی در طبیعت
با وجود این واقعیت که ارمنستان کشور کوهستانی است، مشکلی که برای سالن های تخصصی صخره نوردی وجود دارد این بود که بتوانند انجام این ورزش را در باران، سرما و حتی در پایان یک روز کاری ارائه دهند.” Boulder Town” این شانس را برای توریست ها و افراد محلی به وجود آورد که بتوانند از یک نوع “صخره” به طور مستقیم در ایروان، در یک سالن تخصصی که در آنجا میتوان تمامی تجهیزات و وسایل لازم را پیدا کرد صخره نوردی کنند.

غذاهای محبوب ارمنستانی های

هریسه | Harissa: یکی از غذاهای ارمنی که در ایام خاص آن را می پزند، هریسه است. برای تهیه آن آرد گندم را در آب به همراه گوشت اضافه می کنند.

تولما | Tulma: تولما یا دلمه غذایی است که در آن از گوشت و سبزیجاتی مثل برگ مو، گوجه، فلفل، بادمجان و کلم استفاده می شود. تولما غذایی است که به صورت داغ و به همراه سس ماست و سیر سرو می شود.

ماهی کبابی | Ishkhan: در سفر به ارمنستان حتما ماهی کبابی را در رستوران های شهر ایروان امتحان کنید. ماهی قزل آلا یکی از لذیذترین غذاهای ممکن در این شهر است.

قاپاما | Ghapama: یکی از غذاهای اصیل در ارمنستان قاپاما است. برای پخت قاپاما داخل کدو تنبل را خالی کرده و با موادی همچون برنج پخته شده و ترکیبی از میوه های خشک مانند بادام، خرما، سیب، آلو، زغال اخته، زردآلو، آلو بخارا و کشمش پر می شود.

فاسولیا | Fasulya: دیگر غذای خوشمزه ای که در ارمنستان می توانید آن را سرو کنید فاسولیا است، این غذا ترکیبی از گوشت، لوبیا سبر و گوجه فرنگی است.

غذاهای محبوب آذربایجانی ها

کباب: کباب از آن غذاهای پرطرفدار ایرانی است که در کشورهای اطراف ایران هم از غذاهای محبوبی به حساب می آید. باکو هم چندین نوع کباب و شیشلیک خیلی خوشمزه دارد.

شاه پلو: اگر ته چین دوست داشته باشید حتما از این غذا هم خوشتان می آید البته طعم آن کمی متفاوت از ته چین هایی است که تا به حال دیده اید اما آنقدر خوشمزه است که به سختی می توانید در برابر بشقاب دوم مقاومت کنید.

دیزی: به یک رستوران سنتی بروید و یک دیزی خوشمزه سفارش دهید تا ببینید خوردن این غذا در شهر دوست داشتنی ای مثل باکو چقدر می تواند خاطره انگیز باشد.

دلمه: اگر در این شهر دلتان دلمه ای خوشمزه خواست می توانید سریعا خودتان را به نزدیک ترین رستوران برسانید چون این غذا از غذاهای معمول منوهای رستوران های اینجاست.

لاوانگی: شکم مرغ و ماهی را با سبزیجات و گردو پر می کنند تا غذای خوشمزه ای مثل لاوانگی را درست کنند. غذایی که خوشمزه و پرطرفدار است و عطر و طعم بینظیری دارد.

منبع: الی گشت


ایروان بهتر است یا باکو؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا