خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,552
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
کاخ گارنیه الهام بخش هنرمندان | Palais Garnier Has Inspired Artists

کاخ گارنیه در پاریس واقع در کشور فرانسه قبل از بازگشایی در پنجم ژانویه سال ۱۸۵۷ میلادی شاهد سقوط یک امپراطوری و به راس امور رسیدن سومین جمهوری بود. ساخت کاخ گارنیه ۱۴ سال به طول انجامید و در آن مجسمه هایی از Aimé Millet، Charles Gumery، Eugène-Louis Lequesne دیده می شود که در ۱۴ قرن گذشته کاخ گارنیه الهام بخش هنرمندان بسیاری بوده می توان اثر این تاثیر را در کارهای امروز آنان مشاهده کرد. مشهورترین آن ها کتابخانه کنگره است که Thomas Jefferson آن را طراحی کرده است. در ادامه با الی گشت همراه شوید تا بررسی کنیم کاخ گارنیه الهام بخش چه آثار بوده است.

کاخ گارنیه

کاخ گارنیه یا اپرا گارنیه از سال ۱۸۷۵ تا ۱۹۸۹ میلادی محل برگزاری اپراهای شهر پاریس بوده است. این کاخ باشکوه دارای ۱۶۰۰ صندلی است. کاخ در ۱۸۶۲ توسط شارل گارنیه شروع به ساخت و در سال ۱۸۷۵ افتتاح شد. نام این کاخ باشکوه از ۱۸۷۵ تا ۱۹۷۸ تئاتر اپرا و از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۹ به نام تئاتر اپرا ملی پاریس نام‌ گذاری شده بود. پروژه ساخت کاخ بخشی از بازسازی بزرگ شهر پاریس در دوران امپراتوری دوم فرانسه و توسط ناپلئون سوم فرانسه بوده است. بارون هاوسمن مسئول نظارت بر آن بوده است. در ساخت آن از سبک های معماری یونانی و رومی استفاده شده است. تا به امروز کاخ گارنیه الهام بخش هنرمندان بسیاری بوده است.

سقف طراحی شده توسط Paul-Jacques-Aimé Baudry

اگر بخواهیم دقیق تر این سقف را بررسی کنیم می توان گفت که طراحی سقف قبل از تمام شدن ساخت کاخ گارنیه به اتمام رسیده ایست و قرار گرفتن آن در لیست ممکن است کمی اغراق آمیز باشد اما تماشای این طراحی زیبا خالی از لطف نیست. نقاشی دیواری تاج گذلری طلای Grand Foyer را نشان می دهد، راهرو ۱۵۴ متر طول، ۱۳ متری پهنا و ۱۸ متر ارتفاع داردکهه به عنوان اتاق نشیمن برای جامعه متمولان پاریسی طراحی شده است. در واقع نقاشی های دیوار عامل اصلی شهرت بودری بودند.

پله های طراحی شده توسط Louis Béroud

برود در سال ۱۸۵۲ در شهر لیون فرانسه به دنیا آمد و در جوانی برای طراحی داخلی برخی از بزرگ ترین ساختمان های شهر به پاریس آمد. نقاشی های او از گالری های لوور امروز در خود موزه لوور به نمایش گذاشته شده است. راه پله اصلی کاخ گارنیه الهام بخش هنرمندان از جمله او شد و تصویری که او از این محل در سال ۱۸۸۹ کشید امروز تبدیل به یکی از محبوب ترین آثار او شده است و شهرتی بین المللی به دست آورده است. یکی از جالب ترین نکاتی که می توان درباره زندگی او به آن اشاره کرد این است که او در ۲۲ اوت ۱۹۱۱، سرقت مونا لیزا را کشف کرد او تازه وارد اتاق شده بود تا آن جا را نقاشی کند که دید تنها چهار گیره آهنین بر دیوار است.

تماشاچیان تئاترMary Cassatt

کاخ با شکوه و خیره کننده گارنیه طراحی شده تا میزبان مردمی باشد که در حال تماشای تئاتر هستند. پله ها، صندلی ها و لوسترهای آویزان آن در نظر گرفته شده بود تا بازدید بتوانند به به راحتی صحنه اجرای نمایش را تماشا کنند و هنرمندان در حال اجرا را ببینند. قرن نوزدهم یکپارچگی اجتماعی و تحرک اجتماعی را به ارمغان آورد، که به طور قابل ملاحظه ای می شد رشد انسانیت و ارزش های آن را در میان جامعه مشاهده کرد. امپرسیونیستها می خواستند این پدیده را به ثبت برسانند و ماری کاسات بدون تردید در در تابلوی زن سیاه پوش اپرا (۱۸۷۹) به بهترین شکل ممکن این کار را انجام داده است.

شاهکار مارسل پروست

برای دنیایی اشرافی و تجملاتی که در جستجوی زمان از دست رفته (۱۹۲۷-۱۹۱۳) مارسل پروست خلق شده است هیچ جایی مناسب تر از کاخ گارنیه الهام بخش هنرمندان وجود نداشت. مارسل پروست نویسنده و مقاله ‌نویس فرانسوی است. در جستجوی زمان از دست رفته رمانی است که در هفت جد نوشته شده است و هر جلد آن نامی جداگانه دارد. نحوه استفاده مارسل پروست از زبان فرانسه و جمله سازی او که شکلی بدیع و نو در ادبیات فرانسه بود آن را به کلی از سایر آثارِ ادبی هم زمانش متمایز می ‌کند.
سه جلد آخر کتاب پس از مرگ او به چاپ رسید. پروست در جایی می ‌گوید: متأسفانه کتابم را با ضمیرِ «من» شروع کردم و فورا همه فکر کردند، که به جای جستجوی قوانین کلی، من در حال تجزیه و تحلیل خود، به معنای انزجارآمیزِ کلمه، بودم. یک تحلیل عمیق ادبی، هنری، فلسفی و اجتماعی جامعه فرانسه در اواخرِ قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم میلادی آنچه در تاریخ فرانسه جمهوری سوم نامیده می ‌شود را می توانید در این کتاب بخوانید.
با این حال، دهه ها پس از باز شدن، اپرا نقطه مرکزی جامعه پاریس بود. در واقع، این در اینجا بود که پروست بسیاری از شب ها را صرف لـ*ـذت بردن از اجراهای منحصر به فرد فرانسوی کرد و خواسته ها و روش های خاص خود را به طور کامل در کتابش شرح می دهد. در کتاب او تراس های نشیمن را به خوبی وصف کرده است و از آن جا چشم انداز را به خوبی توضیح می دهد جایی که کاراکتر کتابش در آن احساس می کند در خانه اش است همان گونه که خودش در آن جا چنین احساس را داشته در واقع کاخ گارنیه الهام بخش هنرمندان هم تراز او بوده است.

سقف طراحی شده توسط Marc Chagall

پس از این که منقدان متوجه شدند قرار است طراحی سقف تالار اصلی کاخ گارنیه به یک نقاش مدرنیسم خارجی سپرده شود به شدت عصبانش شدند. اگر چه ۸ ماه بعد او با استفاده از ۴۴۰ پوند رنگ و ۲۶۰۰ فوت مربع تمامی انتقادها را از بین برد و موجب شگفتی همگان شد. قطعه متحرک که در یک انبار هواپیما در حومه پاریس Meudon ایجاد شد و به عنوان یک مکان مهم برای هنرمندان خلاق باقی مانده است، صحنه هایی از اپراهای ۱۴ آهنگساز مشهور را نشان می دهد.

منبع: الی گشت


کاخ گارنیه در پاریس

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا