خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,552
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
ساردیس ترکیه | Sardis

یکی از جاذبه های افسانه ای و پر از داستان در تاریخ دنیای باستان شهر ساردیس ترکیه است که در مجله الی گشت برای شما از اهیمت این شهر می گوییم. شهری که نه تنها زادگاه پول و سکه طلا و نقره در جهان است بلکه داستان های بسیاری پیرامون پادشاهان آن وجود دارد. ساردیس پایتخت پادشاهی باستانی لیدیا بود که توسط پادشاه کروسسوس Croesus در ۵۶۰-۵۴۶ پیش از میلاد فرماندهی می شد. اما بعد از آن تبدیل به شهری رومی شد. شهر ساردیس که پایه و اساس آن در ترکیه امروزی قرار دارد، واقع در ۹۰ کیلومتری شرق ازمیر و در نزدیکی شهر سارتمحموت (Sartmahmut) است. شهر ساردیس ترکیه در واقع یک سایت باستان شناسی بزرگ است که مکان ها و جاذبه های بسیاری برای دیدن دارد. اگر دوست دارید که به دیدن شهر باستانی و تاریخی ساردیس ترکیه جایی که اولین پول و سکه از آنجا نشات گرفته بروید، می توانید از یکی از شهرهای ازمیر یا افسوس در کوش آداسی تور ساردیس را دریافت کنید.

محل شهر ساردیس

در این مکان ساخت بنای بزرگ آرتمیس در ۳۳۴ قبل از میلاد آغاز شد. ساخت آن در قرن های مختلف و در سبک های مختلف معماری دوباره شکل گرفت، اما هیچ گاه پایان نیافت. دادگاه مرمرین متعلق به قرن دوم میلادی، سالن مجمع افراد امپراتوری به دور هم بوده که هم اکنون بازسازی شده است، همانطور از این مکان استفاده های دیگری نیز می شده است. از دادگاه به عنوان یک بنای عبادی و مذهبی رومی همانند صومه نیز استفاده می شده است.

اگر می خواهید که به دیدن ساردیس ترکیه بروید، باید ابتدا خود را به شهرهایی همانند کوش آداسی یا ازمیر برسانید. از این شهرها مسیر برایتان راحت تر و دسترسی امکان پذیر است. همچنین اگر با ماشین شخصی سفر نمی کنید، می توانید از ون ها و ماشین هایی که به سمت این جاذبه حرکت می کنند استفاده کنید. تورهای مختلفی نیز برای بازدید از این شهر باستانی در این دو شهر برگزار می شود. شرکت در این تور ها رفت و آمد شما را اسان نموده و تازه با شما راهنمایی هم همراه می نماید. اما شهر ساردیس ترکیه دقیقا چه خصوصیاتی دارد و چرا آنقدر مهم است؟ چرا در میان جاذبه های ترکیه دیدن شهر ساردیس را به شما پیشنهاد می دهیم. در ادامه مفصلا راجع به تاریخ و اثار باقی مانده از ساردیس صحبت خواهیم کرد. برای رزرو هتل در شهرهایی همانند کوش آداسی یا ازمیر می توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن الی گشت اقدام کنید. همچنین تورهای کوش آداسی الی گشت امکانات بسیار خوبی را بر طبق خواسته شما برایتان فراهم آورده است. در تور کوش آداسی می توانید یک روز از گشت و گذار برون شهری را به بازدید از ساردیس باستانی اختصاص دهید.

آشنایی مختصر با تاریخ ساردیس

نامه پنجم سنت جان که به هفت کلیسا در هفت شهر باستانی و تاریخی نوشته بود، برای شهر ساردیس ترکیه بود. این شهر به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای آسیای میانه بود و در امتداد یک بزرگراه و مسیر کاروانی بود که از شهر سوسا (شوش) فارس شروع شده و به شکل موازی از کنار رودخانه تیگرس عبور می کرد، از کاپادوکیا ترکیه می گذشت و در نهایت به ساردها می رسید. اگر بخواهیم دقیق تر راجع به موقعیت این شهر بگوییم، باید به واقع در دره هرنئس یا نام جدید آر.گدیز و در کنار شاخه های تریبوتاری قرار رفته است. این شهر از شمال به طیف وسیعی از کوه های تمولوس (Tmolus) قرار گرفته است. این شهر در حدود ۳۰ مایلی در جنوب شرقی Thyatira و حدود ۴۵ مایل ازمیر (Smyrna) قرار گرفته است. جدای از تمام این حرف ها به سادگی می توانید موقعیت این جاذبه را در نقشه زیر ببینید.

نام ساردیس ترکیه از سنگ، ساردیوس یونانی گرفته شده است. این سنگ، سنگی نیمه قیمتی به رنگ پرتقالی قهوه ای است، اما زمانی که نور از آن عبور می کند، به رنگ قرمز عمیق در می آید. شهر پادشاهی یا آکروپولیس در بالای کوه و در کنار دره ساخته شد تا دسترسی و هجوم دشمنان به آن را سخت تر نماید.

شهر اصلی در پایین دست بود و تمام درآمد آن از صنعت پشم به دست می آمد. امروزه شهر پایین دست سایت خراب شده است، اما در این نزدیکی روستای کوچکی به نام سارت همچنان وجود دارد. همچنین داستان افسانه ای میداس و پادشاه کروسوس (Croesus) در ساردیس در همچنان باقی مانده است.

تاریخ پادشاهی ساردیس

ساردیس در قرن سیزدهم قبل از میلاد، اهمیت زیادی در میان پادشاهی لیدیایی داشت. پادشاهی لیدیایی ساردیس را در اواسط ۷۰۰ سال قبل از میلاد پایتخت خود نمود. اولین پادشاه سلسله مرمند (Mermnad) در۶۸۷-۶۵۲ قبل از میلاد پادشاه گیگز (Gyges) بود. پادشاه گیکز اولین فردی بود که اولین پول و سکه را اختراع نمود. اولین سکه های ساخته شده از الکتروم ساخته می شدند. الکتورم ترکیبی از آلیاژ طلا و نقره بود. در حفاری هایی که در اوایل دهه ۱۹۸۰ در این منطقه صورت گرفت، بسیاری از این سکه ها در ساختمان های قدیمی در دوره های لیدیایی یافت شدند. تنها تصور کنید که هر خانه ای را که کشف می کردند و از دل خاک بیرون می آوردند درون آن اولین سکه ها را پیدا می کردند. سکه های بسیاری به همین شیوه در این مکان پیدا شده است.

گفته می شود آخرین و معروفترین پادشاه لیدیایی کروسوس بود که در ۵۶۰ – ۵۴۶ قبل از میلاد طلا را از رودخانه پاکتولووس داستخراج کرد و از آن سکه ای از طلای خالص و نقره خالص به دست آورد. برای باستان شناسان امروزی کوره های ذوب فلزات و چند تکه طلایی که در این مناطق کشف شده است، شاهد بزرگی از به دست آوردن و ضرب سکه از طلا در قرن ششم قبل از میلاد است. با این حساب تاریخ استفاده از پول و سکه برای تبادلات تجاری به این تاریخ بر می گردد و دیگر در این شهر خبری از تبادلات کالا با کالا نبود و مردم با پول اجناس و کالاهای خود را خریداری می کردند. در صورتی که در شهرهای دیگر هنوز مباله کالا به کالا مرسوم بود.

تصور ساردیس توسط کوروش کبیر

تاریخ در ادامه بسیار جالب تر می شود. پادشاهان لیدی تصور می کردند که شهر ساردیس ترکیه غیر قابل نفوذ و شکست ناپذیر است تا اینکه کوروش کبیر در سال ۵۴۶ قبل از میلاد آن را تسخیر نمود. هرودوت تاریخ نویس مشهرو تمام این داستان را راجع به شکست لیدی به ثبت رسانده است. اما چگونه کوروش کبیر شهری را که به خاطر تسخیرناپذیر بودنش مشهرو بود شکست داد و وارد آن شد؟ به گفته مورخان باستان داستان به این صورت بوده است. سربازان ایرانی در دره زیر شهر قرار داشتند. ناگهان یکی از سربازان لیدیایی که در بالای برج شهر بود، کلاه خودش به پایین سنگ ها و صخره ها افتاد. سربازان ایرانی این سرباز لیدیایی را تعقیب می کردند. سرباز لیدیایی که برای برداشتن کلاه خود به پایین صخره ها آمده بود توسط سربازان ایرانی، دستگیر شد و در نهایت کوروش کبیر با استفاده از اطلاعاتی که این سرباز لیدیایی در اختیارش گذاشت توانست وارد شهر ساردیس ترکیه شود. در آن زمان پس از تسخیر شهر، پادشاه کروسوس زندانی شد. در نهایت شهر ساردیس ترکیه که در انتهای این مسیر بازرگانی شوش قرار داشت به دست ایرانی ها افتاد و پس از آن به عنوان یکی از مهمترین شهرهای فارسی در آسیای میانه تبدیل شد.

در زمانی که ایرانیان ضعیف شدند و رومیان بر آن ها تاختند، این شهر در تاریخ ۳۳۴ قبل از میلاد به دست رومی ها و پادشاه الکساندر کبیر افتاد. در نهایت ساردیس ترکیه شرقی ترین شهر و مرکز دودمان و سلسله سلیوسید در زمان پادشاهان رومی بود. در مجموع این شهر در سال های بعد نیز مدام در میان ایرانان و رومیان دست به دست شد. هنوز آثاری از معماری سنگی رومی را با ستون های سنگی و سرستون های ایونی می توانید در این شهر پیدا کنید.

دسترسی به سارد

اگر در جاده و بزرگراه ازمیر-اوشاک حرکت کنید از میان این شهر می گذرید. در اطراف این شهر می توانید به جاذبه هایی همون یک کلیسای بیزانتینی در این نزدیکی، یک ویلای رومی، بنای ارتمیس در یک کیلومتری جنوب، دادگاه و صومعه ماربل (از سنگ مرمر) در ناحیه شمالی از جاذبه هایی است که در این مجموعه می توانید ببینید. طلا هم از رودخانه ای که در ناحیه غربی شهر می گذرد پیدا می شد. از ازمیر تا رسیدن به این جاذبه حدود ۷۵ دقیقه رانندگی دارید.

مینی بـ*ـو*س های شهری و حتی یک قطار دسترسی به این شهر را برایتان آسان می نماید. از ازمیر و ترمینال های اتوبوس آن به سمت ایچه پرونولارو بروید. در آنجا می توانید اتوبوس هایی را که به سمت سالیهلی (شهری که در نزدیکی شهر ساردیس ترکیه است) بروید. از راننده بخواهید که شما را در سارتمصطفی پیاده کند.

اگر بخواهید با قطار بروید. دو قطار در ازمیر یکی در صبح و یکی در بعد از ظهر به سمت ایستگاه نزدیک ساردیس ترکیه و اوشوک حرکت می کنند. سفر با قطار حدود ۲ ساعت و نیم طول می کشد و در نهایت باید در ایستگاه سارتمصطفی در شمال ساردیس از قطار پیاده شوید. همچنین برای برگشت به ازمیر نیز کی قطار در صبح و یک قطار در بعد از ظهر حرکت می کند. زمان حرکت دقیق قطار ها را هنگام سفر به این ناحیه از ایستگاه قطار بپرسید تا به موقع خود را به قطار بازگشت به ازمیر برسانید.

منبع: الی گشت


با ساردیس ترکیه آشنا شوید

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا