خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

زینب نامداری

همراه رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
22/11/20
ارسال ها
75
امتیاز واکنش
2,703
امتیاز
153
سن
22
زمان حضور
11 روز 2 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
«بنام خدا»


چرا درصحبت تپق می زنیم؟

یکی از مهم ترین علت های تپق زدن این است که ما دانش و مهارت کافی در بیان مطلب را نداریم و تسلط ما روی مطلبی که می خواهیم بیان کنیم در حد لازم نیست. برای به دست آوردن دانش، نیاز به تحقیق و مطالعه است و برای کسب مهارت نیاز به دانش و همچنین تمرین مستمر داریم.
عامل بعدی، استرس است. وقتی که استرس سراغ ما می آید، احتمال اشکالات کلامی در صحبت هایمان بسیار بالاست.
از عوامل دیگر تپق زدن می توان به چند زبانه بودن و یا داشتن چند لهجه اشاره کرد. به طوری که فرد به هنگام ادای برخی کلمات گاهی دچار سردرگمی شده و باعث ایجاد مکث در سخنرانی و یا تپق زدن می شود.
بسیاری از روان شناسان را دیده‌ام که بلافاصله به شما انگ بیماری‌های مختلفی از جمله اضطراب اجتماعی و یا ضد اجتماع بودن را مطرح می‌کنند. اما واقعیت این است که اصلاً این موضوع صحت ندارد و تپق زدن یک موضوع کاملاً طبیعی است.

طبیعی است که همه سخنرانان، مجریان و گوینده ها در اجراهای خود حداقل چند باری تپق زده اند. اکنون موضوع بحث ما شناخت عوامل تپق زدن و به حداقل رساندن تپق زدن در هنگام صحبت کردن و سخنرانی و گویندگی است.


انواع تپق چیست؟

معمولاً در هنگام تپق زدن یک یا چند مورد از اتقاقات زیر رخ می‌دهد:

  • ممکن است جمله یا عبارتی را به کل فراموش کنید.
  • ممکن است جمله یا عبارتی را اشتباه بیان ‌کنید.
  • ممکن است جمله یا عبارتی را جابجا تلفظ ‌کنید.
  • ممکن است برخی آواها را غلیظ تر تلفظ ‌کنید.
  • ممکن است دو جمله یا عبارت را ترکیب ‌کنید و لغات نامفهومی بیان کنید.
در هنگام تپق زدن ممکن است دو جمله یا عبارت را ترکیب کنید
چه کارکنیم تپق نزنیم؟

پس از بیان معنا، دلایل و انواع تپق ها، نوبت به آن می‌رسد که 10 تکنیک فوق العاده بیان کنیم برای این که بتوانید تپق زدن را از صحبت های خود حذف کنید.

1. شمرده صحبت کنید
یکی از مهم ترین مواردی که توسط آن می توانید وضوح پیام خود را بالاتر ببرید و تپق نزنید، شمرده صحبت کردن است. هنگامی که اشخاص در مورد آنچه می گویند نامطمئن و عصبی هستند، تمایل به سریع صحبت کردن دارند. شمرده تر صحبت کردن نه تنها باعث می شود که شنوندگان درک بهتری از گفته های شما داشته باشند، بلکه علائم اعتماد به نفس و خویشتن داری نیز در لحن شما نمود پیدا خواهد کرد.

یک معیار خوبی که برای شمرده صحبت کردن در نظر می گیرند این است: اگر یک شماره تلفن را قرائت کنید، فرد شنونده شما قادر خواهد بود آن را بنویسد. سرعت صحبت کردن خود را با خواندن رشته طولانی از اعداد و نوشتن شان در هوا بسنجید. هرگاه توانستید تمام اعدادی که می خوانید را بنویسید، سرعتتان در حد مطلوبی قرار دارد.

2. تنظیم رژیم غذایی
یکی از مهم ترین نکاتی که در زندگی یک سخنران اهمیت دارد تغذیه او می باشد. مصرف سیگار و نوشابه های گازدار و معتاد در صحبت کردن تاثیرات بد زیادی می گذارند. هر چیزی که تعادل شما را در ایستادن و راه رفتن به هم بزند، روی توانایی صحبت کردنتان نیز اثرگذار است. همچنین سبک غذا خوردن و تنظیم میزان کافئین بدن روی عملکرد سیستم مغزی و هیپوتالاموس موثر است.

3. تنفس عمیق
یکی دیگر از دلایل تپق زدن و اشکالات کلامی در سخنرانی عدم وجود تهویه مطبوع است. وقتی که هوای سالن نفس گیر و اصطلاحاً خفه باشد، همه چیز آماده است تا تنفستان نامتعادل شود. شما برای صحبت کردن بیش از هر چیز به هوای پاکیزه نیاز دارید. سرما و گرمای زیاد در وضعیت روحی و تمرکز شما تاثیرگذار است. پس دو عامل اصلی تپق زدن در سخنرانی فشار و هیجان بیش از حد است.

4. خوب گوش کنید
سعی کنید به سخنان یک سخنران یا هر فردی که در سخنرانی کردن تبحر دارد به خوبی گوش کنید و نحوه صحبت کردن و ادای صحیح کلمات را به خوبی یاد بگیرید. سپس صدای خود را ضبط کنید و به دقت به آن گوش دهید و ایرادات کلامی خود را شناسایی کنید و آنها را رفع کنید. پیشنهاد می‌کنم برای این که بتوانید به خوبی گوش دادن فعال را یاد بگیرید.


5. از تپق زدن نترسید
وقتی می‌خواهید صحبت کنید ممکن است تپق بزنید… وحشت نکنید که “وای من میان صحبتم تپق زدم!” باور کنید هر آدمی تپق می‌زند اما قدم بعد از تپق زدن این است که جمله یا کلمه اشتباهتان را اصلاح کنید. البته گاهی اینقدر تپق ما سطحی و کمرنگ بوده که مخاطبان متوجه آن نخواهند شد. پس بهتر است که از کنار این موارد بگذریم.

6. بلند خوانی
یکی از تمرینات خوب برای جلوگیری از تپق زدن این است که متنی را انتخاب کنید و آن را با صدای بلند بخوانید. درست و شمرده ادا کردن کلمات و تلفظ صحیح کلمات را تمرین کنید. اگر جمله یا کلمه ای را با صدای آرام و غیر واضح ادا کرده اید، دوباره جمله و یا کلمه را تکرار کنید. برخی از واژ ها را که کمی سخت و دشوار هستند رابا دهان بارها تمرین کنید و حداقل 10 دقیقه در روز متون مختلف را باصدای بلند بخوانید.

7. تمرین شعر یا حماسی خوانی
می توانید یک آهنگ را به همراه متن آن انتخاب کنید و شروع کنید با صدای بلند روی صدای آهنگ شعر را بخوانید. همیشه در تمرینات فن بیان سعی کنید که دهانتان کاملًا باز و بسته شود و کلمات را درست ادا کنید.
همیشه در تمرینات فن بیان و رفع تپق زدن سعی کنید که دهانتان کاملًا باز و بسته شود و کلمات را درست ادا کنید.

8. تند گویی
باید یکسری نرمش های ذهنی را برای تقویت ذهن مان انجام دهیم. یک تمرین که می تواند برای شما بسیارمفید باشد این است که موضوعی را انتخاب کرده و در آن موضوع ۳ دقیقه تند صحبت کنید . این تمرین به شما کمک می کند که بدون تپق زدن صحبت کنید.

*****9.بداهه گویی
یکی از بهترین تمرین ها برای جلوگیری از تپق زدن بداهه گویی می باشد. همان طور که در مقاله بداهه گویی هم گفتیم، بداهه گویی یعنی صحبت بدون برنامه ریزی قبلی. برای تقویت بداهه گویی در جمع های خودمانی و یا مقابل آینه تمرین کنید این کارها باعث می شود که:
  1. *بفهمیم چه کلماتی در ذهن ما نیست.
  2. *عبارات و جملات ناقص خودمان را شناسایی کنیم و واژه های درست را جایگزین کنیم.
  3. *دامنه لغات ما زیاد شود.
این تمرین را در مدت یک ماه انجام دهیم مثلا روزی ۵ دقیقه.
یکی از بهترین تمرین ها برای جلوگیری از تپق زدن بداهه گویی می باشد.

10. با کلمات ربط و صفات آشنا شوید
یکی از مشکلاتی که مردم کلمات را ناتمام می گذارند و مکث غیرمنتظره ای در صحبت شان ایجاد می کنند و باعث می‌شود از تیکه کلام استفاده کنند، آشنا نبودن با کلمات ربط و صفات است . پس برای غلبه بر این مشکل، کلمات ربط دهنده و صفات را بیاموزید تا اگر صحبت خود را فراموش نمودید، از آن ها کمک بگیرید.


منبع با احترام: سایت گام برتر


چگونه تپق نزنیم؟

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
  • عالی
Reactions: Elaheh_A، ~ĤaŊaŊeĤ~ و عروس شب
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا