خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

bitter sea

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
18/12/20
ارسال ها
234
امتیاز واکنش
6,432
امتیاز
263
زمان حضور
99 روز 21 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
گرم کردن صدا
یکی از بهترین تمریناتی که برای گرم کردن صدا به شما پیشنهاد می کنم خمیازه کشیدن است ( اغراق وار دهان باز و بسته شود). این تمرین را در برنامه تمرینی تان حتما بگنجانید. تمرین بعدی برای گرم کردن صدا، سرفه کردن با ملایمت است! این تمرین کمک می کند که قسمت پائین ستون فقرات و ماهیچه های شکم تان (که در صحبت کردن موثر هستن) درگیر شوند.
رها و آزاد کردن فک
کشش در ناحیه فک باعث می شود که دهان هنگام صحبت کردن، کامل و راحت تر باز وبسته شود، که همین عامل باعث می شود که کلمات واضح تر ادا شوند. تمرینی که در این جا به شما پیشنهاد می کنم خمیازه کشیدن را نیز ( اغراق وار دهان باز و بسته شود) را در برنامه تمرین تان حتما بگنجانید.
استفاده از بالا و پائین های صدا
برای تمرین صداسازی در فن بیان سعی کنید از گام های مختلف صدا استفاده کنید. مثلاً با حرف اُ ..سعی کنید با گام پائین شروع کنید و کم کم صدا را ببرید بالا. این کار کمک می کند که صدای شما یکنواخت نباشد و بتوانید از نواحی مختلف صدایتان استفاده کنید .
کشیدن زبان برای تلفظ بهتر کلمات
زمانی که در زبان خود به نوعی کش و قوس ایجاد می کنید، این کار باعث می شود که تلفظ و ادای کلمات برایتان راحت تر و روان تر شود. برای این کار زبان خود را محکم به سقف دهان بچسبانید و بعد از آن، از دهان تان بیرون بیاورید بعد به داخل گونه چپ و راستتان بچسبانید.
صداسازی در فن بیان برای حذف زمختی صدا
به مدت یک دقیقه صدای خود را هنگام صحبت کردن ضبط کنید. یا حتی می توانید از شعر هم استفاده کنید. با درج تاریخ این فایل صوتی را نگهداری کنید. سپس برای کشف زمختی صدایتان صدای خود را گوش کنید. وقتی به کیفیت های صوتی از قبیل قدرتمندی، سختی، وخامت، گوشخراشی و زمختی برخورد کردید آن ها را یادداشت کنید.
رهاشدگی هنگام تکلم
در این تمرین به بحث رهایی از تنش های موجود در گلو و مکانیزم تنفس خواهیم پرداخت. با حذف این تنش های موجود در گلو، صدا به صورت طبیعی و آسان از گلو خارج می شود. بیان خوب و خوشایند نتیجه مستقیم رهاشدگی انـ*ـدام صوتی است. اگر هریک از اجزای این انـ*ـدام، به عنوان مثال عضلات حنجره، گلو،‌ دهان یا نای دچار تنش و انقباض باشد، ادای واژگان همراه با فشار و گرفتگی صورت می گیرد. در واقع تنش، از خروج طبیعی و آزادانه صدا جلوگیری می کند و نوعی از سستی و خفگی را به صدا وارد می کند. اما در صورت رهاشدن عضلات انـ*ـدام صوتی،‌ مسیر خروج صدا کاملاً باز خواهد بود و تمام مکانیزم های مرتبط با بیان، بدون فشار و گرفتگی کار خواهند کرد.ما باید سعی کنیم که عضلات انـ*ـدام صوتی خود را رها نگه داریم و نباید فشارهای عصبی و جسمانی روی سن یا در جلسات، باعث گرفتگی و انقباض عضلات شوند.
بیان خوب به دو عامل صدایی و مکانیکی بستگی دارد. به لحاظ صدایی همانطور که گفتیم، وقتی دهان و گلو کاملاً باز و آزاد عمل می کنند کیفیت صدای خروجی به مراتب ارتقا می یابد. منظور از عامل مکانیکی هم این است که عضلات زبان،‌ لـ*ـب ها،‌ فک، باید سریع و واضح حرکت کنند و این حالت را تا مدت طولانی حفظ نمایند. وقتی عضلات به حالت رهاشدگی رسیده باشند به راحتی ایفای نقش می کنند.


تمرین فن بیان و صداسازی، آموش سخنرانی و فن بیان

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • عالی
  • تشویق
Reactions: Elaheh_A، نازپری احمدی، ~ریحانه رادفر~ و یک کاربر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا