خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
مقدمه

گیاهان هـ*ـرز برای ادامه زندگی در شرایط مختلف توانایی فوق‌العاده زیادی دارند، پراکندگی آنها چه از راه دستگاه رویشی و چه از راه بذر ، آلودگی مناطق جدید کشت را سبب می‌شود. خواب وسیله‌ای است که بذور گیاهان هــ*ــرز به آن طریق می‌توانند سالها بدون تغییر در خاک باقی بمانند و در زمانی که شرایط رویش مساعد شود سبز شده و نمو خود را آغاز کنند. اگرچه گیاهان بد*کاره در محیطهای خاص رویش می‌یابند و مراحل رشد و نمو خود را طی می‌نمایند ولی به هر حال می‌توان انسان را عامل اصلی انتشار آنها دانست.

طبقه‌بندی گیاهان هـ*ــرز:

گیاهان هــ*ــرز یک ساله

گیاه یکساله گیاهانی را گویند که چرخه زندگی آنها یعنی از سبز شدن تا تولید دانه در طی یک سال انجام می‌شود و سپس از بین می‌رود. گیاهان یکساله زمستانه ، گروه گیاهانی هستند که در پاییز دانه آنها سبز شده و در طول زمستان زندگی سطحی ، خود را می‌گذرانند و در بهار یا اوایل تابستان به دانه می‌نشینند. گیاهان یکساله تابستانه گیاهانی هستند که دانه آنها در بهار سبز شده و در پاییز همان سال دانه تولید می‌کنند و ضمنا ممکن است برای عده‌ای پاییز یا احیانا زمستان فصل رویش و تولید باشد.

گیاهان هــ*ــرز یک ساله زمستانه در میان گیاهان زراعی کاشت شده در پاییز مانند یونجه و گیاهان تیره گندمیان در ابتداش کشت بیشتر دیده می‌شوند. گیاهان هــ*ــرز یکساله تابستانه مانند جو وحشی و خرفه گرایش به وجود داشتن در میان گیاهان زراعی کشت شده در بهار مانند گندم بهاره ، ذرت و بسیاری از سبزیهای بهاره را دارند. گیاهان زراعی که در بهار و یا پاییز کاشته می‌شوند معمولا در حالات زیر مشاهده می‌شود:

  • گیاهانی که در بهار کاشته می‌شوند گرایش بیشتری به نابود کردن گیاهان هــ*ــرز پاییزی دارند.
  • گیاهانی که در پاییز کاشته می‌شوند در برابر گیاهان هــ*ـرزی که در بهار جوانه می‌زنند رقابت بیشتری از خود نشان می‌دهد.


چرخه زندگی گیاهان هــ*ــرز

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
گیاهان هــ*ــرز دو ساله

چرخه زندگی گیاهان دوساله در طی دو سال تکمیل می‌شود. این قبیل گیاهان در سال نخستین ، تولید ساقه و برگ می‌کنند و در دومین سال به گل نشسته ، دانه داده و سپس از بین می‌روند. تعدادی از گیاهان هــ*ــرز پاییزی در این طبقه از گیاهان قرار دارند. مانند کنگر صحرایی ، هویج وحشی ، علف ماهور. این قبیل گیاهان برای علاقه‌مند و تشکیل قسمتهای مختلف گل به یک دوره سرما نیاز دارند، از این قبیل گیاهان بیشتر در مناطق معتدله دیده می‌شوند. حساسیت گیاهان هــ*ـرز دو ساله در مرحله رویش (تولید ساقه و برگ) نسبت به علف‌کشها بیش از هر زمان است.

گیاهان هــ*ــرز چندساله

گیاهان هــ*ــرز چند ساله گیاهانی هستند که اغلب بیش از دو سال و شاید بدون محدودیت زمانی زندگی می‌کنند. ساده‌ترین مثال برای گیاهان هــ*ــرز چند ساله که بطور فراوان در شهرستان کرج نیز وجود دارند، گل قاصد ، ترشک ، بارهنگ است. ازدیاد گیاهان چند ساله علاوه بر بذر ، از طریق قطعات اندامهای مختلف گیاه مانند ریشه و ساقه امکان دارد. تعدادی از گیاهان هــ*ــرز چند ساله بـ*ـو*سیله غده ، ریشه‌های خزنده ، ساقه‌های خزنده ، ‌‌‌ساقه‌های زیرزمینی قادر به تکثیر و ازدیاد می‌باشند.


چرخه زندگی گیاهان هــ*ــرز

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
از بین بردن گیاهان هــ*ــرز چند ساله

نمو مجدد این گیاهان از قسمتهای زیرین ، بعد از آن که اندامهای هوایی آنها از بین رفت آغاز می‌شود. این قبیل گیاهان حتی بعد از آنکه بـ*ـو*سیله گیاه‌کشها کاملا نابود می‌گردند با نمو دانه‌های موجود در خاک قادرند مجددا محیط را آلوده سازند. گیاهان هــ*ــرز چند ساله جوانی که عمری بین 6 تا 8 هفته دارند، با مواد شیمیایی و یا با عملیات کشتن نظیر عمل شخم به آسانی ریشه‌کن شده از بین می‌روند، در حالی که مبارزه با گیاهان مسن‌تر دشوارتر بوده و مصرف یک بار گیاه‌کش برای از بین بردن آنها کافی به نظر نمی‌رسد.

برای از بین بردن گیاهان هــ*ــرز چند ساله مراقبتهای مداوم و طولانی لازم است، زیرا بسیاری از دانه‌های آنها ممکن است سالها با حفظ قدرت رویش خود به حالت خواب باقی مانده و چنانچه در شرایط مساعد قرار گیرند، با رویش خود ، مجددا موجب آلودگی محیط گردند. روشهای مختلف فیزیکی مانند شخم زدن و درو کردن که در مواقع مناسبی صورت می‌گیرد برای جلوگیری از تولید بذر گیاهان هــ*ـــرز در مزارع متداول هستند. یک گیاه به تنهایی قادر به تولید هزاران دانه می‌باشد. البته تعدادی از دانه‌ها در اثر تناوب زراعی از بین می‌روند و تعداد دیگری هم در نتیجه اعمال زراعی مانند شخم ، به اعماق خاک داخل می‌شوند و قدرت حیاتی خود را از دست می‌دهند.

ولی تنها یکی از همین دانه‌ها کافی است پس از سبز شدن با نمو خود به مرور زمان و بتدریج موجب آلودگی شدید مزارع گردد. معمولا گیاهان هــ*ــرزی که دوران رویش آن با دوران رویشی گیاهان زراعی توام است آلودگی بیشتری در محیط ایجاد می‌کنند. با وجودی که علف‌کشها قادر به لگام هــ*ــرز تا قبل از تولید بذر هستند مع‌هذا متوقف ساختن گسترش گیاهان هــ*ـــرز در درجه اول اهمیت قرار دارد.

منبع: رشد


چرخه زندگی گیاهان هــ*ــرز

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا