خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع

سلام به اعضای انجمن رمان 98
خوبین خوشین سلامتین:l3b:
منم عالیممم :blissb:
چرا چون امروز ورزشگاه انجمن رمان 98 افتتاح شده :blissb:
پس خیلی خوش اومدین به ورزشگاهمون صفا آوردین قدم رنجه فرمودین :flowerb:
خب حالا با آموزش بسکتبال شروع میکنیم
اخجوووونن بسکتبال :blissb:
میخوام بگم مدرسش خودمم
امیدوارم لحظات خوبی رو در کنار هم داشته باشیم:day_dreaming:
ساعات تدریس به وقت بیکاری هست :blissb:


images (29)
27088MS83LzIwMjAgMTI6MDA6MDAgQU02OTE
karel.amozesh.basktball 832dae0f 924a 4666 a9c6 4377e0acdcca


این آموزش ها مختص انجمن رمان 98 است و هر گونه کپی پیگرد دارد!



•°•°• آموزش بسکتبال •°•°•

 
  • عالی
  • تشکر
Reactions: SaNia♡، فاطمه مقاره، paeez81 و 2 نفر دیگر

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
«جلسه اول»
حرکتهای پایه

یکی ازابتدایی ترین وظایف ما مربیان، آموزش نحوه حرکت و کنترل بدن، به بازیکنان است. حرکتهای پایه گاهی زیربنای بسکتبال نامیده می شوند. این حرکتهای اصول اساسی هستند که هر بازیکنی باید فرا بگیرد.
لازم است هر بازیکن بیاموزد چگونه مؤثّر (زیرا هدف نهایی انجام صحیح کار است) و همچنین مفید (حرکت در بهترین طریق) حرکت کند. به آنها یاد داده برای کاستن از حرکتهای اضافی زمان و مکان را در نظر داشته باشند تا در چابکی و تعادل، کسب مهارت کنند. به بیان دیگر، بازیکنان باید بدون هدف حرکت نکنند.
بسکتبال بازی چابکی (دست و پا) و سرعت (حرکت کل بدن) در زمان مناسب است. آموزش باید همواره به این اصل تکیه داشته باشد:

انجام کار صحیح – همراه با چابکی – و بعد، انجام حرکت صحیح و سریع در زمان مناسب.

پنج حالت و حرکت اصلی که باید آموزش داده شوند عبارتند از: طرز ایستادن، شروع حرکت، گام برداشتن، توقف و پرش.

125312127756152297994981179214047220

حالت ایستادن مناسب (وضعیت)

بازیکنان باید بیاموزند که در هر لحظه آماده حرکت باشند و عادت ایستادن صحیح ورزشی برای حرکتهای سریع را در خود تقویت کنند. آموزش حالت ایستادن یک کار پرمشقت است و هنگام کار با بازیکنان تازه کار باید صبور بوده، زیرا آنها ممکن است قدرت و استقامت عضلانی برای حفظ حالت بدن برای مدت طولانی را نداشته باشند.

به بازیکنان آموزش داده شود که هنگام ایستادن، حالت مناسبی داشته باشند (آماده بودن برای هر چیز، احساس چابکی). باقی بودن در حالت ایستادن مناسب کار سختی است؛ آنها باید حالت راحتی داشته باشند در حالی که یک حالت سخت، غیرطبیعی و قوز کرده به خود گرفته اند. بطور متوالی کسب و حفظ حالت ایستادن صحیح به آنها یادآوری شود. اگر به موقع بر حالت ایستادن تأکید شود، بازیکنان و بطور خودکار آن را یاد می گیرند.


•°•°• آموزش بسکتبال •°•°•

 
  • عالی
  • تشکر
Reactions: فاطمه مقاره، paeez81 و *~sarina~*

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
حالت پا

بهترین حالت استقرار پاها در اکثر موقعیتها، جلو و عقب قرار دادن آنهاست. فاصله پاها به اندازه عرض شانه باشد و به گونه ای قرار گیرند که پاشنه یک پا و پنجه پای دیگر در امتداد یک خط افقی نسبت به استقرار بازیکن قرار گیرند. (شکل 1-1). این حالت ایستادن باید به صورت عادت درآید تا هنگام نیاز، بازیکن قادر به حرکت درهر جهتی باشد.

حالت ایستادن موازی پاها در شکل 1-2 نشان داده شده است. این حالت برای حرکت جانبی استفاده می شود، همچنین برای گرفتن توپ و توقّف بعد از دریبل و واکنش در یک حرکت جانبی، از این حالت استفاده می شود. بازیکنان به موقع یاد خواهند گرفت کدام حالت ایستادن مناسب کدام موقعیت بازی است.

21321311775127215816614514420622923432207206

شکل 1-1: حالت عقب و جلو پاها (دید از بالا). رابـ*ـطه پاشنه و پنجه، فاصله پاها برابر عرض شانه است.

10114194419441193159223274250129235166

شکل 1-2: ایستادن با پاهای موازی (دید از بالا). رابـ*ـطه پنجه با پنجه، فاصله پاها برابر عرض شانه است.

تقسیم وزن بدن

وزن بدن باید به طور مساوی از جلو به عقب، از چپ به راست و بین پاها تقسیم شود. پاشنه ها باید روی زمین باشند و بیشتر وزن روی سـ*ـینه کف پاها قرار گیرد، هر چند فشار وزن باید روی پنجه ها و پاشنه ها احساس شود.

بازیکنان ممکن است به اشتباه وزن خود را روی سـ*ـینه پاها قرار داده و پاشنه ها را از زمین جدا کنند، اما این حالت از نیرو و سرعت حرکت می کاهد یعنی برای انجام هر حرکت قدرتمند ابتدا باید پاشنه ها روی زمین قرار داده شود. یک روش مناسب برای آموزش حالت خوب ایستادن این است که از بازیکنان بخواهیم اصطلاحاً پنجه عقابی بایستند که در آن پاشنه ها روی زمین و پنجه خمیده است.


بازیکنان هنگام دفاع باید یک چیز دیگر را به حالت ایستادن خود بیفزایند، پای آتشین. معنای آن فعال نگاه داشتن پاها و حرکت مداوم بدون جدا شدن از زمین است، مهارتی که عضلات را برای حرکت آماده نگاه می دارد. آنها باید تصور کنند روی بسـ*ـتری از زغال داغ ایستاده اند، اما اجازه ندارند پاهایشان را از زمین بلند کنند.

IMG ۲۰۲۱۰۷۲۳ ۲۰۵۷۰۲

شکل 1-3: سر، کلید تعادل، بالا نگاه داشته شده و هوشیار – رأس یک مثلث.


حالت سر و بدن

سر، به علت اندازه و قرار گرفتن در بالاترین نقطه بدن، کلید تعادل است. بازیکنان باید سر را نسبت به محل قرار گرفتن پاها، وسط قرار دهند. سر باید رأس مثلثی باشد که خود با محل قرار گرفتن دو پا تشکیل می دهد و باید در حالی که از روبه رو به آن نگاه می کنیم، ساقهای این مثلث فرضی از نظر طول مساوی باشد (شکل1-3). سر همچنین باید حالت مرکزیت نسبت به جلو و عقب بدن داشته باشد. بازیکنان باید بیاموزند بدن را راست و شانه ها را عقب نگاه دارند، ضمن این که بدن اندکی از حالت کاملاً عمودی به جلو متمایل است.


•°•°• آموزش بسکتبال •°•°•

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
  • عالی
Reactions: M O B I N A، فاطمه مقاره، paeez81 و یک کاربر دیگر

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
سلام به کاربرای گل انجمن رمان 98
گلای من امروز با اموزش گام به گام در خدمت شما عزیزان هستیم :fallb:

حرکتهای داخلی

به بازیکنان پست آموزش دهید که تهاجمی حرکت کنند و برای یافتن هم تیمی آزاد دقیق باشند. هدف آنها از حرکت داخلی، کسب موقعیت برای شوت نزدیک یا دادن پاس به هم تیمی آزاد در موقعیت گل است. بهترین راه رسیدن به این منظور، کسب مهارت در انواع حرکت‌هاست.

شوت پست

این حرکتی به وسط و داخل محوطه پنالتی است. این حرکت ابزار اصلی برای بازیکن پست و اصلی‌ترین راه کسب امتیاز است. (در حالت عادی، حرکت بدون دریبل است)

حرکت قدرتی

این حرکت اغلب سمت خط زیرین هنگامی که مدافع بالاتر (دور از خط زیرین) قراردارد، استفاده می‌شود. همچنین اگر مدافع سمت خط زیرین جا گرفته باشد، این حرکت‌ را می‌توان به سمت وسط انجام داد. ترتیب حرکتها این است که ابتدا روی پای سمت مدافع، چرخش پشتی انجام می‌شود و در همان حال راه مدافع بـ*ـو*سیله پشت بدن، سد می‌شود. سپس بازیکن پست یک دریبل قدرتی بین پاها می‌زند و یک توقف سریع انجام می‌دهد و به‌گونه‌ای که پاها به موازات خط زیرین قرار گرفته باشد. این دریبل گاهی می‌تواند، حذف شود. سرانجام حرکت قدرتی برای حفاظت توپ با بدن و گل زدن با دستی که دور از مدافع قرار دارد، استفاده می‌شود. (شکل 1-11)



(شکل 1-11)

حرکت دورانی

این حرکت پیشرفته‌ یک حرکت قدرتی است که به دنبال آن حرکت پست انجام می‌شود. این ترکیب زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مدافع از سمت بالا (یا پایین) حرکت قدرتی مهاجم را دفاع می‌کند و با پیش‌بینی خوب راه او را سد می‌کند. در این حال بازیکن پست فوراً حرکت پست انجام می‌دهد. (شکل 2-11)
ترتیب حرکت این چنین است: شروع با یک حرکت قدرتی است و بعد با سد شدن راه بـ*ـو*سیله مدافع، حرکت را متوقف کرده و حرکت پست در خلاف جهت تمایل بدن مدافع انجام می‌گیرد.


(شکل 2-11)

حرکتهای روبه سبد

اینها حرکتهای اصلی و بیرونی هستند و زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که مدافع پشت بازیکن پست، دفاع می‌کند خصوصاً زمانی که بین آنها فضایی نیز وجود داشته باشد. مهاجم یک چرخش جلویی یا پشتی با هر کدام از پاها که بخواهد، انجام می‌دهد. حالتهای قابل اجرا بعد از چرخش جلویی شوت جفت، شوت جفت بعد از فریب شوت و شوت پست بعد از حرکت ضربدری است.(شکل 3- 11)

همه حرکتهای توپ زنده در این حالت قابل استفاده است. حالتهای دیگر چرخش پشتی روی هر یک از پاها و در پی آن شوت جفت، شوت جفت بعد از فریب شوت یا دیگر حرکتهای توپ زنده است. این حرکت چرخشی به پشت، ابتدا به وسیله "جک سیکما" به شهرت رسید، قصد او دور کردن مدافع و خلق یک شکاف برای شوت جفت سریع بود.



(شکل 3- 11)


نکته‌های مورد توجه مربیان درباره بازی پست

* به بازیکنان پست، حرکتهای داخلی را که می‌توانند با اعتماد به نفس اجرا کنند، بیاموزید و هنگام چرخش توپ بطور منظم به داخل پاس دهید تا بازیکنان بتوانند از این حرکتها استفاده کنند.

* به بازیکنان بیاموزید که در شوتهای داخل محوطه، از تخته استفاده کنند.

* بازیکنانی را که اهل رقابت و علاقه‌مند به برخوردهای فیزیکی هستند، به عنوان کاندیدا برای بازی در پست، در نظر داشته باشید.

* بازیکنان پست را وادارید داخل محوطه دستها را بالا نگاه دارند.

* بازیکنان را در حالت ایستادن مناسب قرار دهید، در حالی که هر دو دست خود را به عنوان علامت در راستای خط توپ و سبد بلند کرده‌اند.

* تاکید کنید که آزاد شدن اغلب نیازمند حرکتهای قوی و سریع و توأم با برخورد است.

* بازیکنان پست را تمرین دهید که پاس را ارزیابی کنند، با مدافع خود تماس بدنی داشته باشند و مکان مدافعان دیگر را زیر نظر داشته باشند.

* به آنها بیاموزید که شوت پست، شوت اولیه و اصلی درمیانه محوطه پنالتی است و یک حرکت طبیعی از حالت قراردادن توپ زیرچانه است.

* به بازیکنان پست نشان دهید که حفظ بدن بین مدافع و توپ در طول حرکت قدرتی، عاامل مهم در تاثیر آن است.

* به بازیکنان آموزش دهید که حرکت دورانی، ترکیبی از حرکت قدرتی، توقف سریع و حرکت پست است که به ترتیب اجرا شود.

* در بعضی موقعیتها بازیکن پست ممکن است توپ را گرفته رو به سبد کند تا از حرکتهای بیرونی استفاده کند، خصوصاً هنگامی که بازیکن پست در محدوده خط پنالتی و منطقه پست بالا، قرار داشته باشد.

تمرینهای پست

حرکتهای پست از پاس چرخی

هدف: آموزش حرکتهای تهاجمی فردی به بازیکنان پست.

تجهیزات: توپ، سبد و انتخاب وسیله برگرداندن توپ (تاس بک).

روش: یک بازیکن پست یک پاس چرخی دو دست از پایین به خود می‌دهد (یا پاس می‌دهد و در برگشت از تاس بک آن را می‌گیرد) و آن را در مکان‌ دلخواه پست، پشت به سبد دریافت می‌کند. بازیکنان 3 تکرار از هر حرکت پست را از دو طرف محوطه پنالتی، به اجرا می‌گذارد. در این تمرین‌ نیازی به مدافع نیست ومربی می‌تواند برای کنترل جاگیری بازیکن در خط توپ و سبد، کارپا، علامت با دست مهارت گرفتن توپ و حرکتهای پست، خود اقدام به پاس دادن به بازیکن پست کند.

تمرین‌ متوالی پست

هدف: فراهم ساختن تمرین متوالی خودآموز برای حرکتهای تهاجمی پست.

تجهیزات: توپ، سبد و تاس بک در صورت امکان.

روش: بازیکنان پست با یک پاس چرخی دو دست از پایین به خودشان (یا پاس و دریافت از تاس بک) می‌دهند و در پی آن حرکتهای پست را انجام می‌دهند. بعد از این که بازیکنان در هر حرکت 5 گل به ثمر رساندند، 2 پرتاب آزاد موفق پشت سرهم لازم است تا به حرکت بعد برسند. (یا حرکت دوباره تکرار شود)



تمرین رساندن توپ به پست با 2 مهاجم و 2 مدافع

هدف: آموزش مهارتهای دفاعی و تهاجمی بازی پست، پاس دادن به بازیکن پست و حرکت بعد از پاس برای پاس برگشتی احتمالی.

تجهیزات: توپ و سبد و گروه 4 نفره بازیکنان (حداقل)

روش: 2 مدافع و 2 مهاجم در نقاط مختلف اطراف محوطه پنالتی روی بازی پست کار می‌کنند. همه اصول و قوانین بازی دفاعی و تهاجمی پست به کار گرفته می‌شود. هنگامی که مدافعان مالکیت توپ را به دست آوردند اولین پاس یا دریبل برای انتقال از دفاع به حمله باید انجام شود. بازیکنان حمله کننده بیرونی را وادارید که حرکت برش V را برای گرفتن پاس برگشتی احتمالی را در پی‌پاس به بازیکن پست، انجام دهند.












•°•°• آموزش بسکتبال •°•°•

 
  • تشکر
Reactions: SaNia♡
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا