خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

paeez81

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/4/21
ارسال ها
1,301
امتیاز واکنش
25,588
امتیاز
368
سن
21
زمان حضور
34 روز 7 ساعت 44 دقیقه
نویسنده این موضوع
استادیوم لانه پرنده پکن در چین | National Stadium
استادیوم ملی چین یا استادیوم لانه پرنده پکن که با عنوان Bird Nest شناخته می شود، در دهکده المپیک سبز، ناحیه Chaoyang شهر پکن قرار دارد. این ورزشگاه، به عنوان استادیوم اصلی بازی های المپیک ۲۰۰۸ پکن طراحی شده است. رویدادهای المپیکی مانند فوتبال، فوتبال آمریکایی، پرتاب وزنه و دیسک و بسیاری دیگر از بازی ها، در استادیوم لانه پرنده پکن برگزار شدند. پس از اکتبر ۲۰۰۸ و پایان المپیک، از این بنا، به عنوان یک جاذبه توریستی استفاده شد و برای بازدید عموم گشایش یافت. در حال حاضر، این مکان، مرکز مسابقات ورزشی بین المللی، داخلی و فعالیت های تفریحی است. در نهایت باید منتظر سال ۲۰۲۲ میلادی باشیم تا دیگر بار، مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی در این مکان برگزار خواهد شد. مجله الی گشت از میان جاذبه های پکن به سراغ استادیوم لانه پرنده چین آمده است.


طراحان استادیوم لانه پرنده پکن
طراحی این استادیوم بزرگ توسط معماران سوئیسی به نام ژاکس هرزوگ (Jacques Herzog) و پیر دو مرون (Pierre de Meuron) و معمار چینی به نام لی شینگ گانگ (Li Xinggang) انجام گرفته است. طراحان هیچ نقطه زایدی در طراحی این استادیوم به کار نبرده اند و تمام اجزای استادیوم کاربری دارند. به عنوان مثال، سازه استیل بنا تنها در معرض نمایش گذاشته شده و هیچ پوششی ندارد اما ورزشگاه را پایدار نگاه داشته است. شکل و ظاهر استادیوم لانه پرنده پکن بسیار شبیه به یک لانه بزرگ پرنده طراحی شده که از نژاد انسان نگهداری و پرستاری می کند. لانه ای که برای انسان ساخته شده است. همچنین بسیار شبیه به گهواره نوزاد انسان است که بزرگ طراحی شده است.


سال ساخت ورزشگاه ملی چین
ساخت و ساز این ورزشگاه ملی، در ۲۴ دسامبر ۲۰۰۳ شروع شد. در جولای ۲۰۰۴، پروژه به طور موقت به دلیل اصلاح طرح متوقف شد. در ۲۷ دسامبر همان سال، ساخت و ساز دوباره شروع شد و در نهایت کل پروژه در ماه مارس ۲۰۰۸ به پایان رسید. هزینه ناخالص کل پروژه ۲،۲۶۷ میلیون یوآن چین (حدود ۳۳ میلیون دلار آمریکا) بود.


مشخصات کلی استادیوم
این ورزشگاه و استادیوم در زمینی به مساحت ۲۵.۸ هکتار ساخته شده است. دارای ۸۰ هزار صندلی ثابت و ۱۱ هزار صندلی موقت است. ظاهر حیرت انگیز آن نیز، با فریم ها و قاب های بزرگی از جنس استیل پوشانده شده است.
سقف پوشاننده ورزشگاه به حالت زین-اسبی طراحی شده و محورهای طولی بزرگی به طول ۳۳۲.۳ متر دارند. محور های عرضی این سقف هم، ۲۹۶.۴ متر کشیده شده اند.
بلندترین نقطه استادیوم لانه پرنده پکن ارتفاعی به اندازه ۶۸.۵ متر داشته و پایین ترین نقطه آن ارتفاعی به اندازه ۴۲.۸ متر دارد. سقف بالای استادیوم، با حبابهای هوای نیمه شفافی پوشانده شده است. این سقف نه تنها از بارش باران و برف به درون جایگاه و استادیوم جلوگیری می کند، بلکه مانع تابش شدید آفتاب به صورت تماشاچیان می شود. با این حال نور کافی را به درون ورزشگاه هدایت نموده و فضا را روشن می کند. در نتیجه چمن های استادیوم می توانند با این نور، به خوبی رشد کنند.


امکانات ویژه استادیوم
در ورزشگاه و استادیوم ملی، طراحی هر مکان و المانی به گونه ای است که اندازه انسان در آن رعایت شده و به نوعی می توان گفت که ارگانیک یا انسان دوستانه است. منطقه ای که شبیه به کاسه است. غرفه های این منطقه از استادیوم، به گونه ای طراحی شده اند که می توانند به طرق مختلفی تغییر کنند. این انعطاف غرفه ها به این دلیل است که بتواند نیازهای مختلف تعداد بسیاری از تماشاچیان را در دوره ها و مسابقات مختلف راضی نگه دارد.
در طول بازی های المپیک، صندلی های موقت در بالای منطقه ایستادن تماشاچیان قرار داشتند. ردیف های ایستادن تماشاچیان، از نظر علمی به درستی طراحی و در طول سکو پخش شده اند. در این جایگاه، تماشاگران، کل بازی را بدون هیچ گونه مزاحمت و وقفه ای می توانند تماشا کنند و اصلا اهمیت ندارد که در کدام صندلی نشسته اند.


کل استادیوم لانه پرنده چین مجهز به سیستم عمومی الکترو-آکوستیک است. این امکانات و تجهیزات باعث می شود که شاخص صداهای مزاحم در این مکان به ۰.۶ برسد. این میزان صدا به تمام تماشاگران اجازه می دهد که صدای گزارش را بسیار واضح و بدون هیچ گونه آزاری برای گوش هایشان بشنوند.
دیگر امکانات و طراحی های درون استادیوم
یکی دیگر از امکاناتی که در استادیوم لانه پرنده پکن طراحی شده است، ۲۰۰ جایگاه ویلچر است. با این جایگاه حتی افرادی که دارای ناتوانی جسمی هستند و از ویلچر استفاده می کنند نیز می توانند به تماشای بازی ها بیایند. در هنگام طراحی این استادیوم ورزشی، برای المپیک ۲۰۰۸، بسیاری از طراحان و معماران بسیار آینده نگر بودند. آن ها، این استادیوم را به گونه ای طراحی کرده اند که برای مراسم ها و مسابقات بعد از المپیک هم قابل استفاده باشند.


بخش هپی اسنو و فصل یخی استادیوم لانه پرنده
همچون سال ۲۰۰۸، فستیوال و جشنواره هپی اسنو اند آیس (جشنواره یخ و برف پکن) هر ساله در این مکان برگزار می شود. این جشنواره از ماه دسامبر تا ماه فوریه سال بعد میلادی (از ماه آذر تا نیمه اسفند) ادامه دارد. در طول این مدت، تمام استادیوم لانه پرنده پکن به بزرگترین ناحیه اسکی در منطقه شهری پکن تبدیل می شود. مکانی که به راحتی می توانید برای اسکی در آن، وارد شوید.

گردشگرانی که در این دوره زمانی از این استادیوم ورزشی بازدید می کنند، می توانند در بیش از ۳۰ نوع تفریح و ورزش های زمستانی شرکت کنند یا باید گفت که حق انتخاب دارند.

به عنوان مثال، اگر وارد این ورزشگاه شدید، می توانید هر یک از ورزش های زمستانی مانند اسکی پرش، اسکیت روی یخ، تویوب سورای روی برف، ماشین سواری روی یخ و اسکی روی برفی به نام بیاتلون (biathlon) را انتخاب کنید. در کنار شما، کودکان هم می توانند بسته به توانایی و سنشان در بسیاری از تفریحات و ورزش های زمستانی در باشگاه های سرپوشیده شرکت کنند. کودکان می توانند کانو سواری و یا اسکی در منطقه مشخص شده را شرکت کنند.



منبع : الی گشت


استادیوم ملی چین، جاذبه ای شبیه به لانه پرنده!

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • جذاب
Reactions: نازپری احمدی
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا