خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
ایتالیا همواره یکی از کشورهای محبوب در بین دانشجویان بین‌المللی بوده است. شرایط سادۀ تحصیل در دانشگاه‌های تاریخی و طرازِاول جهانی و امکان استفاده از بورسیه‌های دولتی موجب شده تا تحصیل در ایتالیا به یکی از گزینه‌های ایدئال برای این دسته از دانشجویان تبدیل شود. بااین‌حال، درکنار مزیت‌های متعدد تحصیل در ایتالیا معایبی هم وجود دارد که آشنایی با آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. بنابراین، اگر قصد دارید در این کشور تحصیل کنید، در مطلب مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا، با ما همراه باشید.

مزیت‌های تحصیل در ایتالیا
به‌طور‌کلی، مزیت‌های تحصیل در خارج از کشور بسیار بیشتر از معایبش است و این موضوع موجب شده تا دانشجویان با تمامی مشکلات از‌پیش‌تعیین‌نشده، برای کسب این تجربۀ ارزشمند به‌منظور اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام کنند. درادامه، دربارۀ مزایای مهم تحصیل در ایتالیا صحبت خواهیم کرد.

۱. تحصیل در دانشگاه‌های برتر اروپا و جهان
بدون‌شک، یکی از دلایل اصلی انتخاب ایتالیا به‌عنوان مقصد تحصیلی را می‌توان وجود دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی معتبر این کشور دانست. دانشگاه‌های ایتالیا همیشه در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار داشته‌ و ازنظر کیفیت آموزش و امکانات تدریس، رده‌های برتر را در رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌های جهان ازآنِ خود کرده‌اند. به‌عنوان مثال، در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ وبگاه QS، یکی از وبگاه‌های معتبر و مطرح در‌زمینۀ ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، ایتالیا با داشتن ۳۶ دانشگاه در بین هزار دانشگاه مطرح جهان، یکی از کشورهای موفق در این زمینه به‌شمار می‌رود. دانشگاه پلی‌تکنیک میلان با قرارگرفتن در رتبۀ صدوسی‌وهفتم و با دوازده پله صعود درمقایسه‌با سال ۲۰۲۰، برترین دانشگاه ایتالیا شناخته می‌شود. در‌واقع، این پنجمین‌بار متوالی است که دانشگاه یادشده از دیدگاه این وبگاه عنوان برترین دانشگاه ایتالیا را کسب می‌کند.

در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ وبگاه QS، دانشگاه بولونیا، قدیمی‌ترین دانشگاه جهان، با ایستادن در جایگاه صدوشصتم جهان، دومین دانشگاه برتر ایتالیا محسوب می‌شود. همچنین این دانشگاه با بیش از ۶۵هزار نفر دانشجو، یکی از دانشگاه‌های بزرگ و شناخته‌شدۀ ایتالیا به‌شمار می‌رود. در‌ادامه، دیگر دانشگاه‌های ایتالیایی موجود در فهرست رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ وبگاه QS را مشاهده می‌کنید. برترین دانشگاه‌ های ایتالیا در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱
  • دانشگاه ساپینزا رم: رتبۀ صدوهفتادویکم جهان
  • دانشگاه نرماله: رتبۀ دویست‌وچهارم جهان
  • دانشگاه پادوا: رتبۀ دویست‌وشانزدهم جهان
  • دانشگاه میلان: رتبۀ سیصدویکم جهان
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تورین: رتبۀ سیصدوهشتم جهان
  • دانشگاه پیزا: رتبۀ سیصدوهشتادوسوم جهان
  • دانشگاه ناپل: رتبۀ سیصدونودودوم جهان
علاوه‌بر وبگاه QS، مجلۀ معتبر Times Higher Education، یکی دیگر از نظام‌های بین‌المللی برتر در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های علمی دنیا، در جدیدترین رتبه‌بندی‌اش دانشگاه‌های برتر جهان را معرفی کرده است. در فهرست این مجله برای سال ۲۰۲۱، ۴۹ دانشگاه ایتالیایی به‌چشم می‌خورد که دانشگاه بولونیا با قرارگرفتن در رتبۀ صدوشصت‌وهفتم موفق شد عنوان نخست را در میان دانشگاه‌‌های ایتالیا ازآنِ خود کند. در بین هزار دانشگاه برتر جهان براساس مجلۀ تایمز‌، دانشگاه تحصیلات تکمیلی سنت‌آنا (Sant’Anna School of Advanced Studies – Pisa) با ایستادن در جایگاه صدوهفتادم، دومین دانشگاه برتر ایتالیا و دانشگاه نرماله (Scuola Normale Superiore di Pisa)، یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی و مطرح ایتالیا، با قرارگرفتن در رتبۀ صدوهشتادویکم، سومین دانشگاه برتر ایتالیا شناخته شد. برترین دانشگاه های ایتالیا ۲۰۲۱

۲. امکان استفاده از بورسیه‌های دولتی
یکی دیگر از مزیت‌های مهم تحصیل در ایتالیا، امکان استفاده از بورسیه‌های دولتی برای همۀ دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی است. بیشترِ این بورسیه‌ها بر‌پایۀ نیاز (Need-Based) طراحی شده و همانطورکه از نامشان پیداست، به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که بتوانند نشان دهند به‌دلیل وضعیت نامناسب مالی، نمی‌توانند هزینه‌های تحصیلشان را بپردازند. درواقع، ارزیابی این نوع بورسیه‌ها براساس نیاز مالی دانشجوست، نه سوابق تحصیلی آنان. بورسیۀ استانی (DSU) و بورسیۀ استعدادیابی ایتالیا و بورسیۀ وزارت امورخارجۀ ایتالیا ازجمله بورسیه‌های دولتی معروف ایتالیاست که به‌ویژه در ایران طرفداران زیادی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این نوع بورسیه‌ها، به صفحۀ بورسیه تحصیلی در ایتالیا مراجعه کنید.

۳. هزینه‌های اندک زندگی و تحصیل در ایتالیا
اگر هزینه‌های زندگی و تحصیل در ایتالیا را با کشورهای دیگر اروپایی یا آمریکا و کانادا مقایسه کنید، مشاهده خواهید کرد که این هزینه‌ها در ایتالیا بسیار کم و مقرون‌به‌صرفه است. درحقیقت، می‌توان گفت ایتالیا یکی از هشت کشور ارزان اروپا برای تحصیل به‌حساب می‌آید. شهریۀ دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا بسته به نوع مقطع تحصیلی (کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری) و رشته و دانشگاه متفاوت است. به‌طور متوسط شهریۀ دانشگاه‌های دولتی در این کشور بین صفر تا پنج‌هزار یورو برای یک سال تحصیلی است؛ البته این مبلغ ممکن است برای دانشجویان خارج از اتحادیۀ اروپا در بعضی از دوره‌ها بیشتر باشد. بنابراین، این موضوع بسیار مهم است دانشجویانی که ایتالیا را به‌عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده‌اند، به وبگاه دانشگاه و بخش Tuition Fees مراجعه کنند و از شهریۀ دانشگاه در مقطع تحصیلی و رشتۀ دلخواهشان کاملاً مطلع شوند. برای مثال، متوسط شهریۀ برخی از دانشگاه‌های ایتالیا به‌شرح زیر است:
  • دانشگاه سنت‌آنا: ۴،۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
  • دانشگاه بولونیا: ۳،۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
  • دانشگاه پادوا: ۴،۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان: ۳،۹۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
  • دانشگاه ترنتو: ۴،۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
  • دانشگاه تورین: ۲،۸۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
  • دانشگاه سیه‌نا: ۱،۸۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان: ۳،۳۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی
هزینه زندگی در ایتالیا در شهرهای مختلف این کشور متفاوت است. برای مثال، متوسط هزینۀ زندگی در شهرهای بزرگ بین ۹۰۰ تا ۱،۵۰۰ و متوسط هزینۀ زندگی در شهرهای دانشجویی، همچون پیزا و پادوآ و تورین بین ۶۰۰ تا ۱،۱۰۰ یورو در ماه است.

۴. امکان تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا
در ایتالیا، دورۀ مناسب رشتۀ تحصیلی دلخواه به زبان انگلیسی را می‌توان پیدا و در آن تحصیل کرد. در‌حقیقت، این کشور برای افزایش سهم بازار خود از دانشجویان بین‌المللی و کسب درآمد‌های ناشی از حضور آنان، تعداد دوره‌های انگلیسی‌زبان در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی خود را افزایش داده است و تقریباً تمامی دانشگاه‌های ایتالیا دوره‌های مختلفی به زبان انگلیسی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. رشته‌های تحصیلی محبوب برای دانشجویان بین‌المللی در ایتالیا عبارت‌اند از:
  • معماری
  • طراحی و مُد و دیگر رشته‌های هنری
  • مهندسی عمران، مکانیک، برق، کامپیوتر، صنایع و دیگر رشته‌های مهندسی
  • پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و رشته‌های پیراپزشکی
  • حقوق و روابط بین‌الملل
  • MBA و دیگر رشته‌های مدیریتی (مالی، بازاریابی، گردشگری، سلامت و…)
  • ریاضی و علوم کامپیوتر، فیزیک، شیمی و دیگر رشته‌های علوم پایه
  • کشاورزی و منابع طبیعی
نکتۀ جالب دربارۀ تحصیل در ایتالیا این است که برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است. افزون‌براین، برخی از دانشگاه‌ها در بسیاری از رشته‌های تحصیلی داشتن مدرک زبان را برای پذیرش الزامی نمی‌دانند؛ بنابراین، می‌توان به‌راحتی از دانشگاه مدنظرتان پذیرش گرفت. هرچند برای اخذ پذیرش از بیشترِ دانشگاه‌های ایتالیا مدرک زبان نیاز نیست، به‌منظور ورود به آن‌ها، نخست باید ویزای تحصیلی ایتالیا را گرفت. در‌حال‌حاضر، یکی از مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، مدرک زبان انگلیسی برای دوره‌های انگلیسی‌زبان و مدرک زبان ایتالیایی برای دوره‌های ایتالیایی‌زبان است. حداقل نمرۀ زبان به‌منظور صدور روادید تحصیلی برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیا در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۲۱، آیلتس ۶ است.

۵. امکان انجام کار دانشجویی
درصورت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا و البته ویزای تحصیلی این کشور، این امکان فراهم است که بتوان برای تأمین برخی از هزینه‌های زندگی و تحصیل به کار مشغول شد. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند هفته‌ای بیست ساعت نیمه‌وقت کار کنند. اگر حداقل دستمزد را دَه یورو در ساعت در نظر بگیریم، درآمد ماهانۀ دانشجویان حداکثر هشتصد یوروست. دانشجویان در زمینه‌هایی مانند دستیاری تدریس (TA) و دستیاری پژوهشی (RA)، کار با نرم‌افزار، آموزش زبان انگلیسی، کار در دانشگاه (کتابخانه، بخش کمک به دانشجویان بین‌المللی و…)، راهنمای گردشگری (باتوجه‌به ورود گردشگران فراوان به ایتالیا در هر سال‌)، انجام کارهای خدماتی در رستوران‌ها، هتل‌ها و… در ایتالیا می‌توانند فعالیت می‌کنند.

۶. امکان اقامت بعد از اتمام دورۀ تحصیلی
در ایتالیا، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند بعد از پایان تحصیل برای دریافت اقامت موقت (Temporary Stay Permit) یا به ایتالیایی (Permesso di Attesa Occupazione) درخواست خود را ارائه دهند که حداکثر دوازده ماه است. در این دوازده ماه، دانشجویان می‌توانند به‌صورت قانونی در ایتالیا زندگی کنند و به دنبال کار بگردند. اگر بتوان پنج سال به‌طور مداوم در این کشور کار و زندگی کرد، می‌توان اقامت دائم ایتالیا را گرفت. بنابراین، با‌توجه‌به اینکه پیداکردن کار نقش مهمی در دریافت اقامت دائم ایفا می‌کند، دانشجویان بهتر است شرایط رشتۀ تحصیلی در دانشگاه و فرصت‌های شغلی مربوط به آن را بررسی کنند. ناگفته نماند ایتالیا در حوزه‌های زیر بیشترین میزان استخدام را دارد:
  • خودروسازی
  • محصولات شیمیایی
  • فراورده‌‌های غذایی
  • مهندسی
  • بیمه
  • داروسازی
  • ارتباطات از راه دور
  • مارک‌های لوکس و خُرده‌فروشی
  • مسافرت و مهمانداری
  • توسعه‌دهندۀ وب‌سایت
به این موضوع دقت کنید که شرایط کار در شمال ایتالیا به‌مراتب بهتر است؛ بنابراین، اگر قصد دارید در ایتالیا تحصیل کنید، پیشنهاد می‌کنیم دانشگاه‌هایی را انتخاب کنید که در این منطقه واقع شده‌اند؛ به‌ویژه برای رشته‌های مهندسی و صنعتی. به‌عنوان مثال، شهر میلان که در شمال این کشور قرار دارد، یکی از شهر‌های استراتژیکِ قلب اروپاست و تحصیل در دانشگاه‌های میلان می‌تواند چشم‌انداز شغلی مناسبی برای فارغ‌التحصیلان به‌همراه داشته باشد. براساس تحقیقات دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد این دانشگاه رو‌به‌افزایش است و تحصیل در این دانشگاه ورود سریع به بازار کار را تا حد زیادی تضمین می‌کند. بر‌اساس آمار گزارش‌شده، ۹۴درصد دانشجویان کارشناسی ارشد این دانشگاه یک سال بعد از فارغ‌التحصیلی به‌راحتی وارد بازار کار می‌شوند. متوسط درآمد سالانه در ایتالیا بین ۱۷هزار تا ۲۵هزار یوروست؛ البته این درآمدها کاملاً به مهارت فرد و نوع حرفه‌اش وابسته است. درادامه، متوسط درآمد برخی از مشاغل مهم در این ایتالیا را مشاهده خواهید کرد:
  • معلم: سالانه ۳۲هزار یورو
  • حسابدار: سالانه ۲۹هزار یورو
  • پرستار: سالانه ۲۵هزار یورو
  • مهندس نرم‌افزار: سالانه ۳۳هزار یورو
  • معمار: سالانه ۲۳هزار یورو
  • مدیر تولید: سالانه ۴۱هزار یورو
  • توسعه‌دهندۀ وب‌سایت: سالانه ۲۵هزار یورو
۷. امکان سفر به تمام کشورهای حوزه شنگن
با دریافت ویزای ایتالیا، می‌توان بدون محدودیت حین تحصیل و در تعطیلات تابستانی و زمستانی به تمام کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا، مانند فرانسه، اسپانیا، سوئیس و آلمان سفر و اروپاگردی را نیز در‌کنار تحصیل تجربه کرد.

۸. تقویت زبان انگلیسی و یادگیری زبان شیرین ایتالیایی
مسلماً همۀ ما در دوران تحصیل، دوره‌های مختلف زبان را گذرانده‌ایم؛ اما استفادۀ درست از آن همیشه مشکل اساسی برایمان بوده است. فضای چندملیتی کشور ایتالیا به‌همراه شعبه‌های فراوان دانشگاه‌های بین‌المللی این کشور امکان خواهد داد که خود را درمعرض زبان انگلیسی و ایتالیایی قرار دهیم و برای درک بیشتر مردم و برطرف‌کردن نیازمان، این زبان‌ها را در حد عالی یاد بگیریم.

۹. آشنایی با فرهنگ غنی مردم ایتالیا و بازدید از آثار شاهکارهای تاریخی
حین تحصیل در ایتالیا، می‌توان از آثار زیبای تاریخی این کشور نیز بازدید کرد. ایتالیا به‌عنوان مهد هنر و موسیقی می‌تواند برای دانشجویان بین‌المللی بسیار سرگرم‌کننده باشد. همچنین، مردم این کشور بسیار خون‌گرم و مهمان‌نوازند و ازلحاظ فرهنگی، شباهت‌های زیادی با مردم ایران دارند. به‌عنوان مثال، در ایتالیا نیز مانند ایران خانواده یکی از ارزش‌‌های مهمِ فرهنگ مردم به‌شمار می ‌رود. همچنین، یکپارچگی و وحدت خانوادگی این ملت بر‌خلاف طرزتفکر غربی‌ها، بر‌پایۀ خانواده شکل گرفته است. فرهنگ غذایی در ایتالیا نیز بسیار متنوع است و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند انواع‌ غذاهای لذیذ را امتحان کنند. برای مثال، در شهر میلان در شمال شبه‌جزیره و دامنۀ سبز کوه‌های آلپ، مردم بیشتر برنج، گوشت گوساله، بلغور ذرت و پنیر گونزولا می‌خورند و در بندر ونیز درکنار دریای آدراتیک، عطر ماهی با ذائقۀ مردم بیشتر سازگار است. همچنین در سواحل جنوبی این کشور، پیتزا و پاستا طرفداران بیشتری دارد. در همۀ غذاهای ایتالیایی دو نکته مشترک است: یکی تازگی مواد و دیگری سادگی در پخت‌و‌پز. حقایق جالب درباره ایتالیا

معایب تحصیل در ایتالیا
تحصیل در محیطی جدید می‌تواند تجربه‌ای منحصربه‌فرد و ارزشمند باشد؛ اما نمی‌توان از مشکلات و معایب این تجربه غاقل شد. درادامه، برخی از معایب تحصیل در ایتالیا را بیان خواهیم کرد.

۱. ایتالیا محبوب گردشگران و بازدیدکنندگان
در نگاه اول، این محبوبیت بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد؛ اما حضور تعداد درخورتوجه گردشگران خارجی و دانشجویان بین‌المللی جلوۀ شلوغی به شهرهای این کشور، به‌ویژه شهر‌های گردش‌پذیر آن، داده است. این موضوع موجب شده تا ترافیک در ساعت‌های پر‌رفت‌و‌آمد بسیار سنگین باشد.

۲. احساس دلتنگی و تنهایی
احساس دلتنگی و تنهایی در طول تحصیل در ایتالیا ممکن است شما را از هدفتان دور کند. به‌یاد بسپارید که شما تنها نیستید و دانشجویان بسیاری مثل شما ممکن است این احساس را تجربه کنند. ناآشنایی با زبان ایتالیایی و نداشتن ارتباط با مردم و دیگر دانشجویان می‌تواند این احساس را تشدید کند. بنابراین، بهتر است روی تقویت زبان ایتالیایی بیشتر تمرکز کنید و زودتر خود را با جامعه و فرهنگ ایتالیایی وفق دهید.

۳. نرخ بیکاری
شاید یکی از معایب مهم تحصیل در ایتالیا، نرخ بیکاری در این کشور در سال‌های گذشته باشد. به‌دلیل بحران مالی در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، نرخ بیکاری در این کشور در‌مقایسه‌با دیگر کشورهای اروپایی بیشتر است. البته در چند سال اخیر، ایتالیا تلاش‌های فراوانی برای کاهش نرخ بیکاری‌اش کرد و توانست این رقم را به کمتر از ۱۰درصد کاهش دهد. ناگفته نماند نرخ بیکاری در این کشور با گسترش شروع ویروس کرونا ممکن است دورقمی شود؛ بنابراین، دانشجویانی که قصد دارند در ایتالیا ادامه تحصیل دهند و کار کنند، شرایط کار در آنجا را باید کاملاً بررسی کنند.

جمع‌بندی
با‌توجه‌به مطالب گفته‌شده و بررسی مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا، می‌توان نتیجه گرفت که تحصیل در این کشور با وجود برخی از معایب، می‌تواند تجربه‌ای شگفت‌انگیز و تکرارنشدنی باشد. بنابراین، اگر به تحصیل در یکی از کشورهای مطرح اروپایی فکر می‌کنید، ایتالیا می‌تواند اولین انتخاب شما باشد.

منبع: سیم آخر


مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا