خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

فاطمـ♡ـه

مدیر آزمایشی عکس
مدیر آزمایشی
  
عضویت
5/8/20
ارسال ها
1,057
امتیاز واکنش
26,334
امتیاز
368
سن
19
محل سکونت
ツ☁️
زمان حضور
51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
#معماری
اطلاعات پروژه
نام: ساختمان تجاری اداری پرنسا/
آدرس: تهران، میدان شوش، خیابان صابونیان، پلاک ۱۰۴/
شرکت مشاور: مهندسان معمار دات/
معماران: آرش پیرایش، مهران حق بین/
تیم طراحی: مونا اقتصادی، سام دشتی، امیر سامان دلروز، بهناز رافعی، علیرضا روحی، فائزه ظهیرالدین، آرین کریم زاده، توکا محمودیان، میرو نازاریان، فاطمه ناگهی، منصور نقدی، ناصر نقدی، زهرا یوسفی/
تاریخ: ۱۳۹۵-۱۳۹۹
مساحت زمین: ۳۶۰۰ مترمربع/
مساحت زیربنا: ۴۰۰۰۰ مترمربع/
نوع: اداری-تجاری/
طراحی داخلی: مهندسان معمار دات
سازه: جلال الدین سجادیان
تاسیسات الکتریکی: حامد نیکخو
تاسیسات مکانیکی: هادی مینایی
مدیر پروژه: مهدی عبدی، حسین محمد نژاد
مشاور نورپردازی: شرکت فاد (مهدی یوسف نیا)
مشاور فضای سبز: شرکت عمران صنعت الهیه (ال گرین)
مشاور گرافیک محیطی: علی سر پولکی
نظارت: مهندسان معمار دات
ارائه: مجید حیدری، احسان اقلیدس
ماکت ساز: رضا حبیبی/
كارفرما: علی شعبانی/
عکاس: محمدحسن اتفاق، استودیو دید/

توضیحات
پس از آتش سوزی بازار بزرگ تهران و تجمع صنف بلورفروشان در خیابان صابونیان همجوار میدان شوش، با توجه به پایین بودن کیفیت کالبدی بافت فرسوده این منطقه، نیاز به یک مرکز تجاری و اداری با رویکرد مدیریت بازار و تمرکز صنف بلورفروشان از طرف تجار اصلی این صنف مطرح گردید.

ساختار شکل گیری واحدهای صنفی موجود در منطقه، ترکیبی از بنگاه ها و باراندازهایی است که به محل عرضه کالا یا پاساژهایی بدون امکانات رفاهی و خدماتی تبدیل شده است؛ از طرف دیگر با شکل گیری این صنف در اطراف میدان شوش و حضور پر رنگ خانواده ها بویژه بانوان در ساعات مختلف روز جهت خرید ضمن نیاز به افزایش امنیت اجتماعی، کمبود امکانات رفاهی بسیار پر رنگ تر از قبل گردید.

مجموعه تجاری – اداری "پرنسا" در زمینی به مساحت ۳۶۰۰ مترمربع و با زیر بنای تقریبی ۴۰۰۰۰ مترمربع، در قامت یک کالبد جدید در بطن پر هیاهوی تجارت لوازم خانگی قرار گرفته است.

ساختار معماری پروژه با الهام از سازماندهی بازار ایرانی از راسته و تیمچه تشکیل شده است که این نگرش خود منجر به نفوذپذیری شهری و کشش جریان حرکت مراجعین به داخل مجموعه می گردد؛ با این رویکرد ارتباط مستقیمی بین دو خیابان مقاریان و صابونیان به عنوان دو شریان اصلی در ضلع شرقی و غربی مجموعه برقرار گردید که این کریدور در بخش تجاری به مانند یک راسته در بازار، واحدهای تجاری را در خود جای داد و واحدهای تجاری دیگر که منشعب از این راسته بازار هستند ،همچون معماری تیمچه در کنار یکدیگر سازماندهی شده اند؛ با این الگوی چیدمان، ضمن تامین نیاز مجموعه به ایجاد راسته های اختصاصی که بصورت خانوادگی و یا صنفی خریداری می شوند کلیه واحدهای تجاری با توجه به صنف مشترک آدرس پذیر میشوند.

فضای خالی میانی در این راسته، ضمن ارتباط بصری مناسب، نور طبیعی را از بالاترین تراز تجاری به داخل مجموعه هدایت می کند و از سویی دیگر با بهره گیری از پله های برقی و آسانسور های پانارومیک تعبیه شده در مجموعه، حرکت و ارتباط با طبقات دیگر را به طور کاملا ساده فراهم می سازد که این راهکار موجب تسهیل ارتباط بین طبقات و خوانش صحیح فضا در مجموعه و ایجاد یک مرکز ثقل قوی برای پویایی مجموعه، افزایش مشارکت های اجتماعی و تقویت مزیت های رقابتی کسب و کار تجاری می گردد.

در بخش اداری نیز به منظور بهره گیری از نور طبیعی و منظر شهری برای کلیه واحدها، ساختار شکل گیری فضا به نحوی است که واحد های اداری در بلوک های مجزایی شکل گرفته و از طریق یک مفصل ارتباط افقی به یکدیگر مرتبط می شوند؛ همچنین پیش بینی فضای تعاملی در طبقات اداری ضمن بهره گیری از نور طبیعی، فرصت تجربه کردن منظر شهری و ایجاد شرایط هم زیستی بین ساکنین ساختمان را به ارمغان می آورد .

در میانه دو بخش تجاری و اداری با توجه به کمبود فضای باز شهری و خدمات رفاهی در این منطقه، تراسی که حاصل از تفاوت تراکم شهری در این طبقه است به عنوان فضایی برای دیدن، دیده شدن و تعاملات اجتماعی مراجعه کنندگان و خاطره سازی آنان برای تثبیت جایگاه پروژه در ذهن شهروندان طراحی شده است.

نهایتا تخصیص کاربری ها بدین شکل می باشد که طبقات زیر زمین ششم تا زیر زمین دوم به کاربری پارکینگ با ظرفیت بیش از ۵۰۰ پارکینگ، طبقات زیر زمین اول تا طبقه دوم به ۲۸۰ واحد تجاری، طبقه سوم به مجموعه رستوران های متنوع و طبقات چهارم تا هشتم به ۷۰ واحد اداری اختصاص یافته است. با پیش بینی بام تاسیساتی در پروژه و افزایش ارتفاع پوسته نما، یک واحد تاسیساتی با آرایشی همگون در راستای حفظ سیمای شهری در پروژه لحاظ گردید که این رویکرد خود پاسخی به تصویر مشوش و بی نظم سیمای شهری آن منطقه می باشد.

پرنسا با الهام از تاریخ پیشین منطقه بازار و بیان معاصر آن به عنوان یک الگوی توسعه شهری و با زنده سازی بافت فرسوده و تاریخی در منطقه، میتواند به بهبود کیفیت الگوی زیست شهری و روش کسب و کار فرا منطقه ای کمک نماید.

منبع:
caoi


پروژه ساختمان تجاری اداری پرنسا۰

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: Arti و Hadis.A 862
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا