خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Haniyeh83_a

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
42
امتیاز واکنش
1,058
امتیاز
153
زمان حضور
7 روز 11 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام رمان : تمنای نجات
نام نویسنده : Haniyeh83_a (هانیه اکبری)
ژانر : فانتزی، معمایی، اجتماعی
ناظر : نوازش
منتقد : دونه انار
خلاصه : تاریکی که زندگی همه رو در بر داره، پررنگ تر ظاهر میشه و سه زندگی رو درگیر خودش می کنه؛ افرادی که خودشون این تاریکی رو تو زندگی خود انداختند، حالا فریاد می زنند. فریادی از درد، فریادی برای نجات. داستان شروع میشه و هر روز بیشتر از روز قبل در سیاه چاله ی دنیا فرو میرن! شاید وقتش باشه دنیا بچرخه و سیاهی بره، شاید این سیاهی برای همیشه بمونه و شاید های زیادی که داستان رو پدید میاره.


نقد و بررسی رمان تمنای نجات | Haniyeh83_a کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
Reactions: ɢнαzαʟ، دونه انار، MĀŘÝM و 2 نفر دیگر

دونه انار

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/8/20
ارسال ها
338
امتیاز واکنش
8,921
امتیاز
313
سن
17
زمان حضور
92 روز 8 ساعت 28 دقیقه
به نام و یاد او
نویسنده‌ای مورد قبول و تایید است که یک، ایده‌پرداز خوبی باشد و دوم، قلم نویسنده قابل تحسین باشد، نمی‌گویم بی‌نقص چون نویسندگی پایان ندارد و هیچ کس در آن بی‌نقص و کامل نیست.
ملاک‌ها در مورد نویسنده و سنجش آنها متفاوت است، ولی مسئله‌ای که در همه‌ی آنها یکی است. قلم و ایده‌پردازی است. مواردی که هر دو در این رمان و نویسنده، کمبودش به چشم می‌خورد و قابل انکار نبود.
ایده پردازی رمان نه قابل تحسین بود، نه آنقدر ضعیف و بد که آن را ضعیف بگوییم، ولی ایده مرتب نبود و مدام از این شاخه به آن شاخه می‌پرید و ثبات یکسانی نداشت. مدام موضوع داستان تغییر می‌کرد و این باعث خستگی خواننده از متن می‌شد. به این مسئله پرش موضوع می‌گویند و به این صورت است که نویسنده رمان را به این صورت نوشته است، که خواننده هنوز با یک اتفاق راهضم نکرده، رمان کات می‌خورد و از یک جا و یک اتفاق دیگر سر در می‌آورد، باید نویسنده اتفاقات را بهم ربط دهد و به این فرصت را به خواننده بدهد تا اتفاق را هضم کند.
هرچند که قسمت‌هایی از رمان بود که کنجکاوی را تا حدودی علاقه‌مند می‌کرد، ولی آنقدر نبود که خستگی خواننده را به در کند و او را مجذوب و تنها دلیلش نوع بیان و قلم نویسنده بود که در این مواقع در رمان به چشم می‌خورد. برای مثال زمانی که مایکل پا در آن کلبه می‌گذارد، یا زمانی که جک از تیمارستان سر در می‌آورد و تصمیم به فرار می‌گیرید. نکته‌ای که در این صحنه‌ها حائز اهمیت هستند، هیجان قلم است، باید طوری بیان و به گونه‌ای نوشته شوند که خواننده احساس کند که در محل و لوکیشن رمان قرار دارد. برخی از رمان‌ها آن قدر قشنگ این موارد را رعایت کرده‌اند که خواننده خود را به جای شخصیت می‌گذارد و با آن تمام اتفاقات رمان را حس می‌کند. یا برخی دیگر از رمان‌ها سطح خوبی را دارند و خواننده خود را فقط در مکان آن رمان تصور می‌کند و در آخر حرف رمان‌هایی می‌شود که اصلا این مورد را ندارند، مانند همین رمان...
فضای رمان مانند بیان خاطرات از زبان یک فرد بی‌احساس است، بدون هیچ هیجانی و دلهره و تپش قلبی...
این مورد تنها به دو دلیل ارتباط دارد، توصیف احساسات ضعیف و نبود کشمکش در رمان منظورم از كشمکش نبود جذابیت و حالت معمایی در. رمان است.
نویسنده باید با بهر گرفتن از قوه‌ی تخیل، تا می‌تواند از مکان و احساسات فرد بگوید.
رمان از دو حالت تشکیل شده و هر دو حالت دارای نقص‌هایی بود که رمان راغیر قابل باور می‌کرد. برای مثال لوکیشن رمان آمریکا بود و در بیان شهرهای لس‌آنجلس و... در رفت و آمد بود،پس به طبع شخصیت‌هایی که ایرانی نبودن باید شخصیتی آمریکایی داشته باشند و...
شخصیت پردازی رمان دارای مشکل بود و به سختی خواننده می‌توانست با شخصیت انس بگیرد و یکی از دلایل آن پرش از این شخصیت به آن شخصیت است. خواننده تا با یک شخصیت اشنایی پیدا میکند و داستان تغییر جهت می‌دهد و از زبان شخصیت دیگری می‌شود.
من یک سوال به شدت ذهنم را درگیر کرده، چرا نویسنده مدام داستان را به جلو پرتاب می‌کرد و از قسمت‌هایی می‌گذشت که بسیار جذاب بود؟ این پرش‌ها به آینده بسیار گیج کننده بود و خواننده را گیج می‌کرد.
یکی از موارد دیگر که سطح قلم را پایین می‌آورد سبک نگارش نویسنده است. بحث من بر سر علامت‌های نگارشی نیست، بلکه بر سر مسئله‌ی مهم‌تری است. تا به حال کلمه‌ی چرخش قلم را شنیده‌اید؟ چرخش قلم به این معناست که لحن رمان محاوره است، ولی نویسنده در برخی از قسمت‌ها از کلمات ادبی و یا کتابی استفاده می‌کند و این یک نقص بسیار بزرگ در نوشتن است و بهتر است ویرایش شوند.
در سیر رمان، هیچ تصویری از مکان و حس و حال شخصیت از سوی نوشته دریافت نکردم و این هم مورد دیگر که سطح رمان را پایین می‌آورد و نویسنده باید با تمام وجوش احساس‌های شخصیت را حس کرده و آن را به قلم بیاورد تا آن احساس به خواننده هم منتقل شود.
در زمانی که رمان می‌خواندم شاهد اشتباهات تایپی و غلط‌های املایی بودم که بهتر است اصلاح شوند.
از هر زاویه دیدگاه به رمان نگاه کنیم، می‌توان این را گفت که نیازمند یک ویرایش اساسی است، تا به سطح متوسط برسد و قابل قبول باشد.


نقد و بررسی رمان تمنای نجات | Haniyeh83_a کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • تشویق
  • عالی
Reactions: LIDA_M، MĀŘÝM، Armita.M و 2 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا