خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,925
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
نویسنده این موضوع
ونیز در سواحل شمال شرق ایتالیا و منطقه ونتو واقع شده و به دلیل ظاهر متفاوت و خاص و همچنین آثار تاریخی، معماری و هنری شگفت انگیزش در لیست میراث یونسکو جای گرفته است. زیبایی های ونیز تنها به جاذبه هایش منتهی نمی گردند، بلکه می توان ونیز را شهر کارناوال ها نیز نامید که بسیار هیجان انگیز و جذاب هستند. از میان تمام کارناوال های ونیز، کارناوال فیلم و کارناوال ماسک ونیز از همه شاخص تر و محبوب تر هستند. کارناوال ونیز که یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین کارناوال هاست، در ماه فوریه در ونیز برگزار می شود.
در این کارناوال پرزرق و برق دنیایی از رویدادهای هیجان انگیز، آوازها، رنگ ها و صداها به نمایش گذاشته می شوند و شرکت کنندگان کارناوال ونیز ماسک های رنگارنگ و متنوع به صورت زده و با پوشیدن لباس های سنتی و هنرمندانه، عصر نوستالژیک را احیا می کنند. خیابان های ونیز در زمان برگزاری کارناوال پر از شور و هیجان می شود و مردم با ذوق و شوق برای کارناوال ونیز شادی می کنند. اگر علاقمند به این رویداد هستید در ادامه به معرفی کارناوال ونیز پرداخته ایم پس با ما همراه باشید.
تاریخ برگزاری کارناوال ونیز
کارناوال ونیز، به طور سالانه در ونیز برگزار می گردد و چهل روز قبل از عید پاک به پایان می رسد. درواقع، کارناوال ونیز در ماه فوریه و دو هفته پیش از چهارشنبه خاکستر (Mardi Garas یا Ash Wednesday) شروع شده و در روز سه شنبه قبل از چهارشنبه توبه (Shrove Tuesday) به پایان می رسد و در همین روز کارناوال به اوج رسیده و بسیار زیبا و جذاب می شود. در آیین مسیحیان کاتولیک چهارشنبه توبه اولین روز از ایام روزه داری (Lent) است. مسیحیان کاتولیک در این ایام به تعمق باطنی درباره خود، تقرب به خدا و دوری از گنـ*ـاه و بدی می پردازند و سپس روز یکشنبه عید پاک را جشن می گیرند. مراسم کارناوال ونیز که پیش از چهارشنبه توبه برگزار می شود، به مدت 11 روز طول می کشد و تاریخ برگزاری آن به طور دقیق مشخص نیست. اما به طور کلی در ماه فوریه برگزار می گردد.
تاریخچه کارناوال ونیز
نخستین کارناوال ونیز در سال 1162 میلادی پس از پیروزی جمهوری ونیز علیه توطئه اولریش دوم از تره ون، حاکم آکوئیلیا برگزار گردید. مردم به افتخار این پیروزی در میدان سن مارکو جمع شده و به رقص و پایکوبی پرداختند. از زمان نخستین برگزاری این کارناوال، همه ساله مردم آن را به طور باشکوه برگزار کردند تا این که در سال 1300 میلادی کارناوال ونیز به عنوان یکی از جشن های ملی ونیز معرفی شد. کارناوال ونیز در قرن هفدهم نشان از ابهت و پرستیژ ونیز در دنیا بود و در قرن هجدهم نیز به اوج شهرت و معروفیت رسیده بود. اما پس از آن که امپراتوری مقدس روم و سپس فرانسیس دوم (امپراتور اتریش) به روی کار آمدند و همراه ناپلئون بر جمهوری ونیز تسلط یافتند، در سال 1797 کارناوال ونیز متوقف گردید و استفاده از ماسک نیز غیرقانونی و ممنوع شد. در قرن نوزدهم برای مدت کوتاهی دوباره کارناوال ونیز ظاهر شد و این بار فقط در قالب جشن های خصوصی برپا می شد که جایگاه خوبی هم برای ظهور و خلق آثار هنری به حساب می آمد. سرانجام، در سال 1979 پس از غیبت طولانی مدت کارناوال ونیز، دولت تصمیم گرفت برگزاری کارناوال ونیز را که احیای فرهنگ و تاریخ ونیز بود، از سر بگیرد. دانشجویان نیز شروع به ساختن ماسک ها کردند و از این طریق در گسترش و پیشرفت صنعت توریسم نیز سهیم شدند. از آن زمان تا به امروزه سالانه 3 میلیون گردشگر از سراسر جهان برای حضور در کارناوال ونیز بلیط هواپیما ونیز می خرند. ماسک های کارناوال ونیز، از مهم ترین شاخصه های کارناوال ونیز و بخش جدایی ناپذیر آن هستند و از طرف گردشگران نیز بسیار مورد استقبال قرار می گیرند.
سنت ماسک زدن کارناوال ونیز از قرن سیزدهم غاز گردید و از 26 دسامبر که مصادف با “عید سنت استفان مقدس” بود، مردم در نیمه شب سه شنبه تا پایان کارناوال و قبل از شروع شدن ایام روزه داری ماسک هایشان را به چهره می گذاشتند و بدون آن که هویتشان آشکار شود، به جشن و سرور می پرداختند. در آن دوره مردم می توانستند با زدن ماسک بر صورت هایشان با هر قشر و طبقه ای از جامعه نعامل کنند و حتی مدت زمانی از سال را به طور پنهانی زندگی کنند. مردم با این کار می توانستند تصورات و تخیلاتشان را به واقعیت تبدیل کنند و کارهایی را انجام دهند که با ظاهر واقعی شان هرگز موفق به انجام آن نمی شوند. با این حال، هنوز هم علت اصلی استفاده از ماسک در کارناوال ونیز مشخص نیست. اما گفته می شود این روش شاید پاسخ خاص مردم ونیز به قوانین سفت و سخت اروپا، تعدیل هزینه های ناشی از تجملات و افراطی و مبارزه با اختلاف طبقاتی است.
انواع ماسک های کارناوال ونیز
ماسک های کارناوال ونیز معمولا از جنس چرم، چینی و شیشه ای هستند. طراحی و جزئیات ماسک های اصلی و قدیمی ساده تر بودند و آن چه در ساخت و طراحی آن ها مدنظر بود، کاربرد سمبلیک و عملی شان بود. امروزه، ماسک های ایتالیایی از طلا و Gesso (بتونه) ساخته شده و با سنگ های قیمتی، پرها و نقاشی ها طراحی می شوند. به همین سبب قیمت ماسک ها تاحدودی گران است. با این وجود، ماسک هایی زیبا با قیمت پایین در کارخانه تولید می شوند که با صنعت هنری تاریخی ونیز در حال رقابت هستند.
باوتا (Bauta): باوتا، ماسکی است که در گذشته به شکل کاملا سفید و یکدست بوده و امروزه طلاکاری می شود. این ماسک کل صورت را پوشش داده و روی بینی برجستگی و روی گونه ها خط برآمده دارد. چانه ماسک نوک تیز بوده و دهان ندارد و اجازه می دهد فرد بتواند بدون آن که ماسکش را بردارد بخورد، بنوشد و صحبت کند.
کلمبینا (Colombina): ماسک کلمبینا یک ماسک نیمه است که تنها چشم، بینی و بالای گونه های فرد را می پوشاند. اغلب جنس این ماسک ها از طلا، نقره و کریستال بوده و با پر تزئین می شوند. این ماسک توسط چوب دستی روی صورت نگه داشته می شود و یا توسط روبان به دور سر گره می خورد. نام ماسک نیز از بازیگر تئاتر خانم “کمدیا دلارته” گرفته شده است.
مدیکو دلا پسته (Medico Della Peste): این ماسک که معنی نامش پزشک طاعون است، یک منقار بلند روی صورتش داشته و یکی از متمایزترین و عجیب ترین ماسک های ونیز محسوب می شود. این ماسک را در قرن هفدهم پزشک فرانسوی به نام چارلز دلورمه برای پیشگیری از ابتلا به طاعون طراحی کرد. این ماسک معمولا سفیدرنگ بوده و منقار توخالی و چشم های گرد دارد که با دیسک های کریستالی شبیه عینک پوشانده شده است.
مورتا (Moretta): ماسک “سروتا مورتا” ماسک سیاهی است که نامش به معنی زن خدمتکار ساکت است. این ماسک به شکل بیضی بوده و از جنس مخمل سیاه درست می شود. محل چشمان ماسک به شکل سوراخ گرد بزرگ بوده و لـ*ـب و دهان ندارد. فرد برای نگه داشتن این ماسک باید از یک تکه یا دکمه استفاده کند. در این ماسک فرد نمی تواند صحبت کند. در ابتدا این ماسک در فرانسه رایج شد و زنان اشراف زاده از آن استفاده می کردند.
ولتو یا لاروا (Volto, Larva): لاروا در زبان لاتین به معنای روح است و یک ماسک ونیزی مدرن به حساب می آید که از ازجنس سرامیک سفید یا پلاستیک ضخیم است و با طلاکاری مزین می شود. این ماسک را معمولا با روسری یا حجاب تکمیل می کنند و تمام چهره خود را می پوشانند. قسمت چانه و گونه این ماسک تنگ و چسبان است و موقع خوردن و آشامیدن نمی توان از آن استفاده کرد.
پنتلونه (Pantalone): ماسک پنتلونه یک نیمه ماسک است که صورت یک پیرمرد غمگین را با یک بینی بزرگ و منقار مانند نشان می دهد. ابروهای ماسک پهن و چشمانش کج تصویر هستند. محبوبیت این ماسک در جشنواره های مدرن امروزی دیگر مثل سابق نیست.
آرلچینو (Arlecchino): این ماسک به صورت نمیه ماسک چوبی شخصیت یک زن کمدی را نشان می دهد که از چرم ساخته شده و بینی کوتاه و ابروهای قوس دار دارد و روی سرش نیز یک برآمدگی وجود دارد که نشان دهنده شاخ شیطان است. این ماسک کاراکتر یک خدمتکار عامی، احساساتی و بدون منطق را نشان می دهد.
زانی (Zanni): ماسک زانی شخصیت دیگر کمدی است که از جنس چرم و به صورت نیمه ماسک ساخته می شود و ابروهای بلند، بینی بسیار کشیده و منحنی و پیشانی کوتاه دارد. هرچه بینی این کاراکتر دازتر و پیشانی اش کوتاه تر باشد، حماقتش بیشتر است.
آداب و رسوم پوشیدن ماسک کارناوال ونیز
در کارناوال ونیز، زوجین لباس های یکسان می پوشند و ماسک های یکسان و مشابه به چهره می زنند. رعایت این آداب و رسوم جذابیت خاصی به فستیوال می بخشد و بی شک ماسک ها مهم ترین بخش کارناوال ونیز هستند.
فورشگاه های معروف ماسک:
کا ماکانا (Ca Macana)، از جمله فروشگاه هایی است که ماسک های معروف می سازد.
تراژیکومیکا (Tragicomica)، از دیگر فروشگاه های معروفی است که علاوه بر ماسک لباس های سنتی نیز فروخته و اجاره می دهد.
پاپیر ماخه (Papeir Mache)، نیز یکی از فروشگاه های معروفی است که ماسک های ظریف و ارزان می فروشد.
رویدادهای مهم کارناوال ونیز
در کارناوال ونیز، رویدادهای هیجان انگیز زیادی نظیر مسابقه La Maschera Piu Bella برگزار می شوند که در آن زیباترین ماسک توسط هیئت طراحی مد و لباس مورد ارزیابی قرار می گیرد. یکی دیگر از مهم ترین رویدادهای کارناوال ونیز رویداد بالو دل دوجه (Ballo Del Doje) است و بلیط هایش در چهار دسته قرار دارند. اما استفاده از این بلیط ها به سادگی نیست. یک نمایش دیگر به نام The Dinner Show and Ball نیز در کارناوال ونیز در یکی از کاخ های ونیز برگزار می شود که شرکت در آن بسیار هیجان انگیز است.
شرکت کردن در کارناوال ونیز یک تجربه بی نظیر از دنیای رنگ ها، آوازها و تنوع است و در این دنیای شگفت انگیز با لباس های تاریخی و عجیب و ماسک های گوناگون سفر در تونل زمان را تجربه می کنید.
منبع:سفرستان


معرفی کارناوال ونیز ایتالیا

 
آخرین ویرایش:

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,925
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
نویسنده این موضوع

منبع:سفرستان


معرفی کارناوال ونیز ایتالیا

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا