خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
به نام خدا
تَفْت شهری است در بخش مرکزی شهرستان تفت که در استان یزد ایران واقع شده است. شهر تفت در جنوب غربی استان یزد و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده و به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌های شیر کوه از آب و هوایی خنک نسبت به دیگر شهرهای استان یزد برخوردار است. شهر تفت به‌طور کلی از دو بخش تشکیل می‌شود: بخش شمالی و بخش جنوبی که به ترتیب گرمسیر و سردسیر نامیده می‌شوند. دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی، تاریخ‌شناس معاصر و نویسنده سرشناس تاریخ که اکثر نوشته‌هایش دربارهٔ تاریخ کویر ایران است، نام شهر تفت را منسوب به گرمای کویری آن می‌داند. تفت منطقه‌ای ییلاقی و تابستانی با پیشینه‌ای بلند مدت است که با توجه به موقعیت منطقه و کشفیات تاریخی، احتمال داده می‌شود که منطقه عمومی تفت از زمان قبل از اسلام وجود داشته‌است. واژه تفت، به معنی گرم شدن یا به معنی سبد و طبق میوه آمده‌است. مساحت شهر تفت ۲۰۰۰ هکتار و جمعیت آن طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۱۸٬۴۶۴ نفر می‌باشد.[۲] تفت در بلندترین نقطه استان قرار دارد و از آن می‌توان به عنوان بام استان یاد کرد، این شهر در کنار ارتفاعات شیرکوه بین ارتفاع ۱۲۰۰ تا ۴۰۷۵ متر از سطح دریا واقع شده که به دلیل نزولات جوی و ارتفاع مناسب و واقع شدن در بین کویرهای مروست و ابرکوه، به عنوان یکی از مناطق ییلاقی استان یزد معرفی می‌شود.با توجه به استعداد ناحیه، بیشتر مردم تفت کشاورز و باغ دار هستند. از فراورده‌های کشاورزی این منطقه می‌توان گندم، جو، بنشن، تره بار، انار، هلو، زردآلو، گوجه و گردو را نام برد، که انار تفت فراوان و به علت آبدار بودن و قابلیت نگهداری بالای آن از کیفیت خوبی برخوردار بوده و به نقاط دیگر کشور و خارج از کشور صادر می‌شود. مردم این شهر همراه کشت به دامداری نیز می‌پردازند.
مسیرهای ارتباطی این منطقه به اطراف:
راه تفت – یزد به سوی شمال شرقی و به درازای ۲۰ کیلومتر - راه تفت – نصرآباد به درازای ۳۴ کیلومتر - راه تفت – ده نو – دهشیر به سوی غرب و سپس به سوی جنوب - راه تفت – ده بالا - طزرجان به درازای ۲۴ کیلومتر و سپس منشاد - راه تفت – ابرکوه به درازای ۱۵۰ کیلومتر فاصله هوایی شهر تفت تا تهران، ۵۲۰ کیلومتر است.
منبع: ویکی پدیا


معرفی شهرستان تفت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
شاخصه‌های مهم گردشگری:
شاخصه‌های مهم این دیار قنات، آسیاب آبی، آب‌انبار، کوچه آشتی کنان، ساباط، باغ، قالی بافی، گیوه چینی و تخته کشی، آیینهای سوگواری همچون نخل برداری، مراسم برداشت محصول چون انارچینی و برگزاری مراسم مذهبی زرتشتیان مثل جشن سده است. آبشار درگاهان در جنوب غربی این شهر قرار دارد.
صنایع دستی:
مهم‌ترین صنایع دستی این منطقه را گیوه دوزی و قالی بافی و کاشیکاری تشکیل می‌دهد که توسط زنان و دختران در داخل کارگاه‌ها یا در منازل مسکونی تهیه می‌شود. اما گیوه دوزی آن در حال منسوخ شدن است.
غذاهای سنتی:
آش گندم، آش کدو، آش کلم، سوروک (کلوچه محلی برای خیرات)، انواع اشکنه، انواع شولی
بازی‌های محلی:
چوب پله، هفت سنگ، کامست، درنگ درنگ شاه و وزیر، کولو غوک، ترترک بازی، بازی هرشو (بازی مختص روستای نصراباد می‌باشد) سوغات: انواع محصولات کشاورزی، انار دانه، رب انار، توت خشک، آلبالو خشکه، محصولات منبت کاری، انواع عرقیجات
سازمحلی:
عربونه
ملودی محلی:
صلات، پامنبری، توجوشی، ذکر، لالایی، چوپانی
مراسم‌های معروف:
مراسم عزاداری و نخل‌گردانی – جشن سده در روستاهای چم و محله راحت آباد تفت - انار چینی - گلاب‌گیری
محله‌های تفت:
هم‌اکنون تفت دارای ۱۷ محله است، از آن جمله می‌توان به باغ گلابدان، گرمسیر و سردسیر (سرده)، غیاث آباد ، باغ موردان (باغ مورتین) ، باغ خندان، باغ گلستان و راحت آباد که محل سکونت اقلیت زرتشتی تفت است اشاره کرد. هر محله دارای حداقل یک حمام عمومی، مسجد، حسینه و آب‌انبار بوده که امروزه آب‌انبارها و حمام‌ها به عنوان آثار تاریخی کاربرد دارند.
مجموعه تاریخی شاه‌ولی:
مجموعه تاریخی « شاه نعمت الله ولی» شامل حسینیه، مسجد، بقعه شاه خلیل ثانی (موزه مردم‌شناسی تفت)، زورخانه، مدرسه، بازار، میدان،آب‌انبار و نخل می باشد که به صورت متمرکز در مرکز شهر تفت قرار دارد. این مجموعه یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری تفت و جزو دیدنی ترین بناهای به یادگار مانده تاریخ در دل کویر می باشد که در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۴۲ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنای اولیه حسینه در قرن نهم هجری ساخته شده‌است، حسینه شاه‌ولی در ضلع جنوبی میدان امام قرار دارد کاشیهای مسدس که در قرن نهم هجری در یزد مرسوم بوده از زیبایی‌های عزاخانه این حسینه‌است.آب‌انبار در ضلع شرقی حسینه و در مجاورت تکیه و کوچه حوض بلبل واقع است و در قدیم آب خنک این محل را تأمین کرده‌است.بازار شاه ولی در اصل بازار خان است که به دستور امیر چخماق ساخته و یکی از کانون‌های تجاری تفت است.
منبع: ویکی پدیا


معرفی شهرستان تفت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
باغ‌ها و عمارت‌های تاریخی:
با توجه به آب و هوای خنک این شهر نسبت به بقیه مناطق استان و باغ‌های انبوه آن، عمارت‌های زیادی توسط اعیان و اربابان یزد در این شهر ساخته شده است. یکی از باغ‌های بزرگ و معروف آن عمارت و باغ صدری (نمیر) است. از دیگر باغ‌عمارت‌های شهر می‌توان این موارد را نام برد: خانه و باغ داد - باغ علی نقی خان - خانه باغ کاکا
حمام‌های قدیمی:
در تفت حمام‌های قدیمی زیادند، به‌طوری‌که برای هر هفده محله تفت حداقل یک حمام ساخته بودند اما امروزه اغلب آن‌ها نیمه فعال یا تعطیل هستند. حمام باغ گلابدان ، حمام شوده و حمام دربند میرزا از جمله این حمام‌ها هستند.
قلعه‌ها:
قلعه گرمسیر و قلعه پهلوان بادی از جمله قلعه‌های به جا مانده از تاریخ شهر هستند. از قلعه گرمسیر خشتی منحصراً دو بدنه دیوار قسمتی از برج باقی است. این قلعه بر سر کوهی در کنار مسجد کبیرالتوبه و مشرف به محله گرمسیر بنا نهاده شده و از بناهای دوره قاجاریه می‌باشد. می‌گویند از این قلعه راه زیر زمینی تا مجموعه شاه ولی بوده اما تخریب شده‌است.
آسیاب‌های آبی:
تفت را می‌توان به لحاظ تعداد آسیاب‌ها شهر آسیاب‌ها نامید که تعداد آن به بیش از ۱۸ عدد می‌رسد و نشان از آن دارد که تفت روزی صادرکننده آرد بوده‌است. از مهم‌ترین آسیاب‌های آبی تفت: گرمسیر (هم‌اکنون نیز فعال است)، بی غم، صدری، باغ گلابدان، نوابی، سرده، و آسیاب بادی شواز است.
آب‌انبارها:
در تفت، با توجه به جغرافیای آن، تعداد زیادی آب‌انبار ثدیمی وجود دارد. از جمله این آب‌انبارها را می‌توان نام برد: آب‌انبار باغ گلابدان - آب‌انبار چهار بادگیری - آب‌انبار پیر بابا شرف‌الدین- آب‌انبار شاه علی - آب‌انبار برالسوی
دیگر بناهای مهم تاریخی شهر:
مسجد باغ گلابدان - حسینیه باغ گلابدان - مدرسه کمالیه - زیارتگاه پیربابا شرف‌الدین - خانه رزاقیان - کاروانسرای اعلایی - مدرسه علمیه جعفری - مسجد ملاحیدر - حسینیه محله گرمسیر
مشاهیر تفتی:
دکتر هاشم اخوان تفتی - دکتر احمد علی نوربالا تفتی - دکتر فلاح تفتی - امیر محمد تفتی - پهلوان یزدی بزرگ - شرف‌الدین علی یزدی - عبدالحسین آیتی - نورالدین شهنازی‌زاده - علیرضا روشن - عمار دهقانی تفتی - محمد احمدی کامران تفتی
منبع: ویکب فقه


معرفی شهرستان تفت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
شهـرستـان تفت بـا مسـاحتـی حدود ۸۷۱‘۵ کمـ ۲ در نواحی مرکزی استان یزد واقع است و براساس تقسیمات کشوری در ۱۳۸۴ش، مشتمل بر دو بخش مرکزی و «نیر»، ۱۰ دهستان و ۲ شهر تفت و نیر است. این شهرستان از شمال به شهرستان صدوق، از شمال شرقی به شهرستان یزد، از شرق و جنوب شرقی به شهرستان مهریز، و از غرب و جنوب غربی به شهرستان ابرکوه (ابرقو) محدود است. به لحاظ تقسیمات کشوری، تفت در ۱۳۲۹ ش یکی از آبادی‌های دهستان پیش‌کوه از شهرستان یزد در استان دهم (اصفهان) بود و ظاهراً تا قبل از تشکیل بخش تفت، مرکز بخش پیشکوه به شمار می‌رفت.
در ۱۳۳۲ ش، قصبه تفت را مرکز بخش تفت ذکر کرده است. بخش تفت در ۱۳۴۸ ش شهرستان شد
در ۱۳۵۵ ش، این شهرستان مشتمل بود بر دو بخش به نام‌های حومه و نیر، و پنج دهستان، و شهر تفت مرکز شهرستان محسوب می‌شد
در تقسیمات ۱۳۶۶ ش، یک بخش به نام ابرکوه و دو شهر به نام‌های نیر و ابرکوه به آن اضافه شد و سیزده دهستان نیز در ترکیب شهرستان قرار گرفت
در ۱۳۷۳ ش، بخش ابرکوه از آن جدا و تبدیل به شهرستان شد
و دو بخش نیر و مرکزی، دو شهرِ تفت و نیر، و نُه دهستان، در ترکیب شهرستان جای گرفت.
شهرستان تفت از لحاظ ناهمواری‌های طبیعی از دو بخش کوهستانی و دشت‌های هموار تشکیل شده است. بخش خاوری این شهرستان را رشته‌کوه‌هایی فرا گرفته که مهم‌ترین ارتفاعات آن شیرکوه (۰۵۵‘۴ متر)، کوه باد آسمان (۰۹۹‘۳ متر) و کوه قبله (۷۶۰‘۲ متر) است.
نواحی جنوبی و جنوب غربی این شهرستان را دشت‌های همواری در برگرفته است که به کویر ابرکوه محدود می‌گردد.
آب و هوا
به علت بارندگی کم و شرایط آب و هوایی، رودخانه‌های این شهرستان خشک‌رودهایی هستند که در فصول بارندگی دارای آب است
و خشک‌رودهای تفت و فیض‌آباد از مهم‌ترین آنهاست.
آب و هوای این شهرستان در نواحی کوهستانی معتدل و متمایل به سرد، و در دشت‌های جنوبی و جنوب غربی گرم است و از نظر میزان بارندگی جزء نواحی خشک به‌شمار می‌آید.
گونه های گیاهی و جانوری
شهرستان تفت از گیا چنار، تبریزی، گونِکتیرا و اَنغوزه و از زیا گرگ، شغال، روباه، آهو، بزکوهی، قوچ، میش، خرگوش، کبک و تیهو دارد.
ز آثار باستانی و تاریخی آنجاست: سنگنبشته‌ها و نقاشی‌های منسوب به حدود دوازده هزار سال پیش در کوه اِرنان واقع در بخش نیر؛ مسجدجامع بیدْ اُخْوید و مسجدجامع نیر متعلق به سده یازدهم؛ مساجد قدیمی دیگری چون شاه یحیی و شیخ علی بِنیمان و توران پشت و مسجدِ حمام بالا، بترتیب متعلق به سده هشتم و نهم و دهم و یازدهم؛ بقعه‌های شیخ جنید، چهل دختران، سیدگلسرخ و پیرمراد توران پشت، هر چهار بقعه متعلق به سده‌های ششم و هفتم؛ خانقاه یا بقعه شاه خلیل ثانی، از نوادگان شاه نعمت اللّه ولی، عارف مشهور سده نه
منبع: ویکی فقه


معرفی شهرستان تفت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
منابع اقتصادی
اقتصاد شهرستان تفت برپایه کشاورزی، باغداری، کارگری و صنایع دستی و معدن استوار است. شهرستان تفت به سبب داشتن خاک بارور و وجود چشمه‌ها، کاریزها و چاه‌های ژرف و نیمه‌ژرف از نظر کشاورزی پررونق است. گندم، جو، بنشن و گیاهان دارویی و محصولات باغی، به‌ویژه انار که جنبه صادراتی دارد، از مهم‌ترین فرآورده‌های کشاورزی شهرستان تفت است. قالی‌بافی و گیوه‌بافی و پرورش کرم ابریشم، از دیگر منابع مهم اقتصادی اهالی این شهرستان است. در این شهرستان معادن سرب، گل سفید و سنگ مرمر یافت می‌شود که بعضی از آن‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته، و از بین آن‌ها سنگ مرمر از اهمیت فراوانی برخوردار است.
جمعیت و دین
بنا بر سرشماری آبان ۱۳۷۵ جمعیت شهرستان تفت بالغ بر ۶۰۰‘۵۶ تن بوده است. بیشتر مردم شهرستان تفت مسلمان‌اند، اما شماری از اهالی آن پیرو آیین زردشت هستند که بیش‌تر در روستاهای چم، زین‌آباد، مبارکه و برخی از محله‌های شهر تفت مانند باغ خندان، باغ گلستان و راحت‌آباد ساکن‌اند. این روستاهای زردشتی‌نشین دارای آتشکده و زیارتگاه‌اند. از آتشکده‌های معروف شهرستان تفت که هنوز پابرجاست، می‌توان به پیر رهگذر، پیر مراد، مهرایزد، چم، زین‌آباد و مبارکه اشاره کرد. زردشتیان تفت از ساکنان اصلی تفت بوده‌اند و مسلمانان آن از زردشتی‌هایی بودند که در طول تاریخ به دین اسلام گرویده‌اند و یا از دیگر نواحی به این شهرستان مهاجرت کرده‌اند. در تفت خانواده‌هایی هستند که اخیراً مسلمان شده‌اند و با خویشاوندان زردشتی خود رابـ*ـطه دارند. میان زردشتیان و مسلمانان تفت همزیستی مسالمت‌آمیز وجود دارد.
آبادی‌های جنوب شهر یزد در گذشته به ۳ منطقه پیش‌کوه، میان‌کوه و پشت‌کوه تقسیم می‌شد و ناحیه تفت جزو منطقه پیش‌کوه به‌شمار می‌آمد و مرکز بخش پیش‌کوه از بخش‌های تابعه استان یزد بود.
با تصویب هیئت دولت در ۱۶/۷/۱۳۴۸ش تفت به شهرستان ارتقا یافت
منبع:ویکی فقه


معرفی شهرستان تفت

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مجموعه شاه نعمت الله ولی
وجود بقعه، مسجد، بازار، میدان، آب انبار و حسینیه در مجموعه شاه ولی باعث می‌شود که عیدها اینجا از تعداد بالای مسافر جای سوزن انداختن نداشته باشد. مسجد شاه ولی اینجا، الگویی برای ساخت و چیدن آجرهای مسجد شیخ لطف‌علی خان بوده. مسجد شاه ولی به قرن هشتم ه.ق برمی‌گردد و کاشی‌های زیبا و محرابی با کنده‌کاری‌های جذاب دارد. مردم محلی به این نقطه باغ نمیر هم می‌گویند؛ چون قدیم‌ها، شخصی به اسم نمیر تفتی، یکی از زردشتیان به‌نام و مشهور شهر، در این باغ زندگی کرده است. بلندترین بادگیر تفت در این باغ قرار دارد. این باغ که در دوره زندیه ساخته شده به خاطر داشتن تالار بزرگ و حوض طویل، ما را به یاد باغ فین کاشان می‌اندازد.
ین آسیاب تنها آسیاب آبی دایر در یزد است. قدمت آن هم به ۴۰۰ سال قبل برمی‌گردد. زمانی این آسیاب آبی با جریان آب ساعتی ۴۰ تا ۶۰ کیلوگرم گندم را به آرد تبدیل می‌کرد. ویژگی منحصر به فرد اینجا در مقایسه با آسیاب‌های دیگر موجود در ایران، بنای خشتی‌اش است که ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده است.
نمی‌توان به تفت آمد و از دیدن روستای فهرج سرباز زد. انگار روزی کسی در این روستا با ساعت برنارد زمان را متوقف کرده تا همه خانه‌هایش خشتی، سقف‌هایش شیب‌دار و معماری‌اش متناسب با کویر باشد. یکی از مراسم دیدنی در فهرج، نخل‌گردانی در روز عاشوراست.در فهرج داستان‌های زیادی درباره فرار و هجوم علیه دشمنان وجود دارد. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن وجود چاهی است که چهل دختر از ترس دشمنان و بی احترامی داخل آن خودکشی کرده‌اند. این روستا، مسجدی بسیار قدیمی هم دارد.
در شش کیلومتری تفت، چشمه‌ای هست که مسافران یزد به شیراز، همیشه چند دقیقه هم که شده کنار آن توقف می‌کنند. چشمه‌ای که اگر با طبیعت یزد به اندازه کافی آشنا نباشید احتمالا انتظار دیدنش را نخواهیم داشت. البته این چشمه هم مثل آبشار دره‌گاهان، فصلی است و به همین خاطر هم به آن تامهر می‌گویند.
اگرچه اسم یزد پیوندی با سرما و برف ندارد، اما در اطراف شهر، یخچالی طبیعی از قدیم وجود داشته که مردم با قاطر از آن به خانه‌هایشان یخ می‌آوردند. این در حالی‌ست که کاربری آن امروزه تفریحی شده و مردم با لباس اسکی و گاهی با تیوپ و یک جفت دستکش به دامنه‌های کوه شیرکوه و پیست اسکی سخوید می‌روند. استقرار کوه تفته در نزدیکی تفت باعث شده تا جذابیت‌های طبیعت‌گردی در این نقطه زیاد باشد. در این نقطه کویری، آبشار دره‌گاهان، تنها آبشار موجود در یزد است که به صورت فصلی آبش کم و زیاد می‌شود.به خاطر همین موضوع هم اسمش را دره‌گاهان گذاشته‌اند که گاهی آب دارد و گاهی نه. آدم‌های ماجراجو تا بالای صخره خودشان را می‌رسانند و آنجا به یک پناهگاه شخصی متعلق به قلعه پهلوان می‌رسند. این آبشار در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر تفت قرار دارد.
در موارد زیادی، مردم یک روستا یا شهر به خاطر شباهت آن اثر طبیعی به یک حیوان، اسم آن حیوان را روی آن اثر طبیعی می‌گذارند. کوه عقاب هم در تفت، شبیه به مجسمه عقابی‌ست که از شهر محافظت می‌کند. روی این کوه دو هزار متری هیچ گیاه یا آبی جاری نیست و به خاطر خاک قابل فرسایشش به شکل یک عقاب درآمده. این کوه در روستای اسلامیه قرار گرفته.
منبع: ویکی پدیا


معرفی شهرستان تفت

 
آخرین ویرایش:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا