خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
به نام خدا
معرفی شهرستان:
اردکان زادگاه سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور ۸ ساله اصلاحات است اردکان در قلب بیابان مرکزی ایران، ۶۴ کیلومتری شمال غربی یزد، آب و هوایی خشک دارد و بیشترسطح ان پوشیده از بیابان است. اخیراً به دلیل تغییر زمین‌های لم یزرع به جنگل، سنجش‌هایی در زمینه بوته‌های گیاهی و درختان در زمین‌های بایر صورت پذیرفته‌است. بر خلاف شرایط طبیعی نامطلوب، کشاورزی به ویژه باغبانی فعالیت اصلی مردم می‌باشد. . منابع آب، بادگیرها، خانه‌ها یی با دیوارهای بلند و کوچه‌های باریک نشان دهنده تلاش ساکنان در بربر شرایط نامساعد می‌باشند.مهمترین جاذبه اردکان زیبایی شگفت‌انگیز این بیابان است که هر ساله توجه بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب می‌نماید. بناهای تاریخی اردکان عبارتند از: مسجد جامع، مسجد زیر ده، بقعه‌های امامزاده سید محمد و سید نورالدین، کاروانسرای شاه عباس، و مکان‌های مقدس زرتشتیان از جمله پیر سبز چک چک و پیر هریشت.همچنین قسمتی از بازار قدیمی معروف به چهار سوق و سقف زیبای این بازار، برج و باروی علی بیک، بادگیر زیبای مسجد حاج محمد حسین، مسجد قدیمی زردک، دربند مجدالعلما و بافت قدیمی شهر با بناهای زیبا که یادآور سخت کوشی مردمان کویر و معماران چیره‌دست این دیار است. ضمناً اردکان دارای موزه مردم‌شناسی نیز می‌باشد.
کارگاه‌های تبدیل روناس به گرد روناس برای رنگرزی و مصارف دارویی و تبدیل کنجد به ارده و روغن که به عصاری (به فتح ع و ص مشدد) معروفند این شهرستان دارای اماکن دیگری همچون مناره جنبان خرانق و کاروانسرایی در خرانق و عقدا از بخش‌های خود است. هر ساله زرتشتیان زیادی از سایر شهرها و کشورها به زیارت پیر سبز زیارت می‌روند. معروف‌ترین محله‌های شهرستان اردکان: زین الدین-جنت آباد-کوشکنو-علی بیک-بازارنو-مزرعه سیف-صدرآباد-- بیگم-جعفرخان -می‌باشد
شهرستان اردکان در تقسیمات جدید کشوری ایران که در زمان رضا شاه پهلوی شکل گرفت، یکی از بخش‌های شهرستان یزد بود. به تصویب هیئت وزیران در یازدهم تیر ۱۳۲۴ بخش اردکان از یزد جدا و شهرستان مستقلی شد. میبد، عقدا و خرانق نیز بخش‌های آن شدند. [۳] اما با تغییر دولت، هیئت وزیران در ۲۳ آبان ۱۳۲۴ تصمیم قبلی را لغو و اعلام کرد که اردکان همچنان از بخش‌های شهرستان یزد باقی خواهد ماند.[۴] پس از انقلاب، میبد از اردکان مستقل و شهرستان جداگانه‌ای شد. بخش‌ها و دهستان‌های کنونی اردکان عبارتند از:
  • بخش مرکزی شهرستان اردکان
    • دهستان محمدیه
شهرها: اردکان و احمدآباد
  • بخش خرانق
    • دهستان رباطات
    • دهستان زرین
شهر: ندارد
  • بخش عقدا
    • دهستان عقدا
    • دهستان نارستان
مشاهیر
  • محمد خاتمی - پنجمین رئیس‌جمهور ایران.
  • دکتر رضا داوری- پدر فلسفه ایران و رئیس فرهنگستان علوم
منبع: ویکی پدیا


معرفی شهرستان اردکان

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
اَردَکان شهری است در بخش مرکزی استان یزد ایران. اردکان یکی از شهرستان‌های استان یزد است. بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این شهرستان برابر با ۹۷۸۷۰ نفر بوده‌است. اردکان به معنی سرزمین مقدس که[۳] از دو کلمه ارد+کان تشکیل شده‌است که ارد به معنی مقدس و کان به معنی سرزمین است. برخی نیز معتقدند که اردکان از کلمه پهلوی «ارتاکان» یا «ارتاکن» به معنی راستی و درستی گرفته شده است (پیری اردکانی، 1385: 10) بطور مثال شیبانی در پژوهش خود در ارتباط با مستند سازی بافت تاریخی داخل حصار اردکان، نام‌های قدیمی اردکان را آرتاکان، آرتاکنی و آرتاکاوا ذکر می کند (شیبانی، 1381: 4). اردکان در کتب تاریخی به یونان کوچک مشهور است و در سال‌های اخیر به واسطه اینکه زادگاه نظریه پرداز گفتگوی تمدن‌ها بوده، به شهر گفتگو و لبخند شهره شده است.
تاریخچه:
برخی سابقه شهر اردکان را به بعد از اسلام می‌رسانند. این در حالی است که نام اردکان و ریشه آن به زبانهای باستانی ایران باز می‌گردد. مطابق منابع، هسته اولیه شهر اردکان در گذشته، محلی در ۱۰ کیلومتری شمال شهر اردکان فعلی بوده است که اکنون زردُک نامیده می‌شود که بعد از اسلام نیز محل سکونت بوده است.می‌توان خرابه‌های خانه‌های مسکونی، مسجد و بازار و قلعه و حسینیه قدیمی اردکان را در آن مشاهده کرد. علت تغییر مکان روستا به قسمت‌های پایینتر، پیدا شدن آب شیرین در قسمت‌های کنونی شهر اردکان است. گفته شده اولین هسته شهر اردکان کنونی در قرن هشتم هجری قمری بنیاد گذاشته شد. در مورد وجه تسمیه اردکان گفته شده که این نام از دو بخش «ارد» و «کان» تشکیل شده که ارد به معنای مقدس(به احتمال بسیار ریشه در ارت اوستایی در معنای راستی دارد) و کان در معنای جایگاه و مکان است. بر این اساس احتمال می‌رود که بانیان شهر اردکان یا ارتاکان زرتشتی بوده باشند.از لحاظ تاریخی شهر اردکان از دوره افشار به بعد جزی ایالت یزد بوده و در تمام دوره قاجار نیز جزو این ایالت محسوب می‌شد.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران
#استان_یزد
#انجمن_رمان_98


معرفی شهرستان اردکان

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
آثار تاریخی:
  • زردُگ از مناطق باستانی اردکان است که آثاری مربوط به سده‌های پنجم و ششم هجری را در خود جای داده‌است. به نظر باستان شناسان میدان قلعه بعد از زردگ اقامتگاه دوم اردکانی‌ها بوده‌است.
  • مسجد زیرده و مسجد جامع از بناهای مربوط به قرن دهم هجری
  • مسجد حاج محمد حسین و خانهٔ سروری در محله چرخاب مربوط به دوره قاجاریه
  • خانه‌ی تقدیری که هم اکنون محل اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان اردکان نیز می‌باشد
  • سردر مجدالعلما
  • خانه‌ی آیت‌الله خاتمی که موزه‌ی رجال شهرستان اردکان می‌باشد
  • بازار قدیمی چهارسوق
  • کوچه‌ی آشتی‌کنان واقع در بازار چهارسوق
  • کوچه‌ها و ساباط‌های محله‌های چرخاب و زین‌الدین
  • حمام قدیمی بازار چهارسوق
  • تابستان خانه‌ی مسجد زین‌الدین
قنات‌های اردکان:
اردکان دارای قناتهای متعددی است. با همه اهمیتی که قنات‌ها در تداوم حیات متعادل و زاینده کویر دارند، امروزه، در اثر ورود و رواج شیوه‌های غیر بومی همچون چاه‌های عمیق در کویر، بیشتر قنات‌ها یا به‌طور کامل خشک هستند یا در آستانه خشک شدن.
معادن اردکان:
از مهم‌ترین معادن اردکان و ایران می‌توان به معدن سنگ آهن چادرملو، و اورانیم ساغند اشاره کرد. معادن باریت، سیلیس، سنگ‌های ساختمانی، و خاک مرغوب آن جهت صنایع کاشی نمونه‌های مورد اشاره هستند.
صنایع اردکان:
اردکان به‌عنوان قطب فولاد (منطقه ویژه اقتصادی فولاد) درنظر گرفته شده‌است. از بزرگ‌ترین کارخانجات که در حوزه فولاد و سایر صنایع در حال راه‌اندازی هستند عبارت‌ان:
کارخانجات گندله‌سازی اردکان
  1. نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو
  2. کارخانه آهن اسفنجی (DRI)
  3. شرکت سرمایه‌گذاری فولاد غدیر
  4. شرکت آهن و فولاد ارفع
  5. شرکت الکترود گرافیتی ایران
  6. مجتمع فولاد اردکان
  7. شرکت کاشی و سرامیک گلسرام
  8. شرکت کاشی ایفاسرام
  9. کارخانجات کاشی صدف وزیر مجموعه‌ها
  10. کاشی خاتم
  11. مجتمع چینی بهداشتی رزسفید
  12. شرکت صنایع خودرو کویر ایران
  13. شرکت سرامیکهای صنعتی اردکان
  14. کارخانجات نساجی اردکان
  15. شرکت دامپروری میلشبار
  16. کارخانجات شیشه اردکان شیشه شناور
  17. کاشی سنا
  18. کاشی خورشید اردکان
و کارخانجات مختلفی در حوزه‌های صنایع غذایی، بهداشتی، تبدیلی، گرمایشی، سرمایشی، قطعه‌سازی وغیره.
پسته و حلوا ارده اردکان نیز معروف است.
منبع: ویکی پدیا
#تالار-گردشگری_ایران
#استان_یزد
#شهرستان_اردکان
#انجمن_رمان_98


معرفی شهرستان اردکان

 
آخرین ویرایش:

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
کویر اردکان:
این کویر که سیاه کوه نام دارد مهم‌ترین کویر منطقه یزد است. شکل آن درست مثل یک نعل اسب ست که با جهت شمال غربی - جنوب شرقی در شمال اردکان قرار گرفته‌است. این منطقهٔ کویری بین دو کوه منفرد سیاه‌کوه به ارتفاع ۲۰۵۰ متر در شمال و هریشت به ارتفاع ۱۹۳۹ متر در جنوب واقع است و مکانی ست مناسب جهت جذب جریان‌های آبی و سیلابی که از دامنهٔ این دو کوه سرازیر می‌شود.
ره‌آورد:
یکی از محصولات تولیدی در اردکان کنجد می‌باشد و ارده و حلوا ارده (که از کنجد به دست می‌آید) از سوغاتی‌های مشهور این شهر می‌باشد.
پسته
یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی در اردکان پسته می‌باشد. اکثر مزارع پسته در منطقه احمدآباد، چاه افضل و حسن ابادانارکی وجود دارد.[نیازمند منبع] یکی از مناطقی که دارای پسته زارها و مزارع پسته زیاد می‌باشد منطقه معروف به دم کفتار که از جاده اردکان چوپانان سمت چپ قابل مشاهده است.
دانشگاه‌ها:
دانشگاه اردکان:
  • دانشگاه اردکان
  • دانشکده طب سنتی اردکان
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان
  • دانشگاه پیام نور اردکان
  • دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید بهشتی اردکان
  • دانشگاه علمی کاربردی واحد اردکان
  • دانشگاه علم و هنر اردکان
نقاط دیدنی:
از محلهای دیدنی باید پیرهریشت و پیر سبز چک چک را نام برد، که هر دو بر روی کوه بنا گردیده‌اند، و زیارتگاه زرتشتیان از سراسر جهان هستند. دیگر جاهای دیدنی اردکان عبارت‌اند از خانه تقدیریها-خانه خاتمی -خانه سروری درمحله چرخاب -دربند صدرالفضلا -محلات قدیمی زین‌الدین / بازارنو / کوشکنو /کملاق /علی بیک و چرخاب - مجموعه آب انبارهای شهراحمدآباد - قنات عیش‌آباد احمدآباد -جنگلهای کویری حسن ابادانارکی-منارجنبان خرانق -منطقه حفاظت شده سیاه کوه در حاشیه روستای حسن‌آباد انارکی- امامزاده سید نورالدین-امامزاده سید هاشم شریف اباد—حوض عباس و…
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران
#استان_یزد
#شهرستان_اردکان
#انجمن_رمان_98


معرفی شهرستان اردکان

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
جغرافیا و اقلیم
شهر اردکان در طول جغرافیایی ۵۳ درجه و ۴۸ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایي ۳۲ درجه و ۲۰ دقيقه شمالي واقع شده است. اردکان بر سر راه تهران به کرمان و بندرعباس واقع شده که اين راه از مرکز شهر (جاده سنتو يا دکتربهشتي) مي‌گذرد و در قلب کوير مرکزي ايران جاي دارد. موقعيت قرارگيري شهر در دشت يزد - اردکان مي‌باشد. در قسمت غربي شهر آبادي‌هاي دهستان عقدا، در قسمت جنوبي شهرستان ميبد، در قسمت شرقي دهستان زرين قرار دارند. شهر اردكان از جنوب به شهر ميبد، از شمال به باغات پسته، از غرب به زمين‌هاي زراعي و از شرق به خانه باغ‌هاي معدودي محدود مي‌شود. مساحت شهر اردكان ۲۸۶۸ هكتار است. فاصله هوايي شهر اردكان تا تهران ۴۴۶ كيلومتر، فاصله زميني شهر تا يزد ۶۰ كيلومتر و تا ميبد ۱۰ كيلومتر است. از نظر توپوگرافی، بخش عمده شهرستان با خط تراز تقريبي ۱۵۰۰ متر محدود می‌شود. تنها حدود ۵% مساحت شهرستان كوهستاني بوده و ارتفاع متوسط شهرستان از سطح دريا ۱۲۳۴ متر است. در محدوده شهرستان بلندترين نقطه ارتفاعي مربوط به كوه خوانزا با ارتفاع ۳۱۵۸ متر است. بلندي شهر اردكان از سطح دريا ۱۰۳۵ متر است. ارتفاعات موجود در شهرستان اردکان به شرح زیر است: كوه هريشت (ارتفاع ۱۹۳۹): ۱۲ كيلومتري شمال شرقي اردكان (محل قرارگيري پيرانگاه پير سبز هريشت، زيارتگاه، زرتشتيان)كوه چك چك (ارتفاع ۲۷۴۵): ۳۸ كيلومتري شرقي اردكان (در دامنه غربي آن محل زيارتگاه زرتشتيان، پيرسبز چك چكو) كوه تپه ريگ (ارتفاع ۱۶۰۵): ۲۵ كيلومتري شمال شرقي اردكان كوه‌هاي خرانق (ارتفاع قله ۳۱۹۹ متر): جنوب شرقي شهرستان كوه‌هاي ندوشن (ارتفاع ۲۸۱۷ متر): غرب شهرستان
وضعیت اجتماعی
در شهرستان اردکان نسبت شهرنشینی ۷۹% بوده که به سه شهر اردکان، احمدآباد و عقدا اختصاص یافته است. شهر اردکان در سال ۷۵ دارای ۹۴۷۲ خانوار معمولی ساکن با ۴۳۷۰۸ نفر جمعیت بوده و نسبت **** شهر معادل ۱۰۷ مرد در مقابل هر ۱۰۰ زن بوده است. اين ميانگين در سطح کشور ۱۰۴/۴ است. شهر اردکان از نظر جمعيت و وسعت پس از مركز استان (شهر يزد) اولين شهر استان است. جمعيت بافت قديمی‌شهر اردكان حدود ۱/۸ جمعيت كل شهر است.
منبع: دانشگاه اردکان
#تالار_گردشگری_ایران
#استان_یزد
#شهرستان_اردکان
#انجمن_رمان_98


معرفی شهرستان اردکان

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
سواد:
از ۳۸۱۳۶ نفر جمعیت ۶ ساله و بیشتر شهر، ۸۱% جمعیت (۸۶/۲۶% مردان و ۷۵/۴۴% زنان ) با سواد بوده‌اند.
ویژگی‌های فرهنگی مردم اردکان:
مردم شهر اردکان سخت کوش، با ایمان، بردبار و پاک‌اندیش، ساده و بی پیرایه، متعصب در امور دینی و مقيد به برپايي عزاداري در چند ماه از سال هستند. تعصب و وابستگي خاص به مذهب، پشتکار و سخت‌کوشي، مهمان‌نوازي، صرفه‌جويي، سوداگري، همکاري و تعاون، روحيه کار، روحيه قناعت پيشگي و اقتصادي بودن، اهل ريسك نبودن و بي‌اعتمادي به اقليم و شرايط آب و هوايي و. . . ويژگي‌هايي هستند كه تا حدودي متأثر از شرايط اقليمی‌خاص منطقه (اقليم كويري و گرم و خشك) هستند. مردم اردكان آريايي‌نژاد و ايرانی‌الاصل هستند و به زبان فارسي و به لهجه‌ای شيرين سخن می‌گويند. بيشتر مردم شهر مسلمان و شيعه جعفري هستند و شماري زرتشتي نيز در ناحيه زندگي می‌كنند. از جمعيت شهر اردكان ۹۹/۶% مسلمان و ۰/۴% زرتشتي، مسيحي و. . . هستند.
ویژگی‌های بافت تاریخی شهرستان اردکان
حسینیه یا میدان
در هر مرحله حسینیه‌های کوچک یا بزرگی قرار داشته که در اصطلاح محلی به آنها میدان می‌گفته‌اند، اگر چه در ماه محرم از این حسینیه‌ها برای عزاداری استفاده می‌شده ولی در طول سال اغلب آنها به‌صورت مراکز تجاری در می‌آمده است، زیرا این میدان‌ها در نزدیکی دروازه‌های ورودی شهر قرار داشته و هیزم و زغال و سایر اقلامی که در داخل مغازه نمی‌توانستند بفروش برسانند در این میدان‌ها خرید و فروش می‌گردیده است. عمده‌ترین میدان‌های اردکان عبارت بوده است از: حسینه (میدان) بازارنو در نزدیکی دروازه بازار نو، میدان کوشکنو در نزدیکی دروازه کوشکنو، میدان علی در نزدیکی دروازه سیف، میدان بالاده در نزدیکی دروازه میرصالح، میدان زین الدین در نزدیکی دروازه آخوند، میدان علی بیک در نزدیکی دروازه علی بیک. دور تا دور اغلب میدان‌ها نیز مغازه‌های وجود داشته که از آنها به عنوان کارگاه‌های زیلوبافی، لبافی و حلاجی و. . . استفاده می‌شده است
منبع: دانشگاه اردکان
#تالار_گردشگری_ایران
#استان_یزد
#شهرستان_اردکان
#انجمن_رمان_98


معرفی شهرستان اردکان

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
کاروانسرا
کاروانسراها نیز به عنوان مراکز تجارت و اسکان کاروان‌ها محسوب می‌شده‌اند و اغلب آنها در نزدیکی مراکز تجاری بنا شده بودند چنانچه کاروانسراهای حضرتی، گودالگ و کوشکنو در مسیر بازار شمال به جنوب قرار داشته‌ و کاروانسرای میدان علی در مسیر بازار شرق به غرب و کاروانسرای علی بیک در نزدیکی میدان و بازارچه محلی علی بیک قرار داشته است.در دوره قاجار کاروانسرای سلطان در کنار دروازه سیف و کاروانسرای دیگری در کنار دروازه بازارنو و کاروانسرای علی بیک در بیرون دروازه علی بیک بنا گردیده که این سه کاروانسرا چسبیده به حصار شهر بوده‌اند امّا راه ورودی آنها بیرون از دروازه بوده است.رباط شاه عباسی هم که در مسیر راه یزد به اصفهان ساخته شده بوده حدود دویست متر تا دروازه بازارنو فاصله داشته است.
اماکن رفاهی:
حمام به عنوان عمده‌ترین اماکن عمومی‌رفاهی در قدیم محسوب می‌گردیده و تمام حمام‌های داخل بافت وقفی می‌باشد اغلب آنها برای تعمیر و بعضی از مصارف دیگر آن نیز دارای موقوفات می‌باشند. حمام‌های داخل بافت نسبتاً‌ بزرگ و قسمت‌های زنانه و مردانه آن به‌صورت مجزا و نزدیک به هم بنا شده‌اند. قدیمیترین حمام داخل بافت، حمام بازار است که خوشبختانه تاکنون نیز سالم و مورد استفاده می‌باشد.دیگر حمام‌های داخل بافت عبارت است از: حمام حاج ملاحسن و حمام چرخاب در محله چرخاب، حمام کوشکنو در محله کوشکنو، حمام طالب در محله زین‌الدین و حمام بازار در کنار مسجد جامع و مسیر بازار شرق به غرب بوده است. جالب اینکه تمامی‌آنها تقریباً در ضلع غربی بافت قدیم قرار داشته‌اند.
آب انبار:
آب انبارها به عنوان تأمین کننده آب آشامیدنی داخل و خارج از بافت قدیم بوده‌اند و اغلب آنها توسط افراد خیّر بنا شده بوده و دارای موقوفاتی جهت آبگیری و تعمیرات می‌باشند. این آب انبارها علاوه بر تأمین آب شرب مصرفی مردم، اغلب دارای پاکنه آب قنات بوده که از آنها برای شستشو و تجدید وضو استفاده می‌کرده‌اند و در بالای سردر آنها نیز مسجدهای کوچکی برای برگزاری نماز یا محلی برای استراحت تعبیه شده بوده است. استفاده از آب انبار به‌طور کلی رایگان می‌بوده و تمام آب انبارها دارای مسیرهایی بوده‌اند که در فصل زمستان از آب قنات صدرآباد و باغستان آبگیری می‌شده‌اند.
آب انبارهای اردکان اغلب دارای سه بادگیر یک طرفه می‌باشند که از این نظر در نوع خود حالت منحصر به فردی دارند که هیچ کجای ایران نظیر آنها دیده نمی‌شود. همچنین سقف‌های خشتی و گنبدی شکل خزینه‌های آب انبارها و راه‌پله‌های آجری زیبای آنها نماد معماری اردکان محسوب می‌گردند.
اکثر آب انبارهای داخل بافت قدیم هنوز سالم و قابل بهره‌برداری می‌باشند و در مواقع قطع آب از آنها استفاده می‌گردد.
منبع: دانشگاه اردکان
#تالار_گردشگری_ایران
#استان_یزد
#شهرستان_اردکان
#انجمن_رمان_98


معرفی شهرستان اردکان

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مسجد:
از نکات بسیار جالبی که در بافت قدیم اردکان دیده می‌شود وجود مساجد متعدد و بسیار بزرگ است که علی‌رغم توسعه اردکان در چند سال اخیر هنوز مسجد جامع داخل بافت بزرگترین مسجد اردکان محسوب می‌گردد و این نشانگر وسعت نظر سازندگان آن می‌باشد.مساجد بزرگ داخل بافت دارای دو قسمت به اصطلاح تابستانی و زمستانی «شبستان و گنبد خانه» می‌باشند و به جز مسجد حاج محمدحسین اکثر آنها از خشت و گل ساخته شده‌اند تاریخ بنای قدیمی‌ترین آنها مشخص نیست، ولی آثار موجود در مسجد زیرده و جامع مربوط به اواخر قرن دهم هجری قمری می‌باشد. دیگر مساجد داخل بافت عبارت است از مسجد حاج سعیدا و مسجد حاجی رجبعلی در محله چرخاب، مسجد زین الدین واقع در محله زین الدین، مسجد حاج محمد حسین واقع در کنار بازار بزرگ شهر، مسجد کوشکنو در محله کوشکنو.علاوه بر مساجد بزرگ تعداد زیادی مسجد کوچک نیز در محلات مختلف وجود دارد که نام بعضی از آنها چنین است: مسجد آرد خرما، مسجد میدان سنگ، مسجد قرائت خانه، مسجد کوچه‌ خاتمی، مسجد حاج محمدرضا، مسجد محله تیران، مسجد سرپل، مسجد حسینیه بازار نو و . . .
آسیاب:
به‌طور کلی آسیاب‌های بزرگ در منطقه اردکان بـ*ـو*سیله آب قنات به چرخش درمی‌آمده و به همین دلیل اغلب آنها در خارج از بافت قرار داشته است. تنها یک آسیاب آبی که بـ*ـو*سیله آب قنات مورتین کار می‌کرده، به نام آسیاب «دزدگ» در داخل بافت قرار داشته است و همچنین تعدادی دستاس یا آسیاب دستی در خانه‌های مردم وجود داشته که برای بلغور کردن گندم و جو، از آنها استفاده می‌شده است.
دربند:
یکی دیگر از ویژگی‌های بافت قدیم اردکان دربندهای متعدد بوده است. هر دربند متعلق به افراد خاصی بوده که به علت قدرت مالی و نفوذ سـ*ـیاسی دارای چندین خانه بوده‌اند که درِ ورودی این خانه‌ها در داخل دربند باز می‌شده است. در ابتدای دربند دری نسبتاً‌ بزرگ قرار داشته که شب‌ها می‌بسته‌اند و خانه‌های داخل دربند از امنیت بیشتری برخوردار بوده‌اند، ‌اغلب دربندهای موجود در اردکان متعلق به اوائل دوره قاجار می‌باشد و در محله چرخاب قرار دارد. مشهورترین آنها عبارت است از: دربند صدرالفضلا، دربند مجدالعلما، دربند حاج ملا تقی، دربند سلطان، دربند سنائی و. . .
منبع: دانشگاه اردکان
#تالار_گردشگری_ایران
#استان_یزد
#شهرستان_اردکان
#انجمن_رمان_98


معرفی شهرستان اردکان

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
بادگیر
بادگیر به عنوان اصلی‌ترین منبع تأمین هوای خنک در بافت قدیم محسوب می‌گردیده است لذا به‌طور قطع می‌توان گفت که تمام خانه‌ها دارای یک یا چند بادگیر بوده است، ‌تعداد چشمه‌های بادگیر بستگی به وسعت اتاق یا صفه‌ای داشته که بادگیر به آن منتهی می‌شده است. بادگیرهای اردکان یک طرفه و دهانه آنها به طرف شمال می‌باشد و بادی هم که از آن طرف می‌وزد به شَمال مشهور است. بادگیرها اکثر از خشت و گل می‌باشد و در قسمت بالای آن چشمه‌های تعبیه شده و سقف چشمه‌ها اغلب به‌صورت شیب‌دار در نظر گرفته می‌شده تا باد بهتر به داخل بادگیر هدایت گردد.اتاق بادگیر یا صفه اگر چه بیشتر در قسمت جنوب خانه قرار داشته امّا در بعضی از خانه‌ها اتاق‌هایی در شمال خانه وجود داشته که دارای بادگیر بوده است.تعداد چشمه‌های بادگیر اگر چه طبق یک سنت محلی فرد است امّا در بادگیرهای بزرگ بیشتر نشانگر عرض اطاق یا صفه می‌باشد. ارتفاع بادگیر نیز نسبت به ساختمان‌های اطراف بسیار موزون و هماهنگ است چنان‌که در خط آسمانی بافت قدیم اردکان یک ساختمان ناموزون و نامتناسب وجود نداشته است، ولی در سال‌های اخیر ساخت و سازهای داخل بافت این توازن را به هم زده و هر بیننده یا یک نگاه می‌تواند این ناهماهنگی را مشاهده نماید.
ویژگی‌های ساخت و ساز:
ساخت و ساز در بافت قدیم با خشت و گل صورت می‌گرفته و این کار علاوه بر اینکه نیاز به حمل و نقل مصالح را کم می‌کرده، محاسن عمده دیگری نیز داشته که مهمترین آنها جلوگیری از نفوذ سرما و گرما به داخل ساختمان بوده است، همچنین برای تهیه خشت از گِلِ کفِ حیاط استفاده می‌کرده‌اند، در نتیجه حیاط خانه از سایر قسمت‌ها گودتر می‌شده و این امر سبب می‌گردیده تا رطوبتِ داخل اتاق‌ها و صفه‌های اطراف حیاط از طریق دیوارهای آجری به داخل حیات منتقل گردد و بالطبع دیوارها و کف اطاق‌ها خالی از رطوبت می‌شده است.
خانه‌های تاریخی:
خانه‌های تاریخی شامل : خانه‌های تاریخی تقدیری – طبایی – خاتمی‌– افضلی – انصاری – ضیایی – سروری – سنائی – صغیره – مظلوم شماره ۱ و ۲ – معصومی
زیرساخت‌های گردشگری
زیر ساخت‌های گردشگری شهرستان اردکان شامل : مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی عقدا ۱ و ۲ – مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی خورشید – منطقه نمونه گردشگری رباط خرگوشی – کمپینگ خورشید- شهر احمد آباد اردکان – بخش عقدا – چک چک – روستای حاجی آّاد زرین – خرانق – رباط پشت بادام – کویر سیاه کوه – کویر شهر نو – باتلاق گاو خونی.
تعداد صنایع دستی
صنایع دستی رایج در شهرستان اردکان شامل : زنجیربافی – شعر بافی – خورجین بافی – زیلو بافی – قالی بافی – چیلون‌گری – سرمه دوزی – کلک سازی – سبد بافی – نقل سازی – حصیربافی – جارو بافی – زیورآلات سنتی (طلا سازی).
تعداد موزه‌های شهرستان اردکان
موزه‌های مردم شناسی، موزه فرش (خانه افضلی)، موزه مفاخر ( خانه خاتمی‌) – موزه فرهنگ ( جدیدالتأسیس).
منبع: دانشگاه اردکان
#تالار_گردشگری_ایران
#استان_یزد
#شهرستان_اردکان
#انجمن_رمان_98


معرفی شهرستان اردکان

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
برنامه بلند مدت و چشم‌انداز گردشگری شهرستان اردکان:
احیاء صنایع دستی و کارآمد کردن و سودآور نمودن صنایع دستی – ایجاد اشتغال در زمینه‌های صنایع دستی و گردشگری و درآمد زایی در این زمینه‌ها – ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان اردکان از جمله هتل‌ها و رستوران‌ها – مرمت و احیای بافت تاریخی به‌طور کامل – بازگرداندن سکنه بافت تاریخی و ایجاد امکانات رفاهی برای زندگی افراد در بافت‌های تاریخی – جذب گردشگران داخلی و خارجی - حفاظت و مراقبت از مواریث فرهنگی شهرستان اردکان برای حفظ اصالت گذشتگان و معرفی به آیندگان – بالا بردن سطح کیفیت موزه‌های شهرستان و ایجاد موزه‌های جدید – معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری به نسل‌های آینده.
زیربنای بافت تاریخی اردکان:
بافت تاریخی شریف آباد ۲۰ هکتار – بافت تاریخی سروسفلی ۲۰ هکتار – بافت تاریخی داخل حصار اردکان ۵۰ هکتار – بافت تاریخی محلات خارج از حصار ۷۰۰ هکتار – بافت روستای ترک آباد ۲۰ هکتار – بافت روستای چاه افضل ۱۵ هکتار – بافت تاریخی شهر احمدآباد ۲۰ هکتار
تعداد هتل‌ها و بین راهی‌ها و مجموعه‌های گردشگری در شهرستان اردکان:
بین راهی: امامزاده سید نورالدین احمد – امامزاده سید محمد هفتادر – امامزاده شاهزاده قاسم ساغند – زیارتگاه حوض عباس چرخاب – مجتمع بین راهی طریق الرضا (ع) – مجتمع بین راهی غزال سیاه کوه – مجتمع بین راهی مسجد امام حسین (رباط مختار یا رباط حوض گور) – مجتمع بین راهی شماره ۱ و ۲ عقدا - هتل کاریز – مهمانسرای جهانگردی – هتل باغسرای اردکان – مهمانسرای بهار – هتل خالو میرزای عقدا – کاروانسرای حاج ابوالقاسم رشتی عقدا – کاروانسرای خرانق- کمپینگ خورشید – منطقه نمونه گردشگری رباط خرگوشی و یغمیش – منطقه نمونه گردشگری سافاری و ریگ نوردی خرانق.
تعداد روستاهای گردشگری
روستاهای بخش عقدا : زرجوع –فخرآباد –انارستان –خاستکوه – اشتیجه – ارجنان و مزرعه‌های پاگنده و میرزا حکیم
روستاهای بخش خرانق : ‌هامانه – سنگرد – مغستان – انجیرآوند – داربند – درند – زرین – توت – خرانق – مزرعه‌های حاج لطفعلی – حاج علی بیک – حاج آقا و . . .
معرفی پردیسان:
طرح پردیسان واقع در محله چرخاب کوچه ضیائی می‌باشد که شامل خانه‌های انصاری، ضیائی، مجد العلمآء (سروری) و خانه سنائی بوده به وسعتی حدود ۴۰۰۰ مترمربع با کاربری هتل ورستوران توریستی می‌باشد. خانه انصاری با عرصه‌ای به مساحت ۱۱۸۰ مترمربع و اعیان به مساحت ۸۵۳ مترمربع با کاربری محل اقامتی هتل توریستی و خانه ضیایی با عرصه‌ای به مساحت ۷۵۱ متر مربع و اعیان به مساحت ۶۶۰ متر مربع با کاربری آشپزخانه و رستوران (محل پذیرائی) و خانه سروری (مجدالعلماء) با عرصه‌ای به مساحت ۹۷۱ متر مربع و اعیان به مساحت ۶۷۱ متر مربع با کاربری اداری و محل پذیرش میهمانان و گردشگران مورد استفاده قرار گرفته و خانه سنائی با عرصه‌ای به مساحت ۹۶۵ متر مربع و اعیان ۷۰۰ متر مربع با کاربری مرکزارائه خدمات و پشتیبانی هتل در نظر گرفته شده است. مجموعاً این چهار خانه تاریخی ثبت شده به عنوان هتل رستوران و محل اقامت گردشگر با نام مجموعه پردیس اردکان از زیرمجموعه‌های طرح پردیسان کشور می‌باشد.
منبع: داشنگاه اردکان
#تالار_گردشگری_ایران
#استان_یزد
#شهرستان_اردکان
#انجمن_رمان_98


معرفی شهرستان اردکان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا