خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,830
امتیاز واکنش
43,286
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
293 روز 10 ساعت 47 دقیقه
نویسنده این موضوع
تنگ خشک از مقاصد تفریحی و جاذبه های گردشگری مرودشت به شمار می‌آید و در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان مرودشت و روبروی دهستان سیوند واقع شده است. در گذشته دارای چند آبشار بوده که هم اکنون خشک شده است. هم اکنون این منطقه تفرجگاهی با پوشش گیاهی جنگلی از مناطق تفریحی این شهرستان به حساب می‌آید. تنگ خشک به صورت تنگه‌ای است با طول تقریبی ۲۰ کیلومتر و عرض ۲ کیلومتر که دارای پوشش گیاهی انبوه و چشم‌نوازی از درختان بنه، ارژن، بادام کوهی، کیکم است که بکر و دست نخورده است. معادن سنگ دوره هخامنشی و کتیبه دوره پهلوی در محدوده این دره واقع شده است.
منبع: کجارو


این کوه دارای پوشش گیاهی انبوه بنه بادام کوهی کیالک و چشمه سارهای فراوان از جمله چشمه‌های آبشار اوبرو، اندرز، خره، تغرگی، پلنگی، آبشار آغل کمر، سرچشمه (چشمه ابوالمهدی)، واپر، کنج، اشکفت، چال رونی (گود روغنی)، سم سم، آبشار اوشه گاه، پرد وردی، چال جانقلی و پاچه یادگاری است. در کوه‌ها، درخت‌های ونشک (بنه)، ارژن، الوک، کیالک و همچنین سبزی‌های کوهی همچون جاشیر،ریواس، کنگر، لپو، بندول، قارچ، کارده و گیاهان داروییدرمنه و زیره کوهی (فرنجمشک) به وفور یافت می‌شود.
کتیبه پهلوی تنگ خشک سیوند یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در مرودشت است که قدمت آن مربوط به ساسانی می باشد و در تاریخ ۱۳۵۴/۰۷/۰۷ به شماره ثبت 1111 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده مرودشت ۱۲ کیلومتری سیوند، بخش سعادت آباد می باشد.

استان فارس دارای جاذبه های گردشگری، باستانی و طبیعی بسیاری است که کتیبه پهلوی تنگ خشک سیوند شهرستان مرودشت یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان می باشد. برای مشاهده دیگر جاذبه های گردشگری این استان، صفحه معرفی جاذبه های گردشگری استان فارس را ببینید.

سرزمین ایران جزء چند کشور اول جهان با بیشترین پیشینه تاریخ و تمدن در بین تمام کشورهای جهان و از نظر تعداد میراث ثبت شده جهانی در بین کشورهای برتر دنیا قرار گرفته است، در ایران بیش از 30 هزار جاذبه گردشگری، طبیعی و فرهنگی وجود دارد. همچنین بهتر است بدانید ایران، مقام نخست جهان در میان کشورهای جهان از نظر تعداد شهرهای جهانی صنایع دستی را دارا می باشد. با توجه به این که ایران دارای اقلیم های بسیار متنوع آب و هوایی است و به عنوان یکی از امن ترین مقصدهای گردشگری شناخته و معرفی شده است، فرصت بی نظیری برای همه علاقه مندان به صنعت گردشگری در ایران و سراسر دنیا است تا با سفر به ایران و استان فارس، از این همه جاذبه گردشگری، طبیعی، میراث فرهنگی، صنایع دستی بازدید نمایند.
منبع: ویکی پدیا_آفتاب
#تالار_گردشگری_ایران


تنگ خشک مرودشت

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا