خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است. هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,830
امتیاز واکنش
43,289
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
293 روز 10 ساعت 47 دقیقه
نویسنده این موضوع
موزه آب در شیراز
شهر شیراز، دیدنی های بیشماری دارد. از حافظیه و سعدیه گرفته تا باغ های سرسبز و با طراوت آن گردشگران زیادی به سوی خود می کشاند. علاوه بر آنها شکوه تـ*ـخت جمشید و پاسارگاد، بناهای تاریخی، غذاهای محلی، صنایع دستی، همه و همه بسیار تماشایی و حیرت انگیزند.
در میان انبوه جاذبه های گردشگری که در این شهر وجود دارند، موزه های بسیار جالب و قابل توجهی نیز در شیراز تأسیس شده اند، که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. موزه هایی مانند موزه رادیو، موزه موسیقی، موزه سنگ، موزه نظامی، موزه ساسانی و غیره.
یکی دیگر از این موزه ها، موزه آب در شیراز است. آب انبار مجموعه زندیه با تغییر کاربری به موزه آب تبدیل شده است و امروزه به ویژه در ایام نوروز، یکی از مکان های پربازدید گردشگران در شهر شیراز به شمار می رود.
آشنایی با موزه آب در شیراز
در دوران زندیه، بناهای زیبا و مهمی در سطح شهر ساخته شد که اکنون آن بناها در شمار گنجینه های تاریخی ایران زمین به شمار می روند. یکی از این بناهای تاریخی، آب انبار مجموعه زندیه است.
در داخل مجموعه تاریخی و دیدنی زندیه، آب انبار آن وجود دارد. این آب انبار در زمان های گذشته، آب مردمی که در این منطقه شیراز زندگی می کردند را تأمین می کرد.
بنا به صلاحدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، برای آب انبار زندیه تغییر کاربری صورت گرفت و به موزه آب تبدیل شد. برای این تغییر کاربری بالای 70 میلیون تومان هزینه صرف شد.
موزه آب در شیراز شامل ماکت هایی است که از سازه های آبی ادوار تاریخی مختلف ساخته شده است که به زیبایی در این موزه به نمایش گذاشته شده اند. این ماکت ها شامل سدهای استان فارس، آب انبارها، قنات های قدیمی و حمام ها هستند. تماشای این ماکت ها، شناخت خوبی از سازه های آبی به بازدیدکنندگان ارائه می دهد.
علاوه بر نمایش ماکت ها، در موزه آب شیراز، فیلم های مستند و اطلاعات تصویری خوبی نیز برای ارائه اطلاعات قرار داده شده است.
در زمان افتتاح موزه گالری آب، یک نمایشگاه از مجموعه عکس های متعلق به آب انبارهای دوران زندیه که در طول تاریخ آنها ساخته شده بود، برگزار شد.
بادگیر آب انبار، تزئینات آجرکاری شده زیبایی دارد که بسیار شبیه برج کریم خان است و توجه گردشگران را به خود جلب می کند.
آب انبار تاریخی مجموعه زندیه به انجمن هنرهای تجسمی و سنتی فارس پیوسته است. از فعالیت های این انجمن، برپایی نمایشگاه های هنری است.
به ویژه در مخزن اصلی آب انبار، آثار بینظیری از هنرمندان تجسمی کار ساکن در استان فارس به نمایش گذاشته شده است
در ایام نوروز ضمن برگزاری این نمایشگاه های هنری، هر روز اجرای موسیقی سنتی زنده نیز در موزه آب صورت می گیرد. نیمکت ها و صندلی های چوبی برای استراحت و تماشای موسیقی برای بازدیدکنندگان در این موزه گالری قرار داده شده است.
در این آب انبارها، گاهی اوقات کارگاه های تخصصی و بسیار آموزنده ای با حضور چهره های برتر نقاشی برگزار می شود که بسیار مورد استقبال هنردوستان قرار می گیرد.
در بالای آب انبار یک بادگیر مرتفع ساخته شده که هوای داخل آب انبار را تهویه و خنک می کند. به جز آب انبار مجموعه وکیل، در دوران کریم خان چندین آب انبار دیگر نیز در نقاط مختلف شهر شیراز ساخته شده اند. این آب انبارها حافظیه، دیوانخانه، وکیل و هفت تن هستند که کاربری آن ها در گذشته، تهیه آب شرب برای شیرازی ها بود. به مجموع آنها، آب انبارهای کریم خانی گفته می شود.
ایده ساخت این آب انبارها از معماری متعلق به دوره صفویان گرفته شد. مخزن آب انبارها بسیار بزرگ است و از نظر بنا و ساختمان بسیار مستحکم هستند. دسترسی به آب در داخل آب انبار از طریق پله های سنگی میسر می شد.
آب انبارهای کریم خانی، مجموعه های با ارزشی هستند که در سال 1355 در کنار سایر آثار ایران به ثبت ملی رسیده اند.
دسترسی به موزه آب در شیراز
موزه آب در داخل آب انبار وکیل مجموعه زندیه و در میدان توپخانه شیراز قرار دارد. برای دسترسی به موزه آب باید به پشت حمام وکیل بروید، آب انبار در ضلع شرقی ارگ کریم خان است.
زمان بازدید از موزه آب در شیراز

بازدید از موزه آب در شیراز، برای تمامی هنردوستان به ویژه علاقه مندانی که به هنرهای گرافیک و نقاشی تمایل دارند، هر روز از ساعت 9 صبح الی 14 و عصرها از ساعت 16:30 الی 21 امکان پذیر است.
جاذبه های نزدیک موزه آب در شیراز
اگر علاقه مند به هنر هستید و دوست دارید که حتماً موزه آب شیراز را تماشا کنید، بهتر است پس از بازدید از این موزه، سری هم به مجموعه وکیل شیراز بزنید. این مجموعه تاریخی شامل بازار، حمام، مسجد و همین آب انباری است که موزه آب در آن قرار دارد. مجموعه وکیل یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر شیراز است که به دستور کریم خان زند ساخته شد.
می توانید با گشت و گذار در بازار وکیل شیراز، ضمن لـ*ـذت بردن از بافت سنتی و زیبای آن، صنایع دستی شهر شیراز را به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود بخرید. در ضمن فالوده شیرازی را نیز حتماً در این بازار امتحان کنید

منبع: شیراز روم



موزه آب شیراز

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا