- عضویت
- 8/6/20
- ارسال ها
- 722
- امتیاز واکنش
- 6,368
- امتیاز
- 213
- سن
- 23
- محل سکونت
- اتاقم
- زمان حضور
- 27 روز 20 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
امروزه اغلب پردازندههای گرافیکی (GPU) دارای بیش از یک فرکانس هسته هستند که رایجترین آنها فرکانس پایه (base clock) و فرکانس بـ*ـو*ست (boost clock) است. این دو فرکانس نه تنها تفاوتهای اساسی دارند، بلکه حتی کارکرد آنها در کارتهای انویدیا و AMD نیز متفاوت است. در نوشتار پیش رو به تشریح فرکانسهای مختلف پردازندههای گرافیکی و تفاوت های آنها میپردازیم.
فرکانس بـ*ـو*ست چیست؟
در گذشته که فرکانس بـ*ـو*ست وجود نداشت، اجرای بنچمارک های مصنوعی باعث میشد مصرف انرژی از مقدار معمول در اجرای بازیها فراتر برود که واکنش مکانیزم های ایمنی را در پی داشت. هنگامی که مصرف یک پردازنده گرافیکی از مقدار تعیین شده فراتر میرفت، به صورت خودکار فرکانس آن کاهش پیدا میکرد تا مانع از بروز آسیب به کارت یا افزایش دما شود. مشکل آنجا بود که مانع از استخراج نهایت توان کارت میشد. GPU Boost این مشکل را از طریق پایش پیوسته مصرف انرژی و دما حل میکرد که به پردازنده گرافیکی این امکان را میبخشید بدون عبور از خط قرمزهای ایمنی، تمام توان خود را ارائه کند.
با نوآوریهای سخت افزاری و نرم افزاری که انویدیا در سال 2012 معرفی کرد، از آن پس بازیها و برنامهها با فرکانس پایه اجرا میشدند که کمینه فرکانس تضمینی بود، به عبارتی دیگر هیچ گاه فرکانس از آن پایینتر نمیآمد. اما گر توان بیشتری قابل استخراج بود، فناوری 1.0 GPU Boost به طور خودکار هوشمندانه فرکانس را افزایش میداد و تا جایی که به محدودیت مصرف تعیین شده میرسید، آن فرکانس را حفظ میکرد. در آن سو AMD نیز فناوری PowerTune Technology With Boost (PT Boost) را معرفی کرد که کارکرد مشابه ای داشت و به صورت خودکار ولتاژ و فرکانس را افزایش میداد. GPU Boost 2.0 بر آستانه دمای تعیین شده متمرکز بود که امکان افزایش آن وجود داشت.
تاثیر افزایش یا کاهش آستانه دمای هدف
آنچه که فرکانس بـ*ـو*ست خوانده میشود، یک اورکلاک کردن هوشمندانه خودکار است که با هدف افزایش کارایی در زمان مناسب انجام میشود. این دوپینگ ملزم به مناسب بودن شرایطی چون دما و مصرف است
فرکانس بـ*ـو*ست چه تفاوتی با فرکانس پایه دارد؟
در گذشته تنها یک فرکانس وجود داشت که کارکرد آن به روشنی مشخص بود و آن فرکانس پایه بود. فرکانس پایه با عناوین دیگری چون core clock ،engine clock ،graphics clock و GPU clock نیز شناخته میشود. همچنین در گذشته Procesor Clock و Shaders Clock نیز وجود داشت که اگر ساده بخواهیم بگوییم، در انویدیا دو برابر فرکانس هستههای CUDA و در AMD همان فرکانس هسته است. اما آنچه که بر پیچیدگی درک فرکانسهای کارت گرافیک افزود، ظهور فناوری GPU Boost و پس از آن PowerTune Boost بود.
اولین نسل از فناوری GPU Boost انویدیا فرکانس را به طور خودکار بر اساس مصرف تنظیم میکرد. با GPU Boost 2.0 تمرکز به آستانه دما منتقل شد. انویدیا با GPU Boost 3.0 امکان تعیین نقاط ولتاژ دستی را معرفی کرد و میتوان نقاط ولتاژ و فرکانس متناظر آن را بر روی نمودار بـ*ـو*ست تنظیم کرد.
تا پیش از ظهور فناوریهای افزایش دهنده فرکانس (همان Boost) مشکلی وجود نداشت اما با ظهور فرکانس بـ*ـو*ست، فرکانس پایه به حداقل فرکانس تضمینی تبدیل شد که بدان معنا است فرکانس پردازنده گرافیکی در حین اجرای بازیها یا دیگر برنامههای سنگین از آن پایینتر نخواهد رفت.
فرکانس بـ*ـو*ست چیست؟
در گذشته که فرکانس بـ*ـو*ست وجود نداشت، اجرای بنچمارک های مصنوعی باعث میشد مصرف انرژی از مقدار معمول در اجرای بازیها فراتر برود که واکنش مکانیزم های ایمنی را در پی داشت. هنگامی که مصرف یک پردازنده گرافیکی از مقدار تعیین شده فراتر میرفت، به صورت خودکار فرکانس آن کاهش پیدا میکرد تا مانع از بروز آسیب به کارت یا افزایش دما شود. مشکل آنجا بود که مانع از استخراج نهایت توان کارت میشد. GPU Boost این مشکل را از طریق پایش پیوسته مصرف انرژی و دما حل میکرد که به پردازنده گرافیکی این امکان را میبخشید بدون عبور از خط قرمزهای ایمنی، تمام توان خود را ارائه کند.
با نوآوریهای سخت افزاری و نرم افزاری که انویدیا در سال 2012 معرفی کرد، از آن پس بازیها و برنامهها با فرکانس پایه اجرا میشدند که کمینه فرکانس تضمینی بود، به عبارتی دیگر هیچ گاه فرکانس از آن پایینتر نمیآمد. اما گر توان بیشتری قابل استخراج بود، فناوری 1.0 GPU Boost به طور خودکار هوشمندانه فرکانس را افزایش میداد و تا جایی که به محدودیت مصرف تعیین شده میرسید، آن فرکانس را حفظ میکرد. در آن سو AMD نیز فناوری PowerTune Technology With Boost (PT Boost) را معرفی کرد که کارکرد مشابه ای داشت و به صورت خودکار ولتاژ و فرکانس را افزایش میداد. GPU Boost 2.0 بر آستانه دمای تعیین شده متمرکز بود که امکان افزایش آن وجود داشت.
تاثیر افزایش یا کاهش آستانه دمای هدف
آنچه که فرکانس بـ*ـو*ست خوانده میشود، یک اورکلاک کردن هوشمندانه خودکار است که با هدف افزایش کارایی در زمان مناسب انجام میشود. این دوپینگ ملزم به مناسب بودن شرایطی چون دما و مصرف است
فرکانس بـ*ـو*ست چه تفاوتی با فرکانس پایه دارد؟
در گذشته تنها یک فرکانس وجود داشت که کارکرد آن به روشنی مشخص بود و آن فرکانس پایه بود. فرکانس پایه با عناوین دیگری چون core clock ،engine clock ،graphics clock و GPU clock نیز شناخته میشود. همچنین در گذشته Procesor Clock و Shaders Clock نیز وجود داشت که اگر ساده بخواهیم بگوییم، در انویدیا دو برابر فرکانس هستههای CUDA و در AMD همان فرکانس هسته است. اما آنچه که بر پیچیدگی درک فرکانسهای کارت گرافیک افزود، ظهور فناوری GPU Boost و پس از آن PowerTune Boost بود.
اولین نسل از فناوری GPU Boost انویدیا فرکانس را به طور خودکار بر اساس مصرف تنظیم میکرد. با GPU Boost 2.0 تمرکز به آستانه دما منتقل شد. انویدیا با GPU Boost 3.0 امکان تعیین نقاط ولتاژ دستی را معرفی کرد و میتوان نقاط ولتاژ و فرکانس متناظر آن را بر روی نمودار بـ*ـو*ست تنظیم کرد.
تا پیش از ظهور فناوریهای افزایش دهنده فرکانس (همان Boost) مشکلی وجود نداشت اما با ظهور فرکانس بـ*ـو*ست، فرکانس پایه به حداقل فرکانس تضمینی تبدیل شد که بدان معنا است فرکانس پردازنده گرافیکی در حین اجرای بازیها یا دیگر برنامههای سنگین از آن پایینتر نخواهد رفت.
هرآنچه که باید درباره فرکانس Base Clock و Boost Clock کارت گرافیک بدانید
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com