خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Whisper

مدیر آزمایشی تالار ویرایش
ویراستار انجمن
مدیر آزمایشی
  
عضویت
22/11/20
ارسال ها
535
امتیاز واکنش
11,291
امتیاز
303
زمان حضور
96 روز 2 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
افغانستان همسایه شرقی ایران و یکی از سه کشور فارسی‌زبان دنیاست. این کشور 34 ولایت یا استان دارد و جمعیتش حدود 36 میلیون نفر است؛ که حدود 80 درصد آنان را مسلمانان اهل سنت و تقریبا 20 درصد را شیعیان تشکیل می‌دهند.
افغانستان در 1236 شمسی از خاک ایران جدا شد، اما در تمام این سال‌ها آیین، فرهنگ و زبان مشترک مانع از آن شد که پیوند تاریخی این دو ملت از هم بگسلد. این کشور در مسیر جاده باستانی ابریشم واقع شده است.
آثار و بناهای تاریخی در برخی مناطق افغانستان از اهمیت آن‌ها برای بوداییان و زرتشتیان حکایت دارد. پس از اسلام شهرهایی مثل بلخ، هرات و قندهار در افغانستان امروزی اهمیت ویژه‌ای یافتند. اما جنگ‌های متعدد طی چند دهه اخیر مردم این کشور را متحمل رنج‌های زیادی کرد و به بسیاری از زیرساخت‌ها، شهرها، روستاها و ابنیه‌های تاریخی خسارات جدی وارد آورد. متاسفانه هنوز هم بخش‌هایی از خاک افغانستان به جهت حضور نیروهای طالبان یا درگیری آنان با دولت مرکزی، دچار ناامنی است؛ اما حتی این مصائب پیاپی نیز نتوانسته است زیبایی‌های طبیعی افغانستان و تاریخ و فرهنگ کهن آن را از حافظه آگاهان بزداید.
در ادامه، برخی از مهم‌ترین شهرها و مکان‌های دیدنی افغانستان را معرفی می‌کنیم. توصیه می‌شود گردشگران پیش از سفر به این کشور از امنیت مناطقی که قصد بازدید از آن‌ها را دارند مطمئن شوند. در حال حاضر کابل و بخش‌های‌ قابل‌توجهی از ولایات مرکزی امنیت بیشتری دارند.
دیدنی‌های کابل

کابل، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر افغانستان است. این شهر، تاریخی 3500 ساله دارد؛ از این رو جاذبه‌های تاریخی و شهری بسیاری را در خود جای داده است. مسجد بزرگ عبدالرحمن، زیارتگاه سخی، باغ‌ بابُر، موزه ملی افغانستان و بند قرغه از زیباترین مکان‌های دیدنی کابل هستند.

مسجد عبدالرحمن (مسجد بزرگ کابل)

مسجد عبدالرحمن، که آن را مسجد بزرگ کابل نیز می‌خوانند، یکی از بزرگ‌ترین مساجد افغانستان است. این مسجد در سه طبقه و در زمینی به وسعت تقریبی 15 هزار مترمربع ساخته شده است. یکی از طبقات مسجد فقط مختص بانوان است. نام مسجد برگرفته از نام یکی از تجار بزرگ افغان موسوم به حاجی عبدالرحمن است. او که کار ساخت مسجد را در سال 2001 میلادی آغاز کرده بود پیش از پایان آن چشم از جهان فروبست، اما پسران عبدالرحمن کار او را ادامه دادند تا اینکه کار ساخت مسجد در سال 2009 به پایان رسید و در سال 2012 رسما گشایش یافت. مسجد عبدالرحمن 14 گنبد و دو گلدسته دارد و 10 هزار نمازگزار را در خود جای می‌دهد.

زیارتگاه سخی


در دامنه کوه علی‌آباد در شمال‌غربی کابل در منطقه‌ای موسوم به کارته‌سخی، زیارتگاهی وجود دارد که در آن خرقه‌ای منسوب به رسول خدا (ص) نگهداری می‌شود. نوشته‌اند که این خرقه از سال 1109 تا 1181 قمری در فیض‌آباد بدخشان بود. در سال 1181 خرقه هنگام انتقال از بدخشان به قندهار بین راه حدود 8 ماه در این محل نگهداری شد. مردم به همین سبب در محل نگهداری خرقه زیارتگاهی به پا می‌کنند. خرقه منسوب به پیامبر خدا (ص) هم‌اکنون در زیارتگاه خرقه شریفه قندهار نگهداری می‌شود.
منبع:ایسفر


جاذبه های گردشگری افغانستان

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MaRjAn و ~BAHAR.SH~

Whisper

مدیر آزمایشی تالار ویرایش
ویراستار انجمن
مدیر آزمایشی
  
عضویت
22/11/20
ارسال ها
535
امتیاز واکنش
11,291
امتیاز
303
زمان حضور
96 روز 2 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
موزه ملی افغانستان

موزه ملی افغانستان در جنوب‌غربی کابل تا پیش از سال 1992 حدود 100 هزار اثر باستانی را در خود جای داده بود. پس از شروع جنگ داخلی افغانستان شمار زیادی از آن‌ها غارت و به اروپا منتقل شدند. در این موزه آثاری از ادوار مختلف تاریخی از جمله دوران ماقبل تاریخ، عصر برنز و آهن، دوره هخامنشیان، دوره کوشانیان و دوره اسلامی نگهداری می‌شود.

باغ تاریخی بابُر

باغ بابُر، پارکی تاریخی در پایتخت افغانستان و آخرین مکان تاریخی به‌جای مانده از دوره امپراتوری گورکانی هند است. این باغ به‌صورت پلکانی و به‌سبک پردیس‌های ایرانی ساخته شده است. لذا آب نیز به‌صورت آبشاری در جوی جریان یافته و پایین می‌آید. بابر، موسس امپراتوری گورکانی هند بود و این باغ به دستور وی ساخته شد. گفته می‌شود که بابر به‌جهت علاقه خود به این باغ وصیت کرد تا پس از مرگ پیکرش را آن‌جا دفن کنند. هم‌اکنون نیز درون محوطه باغ بنایی مسقف با آرامگاهی در آن به چشم می‌خورد که احتمالا مدفن بابر است.

بند قرغه

قرغه، سد و ذخیره‌گاهی آبی نزدیک کابل است که امکانات لازم برای تفریحاتی همچون قایق‌‌سواری، موج‌سواری، و گلف در اطراف آن فراهم، و هتلی نیز بر کرانه‌اش ساخته شده است. سد قرغه را در سال 1933 میلادی ساخته‌اند. ارتفاع سد 30 متر، طول آن 450 متر و مساحت آب‌گیر نیز بیش از 48 کیلومتر مربع است.

قصر دارالامان

احداث قصر دارالامان در دهه 1920 میلادی آغاز شد. قصر را مهندسی آلمانی به نام والتر هاردن و گروهی از مهندسان همکار او طراحی کرده‌اند. پس از آنکه احداث کاخ تقریبا پایان یافت مدت‌ها بلااستفاده ماند. قصر دارالامان در دسامبر 1968 دچار آتش‌سوزی و پس از مرمت به وزارت دفاع واگذار شد. این بنا در دهه 1990 و در خلال جنگ داخلی افغانستان آسیب دید. تا این اواخر برای بازسازی آن اقدامی صورت نگرفته بود تا اینکه در سال 2016 مرمت آن آغاز شد.

منبع:ایسفر


جاذبه های گردشگری افغانستان

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MaRjAn و ~BAHAR.SH~

Whisper

مدیر آزمایشی تالار ویرایش
ویراستار انجمن
مدیر آزمایشی
  
عضویت
22/11/20
ارسال ها
535
امتیاز واکنش
11,291
امتیاز
303
زمان حضور
96 روز 2 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
دیدنی‌های بلخ

بلخ از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا، شهری باستانی در ایران قدیم، و یکی از شهرهای مهم افغانستان امروزی است. این شهر در حد فاصل آسیای شرقی و غرب آسیا و در استانی هم‌نام خود واقع شده است. بلخ در قدیم از شهرهای مهم خراسان بود. پیش از اسلام نیز به‌خاطر اهمیت و موقعیت جغرافیایی خود از فرهنگ بودایی تاثیراتی پذیرفته بود. از جمله آثار مهم بلخ می‌توان به مسجد نه‌گنبد (حاجی پیاده)، مسجد سبز، دژها و استحکامات باستانی و بناهای بودایی اشاره کرد.

مسجد نه‌گنبد (مسجد حاجی پیاده)

مسجد تاریخی نه‌گنبد در نیمه دوم قرن 9 میلادی و در دوران سامانیان ساخته شد. این مسجد در 3 کیلومتری جنوب شهر بلخ قرار دارد. امروزه از این بنا چیز زیادی باقی نمانده است. ورودی مسجد نه‌گنبد به 9 قسمت تقسیم شده است که هر یک در گذشته با گنبدی مسقف شده بود. دیوارهای بیرونی بنا از آجرهای خشتی ساخته شده است. مردم هنگام بازدید از این مسجد آرامگاه شخصی به نام حاجی پیاده را نیز زیارت می‌کنند که در قرن 15 میلادی در این‌جا دفن شده است.

مسجد سبز

مسجد سبز در دوره تیموریان ساخته شده است. کار احداث مسجد در سال 1419 آغاز و در سال 1421 پایان یافت. متاسفانه ساختمان مسجد به‌خاطر کم‌توجهی و نیز جنگ‌‌های چندده‌ساله آسیب دیده است، اما حیاط یا محوطه بیرونی به‌خوبی محفوظ مانده و مردم می‌توانند آن‌جا نماز بخوانند. بنای مسجد سبز، آجری و درهای آن چوبی است. برای تزیین مسجد نیز از لاجورد استفاده شده است.

منبع:ایسفر

دیدنی‌های قندهار

قندهار شهری باستانی و دومین شهر بزرگ افغانستان است. این شهر در گذشته یک بار به دست مغول‌ها و بار دیگر به دست تیمور گورکانی ویران شد. قندهار در عهد صفوی به‌لحاظ نظامی و بازرگانی اهمیت زیادی یافت. باستان‌شناسان در کاوش‌های خود آثاری از عصر مفرغ در این شهر پیدا کرده‌اند. مهم‌ترین مکان مذهبی و تاریخی این شهر، زیارتگاه خرقه شریفه است.

مسجد جامع قندهار و زیارتگاه خرقه شریفه

افغان‌ها زیارتگاه خرقه شریفه منسوب به پیامبر خدا (ص) را یکی از مقدس‌ترین اماکن مذهبی خود دانسته و آن را قلب افغانستان می‌نامند. این زیارتگاه در مجاورت مسجد جامع قندهار است و در آن خرقه‌ای نگهداری می‌شود که مردم معتقدند متعلق به رسول خدا (ص) است.

منبع:ایسفر


جاذبه های گردشگری افغانستان

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn و ~BAHAR.SH~

Whisper

مدیر آزمایشی تالار ویرایش
ویراستار انجمن
مدیر آزمایشی
  
عضویت
22/11/20
ارسال ها
535
امتیاز واکنش
11,291
امتیاز
303
زمان حضور
96 روز 2 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
دیدنی‌های مزار شریف

مزار شریف مرکز ولایت بلخ و چهارمین شهر بزرگ افغانستان است. این شهر باستانی در شمال افغانستان از حیث مذهبی، تاریخی و فرهنگی اهمیت زیادی دارد. هر سال در ایام نوروز در مزار شریف جشنی به نام جشن گل سرخ برگزار می‌شود. مهم‌ترین نقطه این شهر، مسجد کبود مزار شریف است.

مزار شریف (مسجد آبی یا مسجد کبود)

طبق منابع و شواهد معتبر تاریخی، مسجد کبود یا مسجد آبی مزار شریف مدفن امام‌زاده‌ای فقیه و شاعر به نام ابوالحسن علی بن ابوطالب از نوادگان امام سجاد علیه‌السلام است که در قرن 5 هجری می‌زیسته است. همین تشابه اسمی سبب شده است تا اهل سنت افغانستان عموما گمان کنند که مسجد کبود مزار امام علی علیه‌السلام است. شیعیان به این مسجد احترام می‌گذارند، اما ادله و شواهد محکم تاریخی و روایی آن‌ها جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که مزار امام اول شیعیان حضرت علی علیه‌السلام در نجف اشرف است.

منبع:ایسفر

دیدنی‌های هرات

شهر باستانی هرات در غرب افغانستان واقع شده است. اماکن و ویرانه‌های تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارد. مسجد جامع هرات و ارگ هرات که به قلعه اختیارالدین نیز معروف است از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی شهر هستند.

مسجد جامع هرات

مسجد جامع هرات قدیمی‌ترین و پنجمین مسجد بزرگ جهان است. این مسجد در دوره تیموریان ساخته شده است. مسجد جامع هرات بر زمین‌های به‌جای مانده از دو آتشکده زرتشتی بنا شد که قبلا به‌علت وقوع زمین‌لرزه و آتش‌سوزی ویران شده بودند. احداث مسجد در سال 807 هجری قمری برابر با 1404 میلادی به پایان رسیده است.

ارگ هرات (قلعه اختیارالدین)

ارگ هرات یا قلعه اختیارالدین بنایی تاریخی است که از دوران اسکندر مقدونی به جای مانده است. تاریخ ساخت این دژ به سال 330 پیش از میلاد برمی‌گردد. طی 2000 سال اخیر امپراتوری‌های زیادی این ارگ را به‌عنوان مقر اصلی خود برگزیده‌اند و این بنا قرن‌های متمادی بارها ویران و از نو بازسازی شده است. مساحت این قلعه خشتی حدود 5000 متر مربع و ارتفاع بلندترین نقطه آن 20 متر است. این دژ که بر اثر چند دهه جنگ، در آستانه فروپاشی بود طی سال‌های 2006 تا 2011 بازسازی شد. ارگ هرات اکنون به موزه تبدیل شده است.

منبع:ایسفر


جاذبه های گردشگری افغانستان

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn و ~BAHAR.SH~

Whisper

مدیر آزمایشی تالار ویرایش
ویراستار انجمن
مدیر آزمایشی
  
عضویت
22/11/20
ارسال ها
535
امتیاز واکنش
11,291
امتیاز
303
زمان حضور
96 روز 2 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
دیدنی‌های بامیان

بامیان مرکز ولایتی با همین نام در نواحی مرکزی افغانستان است. این شهر در گذشته‌های دور به‌جهت قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم بسیار پررونق بود. بامیان پیش از اسلام برای راهبان بودایی اهمیت داشت و به همین جهت آثار مختلفی از آن دوران در این شهر به‌جای مانده است. بند امیر، پارک ملی دره آجر، پیکره‌های تخریب‌شده بامیان، و شهر ضحاک از آثار مهم تاریخی و طبیعی این شهر به شمار می‌روند.

پارک ملی بند امیر

بند امیر، اولین پارک ملی افغانستان، در ولایت بامیان واقع شده است. این پارک متشکل از 6 دریاچه عمیق است که با نوعی سنگ آهک متخلخل موسوم به تراورتن از هم جدا شده‌اند. این دریاچه‌ها در کوه‌های هندوکش قرار گرفته‌اند. ساکنان منطقه غالبا از نژاد هزاره‌ و عمدتا شیعه هستند. پس از به ثبت رسیدن این پارک در سال 2009 اداره‌‌ای برای حفاظت از آن تاسیس شد.

تندیس‌های بودا در بامیان

این پیکره‌ها یکی به ارتفاع 53 و دیگری 35 متر در دل کوه کنده‌کاری شده‌ بودند. تاریخ ساخت پیکره بزرگ‌تر را سال 554 و پیکره کوچک‌تر را 507 میلادی دانسته‌اند. نیروهای طالبان هر دو پیکره را در سال 2001 تخریب کردند. در سال 2008 کاوش‌های بیشتر در این محل به کشف چند غار و پیکره دیگری از بودا منجر شد. بر دیواره غارها نقوشی از سده‌های پنجم و نهم میلادی به جای مانده است.

شهر ضحاک (شهر سرخ)

دیگر اثر تاریخی بامیان، ویرانه‌های شهر ضحاک یا شهر سرخ است. این شهر در روزگاران قدیم 3000 سکنه داشت و سرانجام در سال 1222 میلادی به دست چنگیزخان ویران شد. علت اینکه گاهی این شهر را شهر سرخ می‌خوانند، صخره‌ها و دره‌های سرخ‌رنگ اطراف آن است. طبق یکی از افسانه‌های محلی، در قدیم شاهی به نام ضحاک بر این دژ فرمان می‌رانده که برخی از اوصاف او شبیه ضحاک در شاهنامه فردوسی است.

منبع:ایسفر

دیدنی‌های سمنگان

سمنگان یکی از ولایت‌های سی‌وچهارگانه افغانستان و مرکز آن، شهر حاصل‌خیز آیبک است. در دوران باستان بخشی از قلمرو ایران بود و طبق روایت شاهنامه در مرز ایران و توران قرار داشت. سمنگان در قرن 4 و 5 میلادی در دوران امپراتوری کوشانیان از مراکز معروف بوداییان به شمار می‌رفت.
تحت رستم سمنگان

تـ*ـخت رستم سمنگان، یکی از آثار تاریخی معروف این ولایت است. این بنا که در قدیم عبادتگاه بوداییان بود، متشکل از سکویی کروی‌ است که معبدی چهارگوش روی آن ساخته و خود سکو نیز توسط خندق‌واره‌ای از زمین‌های اطراف جدا شده است. گفتنی است در شهر بلخ افغانستان نیز محل باستانی دیگری با نام تپه رستم و تـ*ـخت رستم وجود دارد و نباید آن را با تـ*ـخت رستم سمنگان اشتباه گرفت.
با اینکه مطلب ما این‌جا به پایان می‌رسد، اما حکایت افغانستان همچنان باقی است، زیرا این دیار نیز مانند بسیاری دیگر از سرزمین‌های شرقی تاریخی کهن را پشت سر گذاشته است و به‌طور حتم در بسیاری از دیگر شهرها و روستاهای آن نیز می‌توان مکان‌های مذهبی و تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیاری مشاهده کرد.

منبع:ایسفر


جاذبه های گردشگری افغانستان

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn و ~BAHAR.SH~
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا