- عضویت
- 10/7/20
- ارسال ها
- 1,918
- امتیاز واکنش
- 23,591
- امتیاز
- 368
- محل سکونت
- ~OVEN~
- زمان حضور
- 104 روز 16 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
نویسنده : شهروزی، سیده فرحناز
اشاره:
به منظور ایجاد زمینه لازم جهت تشویق و ترغیب اساتید و مربیان عقیدتی سـ*ـیاسی بسیج نسبت به امر تحقیق و پژوهش، هر سال فراخوان مقاله با محورهای مختلف صورت می پذیرد که تاکنون با استقبال خوب این عزیزان مواجه و آثار قلمی مناسب و درخور توجهی واصل گردیده است.
مقاله حاضر حاصل تلاش یکی از مربیان محترم بسیجی است که در فراخوان سال 1388 به معاونت «تربیت و آموزش عقیدتی سـ*ـیاسی سازمان بسیج مستضعفین» ارسال گردید که به جهت دارا بودن نکاتی پیرامون روش های عملی در حوزه تربیت دینی منتشر می گردد.
به همین بهانه از تمام مربیان و خوانندگان محترم نشریه دعوت می شود تا مقالات و آثار قلمی خود را با حفظ جنبه کاربردی و آموزشی به نشانی نشریه ارسال نموده تا پس از بررسی، در صورت همخوانی با اهداف نشریه و برخورداری از کیفیت لازم، در شماره های آتی مورد بهره برداری قرار گیرد.
مقدمه
بازنگری در روش ها، نقد و تصحیح رفتارها و تأمل و درنگ در باورها و نگرش ها، چشم اندازهای روشن تری را در عرصه ی تربیت دینی فراروی مان خواهد گشود. بازنگری، زمینه ساز بازآفرینی و بازسازی است و اگر هر از چندگاه چنین مجال و فرصتی را فراهم نیاوریم، ممکن است تغییر رفتارها بسیار دشوار و حتی ناممکن شود و به زبان قرآن، تبدیل به «رین»(1) شوند؛ یعنی زدودن آن ها توان سوز و محال باشد. عادت ها؛ رفتارهای تکرار و سنگواره شده اند که همچون حصارهای بلند و دیوارهای عبوس، فرصت تماشای تازه را از انسان می گیرند. روش های نامطلوب وقتی مکرر شوند به عادت هایی تبدیل می شوند که خود بخشی از شخصیت و رفتار را شکل خواهند داد. همین است که امروز و همیشه نیازمند تحلیل و مطالعه ی رفتارهای خود هستیم تا مبادا «روش های نامحرم»! در رفتار و پندار ما رسوخ و رسوب یافته باشند و به عادت هایی تبدیل شوند که تغییر آن ها دشوار باشد.
خاستگاه روش مطلوب، دانش و بینش مطلوب است. روش های نامطلوب و زیان بار، ترجمان معرفت های اندک و ژرف نایافته اند. ما امروزه به همان اندازه که به استخراج و فهم دانش دینی نیازمندیم، نیازمند کشف و استخراج روش های سازنده از متن دین نیز هستیم و در کنار آن به حذف روش های ناهمخوان با دین، نیازمندتر. در این نوشتار بر آنیم تا در عین نقد روش های موجود که آفت زا و آسیب آفرین اند، روش های کارا و موثر در حوزه ی تربیت دینی را با تکیه بر سیره و روش الگوهای متعالی دینی تحلیل و تبیین کنیم.
1ـ تبدیل موقعیت های منفی به مثبت، روش و سیرت اسوه های ماست
هنر انسان های بزرگ، تبدیل موقعیت های ناگوار و ناخوشایند به فرصت هایی صالح و سازنده است. پیشامدهای ناگوار، رخدادهای تلخ و موقعیت های رنج آور، قفل هایی نیستند که درها را به روی ما ببندند یا سدهایی که توقّف آفرین باشند. از این قفل ها می توان به «کلید» رسید و از این سدها به نیروآفرینی و شکوفایی!
این نکته ی بدیع و شگفت را از این آیه ی قرآن (2) باید آموخت که «عسر» با خویش «یُسر» می آورد؛ یعنی هیچ قفلی نیست که با خود کلید نداشته باشد و اگر عمیق تر ببینیم هیچ قفلی نیست که خود «کلید» نباشد!
2ـ سیر روش، باید از بسیط به پیچیده و از آسان به دشوار و بر اساس ظرفیت و موقعیت متربی باشد
روش ها باید همخوان با سعه و ظرفیت وجودی مخاطب ها باشند. آنان که در مسیر هدایت هستند، هنوز هاضمه های مناسب نیافته اند؛ به کودکانی می مانند که روانی «یُسر» را بر می تابند و لقمه های درشت و خشن، نیروی حیات را از آن ها می گیرد. در سال های نخستین بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، جامعه هنوز کودک است. لذا می بینیم که نخستین سوره های نازل شده بسیار آهنگین و متناسب با ظرفیت این کودکان! کوتاه اند؛ هم در طول آیات و هم در مجموعه سوره.
اشاره:
به منظور ایجاد زمینه لازم جهت تشویق و ترغیب اساتید و مربیان عقیدتی سـ*ـیاسی بسیج نسبت به امر تحقیق و پژوهش، هر سال فراخوان مقاله با محورهای مختلف صورت می پذیرد که تاکنون با استقبال خوب این عزیزان مواجه و آثار قلمی مناسب و درخور توجهی واصل گردیده است.
مقاله حاضر حاصل تلاش یکی از مربیان محترم بسیجی است که در فراخوان سال 1388 به معاونت «تربیت و آموزش عقیدتی سـ*ـیاسی سازمان بسیج مستضعفین» ارسال گردید که به جهت دارا بودن نکاتی پیرامون روش های عملی در حوزه تربیت دینی منتشر می گردد.
به همین بهانه از تمام مربیان و خوانندگان محترم نشریه دعوت می شود تا مقالات و آثار قلمی خود را با حفظ جنبه کاربردی و آموزشی به نشانی نشریه ارسال نموده تا پس از بررسی، در صورت همخوانی با اهداف نشریه و برخورداری از کیفیت لازم، در شماره های آتی مورد بهره برداری قرار گیرد.
مقدمه
بازنگری در روش ها، نقد و تصحیح رفتارها و تأمل و درنگ در باورها و نگرش ها، چشم اندازهای روشن تری را در عرصه ی تربیت دینی فراروی مان خواهد گشود. بازنگری، زمینه ساز بازآفرینی و بازسازی است و اگر هر از چندگاه چنین مجال و فرصتی را فراهم نیاوریم، ممکن است تغییر رفتارها بسیار دشوار و حتی ناممکن شود و به زبان قرآن، تبدیل به «رین»(1) شوند؛ یعنی زدودن آن ها توان سوز و محال باشد. عادت ها؛ رفتارهای تکرار و سنگواره شده اند که همچون حصارهای بلند و دیوارهای عبوس، فرصت تماشای تازه را از انسان می گیرند. روش های نامطلوب وقتی مکرر شوند به عادت هایی تبدیل می شوند که خود بخشی از شخصیت و رفتار را شکل خواهند داد. همین است که امروز و همیشه نیازمند تحلیل و مطالعه ی رفتارهای خود هستیم تا مبادا «روش های نامحرم»! در رفتار و پندار ما رسوخ و رسوب یافته باشند و به عادت هایی تبدیل شوند که تغییر آن ها دشوار باشد.
خاستگاه روش مطلوب، دانش و بینش مطلوب است. روش های نامطلوب و زیان بار، ترجمان معرفت های اندک و ژرف نایافته اند. ما امروزه به همان اندازه که به استخراج و فهم دانش دینی نیازمندیم، نیازمند کشف و استخراج روش های سازنده از متن دین نیز هستیم و در کنار آن به حذف روش های ناهمخوان با دین، نیازمندتر. در این نوشتار بر آنیم تا در عین نقد روش های موجود که آفت زا و آسیب آفرین اند، روش های کارا و موثر در حوزه ی تربیت دینی را با تکیه بر سیره و روش الگوهای متعالی دینی تحلیل و تبیین کنیم.
1ـ تبدیل موقعیت های منفی به مثبت، روش و سیرت اسوه های ماست
هنر انسان های بزرگ، تبدیل موقعیت های ناگوار و ناخوشایند به فرصت هایی صالح و سازنده است. پیشامدهای ناگوار، رخدادهای تلخ و موقعیت های رنج آور، قفل هایی نیستند که درها را به روی ما ببندند یا سدهایی که توقّف آفرین باشند. از این قفل ها می توان به «کلید» رسید و از این سدها به نیروآفرینی و شکوفایی!
این نکته ی بدیع و شگفت را از این آیه ی قرآن (2) باید آموخت که «عسر» با خویش «یُسر» می آورد؛ یعنی هیچ قفلی نیست که با خود کلید نداشته باشد و اگر عمیق تر ببینیم هیچ قفلی نیست که خود «کلید» نباشد!
2ـ سیر روش، باید از بسیط به پیچیده و از آسان به دشوار و بر اساس ظرفیت و موقعیت متربی باشد
روش ها باید همخوان با سعه و ظرفیت وجودی مخاطب ها باشند. آنان که در مسیر هدایت هستند، هنوز هاضمه های مناسب نیافته اند؛ به کودکانی می مانند که روانی «یُسر» را بر می تابند و لقمه های درشت و خشن، نیروی حیات را از آن ها می گیرد. در سال های نخستین بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، جامعه هنوز کودک است. لذا می بینیم که نخستین سوره های نازل شده بسیار آهنگین و متناسب با ظرفیت این کودکان! کوتاه اند؛ هم در طول آیات و هم در مجموعه سوره.
روش های عملی، کارا و موثر در حوزه ی تربیت دینی(معنوی)
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: