خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

^~SARA~^

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/7/20
ارسال ها
884
امتیاز واکنش
4,993
امتیاز
228
زمان حضور
113 روز 16 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
چگونه صدای خود را طراحی کنیم
به عنوان یک گوینده ، ممکن است بخواهید دکلمه کنید ، یا متنی را بخوانید کنید، یا در یک سالن تاتر ، با صدای بلند نمایشنامه بخوانید. اگر اینکار اشتباه انجام شود، صدای تان خش دار یا شکننده می شود. با تکنیک مناسب، می توانید طراحی و صوتی دلنشین ایجاد کنید.

تنفس عمیق
اولین قدم برای گویندگی با صدای بلند تنفس عمیق با استفاده از دیافراگم است. دیافراگم پرده‌ای متشکل از عضله مخطط ارادی و مهم‌ترین ماهیچه تنفسی است که قفسه سـ*ـینه را از حفره شکمی، جدا می‌سازد. هنگامی که دیافراگم در طول استنشاق منقبض می شود، همه چیز زیر آن (داخل پوست) از راه ایجاد محفظه ای خارج می شود، به همین دلیل از معده خارج می شود.معلمان و مربیان گویندگی « سخن گفتن با دیافراگم » تأکید می کنند و همه اینها با در نظر گرفتن یک نفس عمیق کم شروع می شود. بدون این ساختار، گوینده نمی تواند صدا را به خوبی مدیریت کند

استفاده از دیافراگم در هنگام تنفس
بعد از تنفس عمیق، گویندگی با استفاده از پشتیبانی تنفس مناسب، حجم را ده برابر افزایش می دهند. پشتیبانی تنفس مناسب به تلاش عضلانی نیاز دارد. عضلات تنفس در هنگام گویندگی به استنشاق کمک می کنند تا صدا را با هوای کافی از طریق تارهای صوتی به انتهای هر عبارت صوت تولید کند. بزرگترین ماهیچه تنفسی، دیافراگم است. پشتیبانی مناسب هنگام گویندگی نیاز به یک تلاش آگاهانه برای حفظ انقباض دیافراگم دارد. با اجتناب از سفت کردن ماهیچه ها، با انبساط دیافراگم هوا رها می شود. قفسه سـ*ـینه را باید منبسط کرد و سـ*ـینه را به سمت بالا هدایت کرد.

شناخت آستانه تنفس و فونتیک
آگاهی از آستانه تنفس، نیاز به دانش خاصی دارد. تارهای صوتی برای ایجاد صدا یا پخش آواز به صورت افقی قرار می گیرند. فشار هوا از طريق تارها بدون نیاز به ضربه عبور می کند. مقاومت عضلانی برای فشار هوا تعیین می کند که چقدر سریع و یا آهسته آنها را نوسان می دهد یا اینکه چقدر آنها با هم مرتعش می شوند. سرعت نوسانات؛ زیر و بمی یا ارتفاع صوت را تعیین می کند، اما چگونگی علاقه‌مند تارهای صوتی روی حجم(درجه صدا) تاثیر می گذارد. یک راه مهم برای دستیابی به یک تون صدای دلنشین، یافتن تعادل کامل بین فشار هوا و مقاومت عضلانی یا آستانه تنفس است. اگر صدای تان “با روح” باشد، آنگاه، از تلاش عضلانی به اندازه کافی استفاده نکردید، در صورتی که صدایی “ضعیف” یا بیش از حد شفاف دارید.خوانندگان ممکن است هنگام آواز خواندن با صدای بلند از تمام نیروی خود استفاده کنند ، که می تواند به صدا آسیب بزند.
صدای خود را از حلق بیرون دهید
برای باز کردن صدا از حلق(گلو)، یک تخم مرغ را در گلویتان تصور کنید یا احساس کنید هنگام خواندن متن در حال خمیازه هستید. همچنین می توانید وانمود کنید که یک گل رز را بو می کشید تا بدون خواندن گلو باز شود. فضای بزرگتر پشت زبان؛ تقویت کننده محفظه طنین صوت ایجاد می کند.. گویندگان ممکن است یک تفاوت حجم را در هنگام خواندن احساس کنند، زمانی که صدا از حلق خارج می شود این تفاوت را ثبت کنید.


فضای صدا
راه آسان برای ایجاد حجم اضافه شده این است که فضای صدا را در ماسک چهره خود زیر چشم و در طول بینی قرار دهید؛ جایی که ماسک ماردی گراس را به چهره خود زدید. هنگامی که صحبت می کنید و یا آواز می خوانید ارتعاشات در ماسک را احساس می کنید. باز کردن صدا از حلق ، در حالی که صدا هنوز در جلوی ماسک قرار دارد یک کیاروسکورو یا سایه‌ روشن ایجاد می کند؛به این معنی که تضادهای شدید بین هر دو عنصر روشن و گرم ایجادشده و باعث می گردد صدای تان گیرا، و به اندازه کافی بلند شنیده شود.

منبع: گوینده


چگونه صدای خود را طراحی کنیم

 
  • تشکر
Reactions: paria.m
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا