خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

^~SARA~^

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/7/20
ارسال ها
884
امتیاز واکنش
4,993
امتیاز
228
زمان حضور
113 روز 16 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
سلامت در بارداری
حاملگی شرایط ویژه ای را در زنان صداپیشه به وجود می آورد که باید به آن توجه داشت. در این مقاله سعی کرده ایم نکات مهمی در این زمینه برای صداپیشگانی که حامله هستند و یا قصد حامله شدن را دارند بیان کنیم تا بتوانند سلامت صدا خود رو حفظ نمایند
یکی از اولین نکاتی که زنان در دوران بارداری باید به آن توجه کنند تغییر شدید و افزایش قابل توجه هورمون های استروژن ( دسته‌‌ای از هورمون‌های **** هستند که در بدن انسان ویژگی‌های زنانه ایجاد و آن‌ها را حفظ می‌کنند ) و پروژسترون ( فرآیند باروری و قاعدگی کاملا تحت کنترل هورمون پروژسترون هستند ) است ؛ که این موضوع سبب تغییراتی در صدای زنان می شود و در سلامت صدا تاثیر گذار است که در ادامه اشاره شده است:

. تورم تارهای صوتی ( تارآواها )
. تغییر محدوده صوتی
. افزایش شکنندگی رگ های خونی تارهای صوتی
. افزایش میل به ریفلاکس اسید معده (LPR)
. کاهش ظرفیت ریه
. کاهش رزونانس ( طنین ) بینی / سینوس (مشکل قرار دادن صدا در ماسک صورت)
. تغییرات اسکلتی
. تورم ناحیه صوتی و یا تغییر محدوده

درست همانطور که در دوران بارداری تقریبا سرتاسر بدن دچار تورم می شود ، صدای شما در نتیجه تورم تارهای صوتی بم می شود ؛ بنابراین نکته اول آن است که نگران نشوید چون این اتفاق در زمان بارداری طبیعی است . این اتفاق موجب افزایش حجم حنجره (احساس سنگینی حنجره) و تارهای صوتی شما می شود که می تواند تمامی روند گویندگی وسلامت صدا را در شما تغییر دهد.به طور خاص، ممکن است گام صدایی خود را از دست بدهید و صدای بمی که تا کنون نداشته اید را کسب کنید . مهمترین نکته آن است که در زمان از دست دادن اوج صدا در این زمان تلاش و تقلایی برای بدست آوردن آن ها نکنید چراکه تارهای صوتی شما متورم و پرخون شده اند و احتمال خونریزی تارهای صوتی در شما بالا می رود.
شکننده شدن رگ های خونی تارهای صوتی
مانند تورم دیگر رگ های خونی بدن در زمان بارداری ( تورم واژن، هموروئید، وریدهای واریسی)، رگ های خونی در تارهای صوتی نیز دچار تورم می شوند . این باعث می شود آنها بیشتر در معرض پارگی قرار گیرند . لذا در طول دوران بارداری سعی نکنید دامنه صوتی خود را گسترش دهید و کمتر از صدای خود برای گام های بالا استفاده کنید.
افزایش LPR ( ریفلاکس اسید معده )
این مورد برای بسیاری از زنان که بارداری را گذرانده اند، پیش آمده و تجربه ای آشناست . هورمون ها موجب تسکین و سفتی بیشتر اسفنکتر معده ( یا باب المعده، که در قاعدۀ معده قرار دارد و ورود محتوای معده به دوازدهه را کنترل می کند ) می شوند که در نتیجه مواد غذایی در معده بهتر نگه داشته می شود ( به طور معمول سعی می شود از ورود مواد غذایی و اسید معده به حنجره شما جلوگیری شود ) . همچنین ظرفیت معده شما کمتر است . هنگامی که معده پر شود و مواد غذایی با سرعت بیشتر بلعیده شوند ، احتمال بازگشت اسید معده به فضای حلق بیشتر می شود ؛ سوزش سر دل ، پاک کردن گلو ، ترشحات پشت حلقی پس از زایمان و صدای تغییر یافته ، همه علائم بازگشت اسید معده در زمان بارداری به فضای حنجره است.

کاهش ظرفیت ریه
واضح است که وقتی کودک شما به دیافراگم (و هر ارگان دیگر) را فشار می دهد ، برای کسب آرامش نفس کامل بکشید در هنگام انجام این حرکت ممکن است متوجه کاهش استقامت ، خستگی ناشی از تنفس ، کاهش حجم تنفسی شوید . از آنجا که عمل تنفس و کار کردن درست دیافراگم تاثیر بسیار زیادی در سخن گفتن دارد با وجود کم شدن ظرفیت هوای ذخیره شده ، می توان گفت که صحبت کردن کمی سخت تر و با تقلای بیشتر صورت می گیرد .

کاهش رزونانس ( طنین ) بینی / سینوس
البته که بینی شما نیز از تورم تمامی بدن مستثنی نیست و رینیت (التهاب غشاء مخاطی) حاملگی باعث کاهش توانایی نفس کشیدن از طریق بینی می شود . این نیز بدان معنی است که صدا نمیتواند از طریق بینی و سینوس ها رزونانس شود، که این امر در صدای فرد جلوه گری می کند.

تغییرات اسکلتی
تغییراتی که در پشت، لگن و قفسه سـ*ـینه در هنگام بارداری به وجود می آید ، باعث می شود تمام مکانیسم حمایتی شما تغییر کند ، به اندازه ای که بعضی از بانوان نمی توانند در سه ماهه آخر خود براحتی در پشت میکروفن ظاهر شوند . مهمترین نکته در این زمان آن است که برای سخن گفتن تقلا نکنید . شما می توانید عادت های حمایتی بدست آورید که در هنگام زایمان نیز برایتان مفید است.
همه این تغییرات به این معنی است که گویندگی برای شما مشکل تر می شود و مهمترین چیزی که باید بدانیم این است که زمان آن است که صدای شما با محدودیت هایی جدید رو به رو شود . این محدودیت ها را قبول کنید ، درک کنید که صدای شما و بدن شما تغییر کرده اند و به راحتی ممکن است آسیب ببینید . ایمن ترین راه برای جلوگیری از آسیب های بارداری آشنایی با صدای جدید خویش است . بیشتر تغییرات صدا مربوط به حاملگی پس از زایمان حل خواهند شد .

منبع: گوینده


سلامت صدا در بارداری

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا