خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

^~SARA~^

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/7/20
ارسال ها
884
امتیاز واکنش
4,993
امتیاز
228
زمان حضور
113 روز 16 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
۷ نکته مهم برای تنفس صحیح

تنفس صحیح یا خوب نفس کشیدن مهم‌ترین بخش گویندگی موفق است. هنگام گویندگی نه تنها باید به کمک دیافراگم نفس بکشید، بلکه باید طوری تنظیم کنید که بین کلمات نفس بکشید. نفس‌ کشیدن هنگام گویندگی باید سریع انجام شود و بدون صدا باشد. هرچند برخی به صورت طبیعی درست نفس می‌کشند، عده‌ای دیگر باید روی تمام بخش‌های نفس کشیدن تمرین کنند.


تنفس صحیح با نفس عمیق و آرام
نخستین قدم در استفاده از دیافراگم هنگام گویندگی ، نفس عمیق کشیدن است. دیافراگم بین شش‌ها و شکم واقع شده و در واقع نیم تنه شما را به دو قسمت افقی تنقسیم می‌کند. وقتی نفس عمیق می‌کشید، دیافراگم به سمت پایین کشیده می‌شود و با اعمال فشار روی شکم، آن را به سمت بیرون متمایل می‌کند.


برای تنفس صحیح شانه ها نباید حرکت کند
تحت هیچ شرایطی در زمان عمیق نفس کشیدن شانه‌های شما نباید بالا و پایین برود. عضله‌ای در بدن وجود داره که حنجره را به شانه‌ها متصل می‌کند، پس اگر شانه‌ها بالا بروند حنجره نیز به سمت بالا متمایل می‌شود. این اتفاق باعث کاهش فضای خالی در انتهای حنجره شده و ممکن است احساس خفگی بکنید.


شکم باید به سمت بیرون متمایل شود
برخی از مردم به صورت برعکس نفس می‌کشند. زمانی که هوا وارد شش‌ها می‌شود، شکم به داخل متمایل می‌شود. شاید این روند برای این افراد کاملا طبیعی به نظر برسد؛ اما باید توجه داشت که شش‌ها برای جا دادن هوا به فضای بیش‌تری نیاز دارند. برای قرار دادن این فضای خالی در اختیار شش‌ها یا می‌توان دیافراگم را به سمت پایین متمایل کرد و یا شانه‌ها را به سمت بالا کشید و یا هر دو را به صورت همزمان باهم انجام داد. متمایل کردن شکم به سمت داخل زمانی که در حال نفس کشیدن هستید این فضای ضروری را در اختیار شش‌ها قرار نمی‌دهد. این عادت بد را می‌توان با تمرین و ممارست کنار گذاشت.


آرام و بی صدا نفس بکشید

صدای ورود هوا به داخل شش‌ها زیبایی صدا را از بین می‌برد. صدایی که هنگام نفس کشیدن ایجاد می‌شود باعث بهم خوردن تمرکز شنونده می‌شود؛ اما برای بدون صدا نفس کشیدن لازم است که سقف دهان به سمت بالا متمایل و فضای خالی در انتهای دهان ایجاد شود تا صدایی زیبا و گیرا به گوش مخاطب برسد.


بخشی از تنفس صحیح سریع نفس کشیدن است
زمانی که تازه آموخته‌اید با پایین دادن دیافراگم نفس بکشید، سرعت نفس کشیدنتان بسیار کند است. در شرایطی که زمان کافی دارید اینگونه نفس کشیدن برایتان مشکل ساز نخواهد بود؛ اما گاهی اوقات سریع نفس کشیدن ضروری است. یکی از روش‌هایی که می‌توان سریع نفس کشیدن را به کمک آن تمرین کرد، تکنیک «تنفس در حالت تعجب» است. تصور کنید از شنیدن خبری شگفت زده شده‌اید. در این حالت حنجره باز شده و شما می‌توانید سریع و بدون صدای اضافی هوای مورد نیاز را وارد بدنتان کنید.


برنامه ریزی شده نفس بکشید
تنفس بین کلمات چه درصحبت کند و چه در صحبتهای سریع می‌تواند چالش بزرگی باشد. در اجرای های سریع به تنفس‌های کوتاه و سریع و در اجرای اجراهای کند نفس‌های عمیق‌تر و کندتری نیاز دارید. در هر دو صورت باید تنفس را قبل از اتمام کلمه شروع کرده و در فضای بین کلمات عمل تنفس را تکمیل کنید.


فرم دهان باید متناسب با آوا باشد

زمانی که عمل دم را از طریق دهان انجام می‌دهید، فرم دهانتان باید شبیه به حرف صدا دار کلمه‌ای باشد که قصد خواندن آن را دارید. به عنوان مثال وقتی می‌خواهید کلمه alleluia را بخوانید، باید هنگام نفس کشیدن فرم دهنتان به صورت حرف صدا دار ah باشد. در شرایطی که کلمه بعد با حرف بی‌صدا آغاز می‌شود نیز همین شرایط وجود دارد. شکل دادن به دهان هنگام نفس کشیدن باعث می‌شود راحت‌تر هوای مورد نیاز را وارد بدنتان کنید. همچنین باعث می‌شود کلمات را صحیح‌تر تلفظ کنید.

منبع:گوینده


هفت نکته مهم برای تنفس صحیح

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: Elaheh_A
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا