خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاريخ فرهنگ و تربيت در اروپا
با گفتار مترجم درباره سير فرهنگ وتربيت در ايران


اين كتاب چنانكه ويراستار كتاب «موريس هالبراكس» در پيشگفتاري كه برآن نگاشته، آورده است: رونوشت درس اميل دوركيم درباره تاريخ آموزش و پرورش فرانسه درسالهاي ۱۹۰۴ـ۱۹۰۵ و سالهاي پس از آن تا آغاز جنگ جهاني اول است.

مقارن با اصلاحات سال ۱۹۰۹ درآموزش و پرورش فرانسه، تصميم گرفته شد يك دوره كارآموزي نظري درباره تربيت، براي تمام داوطلبان شغل معلمي مدارس متوسطه درمدارس عالي دايرشود.

در دانشگاه سوربن پاريس مديريت اين دروس به عهده «دوركيم» محول شد.

«هالبراكس» سپس در توضيح كار دوركيم كه دراين كتاب متبلورشده، با توضيح اين نكته تاريخي كه علم جامعه شناسي در دانشگاه سوربن يك باره را ه نيافت بلكه از دريچه تنگ علوم تربيتي اجازه ورود به دانشگاه را به دست آورد، مي نويسد: دوركيم درسال ۱۹۰۲ نخست با سمت معلم كمكي براي استاد «فرديناند بوليسون» به تدريس پرداخت و سپس در سال ۱۹۰۶ براي آموزش علم تربيت جانشين وي شد.

با ملاحظه فهرست مباحث كتاب دانسته مي شود قسمت عمده اين درس ابتكاري و بي سابقه بوده است. اين درس محصول اشتغال دايم او درسالهاي متمادي درباره تربيت و آموزش بوده است. تربيت اخلاقي، روانشناسي كودك و تاريخ عقايد تربيتي را كه مي توان «پداگوژي كلاسيك» ناميد، دوركيم از اين سه نظرگاه مي ديد.

هيچيك از نواحي اين قلمرو تربيتي نيست كه او نكاويده باشد. اين كوشش تنها براي انجام وظيفه اي كه به او محول شد نبود. بلكه قسمتي از كاربرد علمي و بنيادي علوم انساني بوده است كه درنظر دوركيم ارزش كوششي را داشته كه وي به كارمي گرفته است.

همه اين مباحث در درس «آموزش و پرورش در فرانسه» جمع آوري شده است. اما در اين اثر موضوع ديگري هم موردنظربوده است.

دوركيم دراينجا نمونه اي از پژوهش درباره نهادهاي آموزشي دوچارچوب تاريخي از ديدگاه يك جامعه شناس بزرگ را به ما نشان داده است. چنانكه يك جامعه شناس مذهبي، يك جامعه شناسي سياسي و جزاينها وجوددارد. جامعه شناسي تربيتي هم داريم كه دست كمي از مباحث ديگر ندارد. زيرا تربيت وسيله بسيارمؤثري است كه با كمك آن يك جامعه اعضاي خود را براساس تصوري كه از خود دارد مي پروراند. محققاً خانواده نخست كودك را دراختيارخود دارد و وي را ازهرسو درمحاصره خودمي گيرد و هرگونه كه بخواهد وي را شكل مي بخشد. اما به انقلابي بينديشيم كه هنگام آغاز ورود كودك به مدرسه يا دبيرستان در او حاصل مي شود. كودك شيوه زندگي و طبيعت خود را به كلي تغييرمي دهد.

درآغاز اين مرحله از زندگي نوعي دوگانگي واقعي در شخصيت كودك آشكارمي شود. هربار كه او به خانه بازمي گردد، اولياي وي احساس مي كنند هرروز كمتر بدانها وابستگي دارد. پدرها و فرزندان: فاصله ميان نسلها از اين تاريخ آغازمي شود. كودك و نوجوان با پيروي از انضباط محيط مدرسه اندك اندك جهان اجتماعي ديگري را بيرون از خانواده كشف مي كند كه درآن نمي تواند جاي خود را به دست آورد مگر اينكه تسليم آن جامعه شود و عضويت آن را بپذيرد.

بدين ترتيب خانواده نيز خود اندك اندك تحول مي پذيرد. مانند تمام كارها و وظايف بزرگ اجتماعي، آموزش هم براي خود روحي دارد كه در برنامه هاي مواددرسي و روشها ظهور و بروزمي كند و شكل و ساختارمادي دارد كه آن هم تا حدودي مظهر روح آموزش است و به نوبه خود بازتابي برآن دارد و اغلب نشانه و علامتي از خود برروي آن باقي مي گذارد و با محدوديت هاي خود موقتاً دربرابر آن قرارمي گيرد.

از مدارس كليسايي تا دانشگاههاي سده هاي ميانه و از دانشگاهها تا كالج هاي يسوعي و ازآنجا تا مدارس متوسطه (ليسه ها)ي ما مسلماً تغييرات زيادي حاصل شده است.

به اين جهت سازمانهاي آموزشي، در هرعصري در ارتباط با نهادهاي ديگر هيأت اجتماعي و همچنين با عرف و عادتها و باورها و جريان بزرگ انديشه ها پيوستگي دارند.

اما اين سازمانها هم براي خود زندگي خاص و تحولي نسبتاً مستقل دارند كه درجريان آن خطوط و ساختار گذشته خود را نگهداري مي كنند.

آنها اغلب در برابر نفوذهايي از خارج با اتكاي به گذشته ازخود دفاع مي كنند.

موريس هالبراكس همچنين درجاي ديگر درباره اينكه طرح «دوركيم» چه بوده، چنين مي نويسد: هنگامي كه دوركيم اين تدريس را پذيرفت، مخصوصاً تذكرداد مسائل تربيتي را به شيوه يك پژوهشگر روانشناس و يا يك استاد علم اخلاق موردبحث قرارنخواهدداد. بلكه مرجحاً روشن خواهدكرد مسائل تربيتي چگونه درعمل و درزير فشار حوادث و مقتضيات محيط اجتماعي به وجود آمده اند و درگشودن اين مسائل چه راهها و تدابيري مفيدبوده اند و چه نتايجي ازكوششها به دست آمده. بدين ترتيب تاريخ براي او موضوع و ماده اي براي تفكر درباره تعدادي از تجارب بزرگ تربيتي بوده كه چارچوب و خطوط اصلي آنها را به ما معرفي كرده است.


جامعه شناسي تربيتي

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
مخالفان دوركيم چه مي گويند؟

مخالفان دوركيم او را داراي ذهني «اسكولاستيك» و محدود و مجردگرا و ناتوان از درك مسائل خارج از نظام فكري خويش معرفي كرده اند. برخي ديگر باتوجه به قسمت محدودي از آثار او كه تنوع و وسعت زيادي هم دارد، به علت توجه خاص وي به جامعه هاي بدوي و باستاني سرزنش كرده اند.

ويراستار اثر حاضر معتقداست: خوانندگان اين كتاب سيماي واقعي او را خواهندشناخت. او با روحي فارغ از هرگونه پيشداوري و بيش از هرچيز زير نفوذ واقعيت ها، با آرامش و احساس آزادي، در افقي گسترده به پژوهش پرداخته است.

دراين كتاب ديده مي شود كه چگونه تاريخ آموزش فرانسه با كمك تاريخ تفكر فرانسوي و اروپايي از دوقرن پيش از اين پيوسته واضح تر و آشكارترمي شود. آيا مطلبي از اين واقعي تر، نوتر و نزديكتر به ما وجوددارد كه بيش از اين به ما مربوط باشد؟ دكتر مشايخي، مترجم كتاب نيز در آغاز درمقاله هاي نسبتاً مفصل سيركوتاهي كرده اند. درتاريخ فرهنگ و تربيت درايران، وي بحث خود را با ذكر بعضي نظريات تحسين آميز سقراط، ارسطو و گزنفون و ساير فلاسفه و تاريخگزاران يوناني درباره سرگذشت تربيت و فرهنگ پارسي آغازكرده است.

وي با ارجاع به كتاب «يونانيان و بربرها» تأليف اميرمهدي بديع ـ بايدتوجه كرد كه واژه بربر در اصطلاح يوناني به معناي خارجي بوده است ـ توصيف آموزش و پرورش جوانان در ايران باستان و دوران هخامنشيان را از زبان سقراط چنين آورده: هنگامي كه پسران به هفت سالگي مي رسند، به اسب سواري مي پردازند و به شكاررفتن آغازمي كنند. چون دوهفت ساله شوند، آنان را به كساني مي سپارند كه در نزدايشان مربيان شاهي خوانده مي شوند.

شماره اينان چهاراست كه ازميان پارساياني برمي گزينند كه به سنين پختگي رسيده اند و براي اين كار از هركس بيشتر شايستگي دارند.

نخستين آنان فرزانه ترين آيين زرتشت را به آنها مي آموزند كه پرستش خدايان و نيز علم شاهي و نيز فرمانروايي است.

دومين آنان دادگرترين در اخلاق را مي آموزد كه در سراسرزندگي راست بگويد. سومين آنان فرزانه ترين دراخلاق را به وي مي آموزد كه اسير هيچگونه شهوتي نشود، مردي آزاده باشد و واقعاً شاه شود.

چهارمين آنان دليرترين كه از كودك موجودي بي باك مي سازد كه از هيچ چيز نمي هراسد و به او ثابت مي كند كه بيم داشتن يعني بنده بودن.

دكترمشايخي سپس با مرور دوره هاي مختلف تاريخ ايران (قبل و بعداز اسلام) و حوادث مهم دوران ساز به عناصر و مؤلفه ههاي مهم و تأثيرگذار در تربيت و آموزش اشاره مي كند. ازجمله بعد از ذكر وضع ايران درزمان حمله مغول ها و تاتارها و استيلاي آنها بر اين سرزمين مي نويسد: اين دوران،... ۳۰۰سال به طول انجاميد. دراين سالهاي رنج و گداز طلاب به علوم ديني مدرسان و روحانيان سرگردان مي مانند و مدرسه ها خراب و ويران مي شود. شعراي نامداري چون سعدي شيرازي، جلال الدين مولوي، حافظ، خيام، محمودشبستري، جامي، عطار با توسل به فرهنگ عرفاني و نصايح اخلاقي موجبات آرامش خاطري براي مردم فراهم مي آورند و از فرهنگ باستاني ايران و سنتهاي اخلاقي پاسداري و حمايت مي كنند و خانقاه ها كانون هاي تعليم و تربيت مي شوند.

و راجع به عصر ما مي نويسد: درعصر ما نظريه ها و يافته هاي علمي استادان و پژوهشگران براي آگاهي و پذيرش جامعه هاي علمي جهاني ازطريق نشريه هاي علمي بين المللي موردبررسي قرارمي گيرد. نظريه ها عموماً به جامعه هاي علمي و دانشگاهي تعلق دارند و محصول همكاري پيوسته آنان است. مؤسسات علمي و دانشگاهي ما بايد دست كم خود را با كاروان توسعه صنعتي و علمي قاره آسيا هماهنگ كنند.


منبع: وبلاگ جامعه شناسی


جامعه شناسي تربيتي

 
آخرین ویرایش:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا