- عضویت
- 6/2/20
- ارسال ها
- 7,624
- امتیاز واکنش
- 13,279
- امتیاز
- 428
- زمان حضور
- 82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاريخ فرهنگ و تربيت در اروپا
با گفتار مترجم درباره سير فرهنگ وتربيت در ايران
اين كتاب چنانكه ويراستار كتاب «موريس هالبراكس» در پيشگفتاري كه برآن نگاشته، آورده است: رونوشت درس اميل دوركيم درباره تاريخ آموزش و پرورش فرانسه درسالهاي ۱۹۰۴ـ۱۹۰۵ و سالهاي پس از آن تا آغاز جنگ جهاني اول است.
مقارن با اصلاحات سال ۱۹۰۹ درآموزش و پرورش فرانسه، تصميم گرفته شد يك دوره كارآموزي نظري درباره تربيت، براي تمام داوطلبان شغل معلمي مدارس متوسطه درمدارس عالي دايرشود.
در دانشگاه سوربن پاريس مديريت اين دروس به عهده «دوركيم» محول شد.
«هالبراكس» سپس در توضيح كار دوركيم كه دراين كتاب متبلورشده، با توضيح اين نكته تاريخي كه علم جامعه شناسي در دانشگاه سوربن يك باره را ه نيافت بلكه از دريچه تنگ علوم تربيتي اجازه ورود به دانشگاه را به دست آورد، مي نويسد: دوركيم درسال ۱۹۰۲ نخست با سمت معلم كمكي براي استاد «فرديناند بوليسون» به تدريس پرداخت و سپس در سال ۱۹۰۶ براي آموزش علم تربيت جانشين وي شد.
با ملاحظه فهرست مباحث كتاب دانسته مي شود قسمت عمده اين درس ابتكاري و بي سابقه بوده است. اين درس محصول اشتغال دايم او درسالهاي متمادي درباره تربيت و آموزش بوده است. تربيت اخلاقي، روانشناسي كودك و تاريخ عقايد تربيتي را كه مي توان «پداگوژي كلاسيك» ناميد، دوركيم از اين سه نظرگاه مي ديد.
هيچيك از نواحي اين قلمرو تربيتي نيست كه او نكاويده باشد. اين كوشش تنها براي انجام وظيفه اي كه به او محول شد نبود. بلكه قسمتي از كاربرد علمي و بنيادي علوم انساني بوده است كه درنظر دوركيم ارزش كوششي را داشته كه وي به كارمي گرفته است.
همه اين مباحث در درس «آموزش و پرورش در فرانسه» جمع آوري شده است. اما در اين اثر موضوع ديگري هم موردنظربوده است.
دوركيم دراينجا نمونه اي از پژوهش درباره نهادهاي آموزشي دوچارچوب تاريخي از ديدگاه يك جامعه شناس بزرگ را به ما نشان داده است. چنانكه يك جامعه شناس مذهبي، يك جامعه شناسي سياسي و جزاينها وجوددارد. جامعه شناسي تربيتي هم داريم كه دست كمي از مباحث ديگر ندارد. زيرا تربيت وسيله بسيارمؤثري است كه با كمك آن يك جامعه اعضاي خود را براساس تصوري كه از خود دارد مي پروراند. محققاً خانواده نخست كودك را دراختيارخود دارد و وي را ازهرسو درمحاصره خودمي گيرد و هرگونه كه بخواهد وي را شكل مي بخشد. اما به انقلابي بينديشيم كه هنگام آغاز ورود كودك به مدرسه يا دبيرستان در او حاصل مي شود. كودك شيوه زندگي و طبيعت خود را به كلي تغييرمي دهد.
درآغاز اين مرحله از زندگي نوعي دوگانگي واقعي در شخصيت كودك آشكارمي شود. هربار كه او به خانه بازمي گردد، اولياي وي احساس مي كنند هرروز كمتر بدانها وابستگي دارد. پدرها و فرزندان: فاصله ميان نسلها از اين تاريخ آغازمي شود. كودك و نوجوان با پيروي از انضباط محيط مدرسه اندك اندك جهان اجتماعي ديگري را بيرون از خانواده كشف مي كند كه درآن نمي تواند جاي خود را به دست آورد مگر اينكه تسليم آن جامعه شود و عضويت آن را بپذيرد.
بدين ترتيب خانواده نيز خود اندك اندك تحول مي پذيرد. مانند تمام كارها و وظايف بزرگ اجتماعي، آموزش هم براي خود روحي دارد كه در برنامه هاي مواددرسي و روشها ظهور و بروزمي كند و شكل و ساختارمادي دارد كه آن هم تا حدودي مظهر روح آموزش است و به نوبه خود بازتابي برآن دارد و اغلب نشانه و علامتي از خود برروي آن باقي مي گذارد و با محدوديت هاي خود موقتاً دربرابر آن قرارمي گيرد.
از مدارس كليسايي تا دانشگاههاي سده هاي ميانه و از دانشگاهها تا كالج هاي يسوعي و ازآنجا تا مدارس متوسطه (ليسه ها)ي ما مسلماً تغييرات زيادي حاصل شده است.
به اين جهت سازمانهاي آموزشي، در هرعصري در ارتباط با نهادهاي ديگر هيأت اجتماعي و همچنين با عرف و عادتها و باورها و جريان بزرگ انديشه ها پيوستگي دارند.
اما اين سازمانها هم براي خود زندگي خاص و تحولي نسبتاً مستقل دارند كه درجريان آن خطوط و ساختار گذشته خود را نگهداري مي كنند.
آنها اغلب در برابر نفوذهايي از خارج با اتكاي به گذشته ازخود دفاع مي كنند.
موريس هالبراكس همچنين درجاي ديگر درباره اينكه طرح «دوركيم» چه بوده، چنين مي نويسد: هنگامي كه دوركيم اين تدريس را پذيرفت، مخصوصاً تذكرداد مسائل تربيتي را به شيوه يك پژوهشگر روانشناس و يا يك استاد علم اخلاق موردبحث قرارنخواهدداد. بلكه مرجحاً روشن خواهدكرد مسائل تربيتي چگونه درعمل و درزير فشار حوادث و مقتضيات محيط اجتماعي به وجود آمده اند و درگشودن اين مسائل چه راهها و تدابيري مفيدبوده اند و چه نتايجي ازكوششها به دست آمده. بدين ترتيب تاريخ براي او موضوع و ماده اي براي تفكر درباره تعدادي از تجارب بزرگ تربيتي بوده كه چارچوب و خطوط اصلي آنها را به ما معرفي كرده است.
با گفتار مترجم درباره سير فرهنگ وتربيت در ايران
اين كتاب چنانكه ويراستار كتاب «موريس هالبراكس» در پيشگفتاري كه برآن نگاشته، آورده است: رونوشت درس اميل دوركيم درباره تاريخ آموزش و پرورش فرانسه درسالهاي ۱۹۰۴ـ۱۹۰۵ و سالهاي پس از آن تا آغاز جنگ جهاني اول است.
مقارن با اصلاحات سال ۱۹۰۹ درآموزش و پرورش فرانسه، تصميم گرفته شد يك دوره كارآموزي نظري درباره تربيت، براي تمام داوطلبان شغل معلمي مدارس متوسطه درمدارس عالي دايرشود.
در دانشگاه سوربن پاريس مديريت اين دروس به عهده «دوركيم» محول شد.
«هالبراكس» سپس در توضيح كار دوركيم كه دراين كتاب متبلورشده، با توضيح اين نكته تاريخي كه علم جامعه شناسي در دانشگاه سوربن يك باره را ه نيافت بلكه از دريچه تنگ علوم تربيتي اجازه ورود به دانشگاه را به دست آورد، مي نويسد: دوركيم درسال ۱۹۰۲ نخست با سمت معلم كمكي براي استاد «فرديناند بوليسون» به تدريس پرداخت و سپس در سال ۱۹۰۶ براي آموزش علم تربيت جانشين وي شد.
با ملاحظه فهرست مباحث كتاب دانسته مي شود قسمت عمده اين درس ابتكاري و بي سابقه بوده است. اين درس محصول اشتغال دايم او درسالهاي متمادي درباره تربيت و آموزش بوده است. تربيت اخلاقي، روانشناسي كودك و تاريخ عقايد تربيتي را كه مي توان «پداگوژي كلاسيك» ناميد، دوركيم از اين سه نظرگاه مي ديد.
هيچيك از نواحي اين قلمرو تربيتي نيست كه او نكاويده باشد. اين كوشش تنها براي انجام وظيفه اي كه به او محول شد نبود. بلكه قسمتي از كاربرد علمي و بنيادي علوم انساني بوده است كه درنظر دوركيم ارزش كوششي را داشته كه وي به كارمي گرفته است.
همه اين مباحث در درس «آموزش و پرورش در فرانسه» جمع آوري شده است. اما در اين اثر موضوع ديگري هم موردنظربوده است.
دوركيم دراينجا نمونه اي از پژوهش درباره نهادهاي آموزشي دوچارچوب تاريخي از ديدگاه يك جامعه شناس بزرگ را به ما نشان داده است. چنانكه يك جامعه شناس مذهبي، يك جامعه شناسي سياسي و جزاينها وجوددارد. جامعه شناسي تربيتي هم داريم كه دست كمي از مباحث ديگر ندارد. زيرا تربيت وسيله بسيارمؤثري است كه با كمك آن يك جامعه اعضاي خود را براساس تصوري كه از خود دارد مي پروراند. محققاً خانواده نخست كودك را دراختيارخود دارد و وي را ازهرسو درمحاصره خودمي گيرد و هرگونه كه بخواهد وي را شكل مي بخشد. اما به انقلابي بينديشيم كه هنگام آغاز ورود كودك به مدرسه يا دبيرستان در او حاصل مي شود. كودك شيوه زندگي و طبيعت خود را به كلي تغييرمي دهد.
درآغاز اين مرحله از زندگي نوعي دوگانگي واقعي در شخصيت كودك آشكارمي شود. هربار كه او به خانه بازمي گردد، اولياي وي احساس مي كنند هرروز كمتر بدانها وابستگي دارد. پدرها و فرزندان: فاصله ميان نسلها از اين تاريخ آغازمي شود. كودك و نوجوان با پيروي از انضباط محيط مدرسه اندك اندك جهان اجتماعي ديگري را بيرون از خانواده كشف مي كند كه درآن نمي تواند جاي خود را به دست آورد مگر اينكه تسليم آن جامعه شود و عضويت آن را بپذيرد.
بدين ترتيب خانواده نيز خود اندك اندك تحول مي پذيرد. مانند تمام كارها و وظايف بزرگ اجتماعي، آموزش هم براي خود روحي دارد كه در برنامه هاي مواددرسي و روشها ظهور و بروزمي كند و شكل و ساختارمادي دارد كه آن هم تا حدودي مظهر روح آموزش است و به نوبه خود بازتابي برآن دارد و اغلب نشانه و علامتي از خود برروي آن باقي مي گذارد و با محدوديت هاي خود موقتاً دربرابر آن قرارمي گيرد.
از مدارس كليسايي تا دانشگاههاي سده هاي ميانه و از دانشگاهها تا كالج هاي يسوعي و ازآنجا تا مدارس متوسطه (ليسه ها)ي ما مسلماً تغييرات زيادي حاصل شده است.
به اين جهت سازمانهاي آموزشي، در هرعصري در ارتباط با نهادهاي ديگر هيأت اجتماعي و همچنين با عرف و عادتها و باورها و جريان بزرگ انديشه ها پيوستگي دارند.
اما اين سازمانها هم براي خود زندگي خاص و تحولي نسبتاً مستقل دارند كه درجريان آن خطوط و ساختار گذشته خود را نگهداري مي كنند.
آنها اغلب در برابر نفوذهايي از خارج با اتكاي به گذشته ازخود دفاع مي كنند.
موريس هالبراكس همچنين درجاي ديگر درباره اينكه طرح «دوركيم» چه بوده، چنين مي نويسد: هنگامي كه دوركيم اين تدريس را پذيرفت، مخصوصاً تذكرداد مسائل تربيتي را به شيوه يك پژوهشگر روانشناس و يا يك استاد علم اخلاق موردبحث قرارنخواهدداد. بلكه مرجحاً روشن خواهدكرد مسائل تربيتي چگونه درعمل و درزير فشار حوادث و مقتضيات محيط اجتماعي به وجود آمده اند و درگشودن اين مسائل چه راهها و تدابيري مفيدبوده اند و چه نتايجي ازكوششها به دست آمده. بدين ترتيب تاريخ براي او موضوع و ماده اي براي تفكر درباره تعدادي از تجارب بزرگ تربيتي بوده كه چارچوب و خطوط اصلي آنها را به ما معرفي كرده است.
جامعه شناسي تربيتي
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com