خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~حنانه حافظی~

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/12/20
ارسال ها
1,339
امتیاز واکنش
18,118
امتیاز
323
محل سکونت
دریای پیامدها
زمان حضور
40 روز 2 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع

قلعه ها همیشه در طول تاریخ جایگاه ارزشمندی داشته و شاهد وقایع تلخ و شیرین بسیار بوده اند. این مکان ها همواره به عنوان محلی مستحکم در برابر هجوم دشمنان مورد استفاده قرار می گرفته و بیشتر کاربردی نظامی داشته اند.
در کشور پهناور ایران نیز به دلیل اینکه در تمام طول حیات خود، مورد هجوم دشمنان بسیاری قرار گرفته که قصد تصرف این خاک پاک را داشتند، قلعه های بسیاری از گذشته به یادگار مانده که پس از تحمل رنج جنگ های بسیار، همچنان پایدار و استوار، ایستاده اند و قدرت خود را به افرادی که به تماشای آنها می آیند، نشان می دهند.
در دورانی که ایران، بخصوص سواحل و جزایر جنوبی کشور تحت سلطه و استعمار پرتغالی ها بود، آنها قلعه های بسیاری را برای دفاع و محافظت در برابر شورش محلی ها ایجاد کردند. از این قلعه های ایجاد شده در جنوب کشور، تعدادی همچنان بجا مانده که می توان از قلعه پرتغالی های قشم و همچنین هم نام چابهاری آن نام برد که نسبت به قلعه پرتغالی های قشم از معروفیت کمتری برخوردار است
روستای تیس در شمال غربی استان سیستان و بلوچستان و در فاصله ۵ کیلومتری چابهار واقع شده که علاوه بر دارا بودن طبیعت زیبا، قلعه ای تاریخی نیز در زمان های دور توسط پرتغالی ها در آن ساخته شده که امروزه آن را با نام قلعه پرتغالی ها می شناسند.
این قلعه به سبب معماری زیبا و منحصر به فرد و همچنین عمر طولانی، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری چابهار و این روستا بشمار آمده و بی شک در سفر به این منطقه، بازدید از این قلعه را نباید از دست داد.
این قلعه برای آنکه دید مناسبی به منطقه داشته باشد بر روی تپه ای ساخته شده و دارای چهار برج نگهبانی است که روزگاری از آنها به منظور دیدبانی استفاده می شد و ارتفاعی در حدود ۱۵ متر دارند.
ابعاد قلعه ۵۶ در ۲۶ متر است. همچنین از مصالح و نوع ساخت بنا و مصالح بکار رفته در آن، می توان یافت که این سازه به سبک سلجوقی ها ساخته شده و در معماری به کار رفته آن، از چهار گوشواره خلفی استفاده شده که در بخش شمال شرقی بنا قرار دارد.
آثار بجای مانده بر دیوار این قلعه که ترکیبی از سبک های صفوی و قاجار است، نشان می دهد که در دوره های گوناگون، این قلعه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و این موضوع با دیدن اتاق های آن که کاملا شباهت به اتاق های کاروانسرای شاه عباسی بیستون دارد، به وضوح آشکار می شود.
در داخل حیاط این قلعه آب انباری وجود دارد که برای ساخت آن از مصالحی همچون گچ، ساروج و سنگ استفاده شده است .چوب های بکار رفته در سقف قلعه حکایت از این موضوع دارد که این چوب ها از منطقه ای دیگر برای ساخت قلعه به این محل حمل شده و چوب های بومی منطقه نیستند.
این قلعه صدها سال تاریخ و فرهنگ ایران را بر دوش داشته و با وجود هجوم و آسیب های طبیعی و غیر طبیعی، همچنان استوار و پا برجا بوده و یکی از زیباترین جاذبه های چابهار بشمار می آید که باید از آن بازدید کرد.


قلعه پرتغالی ها در چابهار

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا