خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
861
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
شهرستان مهران واقع در استان ایلام:مهران یکی از شهرهای استانایلام است. این شهر که مرکز شهرستان مهران است، در ۱۰۰ کیلومتری جنوب غرب ایلام قرار دارد. این شهر به چهار بخش فرخ‌آباد، هرمزآباد، رستم‌آباد، بهین و بهروزان تقسیم می‌شود. فاصله این شهر تا مرز عراق تنها چند کیلومتر است. شهر مهران هم‌اکنون به عنوان مرز زمینی بین ایران و عراق شناخته می‌شود.جغرافیا؛ارتفاع شهر مهران حدود ۱۳۶ متر از سطح دریا است. منطقه مهران را یکی از مناطق گرم استان ایلام می‌دانند، اما شهر در زمین بسیار حاصلخیزی بنا شده و اطراف این شهر را کشتزارهای بسیاری در برگرفته است. حاصلخیزی این شهر به واسطه داشتن دو رود کنجان‌چم و رود گاوی است که کشتزارها را سیراب می‌کنند. مهران که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد، طبق سرشماری سال ۱۳۸۶ جمعیتی در حدود ۱۳۷۰۰ نفر داشته است.
تاریخچه:سابقه شهر مهران به درستی مشخص نیست. در سال‌های اخیر در شمال این شهر در محدوده سد کنجان چم آثار باستانی پیدا شده که از دوره پارینه سنگی است؛ سد سبب تخریب آن‌ها شده است. تحقیقات بیشتر شاید سابقه این شهر را بهتر مشخص کند. آنچه در حال حاضر مورد اطلاع است، این است که شهر مهران در گذشته با نام منصورآباد شهرت داشت. این شهر تا دوره رضاشاه نامی نداشت و در سال ۱۳۰۹ با تصویب فرهنگستان، به نام مهران نام‌گذاری شد. موقعیت این شهر سبب شده است که همواره مکانی برای خروج و ورود زائرین شهرهای مذهبی عراق باشد. این منطقه در دوران جنگ ایران و عراق نقش تعیین کننده‌ای داشت. در دوران جنگ مرز مهران بسته شد و بسیاری از مردم این شهر حتی از دیدار اقوام خود در آن سوی مرز محروم شدند. بعد از باز شدن مرز مهران، شهر مهران محل تردد روزانه ده‌ها هزار نفر مسافر شد که رونق بسیاری به شهر می‌دادند.
#تالار_گردشگری_ایران


شهرستان مهران

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
این مرز در سال ۱۳۸۲ با پیشنهاد وزارت امور خارجه کشور از سوی سازمان ملل متحد به عنوان مرز بین‌المللی شناخته شد.مهران به دلیل قرار گرفتن در جلگه بین‌النهرین در دوره‌های تاریخی نبردهای زیادی را پشت سر گذاشت. این شهر از هنگام روی کار آمدن حزب بعث در عراق در سال ۱۳۴۷ مورد بحث و مناقشه بود. در دوره پهلوی حکومت عراق چشم به این منطقه داشت و ارتفاعات این شهر را چندین‌بار مورد حمله قرار داد. بعد از انقلاب نیز بارها به مهر مهران حمله شد و بعد از شروع جنگ رسمی بین دو کشور، مهران چندین بار به اشغال عراقی‌ها درآمد. سرانجام در دهم تیرماه ۱۳۶۵ مهران آزاد شد و به ایران بازگشت.
مردم‌شناسی شهر:مردم شهر مهران دارای مذهب شیعه و از نژاد کرد فیلی هستند و زبان آن‌ها کردی ایلامی است. در این شهر زندگی تا حدودی ایلیاتی است و اکثریت شهر از ایل ملکشاهی هستند. لباس مردم شهر مهران لباس‌های محلی است که در ایلام نیز پوشیده می‌شود. شغل اغلب این مردم کشاورزی و محصول عمده کشت آن‌ها گندم است. شهر مهران یکی از شهرهای مذهبی ایران به شمار می‌رود و مردم آن بسیار به مذهب و مراسم‌های مذهبی پایبندند. خروجی مهران از فعال‌ترین مرزهای رسمی ایران است به همین دلیل این منطقه یکی از مهمترین کانون‌های تردد زوار و صدور کالا به عراق است. همین موقعیت شهر سبب شده است که گمرک مهران به عنوان بزرگترین گمرک خاکی کشور فعالیت کند و بسیاری از مردم شهر در آنجا مشغول شوند. از این گمرک روزانه حجم زیادی از کالا وارد عراق می‌شود.شهر مهران دارای صنایع دستی از جمله سیاه چادر، قالی،گیوه و... است، اما اصلی‌ترین صنعت دست آن با محوریت گلیم نقش‌برجسته معرفی می‌شود. سوغات شهر مهران را بامیه، نان محلی و لبنیات محلی می‌دانند.
#تالار_گردشگری_ایران
منبع: ویکی پدیا


شهرستان مهران

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,154
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
جاذبه‌های شهر:مهران یک شهر مذهبی است و علاوه بر تردد زائران عتبات عالیات، دارای دو امامزاده معروف است. امامزاده سید حسن بن موسی کاظم در ۵ کیلومتری شهر مهران و امام‌زاده علی صالح در ۴۵ کیلومتری شهر از زیارتگاه‌های شهر مهران هستند.از دیگر جاذبه‌های شهر مهران صحنه‌های بازمانده از جنگ تحمیلی در این شهر است. پناهگاه‌های جنگی در این منطقه می‌توانند برای کسانی که روی مطالعات جنگ تحمیلی در این منطقه تحقیق می‌کنند، موثر و کارآمد باشد.یکی از دیدنی‌های شهر مهران فرودگاه شهر مهران است. این فرودگاه که سال‌ها پیش به قصد کاربری هواپیماهای سمپاش ساخته شده بود، بعد از از دست دادن کارکردش به صورت متروکه باقی ماند. در سال‌های اخیر خبر از بازسازی و احیای فرودگاه داده شد. بازارچه مرزی مهران از دیگر جاذبه‌های شهر است که در سال ۱۳۸۲ ساخته شد و حدود ۱۲۳ غرفه دارد.سد کنجان‌چم را می‌توان یکی دیگر از جاذبه‌های شهر مهران برشمرد.غار زینگان از جاذبه‌های طبیعی شهر در بخش صالح‌آباد مهران قرار دارد که همه ساله به ویژه در تابستان گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. هوای اطراف این غار بر خلاف هوای شهر در تابستان خنک است؛ از این رو این غار را غار بهشت هم می‌گویند.از اقامتگاه‌های معروف شهر می‌توان به هتل خلیج فارس که در میدان امام شهر مهران است، اشاره کرد. شهر مهران به عنوان بزرگترین پارکینگ کشور نیز مشهور و همواره محل تردد و رفت و آمد ماشین‌های مسافرتی عراق است.ایجاد و تشکیل تعداد ۵ دهستان در شهرستان مهران استان ایلام در سال ۱۳۶۷۷ شهرستان مهران شهرستان دارای دو بخش و پنج دهستان است. دهستانهای بخش مرکزی:
دهستان محسن‌آب
نقاط شهری: مهران دهستانهای بخش ملکشاهی:
دهستان چمزیدهستان شوهاندهستان گچی
نقاط شهری: ارکواز. دهستانهای بخش صالح‌آباد:
دهستان هجداندشت
نقاط شهری: صالح‌آباد.
مردم شهرستان مهران کرد هستند و به زبان کردی سخن می‌رانند. بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت شهرستان مهران در سال ۱۳۹۵ برابر با ۲۹٬۷۹۷ نفر بوده‌است.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


شهرستان مهران

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا